Залікові завдання для учнів 10-х та 11-х класів

В. В. Радченко, учитель світової літератури Борзнянської ЗОШ ім. Христини Алчевської, Чернігівська обл.


Поль Верлен, Артюр Рембо. 10-й клас
 
  • І рівень
Методичний коментар. Учні обирають для відповіді 3 завдання. Максимально за кожну відповідь — 3 бали (максимальна кількість балів — 9).
 
1. П. Верлен «пише так само легко, як дихає, а рядки його віршів — це схвильовані, натхненні, а інколи важкі зітхання серця» (Г. Мішо). Оформіть поетичну сторінку: «Важкі зітхання серця П. Верлена»: зі збірки поезій Верлена випишіть окремі цитати, що, на ваш погляд, найповніше ілюструють світовідчуття поета, прокоментуйте їх.
 
2. Напишіть про свої асоціації: предмет — символ поезії П. Верлена, кольорова палітра віршів поета; намалюйте або створіть словесну ілюстрацію до збірки віршів П. Верлена. 3. Уявіть, що ви знаходитеся на традиційній французькій церемонії обрання «короля поетів» 1891 р. Тоді найбільше голосів було подано
 
за Поля Верлена. Чи віддали б ви свій голос за поета? Аргументуйте свою позицію.
 
4. Прокоментуйте слова С. Малларме про А. Рембо: «Він уламок метеора, спалахнув… промайнув самотньо і погас».
 
5. «Рембо, перебудувавши всю поетику, зумів знайти шлях до шаленішої краси» (П. Неруда). Створіть поетичну сторінку «Найшаленіша краса А. Рембо»: випишіть зі збірки А. Рембо поетичні рядки, що вас найбільше вразили, коротко прокоментуйте їх.
 
 
  • II рівень
Методичний коментар. Учні обирають для відповіді 3 запитання. Максимально за кожну відповідь — 4 бали (максимальна кількість балів — 12).
 
1.
Є така поезія Верлена,
Де поет себе питає сам
У гіркому каятті: «Шалений!
Що зробив ти зі своїм життям?»
(М. Т. Рильський)
 
Напишіть невеликий нарис про П. Верлена «Шалений! Що зробив ти зі своїм життям?».
 
2. Напишіть твір-мініатюру «“Пейзажі душі” П. Верлена, що вразили мене найбільше».
 
3. Напишіть уявного листа до П. Верлена, у якому розкажіть про свої враження від його поезії. Почніть листа словами Теодора Банвіля: «Часом ви, можливо, плаваєте так близько від меж поезії, що ризикуєте потрапити в музику…».
 
4. Ключове слово життя А. Рембо — пошук. У його душі палав той вогонь, про який писав Ш. Бодлер:
 
Вогонь, що мозок нам жере і душу рве,
В провалля зве — дарма, пекельне
чи небесне,—
У глиб Незнаного, щоб осягти нове.
 
Напишіть твір-мініатюру «Вогонь пошуку в житті А. Рембо».
 
5. Прокоментуйте поетичні рядки А. Рембо:
 
Купавшися в п’янкій блакитній тоні,
Не хочу я плисти під арками мостів…
 
6. У яких поезіях найяскравіше виражена бунтівна особистість А. Рембо? Проаналізуйте одну з них.
 
 
Олександр Блок, Анна Ах матова, Володимир Маяковський, Борис Пастернак. 11-й клас
 
 
  • І рівень
Методичний коментар. Учні обирають для відповіді 3 запитання. Максимально за кожну відповідь — 3 бали (максимальна кількість балів — 9).
 
1. Прокоментуйте слова Д. І. Писарєва: «Ліриками мають право бути лише першокласні генії, тому що лише колосальна особистість може давати суспільству користь, звертаючи його увагу на своє власне приватне і психічне життя» (на прикладі життя і творчості одногодвох поетів срібної доби).
 
2. «Предчувствую Тебя. Года проходят мимо…» (О. О. Блок). Поясніть сенс використання поетом великої літери у займеннику «ти» в багатьох поезіях із збірки «Вірші про Прекрасну Даму».
 
3. Розкрийте конфлікт мрії та дійсності в поезії О. О. Блока «Незнайома». Свої спостереження оформіть у вигляді відповіді на запитання білета до державної підсумкової атестації.
 
4. Створіть літературний портрет ліричної героїні з «Реквієму» Анни Ахматової для уявної галереї літературних портретів героїв XX ст.
 
5. К. І. Чуковський говорив про В. В. Маяковського, що той «поет грому і гуркоту, всіляких ревінь і вересків, не здатний ні до якої тиші». Напишіть про свої враження від поезій, у яких ви почули іншого Маяковського.
 
6. Прокоментуйте слова М. І. Цвєтаєвої про Бориса Пастернака: «Його груди захоплені природою безмежно». Свій коментар проілюструйте цитатами з віршів Б. Л. Пастернака про природу.
 
 
  • II рівень
Методичний коментар. Учні обирають для відповіді 3 запитання. Максимально за кожну відповідь — 4 бали (максимальна кількість балів — 12).
 
1. Напишіть невелику доповідь для виступу на засіданні літературного гуртка «“Вірші про Прекрасну Даму” О. О. Блока — книга про священне кохання».
 
2. Поясніть думку К. І. Чуковського про те, що вірші Анни Ахматової — це «новели Мопассана, згущені у тисячу разів і якимось чудом перетворені на пісню» (на прикладі віршів «Сіроокий король», «Сжала руки под чёрной вуалью»). Свої роздуми оформіть у вигляді статті до шкільної літературної газети.
 
3. Прокоментуйте слова О. Д. Шлемана: «В Ахматовій срібна доба знайшла свою останню правду — правду совісті… від любові її ранніх віршів… прямий шлях до голої, страшної, як розіп’яте тіло, проте вже дійсно нічим не переможної любові “Реквієму”». Оформіть свої роздуми у вигляді повідомлення для виступу на засіданні літературного гуртка.
 
4. Про свої враження від вірша В. В. Маяковського «Послухайте!» напишіть у вигляді листа-роздуму до свого друга. Розпочніть лист словами І. Мойсеїва: «Людина у стані розпуки, відчаю жадає надії…»
 
5. «Де людина, яка до кінця зрозуміла Пастернака?.. Пастернак — це тайнопис, інакомовлення, шифр» (М. І. Цвєтаєва). Напишіть літературно-критичне есе «Як я розумію тайнопис ранньої лірики Б. Л. Пастернака?» (на прикладі одного з віршів поета).
 
6. Створіть сторінку комп’ютерної публікації або запропонуйте матеріал до неї на тему: «Любов — це серце усього» (В. В. Маяковський), у якій розкажіть про свої враження від поезії срібної доби.
 
 
Ернест Мі ллер Хемінгуей, Ґабрієль Ґарсія Маркес
 
  • І рівень
Методичний коментар. Учні обирають для відповіді 3 запитання. Максимально за кожну відповідь — 3 бали (максимальна кількість балів — 9).
 
1. У 1952 році 5-мільйонний наклад журналу «Лайф» з повістю «Старий і море» був розпроданий протягом 48 годин. Уявіть, що ви один із перших читачів твору. Що ви відповіли б на запитання своїх друзів, чи варто читати цей твір? Оберіть і продовжте один із можливих варіантів: «Я раджу вам прочитати цей твір, тому що…», «Я не раджу вам читати цей твір, тому що…».
 
2. Чим закінчився, на вашу думку, двобій Сантьяго з рибою: поразкою, перемогою чи «перемогою в поразці»? Аргументуйте свою відповідь.
 
3. «Я не звичайний старий»,— говорить про себе герой Е. Хемінгуея Сантьяго («Старий і море»). Підготуйте матеріал (розповідь, цитати, ілюстрації) для створення презентації «Сантьяго — незвичайний старий».
 
4. «Самотність — ось що мене турбує… я думаю, що людина зовсім самотня» (Ґ. Ґарсія Маркес). Доведіть, використовуючи цитати з тексту, що «ангел на землі почуває себе безмежно самотнім» (Ґ. Ґарсія Маркес «Стариган із крилами»).
 
5. Існує англійська мудрість: «Є тільки дві речі, які ми можемо дати нашим дітям. Перша — крила. Друга — коріння». Поясніть її значення. Як ви гадаєте, Пелайо і його дружина Елісенда зможуть дати своїй дитині «крила»? Аргументуйте свою відповідь.
 
 
  • II рівень
Методичний коментар. Учні обирають для відповіді 2 запитання. Максимально за кожну відповідь — 6 балів (максимальна кількість балів — 12).
 
1. «Він побачив, що старий дихає, а тоді глянув на його руки і заплакав. Потім тихенько вийшов з хатини, щоб принести старому кави, і всю дорогу плакав» (Е. Хемінгуей «Старий і море»). Напишіть твір-роздум «Чому плаче Манолін?».
 
2. Оберіть серед запропонованих сучасних трактувань образу Сантьяго те, яке більш відповідає вашим уявленням про героя. «Море не віддало свого, хоч і здобутого старим. Не віддало, бо Сантьяго — чужак, який прийшов взяти те, що йому не належить, більше того — спробував порушити природну гармонію…» (Ф. М. Штейнбук). «Сантьяго відчуває велику єдність з природою, він — її частина, він навчається в неї мудрості й гармонії» (М. Дзюбенко).
 
3. Напишіть літературно-критичне есе «Старий Сантьяго — чужак чи частина природи?» (за повістю Е. Хемінгуея «Старий і море»).
 
4. «Єдине, що мені важливо,— бути людиною»,— переконаний доктор Ріє, герой роману Альбера Камю. Що значить «бути людиною» для Сантьяго, героя оповідання Е. Хемінгуея «Старий і море»? Підготуйте статтю для шкільної літературної газети «Що значить бути людиною для Ріє та Сантьяго?» (за творами А. Камю «Чума» та Е. Хемінгуея «Старий і море»).
 
5. «…Але найбільше лікаря здивували крила старого, які були настільки природними в цьому організмі, що виникало логічне запитання, чому їх позбавлені інші люди». Напишіть філософське есе «Чому люди позбавлені крил?» (за оповіданням Ґ. Ґарсія Маркеса «Стариган із крилами»). За бажанням використайте думку Л. М. Толстого про «крилатих» і «безкрилих» людей: «Є люди світу важкі, без крил. Вони внизу метушаться… Є люди, які поступово ростять крила і поступово злітають. Ченці. Є легкі люди, окрилені, які трішки піднімаються від тісноти і знов сідають у гарні ідеалісти. Є — з великими, сильними крилами, що задля хтивості спускаються у натовп і ламають крила. Такий і я. Потім б’ється зі зламаним крилом, злетить високо і впаде. Загояться крила, злетить високо…»
 
6. «Шкода, що зі мною нема хлопця…» (Е. Хемінгуей «Старий і море»). «Ангел і до хлопчика ставився так само байдуже, як і до інших смертних, але покірливо, мов дворняга, терпів усі його примхи та витівки» (Ґ. Ґарсія Маркес «Стариган із крилами»). Поміркуйте, чи однаковий символічний сенс мають образи хлопчиків у творах Е. Хемінгуея та Ґ. Ґарсія Маркеса. Свої спостереження оформіть у вигляді комп’ютерної презентації «Символіка дитячих образів у творах Е. Хемінгуея та Ґ. Ґарсія Маркеса» (або підготуйте для неї матеріал).
Dounload PDF

Відгуки читачів