Партнерство — складова державно-громадського управління школою

Д. М. Фабіанський, заступник директора з навчально-виховної роботи Кам’янської ЗОШ І–ІІІ ст. Березнівського району, Рівненська обл.

Сільська школа є соціально-стабілізувальним і культурно-просвітницьким осередком життя, яка працює для задоволення потреб дітей і виконує специфічне завдання підготовки школярів до життя.


Державно-громадське управління передбачає взаємодію суб’єктів управління, спрямовану на функціонування та розвиток сільської школи, що ґрунтується на засадах залучення громадськості до управління школою, основною метою якої є:
  • інтеграція вертикального державного та горизонтального партнерського управління на підставі врахування громадської думки;
  • залучення громадян до ухвалення управлінських рішень;
  • оптимальне поєднання державних і громадських структур в управлінні школою на користь учасників навчально-виховного процесу, громадськості, держави.
 
Державно-громадське управління ґрунтується на засадах:
  • демократичності;
  • прозорості управлінських рішень;
  • колегіальності;
  • громадського обговорення важливих питань життя школи;
  • звітності органів управління перед шкільною громадою.
 
Основними колегіальними органами в системі управління є:
  • органи державної виконавчої влади;
  • управління освіти молоді та спорту;
  • районний методичний кабінет;
  • загальношкільні батьківські збори, конференції;
  • рада школи;
  • піклувальна рада,
  • батьківські комітети;
  • адміністрація школи;
  • педагогічна рада;
  • органи місцевого й учнівського самоврядування.
 
Тісну співпрацю налагоджено з обласним і районним управліннями освіти і науки та методичним кабінетом. Минулого навчального року навчальний заклад із робочим візитом відвідав начальник обласного управління освіти Г. М. Таргонський.
 
За сприяння методичного кабінету на базі навчального закладу було організовано та проведено семінари різних рівнів: районних, обласних, республіканських за участю делегацій Полтавської, Івано-Франківської, Кіровоградської областей.
 
Особливої уваги заслуговує семінар обласної школи завідувачів районних методичних кабінетів. Семінари всіх рівнів на теренах нашого району дають можливість презентувати власний досвід роботи в системі державно-громадського управління та запозичити щось нове від своїх колег. Як результат: залучення громадськості, органів місцевого самоврядування до співпраці та прийняття управлінських рішень сприяє зміцненню матеріально-технічної бази навчальних закладів нашого району.
 
Із 2008 року наш заклад має статус громадсько-активної школи. Установа була учасником:
  • Всеукраїнської науково-практичної конференції «ГАШ як осередок розвитку громади»;
  • ХVІ Міжнародної виставки навчальних закладів «Сучасна освіта – 2013»;
  • Всеукраїнських проектів «Школи-новатори», «Відкритий світ».
 
За період 2008–2014 рр. було реалізовано два проекти: «Здорова нація — здоровий дух» та «Імідж школи».
 
2014 року в навчальному закладів відбувся обласний семінар «ГАШ як осередок розвитку громади».
 
За сприяння обласної, районної служб цивільного захисту, відділу з питань обороно-мобілізаційної роботи райдержадміністрації, підприємців, громади села, батьків, православних церков, органів місцевого й учнівського самоврядування у навчальному закладі зміцнено навчально-матеріальну базу установи та створено постійні виховні центри:
  • кімнату-музей із надзвичайних ситуацій;
  • кімнату духовності;
  • центр радіопередач;
  • «Бабусину світлицю»;
  • «Творчу майстерню учнів».
 
У сучасній загальноосвітній школі найважливішою є проблема виховання дітей. На жаль, інформаційний простір, у якому перебуває сьогодні дитина, сповнений сцен насилля, жорстокості, розпусти, соціальної несправедливості, духу бізнесу, чим формує у молодого покоління агресивне та презирливе ставлення до оточення. А за дії учнів мають відповідати педагоги. Тому до співпраці залучаємо управління юстиції, правоохоронні органи, службу у справах дітей райдержадміністрації, соціальну службу по роботі з молоддю, медичних працівників, органи місцевого самоврядування, батьківську громадськість, громадські організації. З метою профілактики правопорушень учні відвідують судові засідання.
 
Для того щоб відповідати умовам розвитку громадянського суспільства в Україні, школи мають стимулювати громадську активність, аби не лише працівники, але й батьки, члени громади могли долучитися до справ школи. Успішними стають навчальні заклади, керівництво яких розуміє, що батьки як частина шкільного колективу найбільше зацікавлені в ефективній роботі школи, коли йдеться про дітей, умови їхнього навчання та виховання. Батьки є соціальними замовниками освіти, тому мають впливати на якість роботи школи. Заклад освіти повинен не лише надавати освітні послуги учням, але й залучати батьків і громаду до розв’язання соціальних та інших проблем, які виникають перед школою.
Dounload PDF

Відгуки читачів