Весну ми зустрічаємо! Конспект логопедичного заняття в старшій групі з теми «Весну ми зустрічаємо!»

А. О. Зауліна, Київська обл.


Мета:

  • закріплювати уявлення про весну та її прикмети; уточнювати, розширювати й активізувати словник з теми «Весна»; удосконалювати синтаксичний аспект мови (виправлення та складання речень); розвивати фонематичні уявлення (закріплення уявлень про голосні та приголосні звуки, про твердість-м’якість приголосних; виділення звуків у словах; аналіз слова «весна»), поділ слів на склади; розвивати розумові здібності і мовлення; удосконалювати загальну, дрібну та артикуляційну моторику; продовжувати формувати тривалість мовного видиху; розвивати зорове сприйняття, увагу, пам’ять, логічне мислення, силу голоса; формувати самоконтроль за вимовою звуків; виховувати уважне, дбайливе ставлення до природи;
  • виховувати почуття колективізму, співпереживання своїм друзям.

 

Обладнання: лист логопеду та дітям, хмарки із завданнями, масажні м’ячики, аромалампа, сірники, диск із фізкультхвилинкою та релаксацією, картки зі словами, букви слова «весна», картки для звукового аналізу, зображення сонечка, сюрприз від Весни.

 

 

Хід заняття

 

Діти входять у зал і вітаються з гостями, виконують вправу, спрямовану на покращання емоційного настрою дітей, на розвиток загальної та дрібної моторики.

З добрим ранком, оченята! (Погладжування повік)

Ви прокинулися? (З’єднати великий і вказівний пальці, зображуючи «бінокль»)

З добрим ранком, вушка! (Погладжування вух)

Ви прокинулися? (Прикладання долонь до вух)

З добрим ранком, ручки! (Погладжування кистей рук)

Ви прокинулися? (Поплескати в долоні)

З добрим ранком, ніжки! (Погладжування стегон)

Ви прокинулися? (Потопати ногами)

З добрим ранком, сонце! (Розвести руки в сторони)

Ми прокинулися! (Широко посміхнутися)

 

Логопед. Тепер ми бадьорі, веселі, здорові й можемо починати займатися.

 

Стукіт у двері, логопеду дають лист.

 

Логопед. Діти, лист для нас! Давайте його прочитаємо!

 

«Добрий день, дорогі діти старшої групи! Пише вам Весна. Дуже сподіваюся на вашу допомогу. Я потрапила в біду: зимовий вітер усі стежки переплутав, і я не можу прийти до людей. Щоб виручити мене, приходьте у весняний казковий ліс. Там на вас чекають нелегкі перешкоди, а подолати ви їх зможете лише в тому випадку, якщо зумієте говорити виразно, чітко, ясно і правильно виконаєте всі завдання. Дуже прошу вас поквапитися. Сподіваюся на вас, друзі!»

 

- Ну що, підемо виручати весну? Cкажіть, будь ласка, а на чому можна потрапити до лісу? (Відповіді дітей) Ну, то поїхали.

 

Входять в імпровізований ліс.

 

Логопед. Діти, ми з вами потрапили до лісу, але тут так похмуро. Подивіться, скільки хмарин, і зовсім не видно сонечка. Тепер я розумію: щоб прийшла весна, потрібно розігнати всі хмаринки, але ми це зробимо тільки тоді, коли виконаємо завдання, які на цих хмаринках написані. Ну що, готові допомогти весні? Тоді йдемо до першої хмаринки.

 

1. Хмаринка «Відповідай-ка!»

Логопед. Який місяць зараз на календарі? (Березень) Які ще весняні місяці ви знаєте? (Квітень, травень) Зараз початок, середина чи кінець весни? (Початок)

 

Гра «Плесни в долоні, коли почуєш правильну ознаку весни»

- Діти загоряють, купаються, носять легкий одяг.

- Припікає сонечко, тане сніг.

- Під ногами шарудять сухі різнобарвні листочки.

- Набухають бруньки, розпускаються на деревах листочки.

- Люди збирають урожай фруктів, овочів.

- З теплих країв прилітають птахи.

 

Логопед. Усі впоралися із завданням, переходимо до другої хмаринки.

 

 

2. Хмаринка «Су-джок-грай-ка»

Логопед. Сідайте й уважно мене слухайте та правильно виконуйте, що почуєте.

 

Су-джок-терапія «Казка про Їжачка»

У казковому лісі в маленькому затишному будиночку жив маленький Їжачок. (Показати кульку у відкритій долоні)

 

Їжак був маленький і тому всього боявся. Він то визирав зі свого будиночка, то ховався. (Кілька разів стиснути й розтиснути долоню з кулькою Су-джок)

 

Одного раннього весняного ранку захотів Їжачок погуляти. Він вийшов зі свого будиночка й побіг по доріжці своїми маленькими ніжками. Доріжка була вузенька, звивиста. (Катати кульку по долоні вперед-назад.) Довго біг Їжачок. І раптом опинився біля великої та глибокої річки. А через річку був перекинутий тонкий місток. (Колові рухи кулькою по долоні — спочатку за годинниковою стрілкою, потім — проти.)

 

Акуратно ступив він своїми маленькими ніжками на вузький місток — зробив крок, потім другий, третій, четвертий, п’ятий — і перебрався на інший берег!(Прокатати кульку по кожному пальцю, починаючи з великого.)

 

А там галявина — велика, кругла, красива! (Колові рухи кулькою по долоні.) На галявині видимо-невидимо первоцвітів: і проліски, і крокуси, і мати-й-мачуха, і кульбабка, і тюльпани! Красиво, як у казці! (Прокатати кульку по кожному пальцю, починаючи з великого, на кожну назву квітку.)

 

Їжачку дуже сподобалася галявина. Він її обійшов, ступив на місток — один крок, другий, третій, четвертий, п’ятий — і він на іншому березі!(Прокатати кульку по кожному пальцю, починаючи з великого.)

 

Швидко побіг Їжак: спочатку по звивистій доріжці, потім — по прямій. Дістався свого будиночка! (Катати кульку по долоні вперед-назад.)

 

А коли настав вечір, зачинив Їжачок свій будиночок, ліг у ліжечко й заснув солодким сном! (Затиснути кульку в долоньці.)

 

Логопед. Сподобалася вам казочка про Їжачка? Мені теж, але нам потрібно йти далі.

 

 

3. Завдання на третій хмаринці «Називай-ка»

Добре — погане (ТРИЗ)Логопед. Зараз поясню, що ми тут будемо робити. Ми з вами розглянемо кілька явищ і постараємось відповісти, чим це добре, а чим погано.

 

1. Іде дощ.

 

Добре

  • Рослини краще будуть рости
  • По калюжах можна пускати кораблики
  • Вулиці будуть чисті

 

Погано

  • Не можна гуляти на вулиці
  • Можна намокнути й захворіти
  • Річка може вийти з берегів

 

2. Світить та припікає сонечко.

Молодці! А ось вже четверта хмарка.

 

 

4. Хмарка «Поміркуй-ка»

Логопед. Діти, ми з вами спілкуємося за допомогою слів, а кожне слово складається з чого? (Зі складів) Які бувають склади? (Відкриті та закриті)

 

— А тепер розділіть слова на склади за допомогою плескань (кроків, стрибків, присідань тощо). Але пам’ятайте, що плескати слід тільки на голосні звуки.

 

Слова: пролісок, галявина, ліс, весна, струмочок.

 

— Молодці, ніхто не помилився. Давайте трохи відпочинемо.

 

Сідають на подушки або пеньки.

 

Логопед. Діти, сідайте зручно. Ми будемо вдихати приємні весняні запахи й слухати спів птахів у лісі. Тільки спинки при цьому рівні, очі закриваємо, дихати починаємо — вдихаємо через ніс, видихаємо через ніс, знову вдихаємо, тільки тепер через рот, і видихаємо через рот, а ось тепер вдихаємо через ніс, а видихаємо через рот і вдихаємо через рот і видихаємо через ніс.

 

(Сеанс ароматерапії в поєднанні з музикотерапією.)

логопед. Молодці, переходимо до п’ятої хмарки.

 

 

5. Хмарка «Вимовляй-ка»

 

Вправа «Діалог Весни та Зими» (розвиток сили голосу)

Звуки, які ми чуємо у лісі: у-у-у.

А-а-а               у, у, у

Д-д-д              фр, фр, фр

Пі-пі-пі           ррр, ррр

І шоста хмаринка пропонує нам таке завдання.

 

 

6. Хмарка «Виправляй-ка»

Логопед. Я кажу речення, ви уважно слухаєте й кажете, чи правильно я сказала. Якщо ні, то виправляєте помилку й говорите правильно. Домовились?

 

1. Дощ пішов тому, що я взяла парасольку.

(Я взяла парасольку тому, що пішов дощ)

 

2. Весна настала тому, що прилетіли з теплих країв птахи.

(Птахи прилетіли тому, що настала весна)

 

3. Стало тепло тому, що комахи прокидаються.

(Комахи прокидаються тому, що стало тепло)

Ну, діти, і з цім завданням ви впоралися. Дивіться: залишилась одна хмарка. Готові останнє завдання зробити? Тоді до роботи.

А зараз пропоную вам трохи відпочити й порухатись.

 

Фізкультхвилинка «Ра-ра-ра!» (логоритмика)

 

 

7. Хмарка «Збирай-ка»

 

1. Скласти слова з 3 складів. Прочитати. Назвати перший звук, останній, середній. (Виноград, сонечко, суниця, телефон, автобус)

 

2. Зробити звуковий аналіз слова «весна».

- Скільки звуків у слові «весна»?

5 звуків: В, Е, С, Н, А.

- Скільки голосних звуків у слові «весна»?

2 голосні: Е, А.

- Скільки приголосних звуків?

3 приголосні: В, С, Н.

- Схема слова «Весна».

- І це завдання ви зробили. Прибираємо хмарку — і, дивиться, нарешті з’явилося сонечко. Може, і весна до лісу прийде?

 

Звучить музика, входить Весна.

 

Весна

Нарешті я у ліс прийшла

І тепло всім принесла.

Я всміхаюсь сонечку,

Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці,

Хай вона цвіте!

Бачу, ви мене чекали,

Я прийшла к вам із теплом!

За допомогу вдячна вам,

Подарунки я роздам!!!

 

Подарунки — «квітка-чупа-чупс» дітям та гостям.

Dounload PDF

Відгуки читачів