Методичні прийоми, інтерактивні вправи, ігри на уроці музичного мистецтва

І. Л. Панасюк, методист Дубенського районного методичного кабінету, Рівненська обл.


  • Світлофор настрою
У кожного учня — сигнальна картка (з одного боку зелена, зі звороту — червона). Учитель пропонує дітям за допомогою цього «світлофора» визначити, з яким настроєм вони завітали на урок.
 
Учитель висловлює побажання, щоб гарний настрій не залишив учнів до кінця уроку. Якщо ж настрій кепський, пропонує працювати на уроці так, щоб він поліпшився.
 
  • Продовж пісню
Учитель виконує вступ до пісні, що діти вчили раніше. Учні повинні згадати її та продовжити (співати). Якщо вони не можуть пригадати, то вчитель їм допомагає.
 
 
Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
 
  • Інтелектуальна розминка
Учитель починає речення й кидає м’ячик учневі, який повинен його закінчити. Якщо той зволікає з відповіддю, то може передати м’ячик іншому учневі, який має продовжити речення.
  • Листоноша
У класі обирають «листоношу», який допомагатиме вчителеві. Він має перед уроком розкласти на кожну парту номери «будинків» та по одному запитанню з розділу «Музична грамота».
 
Учні, прочитавши запитання, повинні дати на них відповіді. Якщо хтось потребує допомоги, то «листоноша» приносить конверт із листом, на якому під відповідним номером «будинку» зазначено правильну відповідь на запитання. Учень повторює визначення та має змогу також дати правильну відповідь.
 
  • Знайди місце приземлення
На кожній парті — паперовий парашут, на якому записано незакінчені вирази з музичної грамоти, що вивчали на попередньому уроці.
 
На дошці відведено місця для «приземлення». Кожен парашут слід «посадити» в свій квадрат, тобто туди, де записано правильне продовження виразу.
 
  • Музична квітка
Учні об’єднуються в команди. Учитель розташовує на дошці паперову квітку, на пелюстках якої містяться визначення понять і термінів без їх назв.
 
Наприклад:
- колектив музикантів-інструменталістів, об’єднаних для спільного виконання різних за характером музичних творів,— це…
- оркестровий вступ до опери, балету, кінофільму — це…
- літературна основа опери, балету — це…
- найскладніший музичний жанр, у якому поєднано поряд із музикою та літературою елементи хореографії, театрального й образотворчого мистецтва,— це…
 
Спікер кожної команди (ряду) обирає пелюстку, і всі члени команди під час обговорення доходять спільної думки щодо відповіді, яку висловлюють учителеві.
 
  • Подорож літаком
Учитель пропонує учням здійснити уявний політ, запрошуючи їх на облавок «літака». Перед «злетом» діти заповнюють «митні декларації» — кросворди, що є у кожного на парті (наприклад, кросворд «Засоби виразності»). Під час цієї роботи звучить фрагмент музики, пов’язаний з темою уроку.
 
Помічники вчителя — «стюардеси» — допоможуть перевірити правильність заповнення «митних декларацій».
 
  • Розрізане доміно
Учням роздають картки, на половині яких записано початок пісні, а на решті — закінчення. Учень, який отримав картку з початком пісні, починає співати, а той, у кого картка з продовженням,— завершує фразу.
 
Наприклад:
- «Гей, там на горі, Січ іде…— …Гей, малиновий стяг несе»;
- «Ой на горі…— …та й женці жнуть»;
- «Ой чий то кінь стоїть…— …що сива гривонька»;
- «Грицю, Грицю…— …до роботи»;
- «Ой є в лісі…— …калина»;
- «Ой хто, хто…— …Миколая любить»;
- «Їхав козак…— …за Дунай».
 
Потім учитель пропонує визначити, які з цих пісень належать до козацьких.
 
 
Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
 
  • Зроби дослідження
Учні повинні уважно поглянути на нотний запис пісні та дослідити музичні знаки, що вони бачать (називають: скрипковий ключ; розмір; реприза; тривалості нот — восьмі, шістнадцяті з крапкою, половинні, четвертні, восьмі та четвертні; паузи; ліги; вольти; знаки альтерації; реприза; затакт; двочастинна форма).
 
  • Афіша
Учитель запрошує учнів на прем’єру балету П. Чайковського. Пропонує прочитати афішу, у якій зашифровано назву балету (наприклад: «Ерпоукпенглюшлдкажт»; відповідь: «Попелюшка»).
 
Учні завдяки вчителеві подумки відвідують філармонію (Київську національну оперу, Театр опери й балету у Львові та ін.). Він розповідає про історію створення установи, репертуар (що слухатимемо, переглядатимемо), супроводжуючи розповідь слайд-презентацією.
 
 
Застосування учнями знань у нових умовах із метою формування вмінь
 
Учні утворюють дві команди. Після прослуховування музичного твору учасники команди повинні схарактеризувати його якомога докладніше: лад, характер, мелодія, темп, тембр, динаміка, форма твору, виконавці, лад, жанр музики, настрій...
 
 
Перевірка розуміння та корекція засвоєння учнями нового матеріалу
 
  • Продовж речення
Учитель починає, учні продовжують його думку.
 
  • Музичний магазин
Учитель пропонує учням уявити, що вони в музичному магазині, де їхні знання — це «товар», а вчитель — «покупець». За кожну правильну відповідь діти отримують фішку («гроші»). Чим більше їх зберуть, тим вищою є оцінка.
 
  • Випереджальне завдання
Учні утворюють чотири групи: «Театрознавці», «Музикознавці», «Біографи», «Журналісти». Кожна група отримує інформацію для опрацювання та опанування на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими.
 
 
Аналіз прослуханого музичного твору
 
  • Ланцюжок
Учні відповідають по черзі одне за одним, використовуючи орієнтовні таблиці емоційно-естетичних визначень музики.
 
Наприклад:
- Поміркуйте, якою є емоційна характеристика музики.
- У якому темпі звучить музика?
- Якою є емоційна характеристика динаміки?
 
  • Навчаючи — учуся
Учні класу утворюють кілька команд, які обирають:
- спікера (головуючий, який зачитує завдання групи; пропонує учасникам групи висловитися по черзі; за згодою групи визначає доповідача; підбиває підсумки робити групи);
- секретаря (робить стислі розбірливі записи результатів своєї групи; як член групи має бути готовим висловити думку групи під час підбиття підсумків або допомогти доповідачеві);
- посередника (стежить за часом і бере активну участь у роботі);
- доповідача (чітко висловлює думку, якої дійшла група; доповідає про результати роботи групи).
 
  • Піймай помилку
Необхідно дати правильну відповідь на запитання: один учень відповідає, а решта уважно слухають і виправляють, отримуючи за це додатковий бал.
 
Орієнтовні запитання
- Як виникла опера?
- Чи може бути опера без лібрето?
- Які музично-театральні жанри тобі відомі?
- Які види мистецтва вони поєднують?
- Яку роль у виставі відіграють музичне, літературне, театральне, хореографічне, образотворче мистецтво?
 
 
Приклади домашніх завдань
 
  • Намалюй ілюстрацію до музичного твору
  • Мої музичні враження
Учні під час канікул створюють колекцію улюблених творів, записавши до зошита назви творів, що сподобалися (запам’яталися).
Dounload PDF

Відгуки читачів