Ф. Петрарка «Книга пісень». 8-й клас

Л. А. Половюк, учитель світової літератури ЗОШ І–ІІІ ст., с. Широка Балка, Білозерський р-н, Херсонська обл.


Цілі:

-навчальні: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом поета; дати загальну характеристику збірки «Книга пісень»; розкрити зміст поняття сонет;

-розвивальні: розвивати навички виразного читання поезій, уміння складати стислий конспект; аналізувати ліричні твори, висловлювати свої думки з приводу прочитаного;

-виховні: формувати любов до поезії, повагу до щирих та глибоких людських почуттів.

 
Обладнання: карта Європи, портрет поета, тексти творів, схеми аналізу ліричного твору, завдання для груп (картки), музичні записи, олівці, квіти, сигнальні картки червоного, зеленого й синього кольорів.
 
Тип уроку: урок формування нових знань.
 
 
Важливо добре прожити життя…
Марна слава, набута лише блиском слова.
Ф. Петрарка
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
Створення емоційного настрою
 
У ч и т е л ь. Відомий англійський письменник Чарльз Діккенс сказав: «Немає в світі такого пагорба, такої вершини, яку наполегливість урештірешт не подолає». Тож я бажаю вам бути наполегливими і старанними.
 
 
Я вам бажаю, діти дорогі,
Долати труднощі і перешкоди всі.
А прикладом для вас хай будуть ті,
Хто йшов до успіху крізь терни у житті.
 
 
ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
 
У ч и т е л ь. Мудреці-філософи стверджують, що найнебезпечніша таємниця Всесвіту — життя, найбільша таємниця життя — людина, а найглибша таємниця людини — творчість. Отже, сьогодні ми спробуємо проникнути в таємниці життя і творчості Франческо Петрарки, пізнати внутрішній світ поета, на основі особистих вражень і почуттів скласти психологічний портрет великого італійського митця.
 
Відкрийте зошити і запишіть тему і план уроку.
 
План
1. Італія за часів Петрарки.
2. Ф. Петрарка — державний діяч, філософ, поет.
3. Загальна характеристика «Книги пісень».
4. Читання та аналіз сонетів Петрарки.
 
Епіграфом нашого уроку будуть слова самого поета, які, я сподіваюсь, стануть девізом вашого життя (зачитує епіграф).
 
  • Відповідно до теми та плану уроку сформулюйте мету та завдання. Що ви повинні знати і вміти на уроці? (Відповіді учнів.)
 
Сподіваюсь, що урок не тільки збагатить вас новими знаннями про добу європейського Відродження та її представників. Сьогодні ви дізнаєтеся про визначні досягнення Ф. Петрарки, поглибите знання про ліричні твори, удосконалите вміння виразного читання та аналізу поезій. Я впевнений (-а), що урок не залишить вас байдужими до долі поета, посіє у ваших душах зерна людяності, доброти, поваги.
 
 
ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок
 
1. Слово вчителя
— Відомий німецький поет Й. В. Ґете писав: «Щоб пізнати поета, треба піти в його країну». Я пропоную вам здійснити подорож до Італії — батьківщини Петрарки і дізнатися, якою була Італія в ХІV столітті. А допоможуть нам у цьому заздалегідь підготовлені учні. Під час уроку я прошу вас складати стислий конспект почутого вами, оскільки це знадобиться вам під час виконання домашнього завдання.
 
2. Виступ учня-«історика»
 
3. Виступи учнів-«біографів»
 
4. Робота з підручником
Прочитайте статтю підручника про поета, визначте нову для вас інформацію. На основі прочитаного і почутого складіть схему.
 
У ч и т е л ь. У житті кожної людини є подія,
яка має вирішальне значення у її долі або ж залишає
глибокий слід у душі та серці. Такою подією
в житті Ф. Петрарки була зустріч з Лаурою, жінкою,
яку він покохав назавжди і оспівав у своїй
збірці «Канцоньєре». Докладніше про це розповість
нам учень-«дослідник».
 
5. Виступ учня-«дослідника»
 
У ч и т е л ь. Минули роки, століття, але вірші Петрарки, які він присвятив Лаурі, викликають захоплення у всі часи. Історія кохання поета не залишає байдужими читачів-сучасників.
 
Є. Богат писав: «Ми відчуваємо в Петрарці живу душу, що страждає і сумує, викликаючи гостре співчуття, бо кохає не “ідеальний”, вигаданий образ, а живу “земну” жінку. Його сонети — листи до неї». Тож давайте поринемо у світ поезій Ф. Петрарки.
 
6. Виразне читання напам’ять учнями сонетів № 61, 132, 267, 312 Ф. Петрарки під музичний супровід
 
7. Бесіда
  • ?? Яке враження справили на вас сонети?
  • ?? Які почуття переповнюють душу ліричного героя?
  • ?? Якою ви уявляєте кохану поета?
  • ?? Чим два перших сонети відрізняються від двох останніх?
 
У ч и т е л ь. Ми неодноразово з вами згадували слово сонет. А що ж таке сонет? Коли він виник? Хто використовував його у своїй творчості? Про це нам повідомить учень-«літературознавець».
 
8. Повідомлення учня-«літературознавця»
 
Словникова робота
(Учні записують визначення понять сонет, катрен, терцет у зошити.)
 
 
ІV. Руханка «Зірочки»
 
Для того щоб, діти, нам сил
не втрачати,
Треба навчитися відпочивати.
Руханку з вами ми враз проведемо
Та сили й бадьорості з неї візьмемо.
Давайте уявим себе між зірками,
Що в небі блакитнім мандрують
шляхами.
Людина іде — і зірки з нею йдуть:
То вліво, то вправо її заведуть.
То вперед, то назад ми з ними
крокуєм,
Радіємо з ними і з ними сумуєм.
Так хочеться нам полетіть до зірок,
Та знову продовжити треба урок.
 
 
V. Закріплення вивченого матеріалу
 
Робота в групах
  • І група — проаналізувати сонет № 162;
  • ІІ група — проаналізувати сонет № 267;
  • ІІІ група — створити і захистити проект герба Ф. Петрарки (за біографією поета);
  • ІV група — скласти букет з квітів, які асоціюються з образом Лаури, пояснити свій вибір.
 
 
VІ. Підбиття підсумків уроку
 
1. Прийом «Незакінчене речення»
  • Сьогодні ми вивчали…
  • Найбільше мені запам’яталось…
  • Це мені знадобиться…
 
2. Оцінювання
 
У ч и т е л ь. За допомогою сигнальних карток оцініть свою роботу на уроці. Нагадую: червоний — високий рівень, зелений — достатній рівень, синій — середній рівень.
 
 
VІІ. Домашнє завдання
1. Написати лист до Ф. Петрарки.
2. Вивчити напам’ять один із сонетів.
 
 
VІІІ. Заключне слово вчителя
 
— Я дякую вам усім за урок. Сподіваюсь, що він нікого з вас не залишив байдужим. А закінчити нашу зустріч я хочу такими словами:
 
«Важливо добре прожити життя»,—
З віків долинають Петрарки слова.
І вслухатись варто у цей заповіт,
Бо більше не прийдемо ми у цей світ.
Тож треба в житті цінувать
кожну мить
І часом, відведеним нам, дорожить.
Dounload PDF

Відгуки читачів