Готуємося до олімпіади з трудового навчання

Плануючи самостійну діяльність школяра під час підготовки до олімпіади, слід урахувати, що ефективним буде:
 
1) виконання якомога більшої кількості олімпіадних завдань за попередні роки;
2) докладне додаткове вивчення тем шкільного курсу;
3) вивчення різних методичних прийомів виконання практичних завдань;
4) використання комбінованих способів під час виконання практичних завдань;
5) вивчення спеціалізованої літератури під час підготовки творчого проекту.

Плануючи самостійну діяльність школяра під час підготовки до олімпіади, слід урахувати, що ефективним буде:
 
1) виконання якомога більшої кількості олімпіадних завдань за попередні роки;
2) докладне додаткове вивчення тем шкільного курсу;
3) вивчення різних методичних прийомів виконання практичних завдань;
4) використання комбінованих способів під час виконання практичних завдань;
5) вивчення спеціалізованої літератури під час підготовки творчого проекту.
 
Під час підготовки учнів до олімпіади необхідно дотримувати декількох принципів
 
  • 1 Самостійність
Самостійність — надання можливості самостійного виконання завдань. Найміцніші знання — це ті, що здобувають власними зусиллями, у процесі практичної роботи. Цей принцип, надаючи можливість самостійності учню, передбачає тактичний контроль із боку вчителя, колективний розбір і аналіз виконання завдань, підбиття підсумків під час виготовлення виробу.
 
  • 2 Актуалізація знань
Олімпіадні завдання складають так, щоб увесь обсяг знань активно застосовували. Їх складають з урахуванням усіх попередніх знань, відповідно до вимог стандарту освіти та знань, здобутих нещодавно. Під час підготовки до олімпіад постійно відбувається поглиблення, уточнення й розширення обсягу знань. На цій підставі випливає, що розбір олімпіадних завдань минулих років є ефективною формою підготовки учнів для успішної участі в олімпіадах.
 
  • 3 Високий рівень складності
Для успішної участі в олімпіаді необхідно готувати дітей за за-
вданнями високого рівня складності. У цьому полягає суть принципу випереджального рівня складності, ефективність якого підтверджено
результатами виступів на олімпіаді. У психологічному аспекті реалі-
зація цього принципу надає впевненості учню, розкріпачує його й дає
можливість успішно реалізувати себе.
 
  • 4 Аналіз результатів минулих олімпіад
Під час аналізу минулих олімпіад розкриваються упущення, недоліки, знахідки, не враховані в попередній діяльності як учителя, так і учня. Цей принцип обов’язковий для вчителя, оскільки він позитивно вплине на якість підготовки до олімпіади. Але він так само необхідний для учнів, оскільки сприяє підвищенню міцності знань і умінь, розвиває вміння аналізувати не тільки успіхи, але й недоліки.
 
  • 5 Психологічна підтримка
На останньому занятті перед олімпіадою необхідно поговорити з учнями щодо тактики виконання завдань на самій олімпіаді, налаштувати, переконати, що переможцями всі не бувають: «Головне не перемога, головне участь. Не треба хвилюватися, в олімпіаді беруть участь такі ж учні, як і ви». За два-три дні краще відмовитися від виконання завдань, щоб не призвести до психологічного стомлення організму і, як наслідок, притуплення творчого потенціалу. Під час цієї паузи накопичуються резерви й бажання досягти успіху на олімпіаді.
 
  • 6 Толерантність і професіоналізм
Полягають у тому, що не можна ставити мету «Тільки перемога». Результати, які будуть досягнуті, залежать від працездатності, інтелектуального розвитку, бажання перемогти. Дуже важливо враховувати, що під час підготовки принцип «чим більше складних завдань, тим краще» немудрий. Слід дотримувати «золотої» середини, щоб не відбити в учнів бажання виконувати завдання. Неприйнятний принцип адміністративного тиску з метою утримати учня, змусити його брати участь в олімпіаді з предмета. Це не принесе належного результату. Під час підготовки до олімпіади й узагалі роботи з дітьми намагайтеся уникати двох крайнощів — зведення учня на п’єдестал, підкреслення його особливих здібностей, з одного боку, а з іншого — приниження гідності та ігнорування інтелектуальних успіхів з предмета. Також слід пам’ятати, що систематичні негативні оцінки руйнують недостатньо зміцнілу пізнавальну потребу й задатки обдарованості. І ще один момент необхідно враховувати під час відбору учнів на олімпіаду — це життєвий досвід учня.
 
 
За різними джерелами
Dounload PDF

Відгуки читачів