Хвильові властивості світла Фізика та художня література. 11 клас

Н. О. Сергієнко, Седнівський НВК, Чернігівська обл.

Цікавість є тією іскоркою, з якої згодом розгоряється жадоба до знань. Це основа розвитку схильностей учнів. Цікавість являє собою важливу спонукальну силу до учіння, до оволодівання основами наук, є важливим засобом навчання. Одним зі шляхів виховання інтересу до вивчення фізики вважаю використання нетрадиційних підходів, зокрема вміння побачити фізичні явища в незвичній ситуації, наприклад у художній літературі.


У будь-якій галузі людських знань
можна знайти силу силенну поезії.
К. Паустовський
 
 
Цілі: узагальнити знання учнів із теми «Хвильові властивості світла», розвивати вміння аргументовано пояснювати фізичні явища, спираючись на теоретичні знання, розвивати увагу, спостережливість, виховувати цікавість до вивчення фізики, навчати школярів використовувати міжпредметні зв’язки, різні джерела інформації для здобування знань.
 
Тип уроку: узагальнення з використанням ІКТ.
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
Слайди 1–3
 
Світло — це сама загадковість… Дивовижний і найблагородніший вид матерії, вияв її найдосконаліший. Границя її можливого руху. Неперевершене в швидкості. Воно і хвиля, і частинка. І, можливо, ще щось.
О. Гончар
 
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 
Учитель. Сьогодні ми спробуємо віднайти вивчені явища (хвильові властивості світла) у художній літературі.
 
1. Закон прямолінійного поширення світла
 
Слайди 4–5
 
Вогненна куля золота
У простір шле скопи проміння.
І друга куля в конус тіні
Від себе в простір відкида.
А. Блок
 
О Солнце! Там, где тень
От лип густа и ароматна,
Кидаешь ты такие пятна,
Что жалко мне ступать по ним.
Э. Ростан
 
Слайди 6–7
  • Сонячні та місячні затемнення.yy
  • Відеоролик «Театр тіней».yy
 
2. Відбивання світла
 
Слайди 8–10
  • Сформулювати закон відбивання світла. Виyyставка міні-газет.
  • Відеоролик «Закон відбивання світла».
 
3. Закони заломлення світла
Сформулювати закони заломлення світла.
 
Слайди 11–12
 
Когда узнаешь ты, как странны
В Сицилии фата-морганы,
Вопросов этих не задашь,
Там часто в воздухе стеною
Средь бела дня на зыбком зное
Встаёт обманчивый мираж.
То это всем сплетеньем веток
Висящий над землею сад,
То город, волн качанью в лад
Качающихся так и этак.
И. Гёте, «Фауст»
  • Пояснити явище. Що таке фата-моргана?
 
4. Повне внутрішнє відбивання
 
Слайд 13
  • Пояснити явище.
«Встал рано, вскоре после восхода солнца, но было, как будто кто-то заботливый и добрый встал ещё раньше меня и перед самым восходом солнца полил всю землю и цветы и листья тёплым дождём.
 
На малине одна большая капля дрожала, и    солнце в ней вспыхивало так, что слепило глаза, но может быть, это не капля дрожала, а само солнце между клочками рассеянной тучи, то выглянет, то спрячется, а кажется это капля дрожит» (М. Пришвин, «Утренняя роса»).
  • Презентація газети «Мир из-под воды».yy
 
5. Дисперсія світла
  • Пояснити явище.
«Сонце наситило її блиском і теплом, барвами. Вона переливалася рожевими пелюстками, ліловіла раннім весняним бузком, зеленіла свіжою зеленю салату, ніжними відтінками фіолетових дзвоників, яскравим пурпуром троянд, золотом пелюсток горицвіту» (В. Василевська «Радуга»).
 
Слайди 14–15
 
6. Хвилинка-цікавинка
 
1. Чому представники тваринного світу відрізняються розмаїттям барв? (Слайди 16–17.)
 
Забарвлення пташиного пір’я обумовлене не тільки наявністю в ньому багатьох пігментів, але й структурою пера. Кожен пігмент поглинає хвилі певної довжини, а решту відбиває, що й обумовлює характерний колір. У деяких пташок і комах пір’я й крильця мають пластичну структуру, яка створює інтерференційну картину. В очах бабки й інших комах видно райдужну смужку, яка утворюється внаслідок дифракції світла.
 
2. Дальтонізм (слайд 18)
 
Деякі люди не розрізняють кольорів. Розлад колірного зору називають дальтонізмом на честь англійського вченого Джона Дальтона, який у 1794 році вперше описав це явище. Природженим дальтонізмом буває зазвичай розлад сприйняття червоного й зеленого кольорів. Сліпота на синій колір є здебільшого набутою. Розлади колірного зору пояснюються відсутністю певних видів колбочок у сітківці ока. Дальтонізм спостерігається в 0,5 % жінок й у 8 % чоловіків. Люди, які страждають на дальтонізм, не можуть працювати на транспорті, в авіації тощо. Дальтонізм не лікується.
 
7. Люмінесценція
 
Слайди 19–20
 
Пояснити явище.
 
Ніби вдень, усе блищить,
А тепла проте немає,
Дим угору не спливає.
П. Єршов, «Коник-горбоконик»
 
8. Пояснити червоний колір заходу сонця
 
Слайд 21
 
Багровый светится закат,
И тучи низкие лежат,
Как крепостные бастионы,
Грозя светило взять в полон,
А выше бледен небосклон
И угасает лес, поля и склоны.
И. Бунин
 
ІІІ. Підсумок уроку
 
Учитель. Ми багато дізналися сьогодні про світло, і багато залишається за межами нашого пізнання. Ви переконалися, що фізика й лірика з давніх-давен ідуть разом.
 
Усіх процитованих авторів об’єднують спостережливість, поетичне сприйняття світу, любов до природи. У цьому вони єдині. Хай славляться музи й розум нетлінний. 
 
«Чарівний мікрофон»
  • Сьогодні на уроці ми дізналися, що…
  • Найбільше мене здивувало…
 
ІV. Домашнє завдання
 
1 Опрацювати зміст розділів 2–3 книжки В. Тарасова «Физика в природе».
2. Створити електронну презентацію «Хвильові властивості світла» або придумати рекламу хвильових властивостей світла з точки зору фізики.
 
Література
1. Бабін А. С. Фізика в літературних творах / А. С. Бабін // Все для вчителя. — 2002. — № 6.
2. Блудов М. І. Бесіди з фізики / М. І. Блудов. — К. : Рад. шк., 1989.
3. Гуліа Н. В. Дивовижна фізика / Н. В. Гуліа. — Х. : Ранок, 2011.
4. Світлові явища. Методичні рекомендації // Фізика.  — 2008. — № 8.
5. Тарасов Л. В. ?Физика в природе. Книга для учащихся / Л. В. Тарасов. — М. : Просвещение, 1988.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 2128
 
Догори