Т. Г. Шевченко — видатний український поет. Урок навчання грамоти в 1-му класі

О. М. Снарська, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, Червонодонецька гімназія, Балаклійський р-н, Харківська обл.


Тема. Тарас Шевченко — великий український поет. Читання вірша Т. Г. Шевченка «Тече вода з під явора...»

 

Мета: ознайомити учнів з творчістю українського поета Т. Г. Шевченка; розвивати навички читання зв’язних текстів, усне мовлення; працювати над виразністю читання віршованих текстів; збагачувати словниковий запас першокласників; виховувати почуття любові й поваги до світлого образу поета — мислителя Т. Г. Шевченка.

 

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка; предметні малюнки; магнітна каса літер; звукові фішки; комп’ютер; презентація; підручник.

 

 

Зміст уроку

 

І. Організаційний момент

 

1. Вступне слово вчителя

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи, швидше в клас.

Біля парти станемо чемно —

Хай мине час недаремно.

Будемо уважні і старанні всі,

Сядемо рівненько на місця свої.

 

2. Емоційне налаштування

— Я рада бачити вас на уроці читання. Ми починаємо гортати сторінки книги «Видатні сини і дочки України», будемо пізнавати нове, цікаве, корисне. Побажайте одне одному успіхів і гарного настрою.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Гра «Круг, кружечок, повернись! Ціле слово утворись!»

 

 

 

2. Мовленнєва розминка

Завдання: прочитати вірш мовчки, «луною», хором.

В зелені діброва,

В китицях калина.

Глянь, яка чудова

Наша Україна!

А. Камінчук

 

3. Гра «Утвори слово з літер»

Завдання: утворити слова з літер на магнітній азбуці.

а) Рослина, з якої виготовляють хліб. (и, ш, п, н, е, ц, я)

б) Їх співають люди. (с, і, н, я, п)

в) Країна, де ти народився. (а, Б, щ, а, т, к, ь, в, н, і, и)

 

Звуко-буквений аналіз слова пісня.

 

 

4. Гра «Знайди “зайве” слово»

  • Київ, Ужгород, Полтава, Дніпро, Запоріжжя, Луганськ.
  • Шевченко, Франко, Леся, Сковорода, Хмельницький.

 

5. Фізкультхвилинка

Їдуть-їдуть потяги

До столиці трудової,

В славне місто — Київ-град,

Що цвіте, мов пишний сад.

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Повідомлення теми та мети уроку

— Відгадайте загадку.

Його портрет у нашім класі

Вишитий руками мами

Прикрашенийрушниками.

 

 

— Так, це портрет Т. Г. Шевченка.

— Коли я вирішила стати вчителем, то моя матуся вишила мені цей портрет.

— Щороку 9 березня український народ відзначатиме річницю з дня народження Т. Г. Шевченка. Сьогодні на уроці ми поговоримо про видатного українського поета.

 

2. Розповідь учителя (презентація)

  • Дитячі роки (Слайд 1)

— Народився Т. Г. Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці на Київщині (тепер Черкаська обл.) у сім’ї кріпаків.

 

  • Словникова робота (інформацію готують учні дослідницької групи)

Хто такий пан?

Пан — це хазяїн, або господар.

 

Хто такий кріпак?

Це людина, закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ. Малим Тарас уважав, що небо над головою, ніби високий дах, а вдалині, де цей дах опускається до землі, там його стовпи залізні підтримують. У дев’ять років, коли померла мама, дитинство потьмарилося горем. А за два роки помер батько. Почалося страшне сирітське життя. Він відчуває потяг до поезії, малярства. У 14 років його забирають працювати до пана Енгельгарда. Важкими були його дитячі роки.

 

  • Т. Г. Шевченко — видатний український поет (Слайд 2)

— Тарас почав писати вірші ще в дитинстві. Його перша збірка — «Кобзар». Вірші Т. Г. Шевченка перекладені різними мовами.

 

  • Словникова робота (інформація від учнів дослідницької групи).

Кого називали кобзарями?

Кобзарями називали людей, які співали і грали на кобзі.

Кобза — український музичний інструмент.

— Діти, які вірші Т. Г. Шевченка ви знаєте?

— Про що писав поет у своїх творах?

 

  • Музична сторінка (Слайд 3)

— Є вірші поета, що покладено на музику.

Зараз ви послухаєте пісню «Реве та стогне Дніпр широкий». Щоб хоча б трохи наблизитися до того часу, ми послухаємо пісню на патефоні.

— Вслухайтеся в музику. Як вона лунає?

 

 

  • Т. Г. Шевченко — художник (Слайд 4)

— Він хотів бути малярем, тобто художником, щоб малювати природу та красу рідного краю, минуле тяжке життя, свою сім’ю. Його роботи різноманітні за жанром: автопортрети, портрети, пейзажі. Розгляньте репродукції картин Т. Г. Шевченко.

 

  • Ушанування пам’яті Т. Г. Шевченка (Слайд 5)

— Народ шанує поета. Його вірші повік не забудуть. Йому поставлено пам’ятники, його ім’ям названо вулиці, парки, школи.

 

3. Фізкультхвилинка для очей

Вправи «Годинник», «Стовпчик».

 

4. Робота за «Букварем» (с. 142–143)

1) Читання тексту вчителем «Тарас Григорович Шевченко».

2) Словникова робота.

Хист — уміння, здібності.

3) Бесіда за прочитаним.

— Про кого текст?

— Чим захоплювався Тарас у дитинстві?

— До чого закликав у своїх віршах?

4) Читання учнями («ланцюжком»).

5) Читання вірша «Тече вода з-під явора...» вчителем.

6) Словникова робота (пояснення малозрозумілих слів).

Пишається — красується.

7) Мовчазне читання.

8) Читання рядочка на одному видиху.

9) Робота в парах.

 

  • Створення асоціативного ряду

Шанувати... Що означає це слово?

— Які слова з ним пов’язані?

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

 

1. Гра «Так чи ні?»

— Якщо твердження правильне — ви плескаєте в долоні.

  • Тарас народився 9 березня 1814 року.
  • Поет народився у сім’ї панів.
  • Тарас любив читати, малювати і часто молитися.
  • Т. Г. Шевченко написав збірку віршів «Кобзар».
  • Вірш «Тече вода з-під явора...» написав Іван Франко.

 

2. Складання вислову Т. Г. Шевченка

(навчайтесь, І, не, свого, чужому, і, цурайтесь)

 

V. Підсумок уроку

 

1. Вправа «Мікрофон»

— Які рядочки віршика ви запам’ятали?

— Хто такі «кріпаки»?

— Чому Тарас ходив на край села?

 

2. Створення малюнка

— Намалюйте ілюстрацію до вірша, що вивчали на уроці.

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Людмила

    17 лютого 2015

    В журналі вказується, що є презентація. Де її можна скачати? P.S. Журнал передплачений в паперовому варіанті

    Адміністратор:
    Доброго дня!
    Презентацію можна завантажити на http://journal.osnova.com.ua/article/48059
    Дякуємо за увагу до наших видань!