Виховуємо здорове покоління — майбутнє України

І. Г. Шахова, головний редактор відділу основ здоров’я, біології, хімії видавництва «Ранок»


Відповідно до «Концепції розвитку освіти України на період 2015–2025 років», оприлюднення якої відбулося в листопаді минулого року, початкова і старша школи зазнають відповідного реформування. Успіх цієї реформи залежить від багатьох чинників, серед яких і наявність якісних підручників. На думку міністра освіти й науки України, «…діти у школі не встигають зацікавитися тим, що вони вивчають. Дітей треба зацікавити — і в цьому наше завдання. Треба змінити підручники, треба зробити багато змін». Усі розуміють, що реформа в галузі освіти вимагає нового підходу до створення шкільних підручників.

 

Проблема якісного підручника постає не вперше, вона обговорюється вчителями і методистами вже багато років. Є підручники, які вже отримали позитивну оцінку фахівців, наприклад лінія підручників «Основи здоров’я» О. В. Тагліної, І. Ю. Кузьміної. Підручники «Основи здоров’я. 8 клас», «Основи здоров’я. 9 клас», відповідні їм робочі зошити, методичні матеріали й розробки уроків високо оцінені досвідченими педагогами-практиками й методистами.
 
Як відомо, цьогорічний конкурс шкільних підручників для 7-х класів відбуватиметься за новими правилами й на демократичній основі. Усі без винятку процедури й етапи проведення конкурсу будуть прозорими. Підручники будуть розміщені у відкритому доступі на два місяці. За цей термін учителі зможуть докладно ознайомитися з конкурсними підручниками, обрати найкращий, а школи — замовити, що будуть обрані їхніми педагогами. Фінальні результати всеукраїнського тестування будуть відображені на порталі наступного дня після завершення конкурсу.
 
До участі в конкурсі долучилася й автор О. В. Тагліна, яка запропонувала на розсуд педагогів підручник «Основи здоров’я. 7 клас». Докладніше про власний проект і своє ставлення до нової системи забезпечення шкіл підручниками розкаже сам автор — О. В. Тагліна, автор кількох підручників для середньої школи, методист вищої категорії, доцент Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. 
 
Чи є, на ваш погляд, нова система вибору підручників доцільною? Чому?
 
Так, вона є сучасною і дужа вчасною. Мені дуже подобається, що нова система відбору підручників орієнтована на їх оцінку безпосередньо практикуючими вчителями, які викладають ті чи інші предмети у відповідних класах. Це дуже правильно – запитати про якість підручників саме в тих, хто щодня працює з ними впродовж навчального року. Така система є більш доцільною, ніж попередня.
 
Добре також те, що максимально спрощена процедура замовлення підручника. Усі вчителі й усі охочі зможуть переглянути електронні версії підручників і дати їм власну оцінку, а також обрати один з них для використання в наступному навчальному році.
 
Яким ви бачите сучасний підручник? Яким критеріям він має відповідати?
 
Звісно, шкільний підручник має відповідати програмі й психолого-педагогічним вимогам до певної вікової групи школярів, бути цікавим і зрозумілим для дітей, корисним і зручним для вчителя.
 
Але головне призначення підручника — це розвиток у школярів уміння вчитися, пізнавати навколишній світ і себе в цьому світі, уміти користуватися здобутими знаннями, розвивати свої творчі здібності. А які шляхи обрати для досягнення кращого результату — це вже проблеми професіоналізму авторів. У цьому й полягає перевірка їхніх творчих здібностей і креативного підходу до роботи.
 
Важливо, щоб підручник допомагав створювати простір для співпраці, співтворчості, навчального діалогу, конструювання ситуації вибору, успіху в навчанні. Підручник має бути зручним інструментом для вчителя та цікавим засобом навчання для учнів.
 
Які вимоги ви як автор ставили до підручника? Що саме в ньому є найважливішим, найкориснішим?
 
Я б говорила про переваги не лише підручника, а всього навчально-методичного комплекту, до якого входять підручник, робочий зошит, експрес-контроль, методичний посібник для вчителя з розробками уроків, електронний додаток, наочність. Саме такий комплект дозволяє вчителеві якісно організувати навчальну діяльність як на уроці, так і поза ним, а учневі — самостійно ставити мету, шукати відповіді, робити власні висновки, проводити дослідження, здійснювати самостійну проектну діяльність. Комплект створює простір для творчої діяльності вчителя і учнів. Він також дає можливість учителю використовувати його компоненти залежно від поставленої мети, реалізовувати творчі вчительські рішення, розширює можливості навчального процесу.
 
Але хочу звернути увагу на те, що саме підручник є центральним компонентом навчально-методичного комплексу. Його головним завданням є виховання в учнів самостійності в оволодінні знаннями, збереження й розвиток пізнавального інтересу, розвиток уміння вчитися. Підручник має вчити школярів працювати з різними джерелами інформації (текстом, діаграмами, схемами, таблицями, картами тощо); ставити запитання й шукати на них відповіді не тільки самостійно, але й разом з однокласниками, вчителями, батьками; розуміти, що існують різні точки зору, і поважати думку інших; дотримувати культури дискусії.
 
Що є корисним у нашому підручнику? Чи можна його використовувати на всіх основних етапах організації навчального процесу: мотивації, сприймання, запам’ятовування, застосування одержаних знань, оцінювання.
 
Наш підручник забезпечує засвоєння знань саме під час обговорення різноманітних життєвих ситуацій і вирішення життєвих проблем, які мають безпосереднє відношення до підліткового віку. Це дає можливість учням оволодівати прийомами розумової діяльності, такими як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, формувати науковий стиль мислення. Крім цього, таке обговорення дає можливість формувати комунікативні навички, уміння вести діалог, слухати співрозмовника, викладати й відстоювати свою власну думку.
 
Як учителю не помилитися у виборі підручника з безлічі пропозицій? Порадьте, будь ласка, на що слід звертати увагу під час вибору.
 
Насамперед хочу привітати вчителів з тим, що їхня думка нарешті цікавить учасників освітнього процесу і буде врахована. Це — велика перемога.
 
Я не буду давати жодних порад учителям, бо повністю довіряю їхньому професіоналізму, методичній грамотності і творчому підходу до справи. Наша країна тримається неймовірними зусиллями цих учителів, які, незважаючи на досить скромну оцінку їхньої праці, продовжують самовіддано працювати на майбутнє України.
 
Я розумію, що ніхто, крім учителів, не знає, що буде краще і для їхніх учнів, і для них самих. Автори підручників повинні сказати лише одне: «Дорогі вчителі, заходьте на відповідний сайт, знайомтеся з нашими підручниками, обирайте кращі! Яким бути сучасним українським підручникам — вирішувати вам».
 
Про себе можу сказати, що всі ми, хто працював для вас, створюючи підручник «Основи здоров’я. 7 клас», намагалися бути якнайкращими помічниками у вашій роботі. Сподіваємося, що наш підручник буде допомагати вам на кожному уроці й полегшить непросте вчительське життя протягом року, що наша праця гідна вашого професіоналізму і творчих можливостей.
 
Шановні вчителі! Видавництво разом з Ольгою Валентинівною намагається бути гідними вас, вашого досвіду, терпіння, витримки, професіоналізму! У ваших руках освіта наших дітей, майбутнього України. Тільки у співпраці з вами ми зможемо створити справжній підручник, реальну книгу життя. Автор і видавництво завжди відкриті для співпраці, для живого спілкування. Чекаємо на ваші запитання, відгуки, поради. Електронна адреса для листів: pidruchnick-2015@ranok.com.ua.
Dounload PDF

Відгуки читачів