Підліток. Який він? Консультація для батьків

О. В. Суходольська, гімназія «Ерудит», м. Київ


Бути підлітком дуже важко. Наповнений енергією, вивільненою у фізіологічних зрушеннях пубертата, одержимий потребою бути незалежним, сповнений очікувань майбутніх успіхів у великому житті, підліток проходить через тяжкі випробування у пошуках власного шляху у новому для нього світі. Дорослим необхідно створювати умови для розвитку підлітків і робити це так само дбайливо, як у дитинстві, коли зі шляху малюка забиралися гострі предмети, що являли для нього небезпеку. Потрібно поважати гідність підлітків, допомагати їм розвивати відчуття правильної самооцінки і давати за необхідності корисні поради — все це сприяє становленню їхньої особистої і соціальної зрілості.
 
Батьки повинні розуміти і раптові зміни настрою підлітка, і дивні на перший погляд захоплення, і ексцентричну поведінку, і новий лексикон, і деколи свідомо невдалі починання. Щоб успішно пережити всі пригоди підліткового віку, і батькам, і підліткам потрібно знати, як виходити з критичних ситуацій. Проблеми, що постійно виникають і які необхідно обов’язково вирішувати, вимагають від підлітка значних зусиль, деколи пов’язаних з ризиком.
 
Не можна швидко і без зусиль вирішити всі проблеми підліткового віку. І батьки, і підлітки повинні мати терпіння і продовжувати працювати, спілкуватися й любити одне одного. У цей період кожен в сім’ї починає по-новому бачити, ніби наново знайомитися одне з одним. Чи пройдете ви цей етап з найменшими втратами, залежатиме від того, що переважає в сім’ї — любов або страх.
 
Кожен дорослий вже пережив підлітковий вік. На згадку про нього у когось залишилися шрами, у когось рани досі ще гояться, але у всіх є власний досвід, набутий методом проб і помилок. Різницю між корисним досвідом і переживаннями, що залишили глибокі шрами, можна пояснити так: корисний досвід з’являється тоді, коли людина, покладаючись на свою мудрість, може впоратися з конфліктами і депресією, бере на себе відповідальність за те, що відбувається, і готова до зустрічі з новими життєвими проблемами. Шрами з’являються тоді, коли дух зазнає краху. Незагойна рана свідчить про те, що зцілення не відбулося. Причиною тому є важкі психологічні і соціальні умови. Батьки прагнуть зробити все, щоб криза підліткового віку минула, не залишивши у їхньої дитини незагойних слідів.
 
Вирішення і серйозних, і дріб’язкових проблем залежить від того, чи відомі нам відповідні алгоритми їх рішень. Якщо ми знаємо вихід з ситуації — половина справи вже зроблена. Щоб зняти підвищену тривожність, батькам варто поспостерігати за підлітком, дізнатися, які чудові справи можуть робити руки наших дітей. Чи знайшли ви час, щоб обговорити своє ставлення до того, чим ваша дитина цікавиться? Якщо не знайшли, то зробіть це якнайскоріше. І якщо вам подобаються якісь її вчинки, то не забудьте сказати дитині про це. Хваліть підлітка і в тому випадку, якщо він усвідомив і чесно намагається виправити свої помилки.
 
Для того щоб закласти основи майбутніх змін у ваших стосунках, можна запропонувати таке:
1. Ви, батько, повинні чітко викласти підліткові свої страхи і побоювання, щоб він зміг вас зрозуміти.
2. Ви, підліток, повинні чесно розповісти про те, що відбувається з вами, і спробувати зробити так, щоб вам повірили. Ви повинні теж сказати про свої страхи і знати, що вас вислухають без критики й засудження.
3. Ви, батько, повинні показати свою готовність слухати і розуміти. Розуміння зовсім не означає прощення. Воно просто створює жорстку основу, на якій можна будувати подальші стосунки.
4. Ви, підліток, повинні пояснити батькам, що потребуєте того, щоб вони вислухали вас, але не давали порад, поки ви самі їх не попросите про це.
5. Ви, батько, повинні розуміти, що підліток зовсім не повинен обов’язково дослухатися до ваших порад.
 
Тільки у разі врахування всього цього можливий осмислений діалог між двома рівноправними людьми і надалі розвиток нових, конструктивних форм поведінки.
 
Будь-який конфлікт між людьми (незалежно від їх віку, статусу або статі), зумовлений насильством, призводить до великих неприємностей. Стосунки «переможця — переможеного» викликають боротьбу за владу. Головний сенс будь-якої боротьби — виявити переможця, і люди зазвичай вважають, що виграти повинен хтось один. Але коли людина програє, це стає трагедією не тільки для неї, але й для всіх інших, адже порушуються стосунки з людьми, знижується самооцінка. Батьки і підлітки потребують одне одного, і вони повинні навчитися формувати стосунки в сім’ї так, щоб кожен опинявся у виграші.
 
Підлітки, дорослішаючи, мають право чекати від батьків мудрих порад, при цьому необхідна взаємна довіра. Вони не довірятимуть тим дорослим, які нещирі з ними. Чесність і щирість цінують понад усе.
 
Дорослі не повинні дозволяти собі виходити за певні межі у стосунках з дітьми. Кожен повинен знати своє місце. І всі повинні поважати загальноприйняті норми людського спілкування. Кожен з нас повинен мати право на своє особисте життя.
 
Щоб заслужити пошану підлітків, дорослі мають виконувати свої обіцянки. Не давайте обіцянок, поки ви не впевнені, що зможете їх виконати.
 
У підлітка є своє коло інтересів, і він часто віддає перевагу товариству однолітків. Це природно і зовсім не означає, що він кидає або відкидає свою сім’ю. У цей період однолітки виконують важливішу роль в його житті, ніж батьки. Батьки повинні бути мудрими наставниками, завжди готовими прийти на допомогу. І якщо це буде так, то і батьки, і діти зможуть зберегти теплі стосунки і пошану одне до одного.
 
Завжди пам’ятайте, що іноді підліток почувається як зріла людина, а часом — п’ятирічним малюком. Так і повинно бути. І коли нерідко дорослі критично говорять підліткові: «Скільки тобі років, подивися на себе!», то вони забувають про зміни, які відбуваються з ним в цей час. Підлітки охочіше сприймають поради і керівництво дорослих, якщо відчувають, що їх люблять, цінують і безумовно приймають. Вони гостро потребують дорослих, які б піклувалися про них і допомагали планувати подальше життя.
 
Замість того щоб оточувати підлітків заборонами і обмеженнями, краще спробувати створити такі стосунки, в основі яких будуть довіра, гумор і безкорислива допомога. Понад усе на світі вони потребують чуйного, уважного ставлення з боку дорослих. І якщо у них склалися такі стосунки з батьками, то вони зможуть спокійно пережити грози і бурі, які, звісно ж, неминучі в такий тривожний, сповнений несподіванок період.
 
Крім того, підлітки борються за свою самостійність і незалежність. Вони припускаються безлічі помилок і часто йдуть неправильним шляхом. І це теж цілком природно. Важливо, щоб батьки були підготовлені до раптових проявів у підлітка сильних, часом неадекватних реакцій.
 
Підлітковий період вважатиметься успішно завершеним тільки в тому випадку, якщо підліток зможе, коли треба:
  • проявляти незалежність,
  • відчувати спільність з іншими людьми,
  • мати розвинене відчуття самооцінки,
  • добре уявляти собі, як правильно вчинити в тому або іншому випадку.
 
Підлітковий період завершиться успішно, якщо людина входить у світ дорослих із відчуттям власної гідності, володіючи здатністю встановлювати близькі стосунки з людьми, умінням відповідати за свої вчинки.
 
 
КОЛИ ТИ ДУМАВ, ЩО Я НЕ ДИВЛЮСЬ
 
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив,
Що ти повісив мій перший малюнок
На стіну, і я захотів намалювати ще один.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив,
Що ти годуєш бездомного котика, і я подумав,
Що добре піклуватися про тварин.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив,
Що ти печеш мій улюблений пиріг, і я зрозумів,
Що навіть мале може бути особливим.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я відчув,
Як ти поцілував мене перед сном,
І я відчув себе коханим.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив,
Як сльози капали з твоїх очей, і я зрозумів,
Що інколи буває боляче
І це нормально — плакати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я побачив,
Що тебе турбує моє життя,
І я захотів стати тим, ким маю стати.
Коли ти думав, що я не дивлюсь, я дивився...
І захотів подякувати тобі за все те,
Що ти робиш, коли думав, що я не дивлюся.
 
 
 
СТАВЛЕННЯ ПІДЛІТКІВ ДО СВОЇХ ПРОБЛЕМ:
 
  • Найважливіше для мене — відчувати, що мене люблять і цінують, незалежно від того, наскільки безглуздий вигляд я можу мати.
  • Мені потрібний той, хто вірить в мене, тому що я сам часто буваю в собі невпевнений. Якщо чесно, то я іноді страшно соромлюся себе. Я відчуваю, що я недостатньо сильний, яскравий, красивий і привабливий порівняно з тими, хто оточує мене. Але трапляється й інакше, коли мені здається, що я все вже знаю і можу один протистояти всьому світу. Я дуже гостро все сприймаю.
  • Мені потрібний той, хто міг би спокійно, без всякої критики вислухати мене і допомогти мені розібратися в самому собі. Коли я зазнаю невдачі, втрачаю друга або просто програю, то мені здається, що перевертається весь світ.
  • Мені потрібні люблячі руки, які заспокоїли б мене. Мені потрібне місце, де я міг би поплакати і де б ніхто наді мною не сміявся. Але, з іншого боку, мені потрібна людина, яка завжди буде поряд.
  • Мені також потрібний той, хто голосно і чітко скаже: «Зупинися!». Але люди не повинні читати мені нотації і нагадувати про мої колишні дурощі. Я і сам знаю про них і відчуваю свою провину.
  • Крім того, мені потрібно, щоб ти, мамо, і ти, тату, були щирими зі мною у всьому, що стосується вас і мене. Тільки тоді я зможу довіряти вам.
  • Я хочу, щоб ви знали, що я люблю вас. І, будь ласка, не ображайтеся, коли мені подобаються інші. Вони не відвернуть мене від вас.
  • Будь ласка, любіть мене завжди.
Dounload PDF

Відгуки читачів