Малювання повітряними кульками. Весняні квіти («Образотворче мистецтво», 1-й клас)

Н. Ю. Бабіченко, учитель початкових класів, Смілянська ЗОШ І—ІІІ ст. № 11, Черкаська обл.


 

Мета: формувати компетентності:

  • ключові: уміння вчитися — організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії; здоров’язбережувальна — удосконалення духовної складової здоров’я; соціальна — уміння продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, виявляти ініціативу, мобільність, уміння адаптуватися та визначати особисту мету й виконувати різні ролі та функції у колективі; громадянська — шанобливе ставлення до природи;
  • предметні: учити учнів малювати фарбами весняні квіти в техніці натискання, правильно розміщувати малюнок на папері, заповнювати зображенням усю площину аркуша; розвивати естетичні смаки; виховувати бережливе ставлення до природи.
 
 
Оснащення
  • Зоровий ряд:yy репродукції картин (К. Білокур «Котики», О. Шовкуненко «Натюрморт із бузком і тюльпанами»); тека «Червона книга України. Рослини»; зразки малюнків; презентація.
  • Музичний ряд: Ф. Шопен. «Весняний вальс» (аудіозапис).
  • Матеріали та інструменти: пензлики; фарби; повітряні кульки; ємності з водою; серветки.
  • Обладнання:yy ТЗН.
 
 
Хід уроку
 
І. Організація класу
 
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 
Хвилинка гарного настрою
 
Учитель. Поверніться до наших гостей! Зігрійте їх своїми посмішками. Посміхніться одне одному. Заплющте очі. Уявіть, що ви квіточка. Рано-вранці лагідне сонечко почало нагрівати ваші голівоньки-квіточки. Ви посміхнулися сонечку, простягнули до нього свої листочки, розтулили пелюсточки назустріч новому дню і... прокинулися.
 
  • Якою квіточкою ви себе уявили?
Презентація
На екрані — фото квітів.
 
Учитель. Напевно, немає людини, яка хоча б раз у житті не милувалася квітами. Їх яскраве забарвлення, чудовий аромат і неземна краса не залишають нікого байдужим, зачаровуючи нас. Квіти прикрашають наше життя, поліпшують нам настрій. За допомогою них ми передаємо свої емоції, почуття, прихильність, повагу, вітаємо зі святом. Чарівні квіти — такі тендітні й прекрасні!
 
Проблемне запитання
  • Що можна зробити, щоб милуватися чарівні ??стю квітів, не зриваючи їх?
 
 
ІІІ. Оголошення теми й завданнь уроку
 
Тема нашого уроку — «Весняні квіти». Сьогодні ми будемо вчитися малювати фарбами весняні квіти в техніці натискання, правильно розміщувати малюнок на папері, заповнюючи зображенням усю площину; познайомимося з творами відомих художників, які захоплювалися красою квітів. А ще ми відчуємо себе справжніми митцями й намалюємо весняні квіти.
 
 
ІV. Викладення нового навчального матеріалу
 
Бесіда
 
Учитель. З настанням весни природа оживає, прокидаючись від сну. Холодні зимові кольори поступаються місцем теплим. Яскравіше сяє сонечко, і з його теплом весна додає кольорів Землі. З’являються перші весняні квіти.
  • Які весняні квіти ви знаєте? (Відповіді учнів.)
На екрані — фото перших весняних квітів (первоцвіт (примула), проліски, підсніжники, ряст).
 
Зверніть увагу на дошку. Перші провісники весни — первоцвіт, проліски, підсніжники, ряст. Вони розквітають найпершими. Люди часто хочуть зірвати їх і принести додому, тим самим щороку зменшуючи кількість цих чудових квітів. Саме тому більшість із них занесено до Червоної книги України.
 
Сприймання та аналізування живописних творів
 
Учитель демонструє репродукції натюрмортів К. Білокур, О. Шовкуненка.
 
Учитель. Погляньте на репродукцію картини відомої української художниці Катерини Білокур. Вона зобразила перші весняні квіти: проліски, котики, фіалки.
 
  • Що ви відчуваєте, дивлячись на цю картину?
  • Які кольори використала художниця?
 
Відповіді учнів.
 
У натюрморті з бузком і тюльпанами відомий український художник Олексій Олексійович Шовкуненко використав насичені яскраві кольори.
 
  • Який настрій викликає у вас картина?
  • Що об’єднує ці картини?
 
Відповіді учнів.
 
 
Фізкультхвилинка
Ми метелики чудові,
Маєм крильця кольорові,
Над квіточками літаєм,
Втоми ми не знаєм.
 
Пташку злякались —
Під квітку сховались.
Пташка полетіла —
Ми за парти сіли.
 
Інструктаж до виконання практичної роботи
 
Учитель. Спробуймо і ми намалювати весняні квіти: фіалки, кульбабки або гіацинти. Для цього ми будемо використовувати такі інструменти: широкий і середній пензлики, а також маленьку повітряну кульку. Працюватимемо в техніці натискання.
Спочатку обираємо формат аркуша. Гіацинт, yyфіалка й кульбабки мають високу ніжку, тому розташовуємо аркуш вертикально.
  • Далі обираємо квіти, що малюватимемо.
  • Беремо суху повітряну кульку і на її кінчик наносимо широким пензликом фарбу, що відповідає кольору квітки.
  • Зверху вниз притискуємо кульку до аркуша паперу.
  • Малюючи фіалку, обираємо фіолетовий колір і, несильно притискаючи, ставимо п’ять відтисків — за кількістю пелюсток.
  • Якщо ви вирішили малювати гіацинт, то притиyyсканням кульки надаємо квітці овальної форми.
  • Щоб намалювати кульбабку, притискаємо кульку щільніше, але так, щоб вона не лопнула.
  • Після нанесення квітів тоншим пензликом домальовуємо стебло й листочки. Стежте, щоб ці деталі були доречними і відображали зміст вашого малюнка.
 
Учитель звертає увагу учнів на можливі помилки.
 
 
Повторення техніки безпеки
  • Пензликом працювати слід обережно, щоб не yyзавдати шкоди собі й сусідові по парті.
  • Не крутіться і не заважайте іншим.
  • Пензлики кладіть на підставку.
  • Користуйтеся серветками або ганчірочками.
  • Намагайтеся працювати охайно, не розбризкуючи фарбу.
 
 
V. Практична робота (створення композиції "Весняні квіти")
 
Учитель. Поети оспівують красу квітів у віршах, художники — у картинах, а композитори — у музичних творах. Саме така музика супроводжуватиме вашу роботу. Чарівні звуки «Весняного вальсу» видатного польського композитора Фредеріка Шопена створюватимуть весняний настрій, що допоможе вам під час виконання композиції.
 
Учні виконують композицію «Весняні квіти». Учитель контролює роботу дітей, допомагаючи за потреби.
 
 
VІ. Підбиття підсумків уроку
 
Бесіда
  • Що ви наостанок побажали б нашим гостям?
Відповіді учнів.
 
Виставка та обговорення дитячих робіт
 
Оцінювання
 
 
Література
Демчук М. Нетрадиційні техніки / М. Демчук // Палітра педагога. — 2001. — № 3.
 
Інтернет-ресурс 
http://ru.wikipedia
Dounload PDF

Відгуки читачів