Учитаймося в Лесине слово іскристе. Інтегрований урок з читання та трудового навчання в 4-му класі

Н. С. Партика, спеціаліст І категорії, Рубанівська ЗОШ І–ІІІ ст. № 1, Велико-Лепетиський р-н, Херсонська обл.


Тема. Учитаймося в Лесине слово іскристе
 
 
Матеріал уроку: «Леся Українка» (презентація про письменницю); Леся Українка «Давня весна»; колективна робота колаж «Подарунок для Лесі».
 
Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Лесі Українки; формувати навички виразного читання, уміння відчувати емоційний зміст поезії, зв’язно висловлювати свої думки; збагачувати словниковий запас учнів; закріплювати вміння роботи з різними матеріалами; викликати захоплення великою силою волі поетеси.
 
Обладнання: портрети Лесі Українки; виставка книг; картки зі словами; кольоровий папір; ножиці; клей; нитки; слайди; картка-інструктаж з техніки безпеки.
 
 
Хід уроку
 
I. Організаційний момент
 
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Привітайтесь: «Добрий день!»
 
 
II. Хвилина психологічного налаштува ння
 
— Діти! Дайте одне одному свою руку і промовте:
 
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну!
 
 
III. Актуалізація опорних знань учнів
 
1. Читання вірша з пропущеними літерами, що позначають голосні звуки
 
В..ш..ньк..-ч..р..ш..ньк..,
ч..рв..н.., сп..л..,
ч..г.. ж б.. в.. т..к в..с..к..
в..р..сл.. н.. г..лл..?
 
— З якого вірша цей уривок? Хто автор? (Відповіді учнів.)
 
 
2. Гра «Хто уважніший?»
 
— Послухайте розмову мами і дитини. Упізнайте в їхніх словах назви творів Лесі Українки.
 
— Мамо, іде вже зима! Я вважаю, що всі вишеньки сніг з морозом поморозив у нашому садочку, що на зеленому горбочку.
 
— Нічого, дитино, їх ще біда навчить!
 
— Які за жанром ці твори? (Відповіді учнів.)
 
 
3. Робота за портретом Лесі Українки
 
З портрета дивиться на нас
Землячка-поетеса.
Це гордість нашої землі —
Нескорена, незламна Леся.
 
 
ІV. Мотива ція нав чальної діяльності
 
— Сьогодні наш урок ми присвячуємо українській поетесі Лесі Українці. Ми вже ознайомилися з багатьма її творами. А нині поглибимо знання про життєвий і творчий шлях славної доньки України, також створимо колективну роботу колаж «Подарунок для Лесі».
 
 
V. Робота над темою уроку
 
1. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Лесі Українки
 
Розповідь учнів. Презентація
 
— Лесі Українка прожила лише 42 роки, причому 33 із них плідно працювала на літературній ниві.
 
Народилася Леся в Новоград-Волинському. Понад усе вона любила українську землю.
 
Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з однолітками гучними коридорами. Учителями її були мати — письменниця Олена Пчілка, батько-юрист Петро Антонович, книги і життя.
 
Читати Леся почала в чотири роки, в шість — училася писати. Літературну діяльність Леся розпочала рано. У дев’ять років написала перший вірш «Надія», згодом — «Конвалія». Мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Українка» (Леся — адже дівчинка ще була малою, а Українка — щоб знали, що вона з України).
 
Леся ще з дитинства була дуже старанною і здібною дитиною, знала понад десять іноземних мов, любила музику, виявляла інтерес до малювання, із захопленням вишивала.
 
Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і водночас змусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Узимку 1881 року під час Водохреща дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім — рука. Діагноз — туберкульоз кісток, а потім — легень, нирок. Ця тяжка хвороба переслідувала її все життя. Іноді цілий місяць доводилося лежати в гіпсі, страшний біль пронизував усе тіло, але Леся терпіла і змушувала себе писати вірші, грати, «крізь сльози сміятися».
 
Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року на Кавказі в м. Сурамі, де перебувала на лікуванні. Похована у Києві.
 
Леся, яка стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю.
 
 
2. Слово вчителя
 
Відкриймо її серце відверте і чисте,
Відкриймо її душу не заспану,
Вчитаймось в Лесине слово іскристе
Очима живими та ясними.
О. Журлива
 
 
3. Слухання вірша «Давня весна» (читає вчитель)
 
— Які почуття у вас викликає цей вірш? Чому? (Відповіді учнів.)
 
 
4. Словникова робота
весела 
хвора
радісна
тісна
білесенькі
 
я
шум
весна
квітки
хатина
 
ясна
мила
щедра
зелений
самотна
 
 
Читання слів «луною».
— Поясніть значення слова самотна.
 
 
5. Читання вірша учнями (мовчки)
 
 
6. Бесіда-осмислення змісту вірша
— Хто є головним героєм вірша?
— Який був спочатку настрій дівчинки? Чому вона була сумною?
— Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було зумовлено?
 
 
Фізкультхвилинка
Зупиняємо урок — робимо зарядку:
Руки вгору, руки вниз —
Все в нас по порядку.
Руки в боки — нахиляйся,
Наче маятник, гойдайся,
За хвилину відпочили —
І за парти тихо сіли.
 
 
VI. Розвиток умінь та навичок учнів
 
1. Читання вірша «ланцюжком»
 
2. Вибіркове читання
— Як поетеса описує у вірші пробудження вітру? дерев? пташок?
— Які рядки свідчать про те, що героїня сильна і мужня, незважаючи на хворобу?
— Як вона ставиться до природи? Доведіть рядками з вірша.
 
3. Виразне читання вірша
— Передайте почуття героїні вірша.
 
4. Робота за ілюстрацією
— Якою на малюнку художник зобразив дівчинку?
— Які дарунки принесла весна для неї?
 
 
VIІ. Робота над колажем
 
1. Слово вчителя
— Ми виконаємо колективну роботу, у якій покажемо, що подарувала весна дівчинці. Назвімо ці дарунки. Що ще могла б побачити дівчинка? (Міркування учнів.)
— Працюватимемо в групах. Кожна група має своє завдання.
 
1-ша група виготовляє гілочки яблуні;
 
2-га група — квітки яблуні;
 
3-тя група — гілочку барвінку;
 
4-та група — пташок.
 
 
2. Інструктаж
 
1) Повторення правил роботи з ножицями (на картках).
2) Повторення правил роботи в групі.
 
Діти мають обрати лаборанта, секунданта, оформлювача, дослухатися до думки товаришів, проявляти толерантність.
 
3. Виконання завдання (робота в групах)
 
4. Оформлення колажу
 
 
VIII. Підсумок уроку
 
1. Вправа «Мікрофон»
— Що нового дізналися на уроці?
— Що особливо сподобалося?
— Чого ви навчилися в героїні вірша «Давня весна»?
 
2. Поетична хвилина
 
Діти читають вірші Лесі Українки «На зеленому горбочку», «Красо України — Подолля», «Вишеньки».
 
 
ІХ. Домашнє завдання
 
Навчитися виразно читати вірш «Давня весна». Опрацювати статтю підручника «Леся Українка» (с. 42).
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 5834
 
Догори