Синоніміка простих речень, складних речень зі сполучниками й без сполучників. Урок із застосуванням практики навчання рідної мови за В. Сухомлинським. 11 клас

Г. І. Рослюк, учитель української мови та літератури Демидівського НВК «ЗОШ І–ІІІ ступенів-ліцей», Рівненська обл.


Мета:
  • поглибити знання учнів про синтаксичні синоніми;
  • ознайомитись із випадками синонімії безсполучникових, сполучникових складних і простих речень;
  • розвивати вміння трансформувати прості речення і складні сполучникові на безсполучникові складні;
  • удосконалювати вміння правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції;
  • доцільно вживати розділові знаки між частинами безсполучникових складних речень;
  • на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями краси рідної природи.
 
 
Цілі:
 
- учні знатимуть:
  • що таке синтаксичні синоніми;
  • відмінності простих речень, складних сполучникових і безсполучникових речень;
  • правила вживання розділових знаків у простих реченнях, сполучникових і безсполучникових складних реченнях;
- умітимуть:
  • трансформувати прості речення і складні сполучникові та безсполучникові речення;
  • правильно інтонувати різні синтаксичні конструкції;
  • вживати розділові знаки між частинами безсполучникових складних речень.
 
Методи, прийоми та форми роботи: слово вчителя, робота в парах, синтаксична розминка, дослідження-трансформація, творча гра «Міркуймо разом», написання пейзажного етюду.
 
Обладнання: підручник, тексти вправ, роздруковані зразки до окремих завдань, завдання творчої гри, проектор, опорні конспекти.
 
Тип уроку: комбінований урок формування вмінь та навичок.
 
 
ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
 
І. МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
 
З’ясування емоційної готовності до уроку (обмін побажаннями)
 
 
ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
 
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми продовжуємо працювати над темою «Синоніміка складних речень зі сполучниками, без сполучників і простих речень».
 
Учитель оголошує тему уроку, яку учні записують у зошити, пропонує визначити цілі заняття.
 
 
ІІІ. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
 
1. Перевірка домашнього завдання Учениця мала випереджувальне завдання і презентує тему «Безсполучникове складне речення».
 
2. Синтаксична розминка
З поданих речень утворити безсполучникові складні так, щоб у них можна було вжити ті самі розділові знаки.
 
Зразок
Із золота зіткане сяєво ллється, і ліс в нім купається, і листя сміється.
1. Далеко на сході стало червоніти небо: […].
2. Защебетав соловейко, так що пішла луна гаєм.
[ ] — [ ]
 
 
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
 
1. Дослідження-трансформація простих речень у складні
 
Трансформувати за зразком прості речення у складні (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові).
 
Зразок
  • Просте: Максим відчинив двері й побачив на столі зчерствілий окраєць гречаного хліба, дбайливо загорнутий у чистий рушник.
  • Складносурядне: Максим відчинив двері і на мить зупинився, а на столі все ще лежав зчерствілий окраєць гречаного хліба, дбайливо загорнутий у чистий рушник.
  • Складнопідрядне: Коли Максим відчинив двері, то побачив на столі зчерствілий окраєць гречаного хліба, дбайливо загорнутий у чистий рушник.
  • Безсполучникове: Відчинивши двері, Максим на мить зупинився: на столі все ще лежав зчерствілий окраєць гречаного хліба, дбайливо загорнутий у чистий рушник.
 
1. В імлистій далині, осяяні срібним промінням місячним, стояли широкі лани золотого жита та пшениці.
 
2. З туману вийшла якась маленька дівчинка, одягнена в сіре лахміття, і спинилась перед гуртом людей.
  • Дослідити, чи змінюється зміст конструкцій у зв’язку з їх перебудовою.
  • З’ясувати, у сполучникових чи безсполучникових складних реченнях смислові відношення виражені яскравіше.
 
Висновок: використання безсполучникових складних речень надає мовленню виразності, динамічності, адже цей тип речень має багаті виражальні можливості.
 
2. Дослідження-моделювання
За поданими початками побудувати моделі:
  • простого речення з однорідними членами;
  • безсполучникового складного речення.
 
Зразок:
  • Хлопець зашарівся і почервонів.
  • Хлопець зашарівся, його обличчя взялося червоними плямами.
1) Над хатиною зійшла вечірня зоря…
2) Вночі несподівано знявся північний вітер…
3) Осінній вечір морозом дихав…
 
Визначити, яким сполучниковим складним реченням є синонімічні безсполучникові.
 
3. Творча гра «Міркуймо разом» (усно)
Один учень називає сполучник, який умовно можна внести у запропоновані речення, а сусід по парті пояснює цей вибір.
 
Защебетав соловейко — пішла луна гаєм.
 
Мені чути: вночі хтось долівку гризе, хтось розхитує підпори.
 
Замовкли струни, замовк голос мельника.
Вернувся він — вже смеркло.
 
4. Творча робота
Написання пейзажного етюду «Білі лебеді зими» з використанням простих, ССР, СПР, БСР.
Демонстрація слайдів із зимовим пейзажем.
 
Етюди учнів
Прокидаюся вранці і зі здивуванням запитую себе: невже так довго спала, що за вікном уже розвиднілося.
 
Зазирнувши через вікно на вулицю я зрозуміла, що прийшла... зима. Вона заглянула у моє вікно білосніжно-пелехатими чубами будинків, засніженими деревами. Ось так тихенько вночі вона відкрила свої снігові засіки. Здається, немов білі лебеді пролетіли над селом і погубили своє пухнасте біле пір’ячко. Все навкруги м’яке і пухнасте, чисто і красиво скрізь. Дивовижне свято чистоти і новизни. (Харчук Олеся)
 
Перші скрипучі кроки по білій перині. Примруживши очі, спостерігаю за дивом, що відбувається в лісі. Відчуваю подих морозної свіжості, недоторканності. Боюся доторкнутися до тендітної гілочки, на якій, здається, лежить щільний тягар снігу. Та як тихенько й обережно намагаюся йти, все одно порушую цю диво красу — і сиплеться чарівне біле золото додолу. Раптом на долоні бачу маленьке творіння великого зимового архітектора — сніжинку. Та враз вона зникає на моїй долоні. Надто холодне в неї сердечко, тому і не витримує людської теплоти. Стою посеред лісу і прислухаюся до зимової музики. (Соловей Оксана)
 
 
VI. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
 
  • Що ми робили на уроці?
  • Чи були труднощі? Які саме?
  • Чи задоволені ви результатами своєї ро боти?
  • Чи досягли поставлених цілей? Похваліть одне одного.
 
Учитель виставляє та обґрунтовує оцінки за роботу на уроці.
 
 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Обов’язкове:
Повторити теоретичний матеріал «Складне речення»
 
Загальне на вибір:
1. Виписати три прислів’я — БСР, перетворити їх на сполучникові складні.
2. Скласти п’ять сполучникових складних речень, змінити їх на БСР, накреслити схеми.
3. Робота над проектом. Скласти таблицю «Синонімія БСР і сполучникових складних речень», використавши приклади речень.
Dounload PDF

Відгуки читачів