Поговоримо про толерантність (3–4 кл.)

Г. М. Бойко, педагог-організатор; С. І. Мамай, соціальний педагог спеціалізованої школи І ступеня № 30, м. Суми


Мета: формування навичок толерантного ставлення до однолітків.
 
Завдання:
  • познайомити учнів із поняттям «толерантність», основними якостями толерантної особистості;
  • розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, образно-емоційну сферу учнів;
  • формувати навички роботи в групах, об’єктивної самооцінки; уміння аналізувати вчинки інших людей;
  • виховувати згуртованість, почуття колективізму.
 
Попередня підготовка:
  • встановити дату, місце та час проведення заходу;
  • обговорити з учнями правила роботи в групі;
  • сформувати три творчі групи, кожній присвоїти певний колір;
  • дати групам завдання розподілити рольові функції;
  • підготувати наочні матеріали;
  • підготувати читців.
 
Обладнання: три кольорові прапорці відповідно до кольорів творчих груп; три конверти з картками (завдання № 1); три аркуші ватману формату А2, у центрі яких розташовано диск сонця із написом «Толерантність»; три картки з описом ситуацій (завдання № 2); дитячі долоньки з кольорового паперу выдповыдно до кількості учасників (завдання № 3); ручки, аркуші паперу, клей-олівець для кожної команди, мультимедійна презентація.
 
Технічне обладнання: ноутбук, мультимедійна апаратура.
 
 
ХІД ЗАХОДУ
 
ВСТУПНА ЧАСТИНА
 
Ведуча. Сьогодні тема нашого заняття: «Всі ми різні, всі ми рівні!». Отже, ми поговоримо про толерантність.
 
Звучать фанфари. Виходять читці.
 
1-й читець
Прекрасний день! Чудовий день!
 
2-й читець
Бо в ньому я і ти!
 
3-й читець
Вам кожен день важливе щось
Бажаємо знайти!
 
4-й читець. Всім різним, але рівним!
 
5-й читець. Всім, хто бажає опанувати мистецтво жити поруч із несхожими людь- ми.
 
6-й читець. Всім, хто мріє жити у згоді із собою й іншими.
 
Разом. Присвячуємо цю зустріч!
 
Читці сідають на місця.
 
Ведуча. Вітаю вас, друзі! Про що ми сьогодні говоритимемо? Актуальною проблем життя сучасного суспільства є проблема толерантності у відносинах між людьми. В сьогоднішньому світі, наповненому злістю і агресією, питання, пов’язане з толерантним ставленням до людей іншої віри, іншої національності, іншого кольору шкіри, постає дуже гостро.
 
1-й учень. Слово «толерантність» походить від латинського слова tolerantia. У короткій філософській енциклопедії воно перекладається як терпіння, терпимість до іншого роду поглядів, звичок.
 
Ведуча. Слово «толерантність» має дуже схоже значення в різних мовах.
 
2-й учень. Слово «толерантність» означає:
  • в англійській — готовність бути терпимим;
  • у французькій — терпиме ставлення до людини, яка думає і діє інакше, ніж ти;
  • у китайській — великодушне ставлення до інших;
  • в арабській — милосердя, терпіння, співчуття;
  • в українській — уміння прийняти іншу людину такою, якою вона є.
 
Ведуча. Кожна людина — це окремий світ зі своїми емоціями та почуттями, характером і вчинками, схильностями та переконаннями. Було б дуже добре, якби всі люди ставилися одне до одного толерантно, не робили боляче і не шкодили іншим. 
 
Керувати собою настільки,
щоб поважати інших, як себе,
і вчиняти з ними так, як ми
бажаємо, щоб з нами вчиняли, —
ось що можна назвати людяністю.
Конфуцій
 
Ведуча. Тож що ж таке толерантність? Давайте всі разом прочитаємо слова, близькі за значенням до слова «толерантність» (учні читають текст слайду).
 
Разом. Толерантність — це милосердя, співчуття, повага, доброта душі, дружба.
 
Ведуча. Для того щоб глибше усвідомити поняття «толерантність», я пропоную вам кілька завдань. Кожен знає, до складу якої групи він входить. Перш ніж ви розпочнете виконувати завдання, давайте ще раз згадаємо правила роботи в групі.
 
Демонструють слайд, на якому розміщено правила роботи в групі.
 
Правила роботи в групі
1. У роботі групи участь беруть усі.
2. Робота групи розпочинається з розподілу рольових функцій.
3. Рольові функції: ведучий, секретар, доповідач:
  • ведучий організовує порядок обговорення завдання;
  • секретар записує ідеї учасників групи;
  • доповідач озвучує результат роботи групи.
4. Рольові функції розподіляють колективно. Призначати себе не можна!
5. Робота в групі ґрунтується на принципах: уміння вислухати іншого, висловити свою думку, доброзичливого ставлення одне до одного.
 
Ведуча. А зараз прошу творчі групи зайняти місця біля столів, на яких стоять прапорці кольору вашої команди.
 
 
РОБОТА В ГРУПАХ
 
Звучить музика. Творчі групи займають свої місця.
 
Ведуча. У кожній групі вже обрали ведучого, секретаря та доповідача. Для виконання першого завдання вам потрібні ведучий і доповідач.
 
Завдання № 1. Основні риси толерантної особистості
 
До дошки прикріпляють аркуші паперу з диском сонця для кожної творчої групи. Ведуча роздає командам конверти із наборами слів, кожне з яких надруковане на окремій картці, та пояснює завдання.
 
Завдання: вибрати якості, які відповідають толерантній людині.
 
На виконання завдання відведено тридцять секунд. Після завершення часу доповідачі озвучують вибрані слова.
 
Конверт 1. Пихатість, конфліктність, миролюбність, безсердечність, співчутливість, великодушність, щирість, демократичність, грубість, прагнення до порозуміння, жадібність, привітність, безкорисливість, жорстокість.
 
Конверт 2. Безсердечність, уміння прощати, милосердя, нетерпимість, конфліктність, великодушність, хвалькуватість, миролюбність, співчутливість, брехливість, зухвалість, егоїзм, турботливість, безкомпромісність.
 
Конверт 3. Поблажливість, миролюбність, людяність, запальність, небайдужість, невитриманість, хитрість, егоїзм, щирість, скупість, милосердя, відвертість, розсудливість.
 
Команди наклеюють навколо сонячного диска вибрані слова на зразок сонячних променів. На виконання цієї роботи відведено одну хвилину.
 
 
Завдання № 2. Обговорення ситуацій
 
Ведуча роздає групам картки із описом ситуацій, папір, ручки. Для виконання цього завдання групам потрібні ведучий, секретар, доповідач.
 
Завдання: обговорити описану ситуацію та відповісти на запитання. На виконання завдання командам відведено три хвилини.
 
 
Перша ситуація
 
На вихідних було сонячно. Компанія підлітків вирішила в парку пограти у волейбол. Усім було весело, гра ставала дедалі більш захоплюючою. За грою спостерігав Михайлик, який під’їхав до майданчика на інвалідній колясці. Хлопці продовжували грати, не звертаючи на нього уваги. У перерві Михайлик під’їхав до них і запитав, чи можна йому приєднатися до гри. Вони стали з нього глузувати: «І як же ти з нами гратимеш? Ти ж на колясці! Катайся краще на своїх колесах!».
 
Запитання: в чому полягає нетолерантне ставлення компанії до Михайлика? Як, на вашу думку, треба вчинити?
 
 
Друга ситуація
 
На початку третьої чверті в 6-А класі з’явилася новенька. Її голова була вкрита хустинкою. Упродовж усіх уроків вона її не знімала. 
 
Сім’я дівчинки належала до мусульманської віри. За звичаями цієї віри жінки не повинні ходити з непокритою головою й оголеними частинами тіла, але новим однокласникам дівчинки цього не пояснили.
 
Після уроків дівчинку оточили однокласники і стали розпитувати: хто вона, звідки? Хтось із хлопчиків сказав: «А ти чому хустку не знімаєш?». Інший підтримав: «Може, ти лиса?» — і засміявся. Третій додав: «Або лишайна?». Дівчатка запирхали і гидливо відбігли убік. Хлопчики засміялися ще голосніше. Очі дівчинки наповнилися сльозами. Вона нічого не відповіла і пішла додому. Услід їй хтось прокричав: «Гордячка!».
 
Наступного дня до школи прийшли батьки дівчинки. Вибухнув скандал. Дівчинку перевели до іншого класу.
 
Запитання: в чому виявилося нетолерантне ставлення до новенької дівчинки учнів 6-А класу? Хто винен у цій ситуації?
 
 
Третя ситуація
 
Чоловік вивів двох собак на прогулянку. Один пес був на повідку, а другий бігав вільно, оскільки він завжди тримався поруч і був добродушним. Назустріч ішов чоловік з відром у руці. Собака, виляючи хвостом, підбіг до перехожого і став його обнюхувати. Чоловік замахнувся й ударив його відром. Пес завищав, перелякано відбіг і став гавкати. Хазяїн собаки здивовано запитав людину про те, за що він ударив собаку. Перехожий злісно сказав, що він ненавидить собак. Вони гавкають вночі й не дають йому спати. У відповідь на сказане хазяїн собак обізвав чоловіка, і вони почали скандалити.
 
Запитання: хто, на вашу думку, не мав рації у цій ситуації? В чому виявилося нетолерантне ставлення?
 
Після завершення відведеного часу доповідачі озвучують результати роботи своїх груп.
 
Ключ до людей, які оточують
мене, перебуває в мені.
А. де Сент-Екзюпері
 
 
Притча
 
Ведуча. А зараз я хочу розповісти вам притчу, яка безпосередньо належить до теми нашої розмови.
 
Учень прийшов до вчителя і сказав, що його дратують люди, несхожі на нього. Мудрий учитель попросив учня принести картоплю та мішок. «Щоразу, коли людина викликає в тебе роздратування, — сказав учитель, — бери картоплину, пиши на ній, чим людина не схожа на тебе, і клади в мішок. Носи його завжди із собою».
 
Юнак послухався поради учителя. Скоро у його мішку лежали картоплини зі словами: «іновірець», «занадто розумний», «кульгавий», «просто рудий», «голосно розмовляє». З кожним днем мішок ставав важчим, і картопля стала гнити, та й носити його було важко. Прийшов учень до учителя і запитав, що йому тепер робити із важким і смердючим мішком? Учитель відповів: «Те саме відбувається і у тебе всередині. Коли ти на кого-небудь злишся, у тебе в душі з’являється важкий камінь. Їх стає дедалі більше. Це каміння — прояв нетерпимості. Вчинки перетворюються на звички, звички впливають на характер, який народжує погані вади. Добре подумай, чи потрібний тобі такий вантаж?».
 
Давайте замислимося, чи завжди ми можемо спокійно вислухати одне одного, підтримати в скрутну хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей?
 
Відбувається обговорення, на яке відведено три хвилини.
 
Ведуча. А чи можемо ми змінити себе? Чи можемо ми виховати в собі якості, які сьогодні обговорюємо?
 
Відбувається обговорення, на яке відведено три хвилини.
 
Ведуча. Нехай своєрідним підсумком нашої сьогоднішньої зустрічі стане завдання «Долоньки».
 
 
Завдання № 3. Долоньки
 
Командам роздають долоньки, вирізані з кольорового паперу.
 
Завдання: на пальцях вирізаної з паперу долоньки написати п’ять хороших якостей, які ви маєте, а на долоньці сформулювати, що необхідно зробити, щоб клас став простором толерантності. На виконання цього завдання відведено дві хвилини. Звучить музика, учасники команд приклеюють долоньки на ватман. На виконання цієї роботи відведено одну хвилину.
 
Плакати, що стали результатом колективної роботи команд, вивішують у класі. Підбивають підсумки колективної роботи дітей. Звучать фанфари. Методом «живого мікрофону» підбивають підсумки зайняття.
 
Ведуча. Словами видатних мислителів, політичних діячів, філософів ми завершуємо сьогоднішню зустріч.
 
Послідовно демонструють слайди, на яких продемонстровано афоризми про толерантність. Читці озвучують текст, а потім сідають на свої місця.
 
Ведуча. Толерантність і прагнення до порозуміння — це цивілізований шлях вирішення складних питань життя сучасного суспільства. Прагніть бути толерантними!
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 3045
 
Догори