Типи темпераменту. Конспект заняття з молодшими школярами

Т. О. Панько, ЗШ № 3, смт. Козелець, Чернігівської обл.


Мета: ознайомити дітей з ознаками основних типів темпераменту, допомогти школярам знайти ці ознаки у своїх знайомих, близьких, друзів; навчити враховувати індивідуально-психологічні особливості оточення, диференціювати своє ставлення до кожного типу.
 
Обладнання: стикери, кольорові олівці, смайлики, метелик (іграшковий), маркери, картки з піктограмою, плакати з типами темпераменту.
 
 
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
 
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
  • Вправа «Імпульс»
Діти сидять у колі, узявшись за руки. Ведучий посилає сигнал — тисне руку дитини, що стоїть поруч, а та передає іншій, потискуючи руку сусідові. Таким чином сигнал має обійти коло.
  • Вправа «Метелик»
Психолог показує метелика і каже:
 
Залетів метелик в клас,
Звеселив страшенно нас.
Лінь забрав, усі розмови,
Світ зробив весь кольоровим.
 
— Діти, а з яким настроєм ви прийшли сьогодні до школи?
 
Психолог роздає смайлики настрою, учні показують смайлик з посмішкою або з похмурим обличчям.
 
  • Оголошення теми заняття
 
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
 
  • Читання казки «Чотири лицарі»
 
КАЗКА «ЧОТИРИ ЛИЦАРІ»
 
У давні часи в одному королівстві жило чотири лицарі. Звали їх Холерик, Сангвінік, Флегматик, Меланхолік. Усі вони були озброєні, їздили на чудових конях, але були дуже різними.
 
Холерик жодної хвилинки не міг всидіти спокійно. Він гасав цілий день на коні, голосно кричав, розганяв усіх розбійників навкруги. Тільки-но він дізнався, що десь з’явився дракон, одразу ж мчав туди, щоб перемогти його. Але якщо йому не вдавалося подолати дракона, то поєдинок для нього ставав уже не цікавим. Залишав дракона і їхав шукати інших пригод.
 
Сангвінік теж робив усе швидко і весело. Якщо він вирішив побудувати собі новий замок, то працював, старався і не переставав працювати, поки не закінчить роботу. Він не відмовлявся посміятися й піти з друзями на полювання. І хоча битися не любив, якщо задирака Холерик викликав його на битву, але міг дати собі раду.
 
Лицар Флегматик, навпаки, робив усе повільно. Будуючи свій замок, він тижнями думав, як поставити башту. Захоплений своєю роботою, він навіть не помічав драконів, які гуляли просто навколо його замку. А коли нарешті помічав, то так довго ретельно готувався до битви, що дракони без особливих зусиль встигали заховатися.
 
Меланхолік був найбільш тихий і сумний. Він завжди всього боявся. Якщо розбійники оточували його замок і, галасуючи, насміхалися з нього, то він одразу починав плакати. Він лякався драконів, що пролітали повз, і любив сидіти на лавочці, у тиші свого парку. А коли він будував замок, то слухняно виконував поради інших лицарів.
 
У короля, якому служили ці лицарі, була чудова донечка. Сталося так, що всі вони покохали її. Зібралися вони разом, порадилися і вирішили рушити до короля, просити його віддати дочку заміж за одного із них.
 
Під’їжджаючи до королівського палацу, вони побачили, що страшний велетень-людожер стоїть біля воріт із величезною палицею і нікого до принцеси не пускає.
 
Холерик, не замислюючись, кинувся у бій з велетнем. Той змахнув палицею — і Холерик вилетів із сідла, покотившись колобком по землі. Лицар одразу ж підвівся і, розмахуючи обламаним мечем, почав кричати, що велетень поводиться нечесно, що вони в різних вагових категоріях.
 
Побачивши, це, Меланхолік схлипнув і промовив: «Ось завжди так! Ну чому мені так не щастить?». Повернув коня і вирушив додому.
 
Флегматик почухав потилицю, подумав і вирішив: «Нічого не вдієш із цим велетнем. Та нічого. Приїду завтра. Може, йому набридне тут сидіти. Я можу й почекати, поки він піде».
 
А Сангвінік відразу ж зрозумів, що велетня йому не подолати. Він лісом об’їхав палац, закинув мотузку на стіну з іншого боку і, наспівуючи пісеньку, поліз на башту до принцеси. Але мотузка обірвалася, і Сангвінік упав. Потім він підвівся, потер побиті коліна, усміхнувся й вирішив побудувати повітряну кулю, щоб перелетіти на ній через високий мур королівського палацу.
 
Принцеса зі своєї башти спостерігала, що робили всі її кавалери. І всі вони розчарували її. Адже Холерик хоч і був хоробрий, але тільки кричав, а не шукав виходу із цієї ситуації. Флегматик не дуже поспішав до своєї коханої. Сангвінік хитрував і не бажав вступати в бій зі страшним велетнем-людожером. Меланхолік же взагалі злякався й розгубився.
 
Минуло кілька днів, і знову всі лицарі з’явилися біля воріт палацу. Холерик прийшов першим на чолі великого озброєного загону. За цей час він обскакав усе королівство й зібрав найсильніших лицарів на битву з велетнем. Побачивши це, велетень кинув палицю і втік. Принцесі сподобалася невгамовність Холерика.
 
Раптом вона побачила, що до палацу летить повітряна куля, у кошику якої сидить Сангвінік і усміхається. Принцеса була в захваті від його кмітливості.
 
Цієї ж хвилини у вікно башти залетів поштовий голуб. До його шийки стрічкою було прив’язане послання. Це була балада про любов, яку склав Меланхолік. Принцеса була розчулена цим віршами. Вони їй дуже сподобались. 
 
Раптом на дорозі загуркотіли важкі вози. Це повільний Флегматик віз щедрі дарунки прекрасній принцесі. І він теж їй сподобався своєю стриманістю й діловитістю.
 
Четверо лицарів вишикувалися перед королем і його донькою, щоб попросити руки принцеси.
 
— Спочатку я була розчарована вами, — сказала прекрасна принцеса. А тепер я в захваті від вас. У темпераменті кожного з усіх я побачила чудові риси. Але я вибираю…

 

Обговорення

  • Діти, як ви вважаєте, кого вибрала принцеса, хто став її чоловіком?
 
Ви не знаєте? Правильно, тому що це неважливо. Адже принцеси бувають також різні. Комусь більше подобається один тип темпераменту, комусь — інший. Головне в казці, що хороших чи поганих типів темпераменту немає, як немає тільки хороших людей і тільки поганих. У кожній людині є всього потроху і від Сангвініка, і від Холерика, і від Флегматика, і від Меланхоліка. Але чогось одного може бути більше.
 
  • А чи хочете ви дізнатися, що таке темперамент?
Це такі особливості Королівства нашого Внутрішнього Світу (нашої психіки), які виявляються в тому, наскільки людина швидко чи повільно діє, говорить, як глибоко переживає різні події в житті.
 
 

Бесіда за змістом казки

Запитання дітям:
  • Пригадайте, як звати лицарів і скільки їх було.
  • Хто з лицарів був найшвидшим, найенергійнішим, найрухливішим?
  • ????Які гарні риси у Сангвініка?
  • ????Якими якостями перевершує інших лицарів Флегматик?
  • ????Які переваги у Меланхоліка?
 
????Вправа-руханка «Прогноз погоди»
 
Діти стають у коло одне за одним.
 
Тренер. Покладіть руки на плечі товаришу, який стоїть попереду. Зараз ми будемо робити одне одному масаж.
  • ????На вулиці чудова погода, сонечко торкається ніжними, лагідними промінчиками,
  • і все навкруги радіє йому. (Учні м’яко, лагідно погладжують одне одного.)
  • ????І раптом сонечко заступила невелика хмарка і почав накрапати дощик. (Учні постукують кінчиками пальців.)
  • ????Пішов град. (Учні сильніше постукують кінчиками пальців.)
  • ????Він супроводжується блискавкою. (Учні ребром долоні труть спини.)
  • ????Землетрус. (Учні трясуть одне одного за плечі.)
  • ????Потім усе заспокоїлось, з-за хмарки з’явилось сонечко й почало зігрівати все навкруги ніжними, лагідними, теплими промінцями. (Учні лагідно погладжують одне одного.)
 
Потім учні міняються одне з одним місцями.
 
— Чи приємно вам було і що ви відчуваєте зараз?
 
 
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
 
Підбиття підсумків
Поміркуйте і скажіть:
  • ????Як би ви повелися у ситуації, подібній до тієї, у якій опинилися лицарі?
  • ????На вчинки кого з лицарів подібні ваші дії?
  • ????На якого лицаря ви схожі? Чому?
 
Прощання
Діти, взявшись за руки, голосно вигукують: «Хай нам завтра пощастить!»
 
ЛІТЕРАТУРА
  1. Битянова М. Р., Азарова Т. Ф., Афанасьева Е. И., Васильева Н. Л. Работа психолога в начальной школе. — М.: Совершенство, 1998.
  2. Вачков И. В. Психология для малышей. — М.: Педагогика — Пресс, 1996.
  3. Лаврентьєва Г. Т., Титаренко Т. М. Практична психологія для вчителя. — К., 1993.
Dounload PDF

Відгуки читачів