Хто ж він — сучасний, досвідчений викладач?

Михайлова Л. Д., Кошель І. М., ВСП «Ногайський коледж Таврійського державного агротехнологічного університету», м. Приморськ, Запорізька обл.


Викладач — найдавніша професія, представники якої покликані не лише дати освіту, а й зберегти в людині людське, зберегти рід людський, передати те найкраще, що виробило людство протягом своєї історії, нинішнім і майбутнім поколінням. Учитель — найвище звання, яке існує в суспільстві. Людина починається з матері, з учителем вона продовжується. Велика відповідальність викладача ще й у тому, що результати своєї праці він побачить лише в майбутньому і виправити власні помилки не зможе. Будь-яка професія передбачає постійну роботу над собою задля безпосереднього росту як фахівця. Професія педагога, окрім цього, вимагає самовдосконалення особистості викладача. При всьому розмаїтті методів навчання й виховання особистість педагога була і залишається його головним інструментом.
 
Давайте поміркуємо разом із Цицероном про те, що, маючи поганих кравців, — не матимемо гарного одягу, із поганими пекарями — їстимемо такий-сякий хліб, а якщо матимемо поганих учителів, то не буде в нас майбутнього.
 
Тільки талановитий викладач, творча особистість може навчати й виховати творчу особистість студента. Для цього необхідно переглянути свої вміння, перебудувати свою роботу зі студентами відповідно до вимог сьогодення. Вимоги сьогодення це новизна, інновація, в яких ми повинні бути компетентними.
 
Шлях до педагогічної майстерності тривалий і складний. Як правило, у педагогіці нема випадкових людей. Саме творчих однодумців, старанних, наполегливих, вимогливих об'єднує ця вічна професія.
 
У сучасній освіті інтерактивні технології відіграють важливу роль, але результативність їх використання значно підвищується у разі професійної майстерності викладача та його особистісної ролі як лідера, організатора. І цього викладачеві також треба вчитись. ? 
 
Творча праця спирається на теорію талановитого мислення. Ігри, творчі завдання, оригінальні форми свят з елементами театралізації, інсценізації, з інтелектуальними запитаннями можуть бути використані тими, хто має бажання вчити молодь цікаво, розвивати творчу особистість.
 
Адже наше бурхливе сьогодення вимагає від сучасної людини не тільки і не стільки накопичення знань, скільки вміння за призначенням використовувати здобуту інформацію: щодо подальшого продовження навчання та у професійній діяльності. Набути такого досвіду можна лише під час розв'язання творчих завдань.
 
І тут ми, викладачі, чуємо голос студентів: «Допоможіть нам зробити це самостійно». Викладачеві ж належить роль організатора, наставника, друга. ? 
 
«У щасливій школі — щасливі діти». На першому місці — студенти, любов до них. Усе робимо для того, щоб студенти, яких ми навчаємо, стали особистостями мислячими, самостійними, творчими, духовно багатими, а тому й впроваджуємо у свою роботу те, що творить творчу особистість.
 
Девізом педагогічної діяльності вважаємо слова А. Ейнштейна: «Уміє вчити той, хто вчить цікаво». Тому намагаємось творчо, поновому розв'язати актуальні завдання сучасної освіти, які спрямовані на гуманізацію та демократизацію навчально-виховного процесу у навчальному закладі.
 
Переконані, що сучасний успішний викладач — це викладач, який кожного дня впевнений у собі, у своїй майстерності, знаннях, із творчим розумом, теплою душею, добротою, щирим серцем завжди готовий до дискусії «За що я себе поважаю?».
 
Вчителю! Нехай аж за обрій сягає зима,
А в душі твоїй квітне посмішка-весна,
Щедрі промені сонця зігрівають теплом
І приносять до серця вдячність, щастя, добро.
 
Учитель… Скільки мудрості, енергії, неймовірної краси в цій постаті. Вчитель — це той, хто творить чудеса, будує храм людських душ. ? 
 
Хіба ж може життя існувати без вчителя? Для нас робота — як веселка в небі, це — справжнє свято «інженерів людських душ», свято злету мудрості викладача. Віримо в успіх кожного студента, для нас перемога студента — завжди очікувана щаслива звістка.
 
У кожного із наших студентів своя історія, але кожен згадує свого вчителя за його творчість, фантазію, ентузіазм, бо кожен із нас «серце віддає дітям».
 
Творчий викладач прагне творчої співпраці з колегами, спілкування з однодумцями, які бачать у повсякденності не сірі калюжі, а зірки, які в них відображаються. Саме з такими людьми ми маємо честь сьогодні працювати. Ця робота дає нам можливість краще зрозуміти, уявити все розмаїття педагогічних знахідок, виявити учительську майстерність. Таке спілкування розправляє крила, надихає на нові здобутки, відкриття, на самовдосконалення, підтримує вогник творчого завзяття.
 
Те, що професія викладача непроста, відомо всім. Але є в ній багато позитивних моментів. Ми б втратили це, якби не були викладачами…
  • Втратили б здатність бачити світ очима дитини,
  • Не відчули б музики квітів, слова,
  • Не відчули б тепла людських сердець,
  • Не бачили б сонечка в юнацьких очах.
  • Не відчували б себе актрисами,
  • Не розуміли б так своїх студентів, не вірили б у їхні здібності,
  • Не бачили б сотні усмішок щодня.
 
Якій же він, сучасний досвічений викладач?
 
1. Натхненний:
  • надихає студентів на успішну діяльність;
  • студенти відчувають його захоплення своєю роботою та предметом.
2. Професійно підготовлений:
  • добре знає свій предмет;
  • щоденно планує й готує свої заняття.
3. Підтримує студентів:
  • розвиває й підтримує творчість і допитливість студентів;
  • дружній і доброзичливий;
  • підтримує й заохочує;
  • усміхнений, уважний і люблячий.
4. Послідовний, принциповий і вимогливий у викладанні та оцінюванні:
  • доброзичливо принциповий;
  • цілеспрямований і послідовний;
  • толерантний і терплячий.
5. Забезпечує ефективне навчання й виховання:
  • дає зрозумілі пояснення;
  • навчає цікаво й весело;
  • не принижує особисту гідність студентів.
6. Завжди відповідає на несподівані запитання, а якщо не знає відповіді, визнає це, зауваживши, що знає, як і де знайти відповідь.
 
7. Визнає й практикує різноманіття у викладанні:
  • урізноманітнює навчальний процес;
  • використовує та запроваджує новітні навчальні методи.
 
8. Гнучкий — позитивно ставиться до змін.
 
9. Проводить заняття не тільки сидячи.
 
10. Залишає негативний емоційний вантаж за дверима аудиторії.
 
Можливо, бажаних результатів ми ще не досягли: успішність студентів з англійської та німецької мов становить 100 %, а якість навчання — 65–70 %, але студенти зацікавлені вивченням іноземних мов, усвідомлюють їх роль у сучасному житті та майбутній професійній діяльності.
 
Вони охоче йдуть на навчальні заняття, активно, творчо працюють, із задоволенням беруть участь у позааудиторних заходах з іноземних мов.
Dounload PDF

Відгуки читачів

  • людмила

    22 листопада 2016

    дуже все гарно сказано. дякуємо!