Географічне положення Австралії, історія відкриття, рельєф та корисні копалини. 7 клас

Р. А. Помазанко, Оржівський НВК, Рівненський р-н, Рівненська обл.


Цілі: формувати знання про своєрідність географічного положення Австралії, етапи відкриття і дослідження материка, основні форми рельєфу та корисні копалини; вдосконалювати практичні вміння і навички пояснювати особливості географічного положення материка; формувати вміння порівнювати географічне положення Австралії та Африки; з’ясувати вплив ФГП на природу Австралії; опрацювати географічну номенклатуру берегової лінії Австралії; надати короткі відомості про дослідження та освоєння континенту європейцями; сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи; вчити обґрунтовувати свої погляди, робити виснов ки та порівняння; розвивати пізнавальну активність та вміння працювати в групах, додаючи до змісту уроку елементи цікавої географії.
 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
 
Форма проведення: урок-експедиція.
 
Обладнання: фізична карта світу, ППЗ «Географія материків і океанів» (7 клас), атласи, підручники, роздавальний матеріал.
 
Домашнє завдання
  • Опрацювати параграф підручника.
  • Письмово виконати задачу 114 підручника.
  • Творче завдання: написати листа з Австралії, де описати природу материка і свою діяльність.
 
 
ХІД УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
 

Бліцопитування

  • ????Які епітети ви застосували б до материка Африка? Австралія? після його вивчення?
  • ????Що вам відомо про Австралію?
  • ????Чому вивчення будь-якої території доцільно починати з характеристики географічного положення?
  • ????Які особливості природи материка залежать від його географічного положення?
  • ????Пригадайте типовий план вивчення материка.
 
 
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Учитель. Отже, ми з вами переміщуємося до п’ятого континенту. Щоби пройти шлях від Києва до Австралії, потрібно повернути глобус на півоберта. Мандрівнику, який задумав подолати цю відстань сто-двісті років тому, потрібно було б витратити від семи місяців до одного року. У наш час відстань від Києва до Сіднея можна подолати за 20 годин.
 
Австралійці дуже люблять свою країну. Як тільки іноземці сходять з трапа літака, їх запитують: «Чи подобається вам Австралія?» Трохи пізніше їм вже не ставлять подібних запитань, а просто говорять: «Австралія — найкраща країна у світі!»
 
На вивчення материка Австралія у нас відведено чотири уроки з виконанням практичної роботи. Отже, часу в нас небагато, тому ми об’єднаємося у групи та здійснимо заочну екскурсію цим унікальним материком. Групи в нас динамічні. Наприкінці уроку підпишемо на контурній карті номенклатуру, опрацьовану на уроці.
 
 
  • Організація роботи учнів
Групи: географи, історики, геоморфологи.
 
Учні визначають ролі членів групи, роздають пам’ятки.
 
У зошитах школярі роблять коротенькі записи під час виступів учасників експедиції.
 
З метою виявлення творчих можливостей учнів оголошують конкурс на найкращий лист до родичів, друзів з Австралії. У листі слід описати природу материка та свою наукову діяльність.
 
 
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 

Робота в групах

  • 1-ша група - географи
 
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГЕОГРАФІВ
 
1. Положення материка:
щодо екватора;
щодо початкового меридіана.
 
2. Крайні точки материка та їхні координати:
північна — …
південна — …
західна — …
східна — …
 
3. Визначити протяжність материка:
з півночі на південь за 142° сх. д.;
із заходу на схід за 26° пд. ш. (1° — 100 км).
 
4. У яких кліматичних поясах розташований материк?
 
5. Положення материка відносно океанів, характер берегової лінії.
 
6. Положення материка відносно інших материків.
 
7. Порівняйте ФГП Австралії та Африки.
 
 
  • 2-га група - історики
 
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ІСТОРИКІВ
???? Віллем Янсзон.
???? Абель Тасман.
???? Джеймс Кук.
???? Метью Фліндерс.
 
  • 3-тя група - геоморфологи
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ГЕОМОРФОЛОГІВ
 
1. За тектонічною картою з’ясуйте, в межах якої тектонічної плити розміщена Австралія.
 
2. На які дві частини можна поділити Австралію за тектонічною будовою?
 
3. Які тектонічні структури лежать в основі західної частини материка, які — східної?
 
4. Зіставте тектонічну й фізичну карти та з’ясуйте, які форми рельєфу Австралії відповідають різним тектонічним структурам.
 
5. Характеристика великих форм рельєфу: низовин, рівнин.
 
6. Сейсмічні райони, вулкани.
 
7. Знаючи будову земної кори Австралії, поясніть, у яких частинах материка слід шукати родовища магматичних, а в яких — осадових корисних копалин.
 
 
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
 
????Прийом «Роблю висновок»
  • Ми старалися...
  • Ми вивчили...
  • Ми дізналися...
  • Ми сподіваємося застосувати ці знання...
 
Тести
Використання ППЗ.
 
Прийом «Картографічний практикум»
Нанести на контурну карту географічні об’єкти Австралії (практична робота № 8).
 
 
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
 
Прийом «Формула Австралії»
  • Найменший материк. Площа — 7,6 млн км2.
  • Посередині перетинає Південний тропік.
  • Відкриття — В. Янсзон, Дж. Кук, М. Фліндерс.
  • Немає активних вулканів, льодовиків.
Dounload PDF

Відгуки читачів