З любов’ю до природи. Трудова діяльність дітей старшої групи у куточку природи

О. А. Погулич, спеціаліст вищої категорії, вихователь-методист, ДНЗ № 44 «Пролісок», м. Селидове, Донецька обл.

Оновлена програма для дітей 5–6 річного віку «Впевнений старт» передбачає поруч із фізичним, мовленєвим, пізнавальним, художньо-естетичним розвитком та ігровою діяльністю формування основ трудової діяльності, зокрема самообслуговування, господарсько-побутову працю, працю в природі та ручну працю.


Оновлена програма для дітей 5–6 річного віку «Впевнений старт» передбачає поруч із фізичним, мовленєвим, пізнавальним, художньо-естетичним розвитком та ігровою діяльністю формування основ трудової діяльності, зокрема самообслуговування, господарсько-побутову працю, працю в природі та ручну працю. Усі ці види трудової діяльності за мету ставлять перш за все розвиток дітей у різних сферах життєдіяльності. Хочемо поділитися з колегами досвідом роботи з дітьми в куточку природи. Щоб цей вид праці став привабливим для дітей, мав за мету не тільки виконання доручень, створюємо ігрову мотивацію або проблемну ситуацію. (Чути було вранці зітхання рослин. Чому?) Тобто дітям пропонуємо не тільки, як зазвичай, поливати квіти, а й визначати, чи справді потрібна допомога рослинам. Разом спостерігаємо за станом рослин (листячко м’яке, злегка зів’ялі, опущені листочки), станом ґрунту (вологий, сухий, розсипчастий, твердий як камінь). На основі власних досліджень, спостережень діти роблять висновок: чи потребує поливу рослина. Якого саме? У дошкільному віці діти легко захоплюються роботою. За наявності мотивації така робота викликає підвищену зацікавленість, значно вищою є пізнавальна, трудова активність... Для роботи в куточку природи організовують роботу з підгрупою дітей (5–6 дітей). Перш ніж почати працювати, визначаємо, яку роботу слід нам зробити: спушити, полити, обірвати сухе листячко, витерти листячко, побризкати водичкою... Потім домовляємося, хто що хоче робити. Тобто не нав’язуємо: ти поливай, ти підпушуй. Дуже важливо, щоб ініціативу виявляли діти. (Пам’ятаймо слова педагога Марії Монтессорі: «Допоможи мені зробити це самому!»)

 

Коли діти розподілили між собою обов’язки, вони обирають для себе потрібний інвентар... Під час безпосередньої роботи дітей вихователь ніколи не залишається осторонь, намагається спілкуватися з дітьми. (Розкажи, як правильно підпушувати земельку, як обірвати сухе листячко, як витирати пил.) Постійно спілкується з усіма учасниками робіт у куточку природи, метою яких є розвиток мовлення дітей, зокрема:

  • уміння висловлюватися повним реченням;
  • граматично правильно будувати речення;
  • збагачувати, розширювати уявлення дітей про рослинний світ та відтворювати набутий досвід через спілкування тощо.

 

Старший вік — це час підготовки дітей до майбутнього статусу «школяра». Прийшовши до школи, дитина має легко подолати етап адаптації. Тому від того, як минули дошкільні роки, наскільки в дитини вироблене вміння самостійно планувати й організовувати свою діяльність, контролювати процес та зіставляти результати своїх дій з поставленою метою, наскільки розвинено вміння слухати і чути, розуміти інших людей, залежить адаптація дитини до шкільного життя. Немає суттєвого значення коли, у яких видах діяльності вироблялися певні навички. Головне — опанування дитиною в дошкільні роки систематичних знань та вміння використовувати їх за будь-яких життєвих ситуацій.

 

Трудова діяльність у куточку природи

 

Програмовий зміст: узагальнити та розширити знання дітей про кімнатні рослини; ознайомити з умовами, потрібними для життя рослин; учити за зовнішніми ознаками рослин визначати їх стан; формувати уявлення про залежність стану рослин від вологості ґрунту та освітлення; учити спостерігати, досліджувати і робити висновки, потребу в дбайливому ставленні до природи; створити мотивацію трудової діяльності; сприяти формуванню найкращих моральних почуттів під час сумісної діяльності дітей;  розкрити можливості для самостійного застосування набутих знань під час трудової діяльності у куточку природи; збагачувати естетичні враження; розвивати інтерес до природного оточення; наблизити дітей до світу об’єктів природи, поміж яких вони перебувають щодня; сприяти розвитку мовлення, формуванню системи початкових знань про об’єкти природи; виховувати дбайливе ставлення до рослин, працелюбність;.

 

Хід діяльності

І. Створення мотивації діяльності у куточку природи

— Коли я сьогодні вранці прийшла до групи, то почула чиїсь важкі зітхання. Ось такі! (Вихователь зітхає.)

— Коли так зітхають люди? (Коли хворіють; щось трапилося; коли щось не виходить; образив хтось; коли сумно; поганий настрій.)

— Озирнулася навколо — нікого. Чим ближче я підходила до цього місця (куточок природи), звук був голоснішим. Тяжко зітхала ось ця кімнатна квіточка. Як її звуть? (Лілія)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань дітей про кімнатні рослини

— Діти, як одним словом назвати те, що зростає в нас у куточку природи? (Квіти, кімнатні рослини)

— Кімнатні рослини належать до живої чи неживої природи? Чому так ви вважаєте? Доведіть. (Міркування дітей.)

— Якщо квіточка росте не у кімнаті, а на клумбі, як вона називається? (Садовою) А якщо в полі? (Польовою)

— Яким квітам живеться краще: кімнатним, садовим чи польовим?

 

  • Дидактична гра «Добре — погано» (метод ТРВЗ).

Кімнатна рослина: + за нею доглядають — якщо забувають полити вчасно; — бракуватиме сонечка — змінюється колір листків; — практично ніколи не чує, не відчуває подих справжнього вітерця; — не знає, як дощик купає рослини; + її не може зламати вітер; + росте цілий рік...

 

Аналогічно діти розмірковують про садові та польові квіти. Потім знову повертаються до головного запитання: «Яким квітам живеться краще: кімнатним, польовим чи садовим?»

— Чому ж так страждала лілія?

 

Мета: учити дітей помічати стан рослин; аналізувати, чому так сталося, та знаходити шлях розв’язання проблеми. (Діти помічають, що земля суха, на листочках — пил.)

— Якщо вчасно не допомогти, що може статися? (Міркування дітей.)

— Діти, як їй допомогти? (Спушити земельку, полити, витерти листочки, обірвати засохле листя.)

— Хто чим займеться? (Діти розподіляють роботу між собою; домовляються, хто підпушуватиме, протиратиме, обриватиме листячко і т. ін., беруть потрібний інвентар: поливальниці, шпатель для підпушування, ганчірочку для протирання пилу з листочків, розпилювач для миття листячка.)

 

ІІ. Праця в куточку природи

На початковому етапі організованої спільної діяльності в куточку природи не залишається поза увагою жодна дитина-працівник.

 

Бесіда під час виконання роботи

— Як правильно наливати? (Лити не тільки під корінь.)

— Як дізнатися, потрібно поливати рослину чи ні? (Суха земля — світла, мокра — темна; торкнувшись пальчиком: якщо земля тверда,— отже, суха. Якщо взяти пучечку, а вона як пісок висипається — отже, суха і потребує поливу, а якщо мокра — на пальчику залишається бруд темного кольору, відчуєш вологу пальчиками.)

— Навіщо підпушувати землю?

— Чи з усіх листочків витирають пил ганчіркою? (Ні, тільки з крупного за розміром, якщо маленьке листячко — бризкають водою.)

— Як тримати листячко, якщо його витираєш, бризкаєш? (Листячко нехай мовби лежить на долонці, лише злегка його підтримувати, не можна тягнути за листочок, тиснути ганчірочкою і т. ін.)

 

Вихователь не нав’язує правила дітям, а вони самі діляться своїм досвідом щодо догляду за рослинами, пам’ятаючи, до чого призвело минулого разу те, що Миколка тягнув за листочок, коли відщипував сухий; коли витирали листочок, то в ньому з’явилась дірочка тощо...)

 

Після завершення роботи діти милуються красою, чистотою рослин, розкладають інвентар на своє місце.

 

IV. Підсумок

— Кожна добра справа не залишається без нагороди, подяки. Як ви вважаєте, чим можуть віддячити нам квіти, адже вони не вміють розмовляти? (Своїм цвітінням; тим, що повітря стане чистішим; появою нових ростків.)

   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 3761
 
Догори