Покупець має рацію!

Гапєєв Л. В., юрист


«Покупець або клієнт завжди має рацію». На практиці в сучасних супермаркетах порушення прав споживачів трапляється дуже часто. За законом споживач завжди має право вибору. Цей вибір починається з полиці, де розташовано товари із зазначенням їхньої ціни. Проте досить часто трапляється, що на касі вам повідомляють про іншу, вищу ціну на обраний вами товаром.

 

Покупець та його права

Споживач має право на отримання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про товар, що сприяє свідомому і компетентному вибору. Інформація надаєтьсяспоживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Інформація про продукцію (серед іншого) повинна міститидані про ціну (тариф).Продавець (виконавець) зобов'язаний надати споживачеві достовірну і доступну інформацію про найменування, належність та режим роботи свого підприємства(ст.15, ст.17 Закону). Це означає, що інформація про товар повинна бути надана споживачеві саме до моменту придбання товару або замовлення роботи (послуги), щоб забезпечити можливість свідомого такомпетентного вибору. Інформація про товар повинна містити дані про ціну(тариф)на видному доступному й зручному для покупця місці, тобто на полиці, а не лише на касі. З позиції Закону, у випадку, коли на полиці зазначено ціну товару, скажімо, 25 гривень, а на касі виявляється, що нова ціна вже становить 50 гривень, через те, що працівники супермаркету вчасно не встигли замінити цінники, то права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщоціну продукції визначено неналежним чином(ст. 21 Закону).

 

Як маємо вчинити?

Через недбалість або навмисно у супермаркетах трапляється дезінформування споживачів. Кожен із нас розраховує саме на ту ціну товару, зазначену на полиці. Адже саме там має бути чітко визначено інформацію.

Одразу після виявленого вами порушення ваших прав як  споживачів зверніться до керівництва супермаркету. Спокійно і переконливо поясніть, що цінник на полиці із товаром є інформацією про продукцію, тобто про її ціну. Законом чітко визначено, що споживач має право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію. Якщо ж ціна на полиці та касі суттєво різниться, то це є порушенням прав споживачів.

 

Відповідальність за порушення прав споживачів

У разі порушення законодавства про захист прав споживачів суб'єкти господарювання сфери торговельного та інших видів обслуговування, у тому числі ресторанного господарства, несуть відповідальність за: відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію ? у розмірі 30 % від вартості одержаної для реалізації партії товару, виконаної роботи, наданої послуги, але не менше 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у разі, коли, відповідно до закону, суб'єкт господарської діяльності не веде обов'язковий облік доходів і витрат, ? у розмірі 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ст. 23 Закону).

 

Якщо ви звертаєтесь до суду

Одним із цивілізованих способів захисту порушеного права та законного інтересу є звернення до суду. Якщо маєте намір подавати позовну заяву до суду, то варто звернути увагу на Постанову Пленуму Верховного Суду України №5 від 12.04.96 р. «Про практику розгляду цивільних справ за позовами про захист прав споживачів».
У справах за позовами про захист прав споживачів, порушених внаслідок недостовірної неповної інформації про товар (роботу, послугу) чи недобросовісної його реклами, суд має виходити з припущення, що споживач не має спеціальних знань про властивості та характеристики товарів (робіт, послуг).Відповідно до ст. 18 Закону, продавець, виробник, виконавець зобов'язані своєчасно надавати споживачеві необхідну достовірну інформацію про товар (роботи, послуги) у доступній наочній формі, яка б забезпечувала можливість компетентного вибору. 
Надання інформації у технічній документації, на етикетці тощо іноземною мовою без перекладу в зазначеному вище обсязі слід розцінювати як відсутність необхідної інформації(п. 12 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 5).

 

Якими мають бути ваші дії

Тож як маєте вчинити споживач далі?

1. Покупець не повинен платити із власної кишені за помилки та невчасну роботу працівників супермаркету. Якщо у супермаркеті вам відмовляються продавати товар за ціною, вказаною на полиці, то ви маєте право взагалі відмовитися від покупки.

2. У разі виникнення конфліктної ситуації не бійтеся. Варто просто попередити представників торгівлі, що ви маєте намір подати скаргу до органів контролю. Наприклад, до Державної інспекції із захисту прав споживачів.

3. Майте при собі маленький записничок такалькулятор, коли йдете досупермаркета. Законно користуючисьсвоїм правом споживача на необхіднуінформацію, запишіть собіназву товарута ціну, що вказані у ціннику на полиці, одразу підрахуйте все на калькуляторі та впевнено йдіть до каси.Якщо несподівано до вас підійде представник охорони з претензіями чи запитаннями, то можете відповісти, що вести подібні записи, користуючись власним записничком та калькулятором, чинним законодавством не заборонено.

4. Одразу після оплати покупки, перевірте правильність розрахунку. Якщо виявили помилку, одразу зверніться до касира (номер каси має бути вказано на вашому чеку).

5. Завжди зберігайте чеки після оплати товару хоча б два тижні. Обміняти чи повернути товар можна протягом 14 днів за наявності товарного чеку.

 

Тож, якщо покупець знатиме свої права як споживача, навчиться адекватно й переконливо їх відстоювати у спілкуванні із керівництвом супермаркету, то є шанс довести, що «споживач завжди має рацію» у нас є.

Dounload PDF

Відгуки читачів