На гостині у прикметників родини. Інтегрований урок у 4-му класі

Н. А. Бобошко, учитель початкових класів, спеціаліст І категорії,  Качалівська ЗОШ І–ІІІ ст. імені Героя Радянського Союзу О. Д. Майорова, Краснокутський р-н, Харківська обл.


Теми. Прикметники-синоніми й антоніми. Пряме й переносне значення прикметників. Правила гостинності
 
Мета: поглиблювати знання учнів про синоніми й антоніми на прикладі розгляду прикметників; розвивати вміння добирати та використовувати прикметники-синоніми та антоніми в мовленні, вживати прикметники в переносному значенні; формувати уявлення про культуру поведінки на гостині; учити бути гостинними; виховувати повагу до українських народних традицій.
 
Обладнання: запис пісні «Зеленеє жито...»; хліб-сіль на вишитому рушнику; таблиця «Рушничок синонімів»; дидактична гра «Розумний глечик»; таблиця каліграфічного написання букв і складів; ілюстрації Лисички і Журавля.
 
Інтеграція: українська мова; Я і Україна. Громадянська освіта.
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
Під музику «Зеленеє жито...» гості заходять до класу. Їх зустрічають учні з хлібом-сіллю на вишитому рушнику.
 
1 - й у ч е н ь
Гостей дорогих
Ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
Любов’ю і миром.
 
2 - й у ч е н ь
Для людей відкрита
Хата наша біла.
Тільки б жодна кривда
В неї не забігла.
 
У ч и т е л ь. Діти, до нас сьогодні завітали гості. А коли в домі гості — це свято! Тож проведімо урок так, щоб нашим гостям було цікаво і радісно. Улаштовуйтеся зручно, шановні гості, будьте, як удома!
 
3 - й у ч е н ь
Доброго дня! Мовим за звичаєм.
Доброго дня! Всім ми зичимо.
 
4 - й у ч е н ь
Доброго дня! Доброї днини!
Ми вас чекали на наші гостини.
 
5 - й у ч е н ь
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок в четвертий клас.
 
 
II. Мотивація навчальної діяльності
 
— Зі стародавніх часів український народ славився своєю гостинністю. За українськими звичаями, гість, ступивши на подвір’я, обов’язково, хоча б на хвилиночку, заходив до хати. Гостя саджали на найкраще місце, запрошували до столу.
— Діти, чи любите ви приймати гостей у себе?
 
III. Повідомле ння тем и й ме ти уроку
 
— Діти, почали ми сьогодні наш урок так нетрадиційно і незвичайно, адже він присвячений гостині. Урок цей буде нестандартним — інтегрованим, на якому ми збагатимо наші знання про правила гостинності, зокрема навчимося приймати гостей, звернемось до українських народних традицій, пов’язаних з цією темою. Вірними помічниками нам будуть прикметники-синоніми чи прикметники-антоніми.
 
IV. Робота над темою уроку
 
1. Актуалізація опорних знань
 
— Яку частину мови ми почали вивчати на уроках української мови? (Прикметник)
— Послухайте вірш Лариси Лужецької «Прикметник» (Впр. 191, с. 95).
— Що ми вже знаємо про прикметник? (Відповіді учнів.)
— З якими словами прикметник найчастіше пов’язаний у реченні? (Відповіді учнів.)
— Випишіть із вірша іменник із залежними від нього прикметниками.
 
2. Робота над словами з прямим і переносним значенням
— Українська мова багата на цікаві слова і словосполучення. Вони мають потаємний зміст, що одразу і не здогадаєшся, що можуть означати.
 
  • Диктант-сито
Виписати словосполучення з прикметниками, вжитими в переносному значенні.
 
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої.
 
Пшениця стигла, золота
Додолу хилить колос.
 
У тата золоті руки,
А в мами — золоте серце.
 
— Які словосполучення ви виписали? Поясніть чому.
— Доберіть словосполучення з прямим значенням.
 
  • Читання та бесіда за віршем «В цьому дворку, яку вінку»
— Які порівняння використано у вірші? (Відповіді учнів.)
— З чим народ порівнює господиню? Чому? (У гарної господині завжди чисто і в дворі, і в хаті, їсти наварено. Вона завжди рада гостям.)
— Які слова-ознаки можна дібрати, щоб охарактеризувати гарну господиню? (Господиня — щира, щедра, увічлива, чемна, ласкава, люб’язна, шаноблива.)
— Хочу звернути вашу увагу на прикметник ґречна. Чи знаєте ви, що означає це слово? Допоможуть нам розгадати цю таємницю казкові герої. А хто це буде — дізнаємося, прослухавши слова з казки: «Пригощайся, Журавлику, пригощайся, лебедику!», «Їж, кумонько, не погордуй, люба моя». Хто це, діти? З якої казки?
— Діти, чи звернули ви увагу на мову Лисички? Вона говорить солоденьким голоском, використовує ласкаві слова. Лисичку ми можемо назвати ґречною господинею. Слово ґречна означає «шанобливо ввічлива».
Отже, запишемо в зошит ознаки гарної господині. (Учні виконують.)
— Діти, чи можемо ми назвати Лисичку гостинною? (Ні)
— А чому? Вона була і люб’язною з Журавлем, і ввічливою, припрошувала, пригощала його. Хіба Лисичка — це не приклад української гостинності? (Ні. Журавлик не зміг з’їсти її страву, хоч як хотів, пішов з гостей голодним і сердитим.)
 
3. Добирання прикметників-синонімів
 
— А ще справжня господиня повинна бути гостинною. Доберімо синоніми до слова гостинна. Що таке синоніми?
  • Робота зі словником синонімів
Гостинна (а, яка охоче приймає гостей) — гостелюбна, привітна, хлібосольна.
— Запишемо цей синонімічний ряд у зошит. (Учні записують.)
 
  • Щедрий рушничок синонімів
— З давніх-давен шанованих гостей в Україні зустрічають з хлібом-сіллю на вишитому рушнику. У нас також є чарівний рушник — це щедрий рушничок синонімів. Яких тільки слів не вишито на ньому! Оберіть з них синоніми до слова ввічливий. Увічливий — чемний, ґречний, шанобливий, привітний, люб’язний, уважний.
 
 
4. Словникова робота
— Уславлює гостинність нашого народу і народна мудрість.
  • Веселий гість — дому радість.
  • Любиш у гостях бувати, люби ж і гостей приймати.
  • Який гість, такий і калач.
  • Прийшли гості непрохані, то й підуть не кохані.
  • Незваний гість гірше татарина.
— Як ви розумієте ці прислів’я? (Відповіді учнів.)
— Чого вони нас навчають? (Відповіді учнів.)
— Слово гість дуже давнє.
 
У ч е н ь. Колись від гостя очікували лиха. Праслов’янське слово «гість» означало чужинець, чужоземець, а латинською — ворожий чужоземець, ворог. Отже, колись це слово попереджало людей про лихо. У Київській Русі гостями називали чужинських купців, а дороги, якими вони прибували,— гостинцями, та й подарунки від них були гостинцями.
— Яка цікава історія первісного значення слова і його переосмислення на довгому шляху існування!
 
 
5. Каліграфічна хвилинка
Гг гі сть гість
Веселий гість — дому радість.
— Підкресліть прикметник у цьому реченні. Якого слова він стосується? (Відповіді учнів.)
 
 
6. Фізкультхвилинка
— Кожен господар повинен продумати, як розважити своїх гостей. Розважимо наших гостей, затанцюймо!
 
Два прихлопи, три притопи,
На носок, на каблучок.
Руки вліво, руки вправо,—
Ми танцюєм «Гопачок».
Раз — присіли, два — присіли,
Знову вправу повторили,
Покружляли, повертілись
І тихенько поклонились.
 
 
7. Ознайомлення з правилами гостинності
 
Робота за підручником «Я і У країна»
— Чи знаєте ви правила гостинності? (Відповіді учнів.)
— Які правила існують для господарів? (Відповіді учнів.)
  • Читання правил гостинності у підручнику «Я і У країна» (с. 35)
— Поясніть правила, про які йдеться в статті. (Відповіді учнів.)
— Що б ви могли додати до цих правил? (Відповіді учнів.)
— Як потрібно приймати гостей? (Відповіді учнів.)
 
 
8. Інсценізація вірша А. Костецького «У гостях»
 
9. Гра «Ідемо в гості»
 
Учитель називає правила поведінки на гостині.
Якщо правило підходить — учні плескають у долоні.
  • Гарний господар завжди веселий і привітний.
  • Гарний господар ніколи не дасть свою улюблену іграшку гостеві.
  • У гостях можна кричати, бігати і робити все, що заманеться.
  • За столом слід дотримувати гарних правил поведінки.
  • У гостях слід поводитися просто, не привертати до себе уваги, не сміятися дуже голосно.
  • Сидіти за столом слід, поклавши лікті для зручності на стіл.
  • За фруктами в чашку з компотом лізуть руками і випльовують кісточки на стіл або підлогу.
  • За столом сидять спокійно, не штовхаючи сусіда.
  • Виходячи з-за столу після їди, необхідно подякувати господарям.
 
 
10. Добирання слів-антонімів
  • Гра «Розумний глечик»
— Повернемось до наших казкових гостей.
— Як Журавлик провчив Лисичку? (Він приготував страву у глечику з довгою вузенькою шийкою. Лисичка не змогла поласувати смачною стравою.)
— Діти, з тих пір «Розумний глечик» може вилікувати будь-кого. Він перетворює негативні людські якості на позитивні. Перевірмо!
 
 
11. Сюжетно-рольова гра «Гостини»
  • Розігрування ситуації «Ми у гостях»
— Добрий день, друзі! Рада вас вітати.
— Добрий день! Ти сьогодні така красива!
— У тебе красива сукня! Цей подарунок тобі.
— І я приготував тобі подарунок.
— Дякую, які чудові квіти. Роздягайтеся, проходьте, відпочиньте та не нудьгуйте. Можете оглянути кімнату. Ось погляньте, яку книжку я придбала. А ось мої останні фотографії.
— Дай поглянути, там і я повинна бути.
— Алінко, в тебе дуже затишна кімната.
— Дякую! За хвилину сядемо за стіл, ось тільки чай принесу.
— Дорогі гості, займайте місця за столом, де вам буде зручно сидіти.
— Дякуємо, Іринко! Сідай, будь ласка, на цей стілець, тут буде тобі зручно.
— Максиме, передай, будь ласка, шматочок пирога.
— Пригощайтеся, любі гості! Смачного вам!
 
 
V. Підсумок уроку
 
1. Гра «Репортер»
— Придумайте запитання, яке ви поставили б своїм товаришам за темою нашого уроку.
 
2. Гра «Продовжте думку»
На уроці я: дізнався...; зрозумів...; вчився...; хотів би...
 
 
Література
1. Байбара Т. М., Бібік Н. М. Я і Україна : підручник для 4 класу.— К. : Форум, 2004.
2. Бедрій Р. М. Уроки громадянської освіти. 4 клас : посібник для вчителя.— Х. : Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007.
3. Вашуленко М. С., Дубовик С. Г. Рідна мова : підручник для 4 класу.— К. : Освіта, 2004.
4. Заєць Я. М., Оношків О П. Уроки рідної мови. 4 клас : посібник для вчителя.— Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2005.
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 7130
 
Догори