Весняні явища в житті рослин. Пристосованість рослин до середовища існування. 7 клас. Урок-екскурсія

Ю. О. Сеньків, учитель біології вищої категорії, старший учитель ЗОШ с. Манаєва, Зборівський р-н, Тернопільська обл.


Цілі та завдання: колективно виявити зміни, що сталися навесні в неживій природі, у житті рослин; довести, що весна — це пробудження природи; показати красу весняного лісу; конкретизувати знання учнів про рослину як цілісний організм, з’ясувати взаємозв’язки рослин із середовищем і їх пристосованість до сумісного проживання; повторити правила поведінки в природі; продовжити роботу з естетичного й екологічного виховання учнів.
 
Девіз:
Будемо в навколишній
Світ мандрувати,
Будемо рідну природу
Вивчати!
Тож побажаємо удачі
Й спостережливості для нас!
За роботу! В добрий час!
 
Обладнання: блокноти, олівці.
 
 
Хід екскурсії
 
1. Бесіда про правила поведінки в природі
 
У ч и т е л ь (читає вірш Т. І. Ситниченко)
Вам у походи ходити
І мандрувати, любі юннати.
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром —
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї.
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
 
Шануйте й бережіть усе, що вас оточує: тварину й кущик, деревце і квіточку, пташку й кожну тваринку, водойми й усю землю, на якій ви живете! Без усього цього збідніє наше життя. (Учні отримують пам’ятки «Будь природі другом».) Що ми спостерігаємо навколо?
 
 
2. Розповідь учителя про зміни в природі навесні
 
(Опис особливостей факторів неживої природи: наявність тепла, вологи, світла та змін, які відбуваються в живій природі.)
 
У ч и т е л ь (читає вірш Т. Г. Шевченка)
 
Стала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила.
 
А на полі жайворонок,
Соловейко в гаї —
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають.
 
 
3. Бесіда з учнями про зміни в житті рослин навесні у з в’язку зі зміною факторів середовища
 
За календарем, весна починається 1 березня, за астрономічними показниками — у день весняного рівнодення, за ботанічними — коли починається сокорух у клена й берези. Саме тоді, коли середньодобова температура піднімається вище від +5 °С, з’являються перші ознаки весни.
 
Що це за ознаки?
  • Весняний рух соків у дерев і кущів. Найшвидший рух соку починається у клена гостролистого й берези.
  • Цвітіння вітрозапильних дерев і кущів. Найшвидше зацвітають вільха, ліщина, клен, тополя.
  • Цвітіння перших лісових весняних квітів — підсніжників, пролісків, рясту.
  • Цвітіння перших трав’янистих рослин — мати-й-мачухи, кульбаби, грициків.
  • Набубнявіння бруньок у деревних порід.
  • Поява комах — мух, бджіл.
  • Приліт птахів — граків, шпаків, жайворонків.
  • Відростання багаторічних трав.
 
 
4. Спостереження за вітрозапильними рослинами. Вивчення особливостей будови їхньої квітки
 
Звертаємо увагу на те, що вітрозапильні рослини ростуть великими скупченнями. Квітки в них маленькі, без оцвітини, тичинки на довгих звислих нитках. Пилок дрібний, сухий, легко переноситься вітром. Вітрозапильними є тополя, береза, осика, ліщина.
 
 
5. Рослина — ці лісний організм
 
Взаємозв’язки рослин із середовищем
(Спостереження за рослинами у весняному лісі. Дослідження поламаних і сухих рослин, з’ясування причин загибелі рослин.)
 
У ч и т е л ь (зачитує уривок вірша В. Бичка «Ти думаєш, деревам не болить?»)
 
Ти думаєш, деревам не болить?
Ти думаєш, в дерев немає серця?
Та чую я — з корінь до верховіть —
Мій любий клен так жалібно трясеться…
Ну заспокойсь! Ти рану вже промив,
Ще пройде дощ, і стане тобі краще!..
…Ішов хлопчина тут і гілку одломив,
Таке ледащо, сам не знає нащо…
 
 
6. Бесіда про наслідки неправильного збору березового соку, обламування гілок, зняття кори
 
Приказка: «Березового соку в квітні на копійку набереш, а лісу на мільйон переведеш».
 
У ч и т е л ь (читає вірш «Загублена берізка»)
 
У березневий день її зрубали.
Вона немов лебідонька стояла,
Стан обвивали шовковисті коси,
Була нам мила в спеку і в морози.
 
У березневий день її зрубали.
Від болю затремтіла, застогнала.
Мов скошена, упала при дорозі,
Весняним соком пролилися сльози.
 
Той сік цілющий, а вона вже мертва,
Рука не заніміла, не затерпла!
Яке ж жорстоке серце треба мати,
Щоб ту красу навіки зруйнувати?
Стікали долу ще живі сльозинки…
А небо чисте — жодної хмаринки!
Весна ішла — життя всім дарувала,
А на землі берізка помирала.
 
Робота над народним висловом
Щоб згубити дерево, досить миті. Щоб виростити — потрібні роки!
 
Настанова! Не ламайте, не калічте, не рубайте дерев і кущів, не зривайте квітів, які занесені до Червоної книги.
 
 
7. Самостійна робота за і ндивідуальними картками-завданнями по групах (три-п’ять учнів у кожній)
(Розподіл ділянок у природі для виконання самостійної роботи.)
 
Завдання 1
Опишіть дві-три ранньоквітучі трав’янисті рослини, які ростуть у вашій місцевості (розміри рослин, колір і розміри квіток, запах, щільність зростання).
 
Завдання 2
Опишіть дві-три ранньоквітучі рослини деревних порід (розміри рослин, вигляд квіток, запах).
 
Завдання 3
Визначте, які рослини ростуть на ділянці, як вони пристосувалися до умов середовища.
 
 
8. Обговорення результатів виконання роботи за картками-завданнями, бесі да з учнями (з кожної групи — один учень)
 
 
9. Естетичне значення рослин, своєрідність і краса природи, що пробуджується
 
Ранньоквітучі рослини
 
Чи тиша, чи вітер співає,
Чи буря зчиняє свій рев —
Весна все одно підіймає
Букети квітучих дерев.
 
Які з первоцвітів зацвітають найраніше?
 
 
Розповідь учителя
 
Першою зацвітає красуня верба, яка є символом України. Вона першою відкриває кватирку, а згодом і ворота весні. Її ніжно-сріблясті сережки здавна в народі ласкаво звуть і «баранцями», і «котиками», і «пуховичками», а у Вербну неділю освячують у церквах.
 
А за вербою приходять проліски. Стародавня легенда свідчить: перших двох людей, що їх Бог вигнав з раю, засипало снігом. Тендітна Єва змерзла. І тоді хтось із серафимів чи ангелів перетворив кілька лапатих сніжинок на квіти проліска. Адам зірвав ці символи світлих надій і невідворотного майбутнього тепла й подарував подрузі. Так було покладено початок винищення першоцвітів. Та хіба тільки їх! 
 
Легенда красива, але чому проліски не гинуть? Адже про березень справедливо кажуть — у ньому зверху пече, а знизу морозить. І кристалики льоду, що утворюються всередині рослин, повинні були б зруйнувати ожилі стебла й пелюстки. Але цей жах не приходить до рослин: вода в капілярах не замерзає. Вона просто збільшує в 15 разів в’язкість, але залишається рідкою, тому що дуже своєрідно пов’язана зі складовими частинами цитоплазми.
 
Квітень — благодатний місяць! У квітні дерева та квіти розбруньковуються, а у травні цвітуть. Цієї пори повітря відчутно прогрівається, бруньки лопаються, а з них на світ божий визирають зелені листочки — справжнє диво землі.
 
 
10. Конкурси знавці в загадок, прислів’їв, приказок про весну, весняні явища в природі
 
1. Біла кора, тоненькі віти. Що то є? Відгадайте, діти. (Береза)
2. Як дерево називається, що влітку в білий пух одягається? (Тополі)
3. Я дерево-красень, звуть мене… (Ясен)
4. Ніхто її не лякає, а вся тремтить. (Осика)
5. Заблукав у верболозі, дні та ночі ронить сльози. (Плакуча верба)
6.
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю,
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку.
(Пролісок)
 
7. Білі горошини по зеленій ніжці. (Конвалія)
8. Стоїть коливається, а як торкнеш — кусається. (Кропива)
9.
Заспіва весна в ріжок,
Квітка робить перший крок,
Пробиває ковдру снігу
І веде до нас відлигу.
Як зовуть цю ранню квітку?
Чи зустрінеш її влітку?
(Підсніжник)
 
  • На осиці бруньки великі — на врожай ячменю.
  • Коли береза наперед запушиться, то чекай сухого літа, а як вільха — мокрого.
  • З берези тече багато соку — на дощове літо.
  • Тріскаються сережки берези — час хліб сіяти.
 
 
11. Підсумок екскурсії
1) Гра «Відгадай квітку за описом»
2) Узагальнення результатів спостережень
3) Домашнє завдання
 
Оформити звіт про екскурсію, де зазначити:
  • Зміни, що відбуваються у природі навесні;
  • Результати спостережень за ранньоквітучими трав’янистими рослинами, деревними породами та вітрозапильними рослинами.
 
 
Література
1. Білявський Г. О., Фурдуй Р. С. Основи екологічних знань: Підручник. — К.: Либідь, 1995.
2. Ільченко В. Р., Рибалко Л. М., Півень Т. О. Біологія. 7 кл. — Полтава: Довкілля-К, 2007.
3. Ігнатюк Л. М., Пугачова Н. І. Такий дивовижний світ рослин. — Тернопіль: Мандрівець, 2001.
4. Уроки мислення серед природи / упоряд. Н. А. Калініченко. — Х.: Видавнича група «Основа», 2012.
Dounload PDF

Відгуки читачів