ТРВЗ у педагогіці: практичні результати

А. О. Гін


Є два різних аспекти, що розкривають застосування ТРВЗ у педагогіці й системі освіти взагалі. Аспект перший: ТРВЗ можна застосовувати для розв’язання педагогічних задач. Навчальний процес і навчальний заклад — теж системи, і їх можна вдосконалити за допомогою інструментів ТРВЗ.
 
Розповім випадок розв’язання простої педагогічної задачі. Якось мене запросили в один з найвідоміших російських таборів відпочинку для дітей. Запросили позайматися з дітьми переможцями олімпіад з кількох регіонів Росії. Табір розташований на березі Чорного моря. Коли я вже збирався їхати, директор табору розповів мені про свою проблему.
 
— Хочеться, щоб діти не просто займалися розвитком своїх здібностей у таборі, а ще й робили щось корисне. Потрібно знайти таку справу, щоб вона була посильна дітям і сприймалася ними як корисна, а результат був би таким, щоб його можна було «помацати руками». І ще було б добре, якби ця справа була пов’язана з природою Чорноморського регіону, його екологією. Під таку справу я легко знайшов би фінансування, — сказав директор. — Але от лихо: діти приїжджають лише на три тижні, а за такий час щось істотне зробити нереально.
 
Суперечність зрозуміла: для одержання серйозного результату потрібні навчання дітей і тривала творча робота, але діти приїжджають ненадовго, одні змінюють інших. Що робити?
 
Розв’язок теж зрозумілий: потрібно знайти види творчої роботи, яких можна швидко навчити. Кожен учень може зробити щось невелике, що після об’єднання з іншими дасть цікавий творчий результат. У ТРВЗ-педагогіці є методики написання невеликих творчих робіт: загадок, творчих завдань, фантастичних оповідань. Навчити дітей таких методик можна за кілька годин. Після цього кожен з них може скласти один або кілька творів. Їхньою темою може стати чорноморська природа. Кращі твори відбираються для видання друком збірників загадок або оповідань… До речі, ілюструвати їх також можуть діти.
 
Таких задач, пов’язаних з навчанням або вихованням дітей, було розв’язано безліч. Але теорія розв’язання винахідницьких задач дала ще одну підказку. Перші інструменти ТРВЗ — прийоми — стали результатом аналізу безлічі винаходів. А що як зібрати масив педагогічних знахідок і виділити з них найкращі педагогічні прийоми? Через шість років роботи я зібрав картотеку педагогічних прийомів. Частину з них знайшов у практиці найсильніших учителів, частину просто винайшов за допомогою ТРВЗ. У результаті з’явився набір прийомів з управління навчальним процесом, дидактики, організації праці вчителя. Усі вони були перевірені на практиці. Працювати в школі стало набагато легше, а ефективність учительської праці різко підвищилася. Через кілька років була написана книга «Прийоми педагогічної техніки», на яку чекав успіх — російською та українською мовами вийшло з друку 15 видань книги, загальний наклад — близько 80 тисяч екземплярів. Це абсолютний рекорд для методичної літератури на пострадянському просторі.
 
Але якщо ТРВЗ виявилася настільки ефективною, чому б не навчати її учнів? Хіба методи мислення, знаходження нових ідей будуть зайвими в освіті сучасної людини? Адже сучасний світ сповнений складних завдань, протиріч, які трапляються не лише в професійній діяльності, а й у побуті.
 
Навчання елементів адаптованої ТРВЗ дітей — другий аспект застосування ТРВЗ у педагогіці. Дитина, з ранніх років привчена сприймати світ як потік задач, яка звикла не боятися протиріч, буде більш підготовленою до життя й більш успішною.
 
Звичайно, не йдеться про викладання складної інженерної ТРВЗ дітям. Мова йде про те, що для будь-якого віку можна дібрати або скласти адекватні творчі задачі й розв’язувати їх з дітьми, поступово вводячи прийоми й алгоритми мислення.
 
Експериментувати я почав із власними малятами, розв’язуючи з ними щодня по одній казковій за формою, але винахідницькій по суті, задачці. Діти розв’язували їх з величезним задоволенням, тим більше що в кожній задачі потрібно було знайти не одне, а кілька різних розв’язків. Зараз ці діти — дорослі й успішні люди. А ті задачки ввійшли до книги, виданої в Росії, Чехії, Польщі, Південній Кореї, Китаї та США.
 
Для старших дітей ми цього року почали видавати серію збірників творчих (винахідницьких і дослідницьких) задач. Ми переконані, що наука стає значно цікавішою, коли знання приходять як результат розв’язання творчих задач. Перші збірники містять задачі й факти з фізики, техніки й біології.
 
Останніми роками набув поширення термін «ТРВЗ-педагогіка». Метою ТРВЗ-педагогіки є розвиток творчого мислення й творчого характеру. У рамках ТРВЗ-педагогіки ми використовуємо не лише ТРВЗ, але й інші методи мислення, наприклад мозковий штурм або методи критичного аналізу. Вони добре доповнюють ТРВЗ.
 
ТРВЗ-педагогіка сьогодні набагато ширша, ніж просте навчання дітей розв’язувати творчі задачі. Вона передбачає навчання методів проектування й прогнозування, свідомого керування своїм часом і життям. Вона формує широкий світогляд, сприйняття світу в різних моделях і толерантність. Багаторічна практика, моя і колег, показала, що мотивація більшості дітей на заняттях, побудованих за принципами ТРВЗ-педагогіки, значно вища, ніж на традиційних уроках.
 
Педагогіка сучасної школи побудована на освітніх традиціях, що сформувалися на зорі індустріального світу. Вона безнадійно застаріла. ТРВЗ-педагогіка — крок у майбутнє.
Dounload PDF

Відгуки читачів