Складнопідрядне речення. Узагальнення вивченого. 9 клас. Природа. Тваринний і рослинний світ. Червона книга України

С. О. Галуга, учитель української мови та літератури Івано-Франківського природничо-математичного ліцею


Мета:

- узагальнити й систематизувати знання учнів з теми «Складнопідрядне речення»;

- формувати вміння і навички:

   - розпізнавати види складнопідрядних речень;

   - визначати їх структуру;

   - інтонаційно і пунктуаційно оформляти їх;

   - конструювати складнопідрядні речення з різними смисловими відношеннями відповідно до комунікативного завдання;

   - використовувати їх у зв’язному мовленні;

- розвивати орфографічну й пунктуаційну грамотність, пам’ять, креативність, мовленнєво-комунікативні вміння;

- апробувати можливості дидактичних матеріалів міжпредметного інформаційного проекту;

- виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.

 

Обладнання: підручник, картки з індивідуальними завданнями, таблиці, мультимедійний комплекс, інформаційні проекти, ілюстрації, записи голосів птахів та звірів.
 
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого.
 
 
ПЕРЕБІГ УРОКУ
 
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
 
— Тема нашого уроку «Складнопідрядне речення. Узагальнення вивченого». Отже, сьогодні ми узагальнимо й систематизуємо відомості про складнопідрядне речення, удосконалимо вміння і навички розпізнавати види складнопідрядних речень, визначати їх структуру, інтонаційно і пунктуаційно оформляти їх; правильно використовувати складнопідрядні речення у зв’язному мовленні; а також використаємо можливості дидактичного матеріалу ваших презентацій «Червона книга Прикарпаття» для виховання дбайливого ставлення до природи.
 
 
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
1. Виконання завдання
Один учень працює біля дошки над епіграфом.
 
Завдання
Підкреслити головні та другорядні члени речення, написати над словами частини мови, накреслити схему речення, визначити його вид.
 
Троє учнів працюють з індивідуальними завданнями.
 
2. «Незакінчені речення»
  • Складним називається речення...
  • Складні речення поділяються на...
  • Сполучникові речення поділяються на...
  • Складносурядні речення можуть бути з...(яким зв’язком?)
  • Складнопідрядні речення мають такі види...
  • Сполучні слова відрізняються від сполучників тим, що...
  • Обставинні речення є таких видів...
  • Складнопідрядне речення може мати одне підрядне речення і...
  • Складнопідрядне речення з кількома підрядними може мати... (яку підрядність?)
 
 
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
 
1. Лінгвістична загадка
Назвати слово, яке означає ім’я бога лікарських рослин у римлян. Часом його вживають як синонім до слова лікар (за Є. Чак).
 
Щоб розв’язати цю задачу, потрібно в поданих реченнях підкреслити другу від початку літеру, записавши їх у такій послідовності:
1) односкладне;
2) односкладне, ускладнене звертаннями;
3) двоскладне, ускладнене однорідними членами;
4) двоскладне, ускладнене вставними словами;
5) складне з сурядним зв’язком;
6) складнопідрядне речення;
7) складнопідрядне речення з кількома підрядними.
 
Справді, люди давно помітили, що деякі різновиди фіалки нагадують очі, які викликають в уяві приємні враження.
 
Медовим чаєм з липи напувають, коли людина застудилася.
 
У любистку мили дівчата волосся, і росло воно довге та пишне.
 
Яке тільки не росте зілля у степах і гаях, по горах та при дорогах!
 
Барвінок додавали у купіль для немовлят, щоб ті росли здоровими.
 
Особливості тієї чи іншої рослини, юний друже, неодмінно вивчи.
 
Пучечок калини був окрасою кожної оселі.
Відповідь: Ескулап.
 
2. Робота з підручником (вправа за вибором учителя)
 
3. Диктант з коментуванням
  • У пошуках лікарських рослин ми нерідко забуваємо, що, висмикнувши їх із землі, навічно позбавляємось свого родоводу (В. Скуратівський).
  • Як же обійти оці прекрасні, ніжні, дивні квіти, що заглядають в очі, ніби діти? (В. Вдовиченко)
  • І тільки при людях, мабуть, дерева тремтять від жаху, бо кращих із них поведуть ні за що ні про що на плаху (Л. Костенко).
  • Коли лісом буду я іти, то посію зерна доброти, побажаю дереву і пташці, щоб віки жили у мирі й щасті.
 
4. Робота в групах
З поданих простих речень утворити складнопідрядні.
 
 
І група
Восени після перших паморозків викопайте первоцвіт і посадіть його в горщик.
Протягом усієї зими ви матимете зелень, багату на вітаміни.
Незабудка безпорадно дивиться.
Очерет над водою косять.
 
 
ІІ група
Айстри нагадують яскраві зірки.
Зірки розсипалися по синьому небу.
Лілія розвивається з насінини.
Вперше лілія зацвітає на сімнадцятому році життя.
 
 
ІІІ група
Рожеву й білу кашку на лузі я зриваю і слухаю казку.
Такої казки я ще не знаю.
Ясен горбатий зачах безкрило.
Діти з батьком дерева садили.
 
 
5. Творче завдання
— Роздивіться ілюстрації. Зображені тварини і рослини занесені до Червоної книги Прикар паття.
 
Від того, як ми ставимось до землі, повітря, лісу, тварин залежить наше майбутнє. Знищити природу легко, а зберегти важко. Тому зараз вашим завданням буде скласти невеличкий діалог або монолог про охорону природи, використовуючи складнопідрядні речення.
 
 
V. ПІДСУМОК УРОКУ
 
Виставлення та аргументація оцінок.
 
Вмійте природу любити,
Кожній стеблинці радіти
В полі, у лісі, над яром,
Квітам, деревам і травам.
 
Цвіту не вирвіть задарма,
Гілки не втніть для забави,
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю.
 
 
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Написати твір-мініатюру «Що я можу зробити для захисту природи», використавши складнопідрядні речення або — вправа з підруч ника.
  • Повторити правила.
 
 
КАРТКИ ДЛЯ ІНДИВІДУАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ
 
 
Картка 1
 
1 Укажіть складнопідрядне речення.
а) Незабаром з обох боків звелися справді круті, розмиті береги, з яких соковитими жилами звисало у воду і гуло від найменшого дотику міцне берестове коріння (Григір Тютюнник).
б) На вулицях мало людей, і тільки вантажні машини мчать до греблі й шлюзу (О. Довженко).
в) Частіше задувають вітри з півночі, і сива трава на солончаках біжить, як вода (О. Гончар).
 
2 Зробіть синтаксичний розбір речення.
Між деревами, що кутались в туман, сполохано майнула жіноча постать і зникла за ворітцями в городах (М. Стельмах).
 
 
Картка 2
 
1 Укажіть складнопідрядне речення з кількома підрядними.
а) А коли б цього не було, то взимку наші суботні сорочки не пахли б м’ятою, не озивалися б зозулею і не марилося б нам весною (М. Стельмах).
б) Посеред майдану, де мене лишили радисти, я зупинився, не знаючи, куди податися (Григір Тютюнник).
в) Повітря зіткане з дрібнесеньких голочок, із крихітних колючок, із блискучих мініатюрних цяточок, повітря схоже на сухий хмільний напій, що дере піднебіння й опікає горло (Є. Гуцало).
 
2 Зробіть синтаксичний розбір речення.
Пісні тільки й можуть дзвеніти там, де птахи народились (Є. Гуцало).
 
 
Картка 3
 
1 Визначте складнопідрядне речення з підрядним причини.
а) Відомі також випадки отруєння людей через те, що вони вживали настої з конвалії (Б. Заверуха).
б) Я хотів би подивитись, чи не можна і мені десь тут вирити нору (Григір Тютюнник).
в) Я Мурашиний ватаг і питаю в тебе: чого ти наступаєш ногою на вхід до нашого мурашника? (Григір Тютюнник)
 
2 Зробіть синтаксичний розбір речення.
Абсолютно недопустимо, щоб ці квіти визбирували на весняні букети для продажу (З журналу).
 
 
Картка 4
1 Укажіть, який засіб зв’язку (сполучник чи сполучне слово) використаний у поданих реченнях.
 
І так мені хочеться когось зустріти, розказати, що я вже не якийсь там пастушок, а жнець (М. Стельмах).
 
На горбку, біля чиєїсь клуні, ялина висока вродливо чорніє, зелене хутро на ній із сивим, сріблястим полиском, що так і вабить зір (Є. Гуцало).
 
2 Зробіть синтаксичний розбір речення.
Де ясен горбатий зачах безкрило, діти з батьком дерева садили (І. Переломов).
 
 
Картка 5
 
1 Укажіть складнопідрядне речення, у якому підрядне речення стоїть усередині головного.
а) А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала (Леся Українка).
б) З особливою пильністю зберігалися липові гаї, які давали мед, і дубові ліси (П. Загребельний).
в) Як ото після градобою колоски на ниві підводяться, так зараз підводяться, відходять душею люди.
 
2 Зробіть синтаксичний розбір речення.
До природи потрібно ставитися так, щоб залишити її нащадкам ще багатшою.
Dounload PDF

Відгуки читачів