Відлік часу в історії. Вступ до історії. 5 клас

Тищенко Л. В., ЗОШ № 21, м. Черкаси

Очікувані результати

-креслити лінію часу та позначати на ній запропоновані дати;

-співвідносити рік зі століттям і тисячоліттям;

-визначати тривалість і віддаленість подій;

-розповідати, як відбувається відлік часу в історії;

-розв’язувати хронологічні задачі;

-застосовувати та пояснювати зміст слів: «хронологія», «тисячоліття», «століття», «лінія часу».


Очікувані результати
 
Після цього уроку учні зможуть:
  • ?? креслити лінію часу та позначати на ній запропоновані дати;
  • ?? співвідносити рік зі століттям і тисячоліттям;
  • ?? визначати тривалість і віддаленість подій;
  • ?? розповідати, як відбувається відлік часу в історії;
  • ?? розв’язувати хронологічні задачі;
  • ?? застосовувати та пояснювати зміст слів: «хронологія», «тисячоліття», «століття», «лінія часу».
 
Обладнання: Власов В. С. Історія України (Вступ до історії) : підруч. для 5-го кл. — К. : Генеза, 2013; картки із завданнями.
 
Тип уроку: комбінований.
 
 
Хід уроку
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
 
Повідомлення теми та мети уроку.
 
 
 
ІІ. АКТУАЛІ ЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
 
Бесіда
1. Що вивчає історія?
2. Які історичні джерела ви знаєте?
3. Що таке геральдика, археологія, нумізматика?
4. Наведіть приклади письмових, речових та усних джерел.
 
Робота в парах
Складіть речення зі словосполученнями: «колесо історії», «увійти в історію», «потрапити в історію», «вписати сторінку в історію».
 
 
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Учит е л ь. Під час вивчення історії важливу роль відіграє наука хронологія. Пригадаймо, як ми зараз обчислюємо час. (Виступи учнів)
 
— Хто може пояснити, чому раз на чотири роки припадає високосний рік?
 
Раніше люди не вміли правильно рахувати час, тому рік міг тривати від 300 до 400 днів.
 
Запитання
1. У якому столітті ми живемо?
2. У якому тисячолітті?
 
Евристична бесіда
1. Із якої цифри починається на вашій лінійці відлік?
2. Числа зростають чи зменшуються?
3. Як ви вважаєте, чи можна обрахувати цифри до 0?
 
Учитель. У зошитах накресліть лінію, де праворуч позначте 2014 рік, а ліворуч позначте роки, коли ви пішли до школи та коли ви народилися. Яка з цих трьох дат є найбільш віддаленою від сьогоднішнього дня?
 
Коли говорять про дуже далекі часи, то додають «до нашої ери» чи «нашої ери». На лінії часу роки до нашої ери йдуть до 0, тож чим далі від цієї цифри, тим більшим є число, чим ближче до 0, тим меншим є число.
 
Запитання
Скільки років міститься в столітті і тисячолітті?
 
Робота з підручником
Опрацюйте підручник на С. 16 і на лінії часу знайдіть початок і закінчення кожного століття.
 
Завдання
До якого століття належать роки: 525, 675, 1240, 2013?
 
Учитель. В історичній науці є таке поняття як хронологічна задача. Є певні правила розв’язання таких задач.
 
Робота з підручником
Ознайомтесь з правилами розв’язання хронологічних задач на С. 20 підручника.
 
Розв’язання хронологічних задач
1. Тарас Шевченко народився 1814 року. Коли відзначатиметься 300-річний ювілей поета?
2. Велика Вітчизняна війна розпочалася 1941, а завершилася 1945 року. Скільки років тривала війна?
 
 
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати § 2 підручника.
2. Надати відповіді на запитання до параграфа.
Dounload PDF

Відгуки читачів