Е. Т. А. Гофман «Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер». 9-й клас

Л. Я. Гладун, учитель світової літератури та російської мови Руськополянської ЗОШ І–ІІІ ст. № 1, Черкаський р-н, Черкаська обл.


Тема. Специфіка романтизму Гофмана: переплетіння реальності та фантастики, контраст прекрасного і потворного. Протистояння митця Балтазара філістеру Цахесу

 

Цілі:

-навчальні: розкрити учням специфіку романтизму Е. Т. А. Гофмана, переплетіння реальності та фантастики, контраст прекрасного і потворного; показати протистояння Балтазара і Цахеса;

-розвивальні: розвивати критичне мислення, толерантне ставлення до думок інших, навички аналізу художнього твору;

-виховні: виховувати кращі риси людського характеру, прагнення володіти собою.

 

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.

 

Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка, ілюстрації до твору, кросворд, відеофільм, презентація Microsoft PowerPoint*.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Психологічна розгрузка. Звернення вчителя до учнів

— Протягом двох уроків ми знайомилися з німецьким письменником Гофманом та його казкою-новелою «Крихітка Цахес на прізвисько Ціннобер». Ми познайомилися з героями казки, з її сюжетом. А сьогодні працюємо над її художніми особливостями, над специфікою романтизму письменника.

 

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (слайд № 1)

(Учні записують в зошити тему уроку, знайомляться із завданнями уроку (слайд № 2).)

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Літературний диктант (слайд № 3)

Учитель. Перш ніж приступити до нової теми, давайте повторимо матеріал попередніх уроків. Пропоную вам 10 запитань, ціна кожного — 0,5 бала. У вас у кожного є можливість отримати 5 балів. А далі протягом уроку ви можете поповнити свій «банк». На столі ви бачите фішки від лото. За правильну відповідь, роботу з текстом за моїм дозволом ви берете собі фішку. В кінці уроку підсумуєте бали і ми виставимо оцінки. Я диктую завдання, ви маєте на листочках поставити «так» або «ні». Перевіримо в парах. Почнемо.

 

Запитання для диктанту

1) Центром уваги романтиків стають почуття та внутрішній світ людини? (Так)

2) Романтизм як літературний напрям виник на межі XVI–XVII ст.? (Ні)

3) Е. Т. А. Гофман — автор відомого твору «Крихітка Цахес…»? (Так)

4) Гофман змінив одне зі своїх імен на знак захоплення музикою П. І. Чайковського? (Ні)

5) «Крихітка Цахес…» — це філософська казка? (Так)

6) У творі «Крихітка Цахес…» дія розгортається у двох планах — реалістичному та фантастичному? (Так)

7) Героїв казки Гофмана поділяють на філістерів та ентузіастів? (Так)

8) Матір Цахеса звали пані Ганна? (Ні)

9) Мати Цахеса продавала картоплю князеві Барсануфу? (Ні)

10) Останньою кар’єрною сходинкою Цахеса була посада міністра? (Так)

 

2. Словникова робота (слайд № 4)

  • На які категорії Гофман поділяв усіх людей? Чим вони відрізняються? (Філістери та ентузіасти)

Філістери — це…

Ентузіасти — це…

 

3. Складання таблиці героїв

(Учні складають в зошитах, а потім перевіряють за слайдом № 5.)

Філістери

Ентузіасти

Цахес, Барсануф, Мош Терпін

Балтазар, ФабіанАльпанус та ін.

 

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу

1. Бесіда

  • Гофман належить до письменників-романтиків. Згадаймо основні риси романтизму, романтичного героя (слайд № 6).
  • У чому полягає специфіка романтизму Гофмана? (Реальне — фантастичне, краса — потворність)
  • Знайдіть у тексті приклади реального життя і фантастики, зачитайте. (Учні зачитують із тексту описи життя матері Цахеса, змін в Керепесі, університету, як фея розчісує Цахеса, відьми.)
  • Знайдіть у тексті опис Цахеса (який він насправді і яким його бачать оточуючі).

 

Ми маємо можливість переглянути відеофільм мовою оригіналу (слайд № 7).

  • Знайдіть риси романтизму в казці, запишіть їх у зошити (слайд № 8).
  • Хто протистоїть Цахесу? Чи можна Балтазара назвати романтичним героєм? Чи вдалося йому розвінчати альрауна? Як?

 

Подивимось історію розвінчання Цахеса Ціннобера (слайд № 9).

  • Чи міг Балтазар раніше розвінчати Цахеса? Запишіть в таблицю по три докази.

(Учні записують, а потім перевіряють за слайдом № 10.)

 

Так

Ні

   

 

  • Доведіть твердження: казка має алегорично-сатиричну спрямованість. У чому це проявляється? (У змалюванні звичаїв, порядків у політиці та освіті, чинопочитання, самозасліпленості філістерів.)
  • Згадайте, що таке алегорія, сатира (слайд № 11).

 

2. «Карусель» (за наявності часу: слайд № 12)

І група. Наскільки гуманним був подарунок Рожі Гожої?

ІІ група. Чи міг Балтазар перемогти Цахеса без допомоги чаклуна?

ІІІ група. Чи заслуговує Цахес на співчуття?

 

 

V. Підбиття підсумків уроку (слайд № 13)

1. Розгадування кросворду (слайди № 14, 15)

 

1. Ім’я карлика-потвори. (Цахес)

2. Друг і однодумець Балтазара. (Фабіан)

3. Ім’я князя, який запровадив освіту. (Пафнутій)

4. Кохана Балтазара. (Кандіда)

5. Ім’я феї, що зробила подарунок Цахесу. (Рожа)

6. Ім’я поета-мрійника, що викрив малюка. (Балтазар)

7. Назва князівства, у якому відбуваються події. (Керепес)

8. Ім’я мага, що розкрив таємницю карлика. (Проспер)

 

Ключове слово: Ціннобер.

 

2. Інтерактивний прийом «Мікрофон»

  • Уявіть, що фея Рожа Гожа може виконати одне ваше бажання. Що б ви попросили?
  • Продовжте речення. «Сьогодні на уроці я зрозумів (-ла) …»

 

3. Виставлення балів за роботу на уроці

(Учні підраховують бали.)

 

 

VІ. Домашнє завдання (диференційоване по варіантах)

Дати відповідь на запитання письмово (слайд № 16):

  • І варіант: Наскільки актуальною є казка сьогодні?
  • ІІ варіант: Над якими життєвими проблемами спонукала мене задуматись казка?

 

 

Література

  1. Куцінко О. Г. Зарубіжна література. 9 клас. Навч.-метод. посіб. / О. Г. Куцінко. — Х. : Видавнича група «Основа», 2010.
  2. Наливайко Д. С. Світова література : Підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл., академічний рівень. / Д. С. Наливайко. — К. : Ґенеза, 2010.
  3. Науменко Є. І. Кращі уроки зарубіжної літератури. Випуск 2. / Є. І. Науменко — Х. : Вид. група «Основа», 2010.
  4. www.youtube.com/watch?V=Spgx_uankMg
Dounload PDF

Відгуки читачів