Загальні прийоми використання інтерактивних дошок

В. І. Лавщук, Л. А. Лавщук, с. Берестове, Артемівський р-н, Донецька обл.


Давно доведено, що візуальні засоби навчання найефективніше сприяють поліпшенню знання предмета, творчій активності й належному засвоєнню необхідного матеріалу. Інтерактивні дошки — це найкращий з технічних засобів для наочного навчання, що існують на сьогоднішній день. Вони сприятливо впливають на ефективну взаємодію вчителя з класом. Уроки з використанням інтерактивної дошки дозволяють візуально демонструвати різні відео- й фотоматеріали, а також використовувати навчальні відеоігри або інші програми, що істотно поліпшує засвоюваність матеріалу.

 

Головними напрямами використання інтерактивних дошок у сучасній освіті є, по-перше, всілякі моделювання, демонстрування і презентації, а по-друге, інтерактивні завдання та вправи, які учні виконують безпосередньо біля дошки.
 
Електронна дошка є цінним інструментом для навчання всього класу. Вона є візуальним ресурсом, що допомагає вчителям робити заняття більш пізнавальними, демонстративними та захопливими для учнів. Уроки з використанням інтерактивної дошки проходять у більш високому темпі, адже вся необхідна інформація подається з використанням широкого діапазону засобів візуалізації. Це картки, таблиці, схеми, діаграми, фотографії і відеоматеріали, які доступні для виведення на мультимедійних дошках. Як показала практика, уроки з використанням інтерактивної дошки роблять учнів більш зацікавленими та активними. Завдяки тому, що подані відомості є доступнішими і зрозумілішими, загальна атмосфера на уроці стає максимально сприятливою. Учні налаштовуються на роботу і зацікавлено стежать за тим, що демонструють їм мультимедійні дошки.
 
Чому ж іще використання інтерактивної дошки є таким популярним у всьому світі? Тому, що використання інтерактивної дошки допомагає підвищити темп уроків. Адже коли викладачі проводять заняття з цим корисним пристроєм, у них не виникає потреби чекати, коли вибраний учень напише завдання крейдою на дошці, що, до речі, забирає чимало навчального часу. Учителеві досить вивести на екран мультимедійної дошки заздалегідь підготовлений матеріал і присвятити весь урок тільки розв’язуванню поставлених завдань.
 
Електронна інтерактивна дошка дозволяє зберігати всі зроблені записи на комп’ютері і за потреби знов демонструвати їх.
 
У різних школах є інтерактивні дошки різних виробників з різним програмним забезпеченням, але загальні принципи створення уроків для всіх однакові. До того ж, процес підготовки такого наочного матеріалу нагадує створення презентації (слайди, вставляння графіки, аудіо- та відеофайлів). Головна відмінність від презентацій — можливість використовувати саме інтерактивні завдання.
 
Прийомів роботи з інтерактивними дошками дуже багато. Усе залежить не стільки від можливостей конкретної дошки або програмного забезпечення, скільки від креативності вчителя, його фантазії, досвіду роботи з інтерактивної дошкою та технічними засобами навчання. Ми пропонуємо деякі найбільш загальні прийоми роботи з інтерактивною дошкою.
 
Перетягування об’єктів:
  • упорядкування (наприклад, завдання на встановлення правильної послідовності вимкнення комп’ютера);
  • співвідношення (у два стовпчика розміщуються зображення об’єктів та їх опис. Потрібно правильно зіставити об’єкт із його описом. Наприклад, складові комп’ютера або клавіші та їх призначення);
  • пазли (можна використовувати на уроках узагальнення: двоє учнів або дві команди складають з фрагментів зображення якогось пристрою комп’ютера, називають його та розповідають, для чого він потрібен. Яка команда швидше й точніше виконає це завдання, та й отримує приз (цукерку, наліпку тощо));
  • множини (розкласти по різних кошиках, екранах пристрої введення та виведення інформації);
  • заповнення пропусків із набору заготовок;
  • хрестики-нулики;
  • перевірка правильності виконання завдання;
  • тестові завдання (робота з шарами).
 
Використання зашторювання: завдання на послідовність запитань, гра «Відгадай слово» тощо.
 
Малювання та написи: проведення стрілочок, підкреслення, доповнення рисунків, дописування пропущених букв, цифр, слів тощо.
 
Вставляння мультимедіа: ілюстрування, озвучування результатів ігор, приз переможцеві, вставляння аудіо- та відеофрагментів, наприклад, для проведення фізкультхвилинки.
 
 
На що звертати увагу під час вибору і вивчення інтерактивної дошки
 
Сформулюємо конкретні рекомендації, засновані на наявному практичному досвіді. Поза сумнівом, усіх нюансів передбачити неможливо, тим паче що технології створення інтерактивних систем активно розвиваються і постійно з’являються нові розробки в галузі як апаратного, так і програмного забезпечення.
 
Отже, вибираючи дошку, слід, передусім, визначити, для чого ви плануєте її придбати і які висуваєте початкові вимоги:
  • яка аудиторія за віком: дошкільнята і молодші школярі, середня і старша ланка школи, дорослі;
  • яка аудиторія за чисельністю: для маленької групи досить і невеликої дошки;
  • яка специфіка матеріалу, з яким передбачаєте працювати: професійна робота з графікою, математичні побудови, ігри з малюками, соціологічні опитування тощо;
  • який режим використання: передбачаєте возити із собою для проведення заняття, переносити з приміщення в приміщення в межах закладу, використовувати стаціонарно;
  • які розміри ІД з урахуванням необхідної віддаленості проектора дозволяє приміщення, в якому маєте намір встановити дошку;
  • чи є у вас достатні за характеристиками проектор і комп’ютер;
  • які фінансові можливості.
 
Залежно від відповідей на ці запитання можна розпочинати вибирати дошку.
 
Наша школа має досвід використання інтерактивної дошки в усіх класах, для учнів усіх вікових категорій. Найбільш жваво сприймають такі уроки учні початкових класів, але уроки з використанням інтерактивної дошки саме для них мають найбільше особливостей. Плануючи урок, розробляючи завдання для учнів, слід пам’ятати деякі аспекти. Завдання повинні бути зрозумілими учням та не складними. Не можна перевантажувати урок завданнями. На одному уроці слід використовувати не більше ніж два-три інструменти. На перших уроках дайте дітям спробувати використовувати інструменти програмного забезпечення дошки, допомагайте їм.
 
Навчання для учнів початкових класів — це гра, тому більшість завдань мають бути ігровими.
 
Слід враховувати фізичні особливості учнів молодших класів (їх невеликий зріст, маленькі руки тощо). На жаль, у більшості шкіл немає окремих кабінетів інформатики для учнів початкових класів, обладнаних інтерактивними дошками. Ми намагаємося розміщувати основні елементи знизу сторінки, щоб учні могли дотягнутися.
 
Також можна використовувати пересувні подіуми чи інші споруди.
 
Інтерактивні дошки мають багато позитивних сторін. Навіть ті педагоги, які нещодавно почали вести уроки з використанням інтерактивної дошки, з перших днів занять говорять про позитивні зміни на уроках і про те, що об’єм матеріалу, що засвоюється учнями, значно росте. При цьому учні й самі говорять про те, що електронна інтерактивна дошка допомагає їм краще зрозуміти навіть найбільш складні відомості й теми. Однак слід пам’ятати, що все залежить від учителя, його творчості, фантазії, уміння використовувати можливості техніки найбільш повно та ефективно.
 
Тим, хто зацікавився темою використання інтерактивних дошок, рекомендуємо відвідати сайт http://panaboard.kiev.ua, на якому можна безкоштовно скачати й програмне забезпечення, і додатки до нього, і приклади уроків, а також узяти участь у конкурсі «Панаборд майстри».
 
Сподіваємося, що цей матеріал допоможе нашим колегам проводити яскраві, цікаві та корисні для учнів уроки.
 
Інтернет-ресурси
  1. Сайт компании Panaboard AV PRO. — Режим доступа: http://panaboard.kiev.ua.
  2. Информационная площадка по теме «Интерактивная доска. Использование интерактивной доски учителем в школе». — Режим доступа: http://interaktiveboard.ru/.
  3. http://osvita.ua/school/method/technol/5400/.
Dounload PDF

Відгуки читачів