Чарівний світ бабусиної світлиці. Комбіноване заняття з народознавства з використанням елементів аплікування і малювання

Н. С. Нестер, вихователь, спеціаліст ІІ категорії, ДНЗ (ясла-садок) № 133, м. Львів


Мета: формувати у дітей знання про Батьківщину, про український національний побут, про народні традиції, що пов’язують людей однієї країни; спонукати до розповіді про рідний край, українську хату; продовжувати вчити відповідати на запитання дорослого; поглиблювати знання дітей про усну народну творчість, читаючи забавлянки, колискові пісні; спонукати виразно розповідати вірш; розвивати вміння творчо мислити, практично втілювати свій задум; розвивати музичний слух, фантазію під час декорування квітів; вправляти в рухових імпровізаціях дій дорослих; удосконалювати координацію рухів; формувати елементарні навички спілкування з дорослими; виховувати інтерес до національних традицій.

 

Хід заняття
 
І. Організаційний момент
 
Психогімнастика «Лелеки повертаються додому»
 
Вихователь пропонує дітям уявити, що вони є птахи — лелеки, які повертаються з далекого краю на рідну землю. Діти уважно слухають текст і за допомогою рухів, жестів, міміки показують відчуття птахів.
 
— Лелека піднявся на свої довгі ноги, розправив крила, витягнув ще довшу шию, адже він готувався до польоту. Лелека залишив чужі землі й повертається в рідну Україну... Ще раз птах озирнувся на всі боки, змахнув крилами і полетів високовисоко у небо до рідної землі.
 
Діти сідають на свої місця.
 
ІІ. Вступна бесіда
 
— Сьогодні ми поговоримо про наш рідний
край, нашу рідну землю, на якій ми живемо.
— Що таке Батьківщина? (Відповіді дітей.)
 
1-ша дитина
 
Батьківщина — це пісенька щира,
Це струмок, що біжить до Дніпра,
Це містечко ріднесеньке, миле,
Я бажаю йому лиш добра.
 
— Наша Батьківщина — це велика держава, це країна, у якій ми живемо.
— Як називається наша країна? (Україною)
— Якщо ми живемо в Україні, то хто ми? (Українці)
 
2 - га дитина
 
Україна — це ліс і долина,
Це широкі, квітучі поля.
Це маленька, щаслива дитина
І найкраща матуся моя!
 
ІІІ. Гра-подорож «До бабусиної світлиці»
 
— А зараз я запрошую вас у невеличкий куточок нашої рідної країни. Ми завітаємо до бабусиної хатинки. (Діти підходять до хатинки.)
— Чи подобається вам зовні ця чепурна, охайна хатинка? (Так)
 
— Хатинка справді гарна і, напевно, вона така не лише зовні, а й у середині. Зайдімо до неї! (Діти та вихователь заходять.)
— Бачите, яка тиха, затишна та світла ця хатинка, тому називається світлицею. Бабусина світлиця прибрана, ніби й чекала на нас. Усе в ній чарівне і, якщо бути дуже уважним, можна почути багато цікавого, бо кожна річ тут уміє говорити.
— Ось на цьому столі є багато старовинного посуду, у якому готували та подавали їжу: миска, горщик, глечик, кухоль. Бабуся полюбляла варити узвар (компот із сушених яблучок, слив та груш) та наливати в кухоль. А у цьому горщику готувала смачний український борщик та наливала у миски. У глечику бабуся тримала молоко.
— Подивіться на стіл. Що ви бачите? (Вишитий рушник)
— Так, вишитим рушником накривали стіл, коли до хати приходили гості.
 
Чути плач дитини.
 
— А хто це плаче? Ходімо заспокоїмо малятко, яке лежить у дерев’яній колисочці, та розкажемо йому забавлянки. (Діти підходять до колиски і забавляють ляльку, розповідаючи забавлянки: «Кую, кую чобіток», «Киця Мура, де ти була?».)
— А щоб малятко гарно заснуло, потрібно колискову заспівати та колисочку поколисати. (Дівчатка колишуть колиску під музичний супровід. Звучить колискова «Котику сіренький, котику біленький».)
— Дитина заснула, а ми тихенько вийдемо зі світлиці, на подвір’я біля хати. (Діти виходять з хатинки.)
 
 
Фізкультхвилинка
 
ІV. Огляд подвір’я
 
— Як добре стало, коли ми сонечко закликали на подвір’я до бабусиної світлиці!
— Чи ростуть біля хатинки квіти? Як вони називаються? (Соняшники, ромашки, чорнобривці, мальви)
— Так — це мальви, квіти, що можна побачити майже біля кожної української хати. Вони мають високі стебла, тому їх видно здалеку, а квіти в них червоного та рожевого кольору. А щоб і ця хатинка була, як у квітковому віночку, ми виготовимо для бабусі в подарунок красиві, чарівні мальви.
 
 
V. Виготовлення мальв
 
1. Демонстрування зразка
— Які у мене красиві квіти! Чим вони прикрашені? (Червоними нитками)
— Пригадаймо, як ми це робили. (Вихователь демонструє.)
 
2. Розглядання зразка роботи
— Сьогодні ми навчимося красиво виготовляти українські квіти-мальви. Погляньте на них. З яких частин складаються ці квіти? (Пишні голівки, міцне стебло та широкі листочки)
— Отже, на вже готові форми наклеюватимемо нитки червоного кольору, а стебло та листочки домалюємо зеленою фарбою. Наші квіти оживуть і стануть справжньою прикрасою нашої групи.
 
3. Пояснення техніки виконання роботи вихователем 
 
Вихователь виконує роботу, а діти уважно спостерігають.
 
4. Пальчикова гімнастика
Один, два, три, чотири, п’ять —
вийшли пальчики гулять.
Один, два, три, чотири, п’ять —
вже в будиночку сидять.
(По черзі згинають та розгинають пальці обох рук.)
 
5. Самостійна робота дітей
Під музичний супровід, індивідуальна допомога, за потреби.
 
6. Підсумок заняття
— Сьогодні ми говорили про нашу Батьківщину, про країну, у якій ми живемо,— Україну, про українську хату — чарівну бабусину світлицю. 
 
А ще потурбувалися про те, щоб хатинка була прикрашена чарівними квітами. Далі будемо дізнаватися багато цікавого та нового на наших заняттях.
 
— Молодці, діти, ви сьогодні гарно відповідали і були дуже старанними.
 
— Хочу завершити заняття словами відомого українського поета Дмитра Павличка: «Виростай, дитино, й пам’ятай: Батьківщина — то найкращий край!».
 
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 5331
 
Догори