Перший раз у 5 клас!

О. В. Грошева, м. Дніпропетровськ


Під час навчання в середній загальноосвітній школі дитина переживає декілька складних (стресових) періодів:
  • перший клас, у якому статус дитини змінюється з дошкільняти на школяра. Адаптація триває впродовж двох-шести тижнів (деяким першокласникам потрібно декілька місяців);
  • перехід до середньої ланки ЗОШ;
  • випускний клас.
 
Пропоную розглянути другий період, коли випускник 4-го класу стає п’ятикласником. З власного досвіду можу сказати, що цей період так само складний для учнів та їхніх батьків, як і в 1 класі.
 
Зміна педагогічного оточення, збільшення навчального навантаження, підвищення рівня вимог до знань, умінь і навичок — усе це супроводжує п’ятикласника.
 
Адаптаційний період для цих школярів триває приблизно два місяці навчального року. Учні, які були пристосовані та адаптовані до навчання в початкових класах, раптом упродовж першого семестру починають проявляти неуважність, невпевненість, деяку розгубленість. Знижується рівень якості знань, іноді виникають проблеми в спілкуванні з однолітками та вчителями, порушується дисципліна, підвищується загальний рівень тривожності дітей.
 
Для того щоб наші учні якомога легше пережили цей період, слід реалізувати наступність між початковими класами та середньою школою. Цю роботу доцільно починати з другого семестру 4-го класу. Обов’язковим є залучення до цього шкільного психолога, членів батьківського комітету класу, учителів-предметників, майбутнього класного керівника, представників адміністрації школи.
 
Важливою є робота шкільного психолога, який проведе тестування майбутніх п’ятикласників, а за результатами буде складено й реалізовано план психологічних занять з учнями.
 
Також необхідно залучати до спілкування з дітьми вчителів-предметників і майбутнього класного керівника. Учителі середніх класів можуть (і це буде корисно) відвідувати відкриті уроки в 4-х класах; майбутній класовод може здійснювати супровід дітей під час екскурсії, брати участь у позакласних заходах, відвідувати батьківські збори. Це допоможе налагодити контакт зі школярами, ближче з ними познайомитися, відчути настрій дітей, побачити їх із різних боків. Крім того, у 5-му класі на дітей чекатимуть уже знайомі їм педагоги.
 
Подібні заходи певною мірою допоможуть знизити рівень психологічного напруження впродовж вересня — жовтня наступного навчального року.
 
Класний керівник 4-го класу також готує своїх вихованців до подальшого шкільного життя. Він проводить бесіди, екскурсії старшою школою, знайомить з кабінетами, залучає до участі в загальних культурно-масових, спортивних заходах школи. Обов’язковою є відповідна робота з батьками, оскільки саме вони стануть головною опорою для своїх дітей у цей надзвичайно важливий та складний період.
 
У практиці українських шкіл є проведення педагогічних консиліумів або педагогічних рад з питань адаптації учнів 5-х класів. На мій погляд, такі методичні зустрічі вкрай необхідно проводити ще в 4-х класах. Завданням цих заходів повинна стати розробка психолого-педагогічної підтримки майбутніх п’ятикласників. Методичній раді школи потрібно звернути особливу увагу на аналіз навчальних програм та вимог до знань, умінь і навичок учнів початкових та середніх класів. Це буде своєрідний місток між двома важливими ланками
загальноосвітньої школи. І кожну дитину, яка починає йти цією дорогою шкільного дорослішання, слід підтримати, допомогти, зберегти та примножити той учнівський багаж, що вже закладений упродовж чотирьох років навчання.
 
Усі ці заходи: психологічні, методичні, аналітичні — сприятимуть безболісному входженню учня до лав середньої школи.
 
Вважаю недопустимим суперництво між учителями середніх і початкових класів. Шановні колеги, відкиньмо свої нездорові амбіції («Хто кращий? Не навчили! Забудьте, що вам казали! Я навчу вас, як правильно!») і пам’ятаймо, що головне в нашій роботі — це дитина, найдорожчий скарб країни!
Dounload PDF

Відгуки читачів