Електрика та людина. Електрика — ворог чи друг?! 9 клас

Л. В. Притиковська, Побузька ЗОШ, Голованівський р-н, Кіровоградська обл.

Цілі: поглибити й закріпити знання учнів із теми «Електричний струм», продовжити формувати життєві компетентності: соціальну — шляхом формування навичок колективної роботи в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей учнів; інформаційну — шляхом розвитку вміння використовувати додаткову інформацію, розширення кругозору й знань учнів про застосування електричних приладів у побуті та бережливе ставлення до використання електроенергії; творчої — під час розв’язання задач різного типу; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, інтерес до вивчення фізики; виховувати відповідальність за дотримання правил техніки безпеки під час роботи з електричними приладами та економного використання електричної енергії, бережливого ставлен­ня до свого здоров’я та здоров’я інших людей.


Цели: углубить и закрепить знания учащихся по теме «Электрический ток», продолжить формировать жизненные компетенции: социальную - путем формирования навыков коллективной работы в сочетании с развитием индивидуальных творческих способностей учащихся; информационную - путем развития умения использовать дополнительную информацию, расширение кругозора и знаний учащихся о применении электрических приборов в быту и бережное отношение к использованию электроэнергии; творческой - при решении задач различного типа; развивать наблюдательность, умение анализировать, интерес к изучению физики; воспитывать ответственность за соблюдение правил техники безопасности при работе с электрическими приборами и экономного использования электрической энергии, бережливого ставлен¬ня к своему здоровью и здоровью других людей.
 
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, урок-конференція.
 
Обладнання: портрети фізиків, що зробили внесок у розвиток вчення про електрику, мультимедійний проектор, доповіді учнів, плакат із зображенням «ялинки підсумків» для рефлексії.
 
Урок проводиться у вигляді комп’ютерних презентацій досліджень, де за допомогою мультимедійного проектора демонструватимуть слайди, які ілюструватимуть дослідження учнів, спрямовані на виховання бережливого використання електричного струму та обережного ставлення до електроприладів. За три тижні перед уроком оголошується підготовчий етап: повідомляються тема, мета, напрямки досліджень.
 
Не можна допустити, щоб люди спрямували
на своє власне знищення ті сили природи,
які вони зуміли відкрити й підкорити.
Ф. Жоліо-Кюрі
 
 
 
Хід уроку
 
І. Організація класу та мотиваціія до навчальної діяльності учнів
 
Оголошення теми та мети уроку, обговорення плану роботи на уроці.
 
Учитель. Споживання енергії — важливий показник життєвого рівня людства. У ті часи, коли людина добувала їжу, збираючи лісові ягоди та полюючи на тварин, їй було потрібно за добу приблизно 8 МДж енергії; після оволодіння вогнем ця величина зросла до 16 МДж. У сучасному розвиненому суспільстві енергії потрібно 100 МДж.
 
На порозі третього тисячоліття людина все частіше замислюється над тим, що буде основою її існування.
 
Безумовно, енергія є головною складовою життя людини, причому половина цієї енергії — електрична.
 
Ми так звикли до існування електричної енергії, що вже й не помічаємо її існування, а ось коли її вимикають, ми почуваємося дуже некомфортно.
 
Щодня ми чуємо або вимовляємо слова «електрика», «електротехніка», «електроніка»… В основу цих галузей покладені електричні явища.
 
Щоб краще усвідомити значення електрики в нашому житті, подумайте, що могло б статися, якби вона раптом зникла. Відразу замовкнуть радіоприймачі й телефони, зникнуть зображення з екранів телевізорів та комп’ютерів, зупиняться верстати на заводах і фабриках, які приводяться в рух за допомогою електричних двигунів… Навіть звичний автомобіль не зможе рухатися, бо не працюватиме його стартер, за допомогою якого запускається двигун, системи запалювання, освітлення, контролю… Раптове зникнення електрики в сучасному світі спричинило б величезну катастрофу. Зайве говорити про те, що сталося б, якби перестала працювати сучасна електронно-обчислювальна техніка, завдяки якій здійснюється керування величезною кількістю виробничих процесів. Не випечуть хліб пекарі, зачиняться магазини, кафе, квартири залишаться без води, бо зупиняться електронасоси, не працюватимуть побутові електроприлади. Усе поглине темрява, і життя ніби зупиниться.
 
Ви згодні, що й уявити собі подібне дуже важко. Адже ми звикли, що, прокидаючись вранці й натискаючи на кнопку вимикача, освітлюємо своє помешкання, і з цієї миті електроенергія з нами поряд. Ми готуємо їжу на електроплиті, вмикаємо кавоварку, телевізор, відеомагнітофон, фен, пральну машину, праску, пилосос, інші побутові електроприлади та інструменти. Але слід пам’ятати, що електрика може завдати й багато лиха, якщо не вміти правильно користуватися нею.
 
 
ІІ. Актуалізація знань учнів
 
1. Інтелектуальний тренінг «Чи знаєте ви?..»
 
  1. Що таке електричний струм?
  2. Для чого нам потрібна електрична енергія?
  3. На які групи поділяються речовини за типом провідності електричного струму?
  4. Від яких величин залежить електричний опір металевого провідника?
  5. Які дії спричиняє електричний струм?
 
2. Тестування із самоперевіркою (з вибором однієї правильної відповіді)
1. Електричний струм — це:
А упорядкований рух заряджених частинок;
Б хаотичний рух заряджених частинок;
В упорядкований рух атомів і молекул;
Г хаотичний рух атомів і молекул.
 
2. Яке з математичних співвідношень є визначенням сили струму?
А I=q/t;
Б I=U/R;
В I=P/U; 
Г I=envS.
 
3. Яке співвідношення є математичним записом закону Ома для ділянки кола?
А I=envS;
Б I=U/R;
В I=q/t;
Г P=I/U.
 
4. Укажіть прилад для вимірювання сили струму.
А Вольтметр;
Б амперметр;
В омметр;
Г реостат.
 
5. Укажіть прилад для вимірювання електричного опору.
А Вольтметр;
Б амперметр;
В омметр;
Г реостат.
 
6. Одиницею роботи в СІ є:
А 1 Вт; Б 1 Кл; В 1 В; Г 1 Дж.
 
7. Одиницею потужності в СІ є:
А 1 Вт; Б 1 Кл; В 1 В; Г 1 Дж.
 
8. Як умикають амперметр в електричне коло?
А Послідовно зі споживачем;
Б паралельно зі споживачем;
В паралельно до джерела струму;
Г правильної відповіді немає.
 
3. Взаємоперевірка
1. А. 2. А. 3. Б. 4. Б. 5. В. 6. Г. 7. А. 8. А.
 
 
ІІІ. Звіти учнів про проведену роботу
 
Єдиний шлях, який веде до знань,— це діяльність.
Б. Шоу
 
1. Проект на тему «Значення електричного струму для людини».
2. Проект «Застосування електрики».
3. Виступ учениці 11-А класу в ролі асистента вчителя з подання інформації про надпровідність.
4. Виступ учня 11-А класу, який вивчив питання «Застосування явища надпровідності»:
  • екранування;
  • магніти в науково-дослідницькому обладнанні;
  • магнітна левітація;
  • передача енергії;
  • акумулювання;
  • обчислювальні пристрої.
5. Проект «Енергозбереження в школі».
6. Проект «Енергозбереження вдома».
7. Повідомлення про вчених.
8. Захист плаката «Жива електрика».
9. Презентація «Правила безпеки з використання електроприладів».
10. Перегляд анімації «Безпечна електрика».
 
ІV. Рефлексія
 
  • Прийом «Підіб’ємо підсумки»
  • Опис прийому
Один із найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується на етапі завершення уроку, це промовляння за такою схемою:
 
На уроці я:
  • дізнався...
  • зрозумів...
  • навчився...
  • найбільший мій успіх — це...
  • найбільші труднощі відчув...
  • не вмів, а тепер умію...
  • змінив своє ставлення до...
  • на наступному уроці хочу...
Учитель пропонує учням написати на аркушах свої думки і наклеїти їх на ялинку підсумків.
 
V. Домашнє завданнє
  • Підготуватися до контрольної роботи.
  • Підготувати звіт «Енергозбереження у власному домі» (повідомлення про використання електричних приладів вдома, розробити правила економної їх експлуатації).
Dounload PDF

Відгуки читачів