«І знову засипле все зима...» Урок літературного читання у 2-му класі

О. Ю. Чекіна, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист, ЗОШ І–ІІІ ст. № 143, м. Харків


Тема. «І знову засипле все зима...». Ліна Костенко «Баба Віхола», «Пряля»
 
Мета: продовжити ознайомлення учнів із поезією Ліни Костенко; удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; учити аналізувати прочитане, робити висновки, узагальнення; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, читацькі вміння і навички; виховувати любов до художнього слова.
 
Обладнання: портрет Ліни Костенко; виставка книжок творів письменниці; підручник (Літературне читання: укр. мова для загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою: підруч. для 2 кл. / Віра Науменко.— К. : Генеза, 2012.— 160 с.); магнітофон; аудіозаписи; картки; білі аркуші паперу і кольорові олівці (для кожного учня); макети паперових сніжинок.
 
 
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
  1. Перевірка готовності учнів до уроку
  2. Привітання
 
II. Перевірка домашнього завдання
  1. Виразне читання вірша Ліни Костенко «Білочка восени»
  2. Відповіді на запитання вчителя за змістом тексту
— Поясніть значення виразу.
— Як білочка сушить гриби?
— Чи збігається зміст вірша із малюнком на сторінці?
— Що робитиме білочка, коли настане зима?
— Хто заважає білочці спати? Як?
 
III. Повідомлення теми і мети уроку
 
1. Читання запису теми та обговорення змісту очікуваного від уроку
— Прочитайте назву теми уроку, що записано на дошці. Учні читають хором: «І знову засипле все зима...».
— Про що ми будемо читати сьогодні на уроці? Учитель вислуховує відповіді дітей.
2. Складання «асоціативного куща» (усно)
— Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово зима?
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення із творчістю Ліни Костенко, прочитаємо вірші, які поетеса присвятила чарівниці-зимі, та проаналізуємо їх зміст.
 
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
 
1. А ктуалізація знань про життєвий і творчий шлях поетеси Ліни Костенко
— Що ви знаєте про Ліну Василівну Костенко? 
 
  • Біографічна довідка для вчителя
— Народилася Ліна Василівна Костенко на Київщині в учительській сім’ї. Батьки майбутньої поетеси були людьми високоосвіченими і порядними. Батько знав дванадцять мов, добре був обізнаний у всіх навчальних предметах і викладав їх у школі.
 
Закінчила Ліна Костенко Київський педагогічний інститут і Московський літературний інститут. Писати вірші почала з дитинства, друкуватися — з 16 років.
 
Довгих 15 років Костенко не визнавали як поетесу. Це був сумний період у житті письменниці, але вона не занепала духом і складала все написане до шухляди. Результат цієї роботи ми бачимо на виставці книжок.
 
Учитель звертає увагу дітей на виставку книжок.
 
— Зараз Ліна Костенко живе і працює в Києві, продовжуючи радувати нас своїми творами. Декілька років тому вона приїжджала зі своєю донечкою Оксаною — талановитим перекладачем з італійської — до нашого рідного Харкова. Ліна Василівна презентувала нову книгу та зустрічалася з читачами в ХАТОБі.
 
— Дивлячись на портрет, що можна сказати про цю жінку?
 
Учитель звертає увагу дітей на портрет Ліни Костенко.
 
2. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Баба Віхола»
 
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Послухайте вірш Ліни Костенко «Баба Віхола». Хто головна героїня цієї поезії?
 
Учитель виразно читає вірш.
— Чи сподобався вам вірш? Хто його головна героїня?
 
2) Словникова робота.
 
Вештатися — ходити сюди-туди, у різних напрямках; блукати, бродити де-небудь.
 
— Як ви розумієте вислів на метільній мітлі приїхала?
 
Читання «буксиром» стовпчиків слів, написаних на картках і прикріплених до магнітної дошки. Учитель контролює правильність наголошування.
 
Решето метільній
ситечко вешталась
порожньо добрії
 
 
 
  • Хвилинка відпочинку
Діти співають за мотивом «В лесу родилась ёлочка» на вірші М. Вороного «Сніжинки».
 
3) Читання вірша учнями «ланцюжком».
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
 
— На чому приїхала баба Віхола? Що вона робила в селі?
— З-поміж виділених у вірші слів знайдіть і прочитайте ті, що наповнюють описану картину звуками, кольорами, рухом.
— Прочитайте слова, якими поетеса описала віхолу як людину.
— Поміркуйте, чому віхолу названо сивою.
— Простежте, як поетеса зображує грізний характер баби Віхоли й водночас її добрі наміри.
 
Поясніть, чому це робить авторка.
 
5) Робота в групах.
 
Учні об’єднуються в групи і колективно обговорюють завдання вчителя. Після цього представник кожної з груп доводить припущення. Учні вибирають найцікавіше продовження.
 
— Вірш завершується крапками. Спробуйте скласти його продовження. Розкажіть, як би відпочивала баба Віхола.
 
3. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Пряля»
 
1) Читання вірша учнями мовчки.
— Чи здогадалися ви, про яку прялю йдеться?
 
2) Робота в парах.
— Обговоріть лексичне значення незрозумілих слів.
 
3) Читання вірша 3–4 учнями вголос.
— Що відбувається, коли у прялі рветься нитка?
— Що пряля вже встигла зробити?
— Які картини постають у вашій уяві, коли чуєте слова: сніг іді-іде-іде, а вона пряде й пряде; вже напряла хуртовин на шапки для верховині?
 
4) Відтворення проблемної ситуації.
— Із чого складається снігопад?
— Уявіть, що гуляєте на вулиці. Вам на руку впала сніжинка. Що ви відчули? Чому?
— Чому так говорять: «Сніжинки вкривають землю ковдрою»? Що відбувається? Чому рослини не замерзають під снігом?
 
5) Малювання сніжинок.
— Якими уявили сніжинки Настя Герасимова зі своєю мамою?
 
Учитель звертає увагу дітей на макети сніжинок.
 
— Якими уявляєте сніжинки ви? Намалюйте. Діти, слухаючи музику з мюзиклу «Тайна Снежной королеви», на аркушах паперу малюють сніжинки. Учитель утворює виставку малюнків на магнітній дошці.
 
V. Підсумок уроку
 
1. Бесіда
— Які вірші читали на уроці?
— Хто їх автор?
— Який вірш сподобався найбільше? Чому?
— Яка героїня сподобалася? Чому?
 
2. Виставлення й обґрунтування оцінок за роботу під час уроку
 
 
VI. Домашнє завдання
 
1. Оголошення й пояснення домашнього завдання
 
Читати с. 82—83. Скласти порівняльну характеристику баби Віхоли і прялі.
 
2. Запис домашнього завдання у щоденники
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 5602
 
Догори