Закони і правила у твоєму житті. Година спілкування

Т. А. Чернишова, Зміївська ЗШ, Харківська обл.


Мета: формувати уявлення про права та обов’язки дітей, сприяти вихованню поваги до законів, виховувати законослухняних громадян України.
 
Обладнання: на дошці план заходу та правовий словник, Конституція України, Конвенція про права дитини, малюнки ООН про права дитини, пам’ятка для кожного учня.
 
 
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
 
Учитель пропонує ознайомитись з правилами співпраці.
 
Правила співпраці
  • слухати один одного, не перебивати;
  • бути толерантними;
  • допомагати товаришеві за необхідності;
  • бути дружними, активними.
 
Учитель. Дитинство — найщасливіша, найвеселіша, найсвітліша пора у житті людини. Саме в дитинстві ви навчаєтесь, здобуваєте освіту, готуєтесь до дорослого життя. Щоб забезпечити вам належні умови для розвитку, захистити від негараздів, прийнято ряд документів.
  • Які з них вам відомі? (Конституція України, Конвенція про права дитини, Сімейний кодекс, Закон України «Про освіту»).
  • Чому необхідно знати і дотримуватись законів? (Кожна людина повинна користуватися своїми правами таким чином, щоб це не призводило до порушення прав інших людей. Щоб користуватися сповна своїми правами, наданими державою, щоб захистити себе у разі порушення цих прав).
  • Хто має право приймати закони?
  • Чи може людина звільнятися від відповідальності за незнання законів?
 
1 Право на освіту
 
У законі України «Про освіту» зазначено такі права учнів:
  • обирати форму, профіль навчання, індивідуальні програми;
  • брати участь у предметних олімпіадах, конкурсах;
  • обирати та бути обраними до органів шкільного самоуправління;
  • користуватися навчальною, культурною, спортивною, побутовою базою навчального закладу.
 
Учні зобов’язані виконувати правила внутрішнього розпорядку, статут школи, правила для учнів, систематично і глибоко оволодівати знаннями, практичними навичками і вміннями, дотримуватися моральних та етичних норм, дбайливо ставитися до шкільного майна.
  • Виберіть три найважливіших на вашу думку права. Чому саме цей вибір зробили?
  • Чи завжди ви використовуєте права та виконуєте обов’язки учня? Від чого це залежить?
  • Право на освіту — це право чи обов’язок?
  • Уявіть себе через 15 років. Пофантазуйте, яку освіту ви здобули, за якою спеціальністю працюєте, чи вплинула здобута вами освіта на вашу кар’єру та добробут?
  • Який рівень освіти ви вважаєте для себе достатнім? Чому?
 
2 Трудове право
 
Під час весняних канікул 14-річний Микола вирішив влаштуватися на роботу — розклеювати оголошення. Батьки Миколи заперечують. Вони вважають, що син має добре відпочити перед останньою навчальною чвертю. Чи зможе Микола працевлаштуватись у цьому випадку?
 
Ст. 188 Кодексу законів про працю України обмежує у прийнятті на роботу неповнолітніх. Закон дозволяє укладати трудовий договір з особами, які досягли 16-річного віку. За письмовою згодою одного з батьків на роботу можуть приймати осіб з 15 років, у вільний час від навчання — із 14 років. Неповнолітні повинні кожного року проходити медогляд.
 
Ст. 51 Кодексу законів про працю України скорочена тривалість робочого часу встановлюється віком:
 
16–18 р. — 36 годин;
 
14–15 р. — 24 години на тиждень.
  • Уявіть себе власником підприємства — чи вигідно вам брати на роботу неповнолітніх? Чому?
  • Чи доводилось вам працювати?
  • Де зазвичай працюють підлітки?
 
Наші поради
  • Навіть якщо ви домовляєтеся з роботодавцем усно, чітко з’ясуйте: термін вашого робочого часу денно, потижнево, розмір і вид заробітної платні (погодинний або залежно від обсягу виконаної праці), як і коли вона буде нараховуватись і виплачуватись;
  • якщо від вас не вимагають дозволу батьків на працевлаштування (а вам іще не виповнилося 16 років), ця праця є позазаконною, і ваші права не захищені;
  • у вас є право на законні пільги щодо характеру, тривалості, оплати праці. Нагадайте про них роботодавцеві;
  • якщо вам обіцяють високу платню за тяжку нічну працю, то це, скоріш за все, нелегальна праця, і вам буде складно домогтися від роботодавця її реальної оплати.
 
3. Адміністративне та кримінальне право
  • З якого віку неповнолітні несуть адміністративну відповідальність? Кримінальну відповідальність?
  • Які ви знаєте правила?
 
Правові ситуації
 
1 варіант. В одній із квартир багатоповерхового будинку зібралась молодь на вечірку. Танці, музика... Не обійшлося й без спиртних напоїв... Сусіди неодноразово просили веселу компанію не шуміти, після чого на свою адресу чули лайливі слова. Отже, дії цієї компанії:
  • підлягають адміністративній відповідальності;
  • підлягають кримінальній відповідальності;
  • не підлягають відповідальності.
 
2 варіант. Під час перерви учень 8-го класу Ігор штовхнув Петра, і той упав на сходи й ушкодив хребет. Батьки Петра подали позов до суду.
Яке рішення має ухвалити суд?
 
3 варіант. Часто учні скоюють дрібне хуліганство: вчиняють бійки, розпивають спиртні
напої, з’являються в нетверезому стані в громадських місцях, чіпляються до перехожих,
лаються. Які заходи адміністративного впливу можна застосувати до неповнолітніх та дорослих за перелічені правопорушення?
 

Конкурс «На планеті, де живуть інопланетяни зі своїми правилами життя»

  • Скласти список правил, яких будете дотримуватись на планеті.
  • Скласти план ваших дій, якщо інопланетяни не захочуть співпрацювати з вами.
 
Ми живемо в чудовій країні та в чудовий час. Росте наша молода держава, й ви разом з нею.
 
Звучить пісня «Це моя земля».
 
Учитель
 
У всьому світі кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна
І в нас вона одна — єдина
Це наша славна Україна.
Знайте, що усі ми рівні
Від народження в правах.
І людина змалку вільна,
Наче в небі синій птах.
Треба людям всього світу
Не сваритись, а дружити
І по правилах гарних,
За законом треба жити.
Dounload PDF

Відгуки читачів