Закони і правила у твоєму житті. Година спілкування
Читати відгуки
Т. А. Чернишова, Зміївська ЗШ, Харківська обл.
Мета: формувати уявлення про права та обов’язки дітей, сприяти вихованню поваги до законів, виховувати законослухняних громадян України.
Обладнання: на дошці план заходу та правовий словник, Конституція України, Конвенція про права дитини, малюнки ООН про права дитини, пам’ятка для кожного учня.
ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ
Учитель пропонує ознайомитись з правилами співпраці.
Правила співпраці
- слухати один одного, не перебивати;
- бути толерантними;
- допомагати товаришеві за необхідності;
- бути дружними, активними.
Учитель. Дитинство — найщасливіша, найвеселіша, найсвітліша пора у житті людини. Саме в дитинстві ви навчаєтесь, здобуваєте освіту, готуєтесь до дорослого життя. Щоб забезпечити вам належні умови для розвитку, захистити від негараздів, прийнято ряд документів.
- Які з них вам відомі? (Конституція України, Конвенція про права дитини, Сімейний кодекс, Закон України «Про освіту»).
- Чому необхідно знати і дотримуватись законів? (Кожна людина повинна користуватися своїми правами таким чином, щоб це не призводило до порушення прав інших людей. Щоб користуватися сповна своїми правами, наданими державою, щоб захистити себе у разі порушення цих прав).
- Хто має право приймати закони?
- Чи може людина звільнятися від відповідальності за незнання законів?
1 Право на освіту
У законі України «Про освіту» зазначено такі права учнів:
- обирати форму, профіль навчання, індивідуальні програми;
- брати участь у предметних олімпіадах, конкурсах;
- обирати та бути обраними до органів шкільного самоуправління;
- користуватися навчальною, культурною, спортивною, побутовою базою навчального закладу.
Учні зобов’язані виконувати правила внутрішнього розпорядку, статут школи, правила для учнів, систематично і глибоко оволодівати знаннями, практичними навичками і вміннями, дотримуватися моральних та етичних норм, дбайливо ставитися до шкільного майна.
- Виберіть три найважливіших на вашу думку права. Чому саме цей вибір зробили?
- Чи завжди ви використовуєте права та виконуєте обов’язки учня? Від чого це залежить?
- Право на освіту — це право чи обов’язок?
- Уявіть себе через 15 років. Пофантазуйте, яку освіту ви здобули, за якою спеціальністю працюєте, чи вплинула здобута вами освіта на вашу кар’єру та добробут?
- Який рівень освіти ви вважаєте для себе достатнім? Чому?
2 Трудове право
Під час весняних канікул 14-річний Микола вирішив влаштуватися на роботу — розклеювати оголошення. Батьки Миколи заперечують. Вони вважають, що син має добре відпочити перед останньою навчальною чвертю. Чи зможе Микола працевлаштуватись у цьому випадку?
Ст. 188 Кодексу законів про працю України обмежує у прийнятті на роботу неповнолітніх. Закон дозволяє укладати трудовий договір з особами, які досягли 16-річного віку. За письмовою згодою одного з батьків на роботу можуть приймати осіб з 15 років, у вільний час від навчання — із 14 років. Неповнолітні повинні кожного року проходити медогляд.
Ст. 51 Кодексу законів про працю України скорочена тривалість робочого часу встановлюється віком:
16–18 р. — 36 годин;
14–15 р. — 24 години на тиждень.
- Уявіть себе власником підприємства — чи вигідно вам брати на роботу неповнолітніх? Чому?
- Чи доводилось вам працювати?
- Де зазвичай працюють підлітки?
Наші поради
- Навіть якщо ви домовляєтеся з роботодавцем усно, чітко з’ясуйте: термін вашого робочого часу денно, потижнево, розмір і вид заробітної платні (погодинний або залежно від обсягу виконаної праці), як і коли вона буде нараховуватись і виплачуватись;
- якщо від вас не вимагають дозволу батьків на працевлаштування (а вам іще не виповнилося 16 років), ця праця є позазаконною, і ваші права не захищені;
- у вас є право на законні пільги щодо характеру, тривалості, оплати праці. Нагадайте про них роботодавцеві;
- якщо вам обіцяють високу платню за тяжку нічну працю, то це, скоріш за все, нелегальна праця, і вам буде складно домогтися від роботодавця її реальної оплати.
3. Адміністративне та кримінальне право
- З якого віку неповнолітні несуть адміністративну відповідальність? Кримінальну відповідальність?
- Які ви знаєте правила?
Правові ситуації
1 варіант. В одній із квартир багатоповерхового будинку зібралась молодь на вечірку. Танці, музика... Не обійшлося й без спиртних напоїв... Сусіди неодноразово просили веселу компанію не шуміти, після чого на свою адресу чули лайливі слова. Отже, дії цієї компанії:
- підлягають адміністративній відповідальності;
- підлягають кримінальній відповідальності;
- не підлягають відповідальності.
2 варіант. Під час перерви учень 8-го класу Ігор штовхнув Петра, і той упав на сходи й ушкодив хребет. Батьки Петра подали позов до суду.
Яке рішення має ухвалити суд?
3 варіант. Часто учні скоюють дрібне хуліганство: вчиняють бійки, розпивають спиртні
напої, з’являються в нетверезому стані в громадських місцях, чіпляються до перехожих,
лаються. Які заходи адміністративного впливу можна застосувати до неповнолітніх та дорослих за перелічені правопорушення?
Конкурс «На планеті, де живуть інопланетяни зі своїми правилами життя»
- Скласти список правил, яких будете дотримуватись на планеті.
- Скласти план ваших дій, якщо інопланетяни не захочуть співпрацювати з вами.
Ми живемо в чудовій країні та в чудовий час. Росте наша молода держава, й ви разом з нею.
Звучить пісня «Це моя земля».
Учитель
У всьому світі кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна
І в нас вона одна — єдина
Це наша славна Україна.
Знайте, що усі ми рівні
Від народження в правах.
І людина змалку вільна,
Наче в небі синій птах.
Треба людям всього світу
Не сваритись, а дружити
І по правилах гарних,
За законом треба жити.