Корекційна програма зі зменшення агресії та підвищення рівня самооцінки

Л. Бреславець

Продовження. Початок див. у № 9 (45)


ЗАНЯТТЯ 7. СПОСОБИ ПОСЛАБЛЕННЯ ГНІВУ Й АГРЕСИВНОСТІ
 
Мета: навчання вибору найбільш ефективного способу послаблення гніву й агресивності, корегування негативних емоцій.
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
1 Привітання (5 хв)
 
2 «Галерея» (50 хв)
 
Мета: вибір найбільш ефективного способу розрядки гніву й агресивності, корегування негативних емоцій.
 
Хід вправи. Сядьте зручно, розслабтеся, глибоко вдихніть 3–4 рази й заплющте очі. Знову уявіть себе на невеликій виставці. (Зачитують стандартну інструкцію вправи 6.2 у занятті 6 про невелику виставку.)
 
Спробуйте подивитися цей сюжет від початку до кінця. Поверніться до початку сюжету, але тепер переверніть картинку, щоб усе було догори ногами, і додивіться сюжет до кінця.
 
А тепер поверніться до його початку і зробіть те саме, але уявіть, що всі учасники ситуації, і ви також, говорять голосом героїв мультфільмів.
 
Якщо ви закінчили вправу, подайте знак головою, 3–4 рази вдихніть й розплющте очі.
 
Обговорення. Поділіться з групою своїм досвідом. Що легко, що складно було зробити в цій вправі? Що сподобалося, що не сподобалося? На кому з галереї ви зупинилися цього разу? Яку ситуацію ви уявили? Розкажіть про неї. Проаналізуйте, як змінювався ваш стан під час вправи. Що ви відчуваєте тепер?
 
3 Підсумки заняття (5 хв)
 
 
ЗАНЯТТЯ 8. СПОСОБИ ПОСЛАБЛЕННЯ ГНІВУ Й АГРЕСИВНОСТІ
 
Мета: навчання вибору найбільш ефективного способу розрядки гніву й агресивності, корегування негативних емоцій.
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
1 Привітання (5 хв)
 
2 «Чорно-біле кіно» (40 хв)
 
Мета: вибір найбільш ефективного способу розрядки гніву й агресивності, корегування негативних емоцій.
 
Хід вправи. Сядьте зручніше, розслабтеся, глибоко вдихніть 3–4 рази і заплющте очі. Знову уявіть себе на невеликій виставці. (Зачитують стандартну інструкцію вправи 6.2 заняття 6 про невелику виставку.)
 
Перегляньте цей сюжет від початку і до кінця, як чорно-біле кіно.
 
Спробуйте переглянути цей сюжет, як негативне кіно: змініть білий колір на чорний, і навпаки. Коли наблизитеся до найбільш напруженого моменту й найнеприємнішої ситуації — зупиніть кадр.
 
Уявіть цей кадр як фотографію, зроблену на скляній пластинці. Візьміть це фото й вийдіть на вулицю. Підійдіть до висотного будинку, сядьте в ліфт й підніміться на останній поверх. Вийдіть з ліфта й підніміться на дах. Підійдіть до краю, подивіться на фотографію й киньте її вниз. Простежте за її падінням до самої землі, до того моменту, коли вона вдариться об землю й розлетиться на дрібні шматочки. Потім здійсніть зворотний шлях: зійдіть з даху, спустіться на ліфті й поверніться в цю кімнату.
 
Знову перегляньте цей сюжет. Зверніть увагу: як змінилася ваша поведінка й дії інших людей. Коли закінчите вправу, 3–4 рази вдихніть й розплющте очі.
 
Обговорення. Що легко, що складно було зробити в цій вправі? Що сподобалося, що не сподобалося? На кому з галереї ви зупинилися цього разу? Яку ситуацію ви уявили? Розкажіть про неї. Як змінювався ваш стан під час вправи? Що ви відчуваєте тепер?
 
3 Релаксаційна вправа-розминка (5 хв)
 
4 Підсумки заняття (5 хв)
 
 
ЗАНЯТТЯ 9. ВЕРБАЛІЗАЦІЯ ПОЧУТТІВ
 
Мета: навчання аналізувати свою агресивну поведінку, розвиток уміння виражати свої емоції через вербалізацію.
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
1 Привітання (5 хв)
 
2 «Що мені не подобається в цій людині» (25 хв)
 
Мета: вивчення мотивів власного агресивного поводження, вираження емоцій через вербалізацію почуттів.
 
Інструкція. Досить часто кожен з вас бачить наслідки своєї агресії, але не завжди розуміє її мотиви, тобто не може пояснити причину заподіяної шкоди. Наші щирі мотиви чи наміри часто ховаються від нас. Коли знайдете причину вашої агресії, визначите її мету, ви, нарешті, навчитеся розуміти її природу. Зараз ми спробуємо розібратися в цій проблемі. Розбийтеся на пари й сядьте один навпроти одного.
 
Спробуйте думкою повернутися до галереї «негативних» образів. Ви можете звертатися до будь-якого персонажа. Визначте, що не подобається в цій людині, і проговоріть це вголос вашому партнеру навпроти, начебто він і є та людина.
 
Починайте фразу зі слів «У цій людині мені не подобається...», і закінчуйте словами «...і тому я злюся на неї», «...і тому мені хочеться посварити
її», «...і тому мені хочеться вдарити її» та ін.
 
Після завершення вправи обговорюють труднощі її виконання: яким персонажам найскладніше було висловити свої почуття, чи легко було знайти ті, що викликають гнів і агресію. Потім група ділиться своїми почуттями, які виникли під час вправи.
 
3 «Мені в тобі подобається...» (15 хв)
 
Мета: розширення досвіду переживання почуття близькості з іншими.
 
Обладнання: м’яч.
 
Хід вправи. Під час цієї вправи учасникам потрібно кидати один одному м’яч і говорити фразу, що починається зі слів «Мені в тобі подобається...».
 
4 Релаксаційна вправа-розминка (5 хв)
 
5 Підсумки заняття (5 хв)
 
 
ЗАНЯТТЯ 10. МАЙБУТНЄ
 
Мета: навчання планувати й передбачувати своє майбутнє, визначення життєвих пріоритетів та цінностей.
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
1 Привітання (5 хв)
 
2 «Я в дитинстві» (30 хв)
 
Мета: реконструкція позитивного досвіду в минулому через дитячі спогади й інтеграція його з теперішнім.
 
Хід вправи. Один із членів групи всідається на «гарячий стілець». Решта учасників сідають півколом.
 
Подивіться на людину, що сидить на стільці. Спробуйте, спираючись на асоціації, описати й висловити особисті уявлення про те, якою ця людина була в дитинстві: її улюблений одяг, іграшки, заняття й усе, що вважаєте за можливе сказати.
 
Тренер ставить питання тому, хто сидить на «гарячому стільці»: «Що з того, про що говорила група, збігається, а що не збігається з вашими дитячими спогадами? Що ви тепер любите робити, з ким товаришуєте?»
 
Після того як кожний член групи посидить на «гарячому стільці», проводять групове обговорення. Легко чи складно було сидіти на «гарячому стільці»? Хотілося посидіти довше чи швидше піти? Що відчували, про що думали, коли група висловлювалася? Де почувалися спокійніше, комфортніше — на стільці чи в групі?
 
3 «Моє майбутнє» (30 хв)
 
Мета: створення моделі майбутнього через планування й фантазування, інтеграція його із сьогоденням.
 
Хід вправи. Один учасник сідає на «гарячий стілець». Решта членів групи сідають півколом.
 
Подивіться на людину на стільці. Спробуйте, спираючись на асоціації, описати й висловити особисті припущення щодо його майбутнього. Отже, якою цю людину ви бачите через п’ять років, як вона зміниться, що з нею відбудеться? Розкажіть, де вона буде працювати, чи буде в неї батьківщина, у що буде одягнена та ін.
 
Тренер ставить питання тому, хто сидить на «гарячому стільці»: «А яким ви бачите своє майбутнє? Розкажіть про нього.
 
Чого чекаєте від свого майбутнього? Чого побоюєтеся в майбутньому?»
 
Після того як кожний член групи посидить на «гарячому стільці», проводять групове обговорення. Що почували, про що думали, що хотілося зробити, сидячи на стільці? Які почуття й думки викликали передбачення учасників вашого майбутнього?
 
Тут слід зазначити, що можна виконувати вправу в двох напрямках: позитивному й конфліктному. Перший варіант відрізняється тим, що від самого початку інструкція доповнена фразою: «Давайте будемо доброзичливими, говоритимемо тільки про позитивні зміни». У цьому випадку конструюватиметься тільки позитивне майбутнє.
 
4 Підсумки заняття (5 хв)
 
 
ЗАНЯТТЯ 11. САМООЦІНЮВАННЯ
 
Мета: формування навичок самоаналізу, визначення особистих сильних та слабких сторін.
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
1 «Привітання» (5 хв)
 
2 «Їстівне-неїстівне» (15 хв)
 
Мета: створення позитивного емоційного фону, зняття напруження й утоми.
 
Хід вправи. Усі учасники групи стають у ряд обличчям до ведучого на певній відстані від нього. Тренер кожному учасникові по черзі називає їстівний предмет (учасник повинен піймати м’яч) або неїстівний — відбити м’яч.
 
За кожну правильну дію учасник пересувається на один крок до ведучого. Виграє той, хто найшвидше дійде до ведучого.
 
3 «Сильні сторони» (20 хв)
 
Мета: створення власного позитивного іміджу.
 
Обладнання: аркуш А 4, ручки.
 
Хід вправи. У кожного є сильні сторони, ті, які ви цінуєте, приймаєте й любите в собі, що дають вам відчуття внутрішньої свободи й упевненості у своїх силах, що підтримують у нелегкі хвилини. Сформулюйте їх. На складання списку відведено
 
5 хв. Потім учасники сідають у коло і слухають записи.
 
Обговорення та аналіз.
 
4 Релаксаційна розминка (5 хв)
 
5 Підсумки заняття (5 хв)
 
 
ЗАНЯТТЯ 12. ПІДСУМКОВЕ ЗАНЯТТЯ
 
Мета: підбиття підсумків.
 
 
ХІД ЗАНЯТТЯ
 
1 Вправа «Побажання на день» (10 хв)
 
Мета: створення позитивного робочого настрою.
 
Обладнання: м’яч.
 
Хід вправи. Зараз ми будемо кидати один одному м’яч і висловлювати побажання на сьогодні щодо нашої роботи в групі.
 
2 Вправа «Намалюй свій настрій» (15 хв)
 
Мета: розвиток навичок самоаналізу та вміння відобра жати свій настрій.
 
Обладнання: аркуші А-4, кольорові олівці.
 
Хід вправи. Учасникам пропонується намалювати свій настрій, творчо поставитися до завдання, вибрати ті кольори, якими найточніше вони могли б передати свої відчуття.
 
3 Вправа «Ланцюжок, який об’єднує людей» (20 хв)
 
Мета: розвиток взаєморозуміння і взаємоповаги в групі, розуміння того, що і добро, і зло передаються від людини до людини.
 
Обладнання: клубок ниток.
 
Хід вправи. Члени групи, сидячи в колі, передають один одному клубок ниток, супроводжуючи дію висловлюваннями, що розпочинаються словами: «Я вдячний тобі за те...». Коли клубок повернеться до того, хто розпочинав, учасники мають натягнути нитку, заплющити очі, увійти в стан, що допомагає сприйняти себе, інших людей, навколишній світ.
 
Аналіз та обговорення.
 
4 Вправа «Прощання» (15 хв)
 
Хід вправи. Заплющте, будь ласка, очі й відчуйте руки одне одного... Спробуйте уявити, що відчувають зараз люди, які тримають вас за руки... Подумки подякуйте всім за виконану нами роботу... Подумайте про те, що ви не сказали в групі, але хотіли б сказати. Через кілька хвилин розплющте очі й скажіть це.
 
 
ЛІТЕРАТУРА
 
1. Агресивна дитина: як їй допомогти / упоряд. О. А. Атемасова. — Х. : Ранок, 2010. — 176 с.
2. Аверин В. А. Психология детей и подростков : учеб. пособие. — Спб : 1998. — 379 с.
3. Бандура А., Уолтер Р. Подростковая агрессия. Изучение влияния воспитания и семейных отношений / пер. с англ.— М. : Апрель Пресс, Издательство ЭКСОМО-Пресс, 1999. — 512 с.
4. Баранов В. В., Похлебна І. О. Дослідження автобіографії девіантного підлітка як один з прийомів вивчення причин його десоціалізації // Практична психологія та соціальна робота. — 2001. — № 9. — С. 43–44.
5. Баришполь С. В. Посібник практичного психолога : психодіагностика, тестування, розробки уроків психічного розвитку. — Х. : Вид. група «Основа», 2009. — 267, [5] с.: іл. — (Серія «Психологічна служба школи»).
6. Вітюк О. Ю. Програма занять з корекції агресивності учнів 5–8 класів // Практична психологія та соціальна робота. — 2007. — № 7. — С. 35–46.
7. Гончаренко Т. Агресивна дитина // Психолог. — 2004. — № 5. — С. 26–28.
8. Дроздов О. Ю., Скок М. А. Фактори виникнення та розвитку агресивної поведінки // Практична психологія та соціальна робота. — 2009. — № 2. — С. 58–70.
9. Іванова В. В. Причини і форми агресивної поведінки дітей // Практична психологія та соціальна робота. — 2000. — № 5. — С. 14–16.
10. Левченко І. М. Зміни себе сам (розробка корекційних занять) // Шкільному психологу. Усе для роботи. — 2010. — № 6(18). — С. 27–36.
11. Максименко К. Агресивнiсть пiдлiткiв. Експериментальне вивчення // Психолог. — 2003. — № 6. — С. 10–12.
12. Настільна книга шкільного психолога / авт.- укладач. О. Є. Марінушкіна. — Х. : Вид-во «Ранок», 2010. — 288 с.
13. Туріщева Л. В. Настільна книга шкільного психолога : навчально-методичний посібник для вчителя. — Х. : Вид. група «Основа», 2009. — 256 с.
14. Фурманов И. А. Детская агрессивность : психодиагностика и коррекция. — Минск : Ильин В. П., 1996. — 192 с.
Dounload PDF

Відгуки читачів