Комплекси вправ для розвитку основних фізичних якостей дітей

М. І. Санін, ЗОШ № № 3 м. Нова Каховка, Херсонської обл.


Досить часто нарікають на недоліки фізкультурного руху в нашій країні. У школі на фізичне виховання звертають недостатньо уваги, спортивних споруд (навіть найпростіших) обмаль, менше ніж у будь-якій країні світу, а навички здорового способу життя в більшості наших громадян (зокрема у батьків) на низькому рівні.

Тому всіх тих, хто розуміє неможливість подібного становища, це має підштовхувати до необхідності індивідуальних занять фізичною культурою. Адже згаяний час неминуче позначиться на здоров’ї дітей та повноцінності їхнього життя. 

У більшості цивілізованих країн індивідуальна форма занять фізичною культурою була і залишається наймасовішою.

Запропоновані нами загальнорозвивальні вправи побудовані з урахуванням тілобудови дитини та її індивідуальних здібностей. Зазвичай, у дитячому садку, школі та в сім’ї особливу увагу приділяють розвитку тих якостей, що у дитини розвинені недостатньо. Але часто навички та вміння, у яких дитина має особливий успіх, опиняються на другому плані, що призводить до поступового зникнення цих переваг.

Щоб такого не трапилося, ми пропонуємо звертати увагу на кращі фізичні якості та вміння дитини, дбайливо розвивати їх.

Структура індивідуального заняття з фізичного виховання обов’язково має містити підготовчу, основну та заключну частини. Підготовча частина готує організм дитини до наступного навантаження та містить ходьбу, біг із постійним збільшенням швидкості та рухливі дії в суглобах, на які в основній частині комплексу буде покладено основне навантаження. Усе це захистить організм від можливих травм.

Тривалість розминки є незначною та залежить від стану опорно-рухового апарату і зовнішніх умов (особливо температури навколишнього середовища — чим нижча температура, тим інтенсивніше слід проводити розминку).

Основна частина передбачає виконання комплексу. Метою заключної частини є позбавлення стомлення та повернення організму до спокійного стану. Для цього використовують вправи для розслаблення, відновлення дихання, на розвиток правильної постави та ін.

Формуванню правильної постави слід приділяти постійно. Зневага до постави дитини може позначитися не лише ранньою сутулістю, але й різними фізіологічними порушеннями. Цьому допомагають вправи, що зміцнюють м’язи ступні, спини та шиї. Наведемо кілька вправ для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

  1. Вихідне положення (В. П.) — лежачи на спині. Не змінюючи постави, перевернутися на живіт, потім знову набути В. П.
  2. Притулитися спиною до стінки так, щоб потилиця, лопатки, сідниці та п’ятки торкалися її. Зберігаючи це положення, відійти від стіни.
  3. Ходьба на носках, не згинаючи ніг у колінах.
  4. В. П. — руки на пояс, на голові торбинка з піском або м’ячик вагою 150–160 г. 1–2 — присісти; 3–4 — В. П.
  5. Ходьба та повороти на місці й у русі, утримуючи торбинку на голові.

Діти залишаються дітьми, тому суворе виконання комплексу може з часом їм набриднути. Щоб цього не трапилося, урізноманітніть його. Використовуйте елементи гри, замість ходьби запропонуйте прості танцювальні рухи. Заняття прикрасять пісні або інший музичний супровід. Це стосується не лише комплексів вправ на поставу.

Якщо дитина не відчуває задоволення та потреби в заняттях фізичними вправами, навчання не дасть бажаного результату. Примушування в цьому випадку завжди малоефективне.

Наведені далі комплекси вправ розміщені так, щоб батькам було зручно орієнтуватися за наведеними таблицями (див. додаток), що дають змогу визначити початкові фізичні якості дитини.

Проте така «моноспрямованість» не виключає, а, навпаки, пропонує використання різних комбінацій основних і додаткових комплексів. Їх у кожному віці слід чергувати, але основний комплекс має займати не менше ніж 50% тривалості занять, а два додаткових — решту часу. Тобто, на два заняття основним комплексом припадає одне заняття додатковим комплексом (наприклад, у понеділок і вівторок — основний комплекс, у середу — додатковий і т. ін.).

Вправи в переліку запропоновано із запасом: батьки мають обрати не більше ніж 8–12 вправ, решта — резервні для урізноманітнення. Кількість повторень більшості вправ не зазначено: батькам слід уважно стежити за дитиною, і щойно її рухова активність почне знижуватися, виконання вправ слід припинити.

Після нетривалого відпочинку (15–30 с) можна розпочинати виконувати наступні вправи. Крім того, наведені вправи можна включати до комплексів ранкової гімнастки, значно зменшивши дозування.

 

Вправи для дітей великої будови тіла (тип В)

  1. Присідання на обох ногах (із 2 років).
  2. Присідання на одній нозі (можна за допомогою опори, із 4 років).
  3. Підскоки (із 2 років).
  4. Підскоки із напівприсіду (із 4 років).
  5. Підскоки із глибокого присіду (із 6 років).
  6. Підскоки на одній нозі, чергуючи опірну ногу (із 4 років).
  7. Нахили тулуба вперед і в сторону, ноги у колінах не згинати (із 2 років).
  8. В. П. — стоячи або сидячи, руки в сторони. Перекладання із руки в руку предметів над головою (руки не згинати; вага предмета — до 150 г (із 2 років), 300 г (із 4 років), 500 г (із 6 років) і 1000 г (для молодших школярів).
  9. В. П. — стоячи або сидячи. Почергове згинання та розгинання рук із набивним м’ячем вагою 250 г (із 2 років), 500 г (із 4 років), 1000 г (із 6 років).
  10. Згинання та розгинання рук в упорі лежачи від лави (із 4 років) та від підлоги (із 6 років).
  11. Підтягування на перекладині (зі страхуванням або підтриманням батьків; із 4 років).
  12. Вправа «боксер» — завдавання «ударів» руками без предметів (із 2 років) та з обтяженням (із 6 років).
  13. В. П. — лежачи спиною на підлозі або лаві, ноги закріплені. Піднімання тулуба у положення сидячи (із 3 років за допомогою батьків).
  14. В. П. — лежачи спиною на підлозі або лаві. Піднімання прямих ніг до кута 90° (із 2 років за допомогою батьків).
  15. В. П. — сидячи на лаві. Згрупуватися, підтягти коліна до грудей та обхопити гомілки руками, зафіксувавши це положення. Потім, повільно випрямляючи ноги, набути вихідного положення. Виконувати 2–3 підходи по 15–20 разів (із 2 років).
  16. В. П. — лежачи спиною на лаві та тримаючись за неї руками. Підняти водночас ноги та тулуб до положення «сід кутом» і зафіксувати це положення. Виконувати 2–3 підходи по 15–20 разів (із 5 років).
  17. В. П. — сидячи на лаві, прямі ноги вгору. Рухи ногами «ножиці». Виконувати 30–60 с.
  18. В. П. — стійка ноги нарізно. Нахили ліворуч і праворуч без обтяжень (із 2 років) або з невеличкими гантелями (із 4 років).
  19. В. П. — лежачи спиною на похилій дошці, руки в сторони. Піднімання та опускання рук через сторони вгору без обтяжень (із 2 років) і з гантелями (із 4 років).
  20. В. П. — лежачи на лаві на животі, ноги закріплені, руки за голову. Піднімання тулуба до прогинання у попереку (із 4 років).

 

Вправи для дітей середньої будови тіла (тип С)

  1. Швидка ходьба (із 2 років).
  2. Повільний біг у чергуванні зі швидкою ходьбою (із 3 років).
  3. Швидкий біг у чергуванні з повільною ходьбою (із 4 років).
  4. Швидкі присідання на обох ногах (із 2 років).
  5. Швидкі, невисокі підскоки на обох ногах (з 2 років) і на одній нозі (з 4 років).
  6. Стрибки з місця у довжину (із 2 років).
  7. Багатоскоки з просуванням уперед на обох ногах (із 4 років), на одній нозі (із 3 років).
  8. Метання торбинки з піском однією рукою вагою 150 г (із 2 років) і 250 г (із 4 років).
  9. Пружинисті нахили тулуба вперед і в сторони (із 2 років).
  10. Кидки обома руками з-за голови сидячи на підлозі набивного м’яча вагою 250 г (із 2 років), 500 г (із 5 років), 1000 г (із 8 років).
  11. Швидкі згинання та розгинання рук в упорі лежачи від лави (із 4 років) і від підлоги (із 6 років).
  12. Вправа «Боксер» — завдавання «ударів» руками без предметів (із 2 років).
  13. Швидкі махи руками — імітація рухів лижника (із 2 років).
  14. Почергові махи прямою ногою біля стіни (із 4 років).
  15. Підкидання вгору та ловіння обома руками (потім однією) невеликих м’яких предметів (із 2 років).
  16. В. П. — лежачи спиною на підлозі або лаві, ноги закріплені. Піднімання тулуба (із 2 років за допомогою батьків).
  17. В. П. — сидячи на лаві, прямі ноги вгору. Рухи ногами «ножиці». Виконувати 30–60 с (із 5 років).
  18. В. П. — основна стійка. Нахили ліворуч і праворуч без обтяження (із 2 років) та з невеликими гантелями (із 5 років).
  19. В. П. — лежачи на спині на похилій дошці, руки в сторони. Піднімання рук через сторони та набування В. П. без гантелей (із 2 років) і з невеликими гантелями (із 5 років).
  20. В. П. — лежачи спиною на лаві, ноги закріплені, руки за голову. Піднімання тулуба до прогинання у попереку (із 5 років).

 

Для дітей будови тіла типу М батьки можуть добирати комплекс вправ самостійно. Можна використовувати у рівних пропорціях вправи для дітей типу В і С.

Декілька слів про дихання під час виконання фізичних вправ. Дитину слід привчити не затримувати дихання, що часто спостерігається під час м’язового зусилля. Це знижує газообмін, порушує ритм дихання, підвищує тиск у кровоносних судинах.

За допомогою цілеспрямованого тренування вдається досить швидко навчити дитину поєднувати м’язові зусилля з видихом. Для відновлення дихання після фізичних вправ можна використовувати повільну ходьбу або нешвидкий біг малої тривалості.

 

Література

  1. Алєксєєнко О. Домашнє завдання з фізичного виховання як програма самовідновлення здоров’я // Фізичне виховання в школі. — 2006. — № 6.
  2. Бойко В. В. Целенаправленное развитие двигательных способностей человека. — М. : Физкультура и спорт, 1987.
  3. Васин Ю. Г. Физические упражнения — основа профилактики ожирения у детей. — К. : Здоровье, 1989.
  4. Волков В. М. К проблеме развития двигательных способностей // Теория и практика физической культуры. — 1993. — № 5–6.
  5. Гужаловский А. А. Развитие двигательных качеств у школьников. — Мн. : Народная асвета, 1978.
  6. Кляйн Г. Внимание и спорт. — М. : Физкультура и спорт, 1996.
  7. Кузнецова Т. Д., Левітський П. М., Язловецький В. С. Дихальні вправи у фізичному вихованні. — К. : Здоров’я, 1995 .
  8. Ламкова О. І. 250 рухливих ігор та естафет для школярів / О. І. Ламкова, С.В. Дорофєєва. — Х. : Видавництво «Ранок», 2005.
  9. Лях В. И. Двигательные способности // Физическая культура в школе. — 1996. — № 2.
  10. Сермеев Б. В. Физическое воспитание в семье. — К. : Здоров’я , 1976.
  11. Цвек С. Ф., Язловецкий В. С. Физическое воспитание детей. — К.: Здоров’я, 1983.

 

Додаток

 

Зріст, вага та їх припустимі відхилення у дітей віком від 2 до 9 років

Вік,

роки

Категорія

дитини

Середній

зріст, см

Відхилення,

см

Середня

вага, кг

Відхилення,

кг

 

2

В

С

М

97,6

91,8

83,3

3,5

2,4

2,1

14,2

12,1

9,8

2,2

2,1

1,6

 

3

В

С

М

105,4

98,7

91,3

2,8

2,5

1,9

16,8

13,4

11,3

2,5

1,9

1,6

 

4

В

С

М

113,3

106,2

98,5

2,2

2,4

2,1

17,1

15,4

12,2

2,3

1,5

1,9

 

5

В

С

М

120,4

111,6

104,0

2,9

2,7

2,2

24,3

16,3

13,9

2,4

2,1

1,9

 

6

В

С

М

124,2

118,7

113,2

2,3

2,2

2,4

27,2

21,7

16,2

2,2

1,8

2,2

 

7

В

С

М

131,6

125,1

118,6

2,9

2,6

2,1

29,2

23,7

18,2

2,2

1,9

2,2

 

8

В

С

М

140,6

131,6

122,6

3,2

2,8

3,1

34,4

30,4

22,4

4,4

3,5

3,8

 

9

В

С

М

144,8

138,6

124,8

3,4

2,7

3,3

40,8

35,0

23,5

4,3

3,6

4,3

Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Татьяна

    17 листопада 2017

    Даже корисна iнформацiя.Дякую.