Інтелектуальне багатоборство за романом М. О. Булгакова «Майстер і Маргарита»

Т. Ф. Коваленко, викладач світової літератури лісотехнічного коледжу, м. Лубни, Полтавська обл.


Хід гри
 
  • Перший етап. «Розминка»
(За перемогу в І етапі — 3 бали.)
  1. Оберіть якомога більше фразеологічних зворотів, у яких зустрічалися б власні імена. Наприклад: Куди Макар телят не ганяв, Мамаєва навала.
  2. У романі розповідається про жахливий випадок із головою Берліоза. Пригадайте фразеологізми зі словом голова й тим, що їй належить. Наприклад: затуркати чи запаморочити голову, як сніг на голову.
 
(Команди по черзі відповідають; визначають переможців.)
 
  • Другий етап. «Бліцгра»
(Названа команда повинна за найкоротший час дати найбільше правильних відповідей: скільки правильних відповідей — стільки балів. Команда, яка витратить менше часу, отримує додаткових 2 бали.)
 
1. Що розлила Аннушка? (Воду, одеколон, олію, горілку)
2. Де виступав Воланд? (У театрі, вар’єте, клубі, цирку)
3. На чому летіла Маргарита на бал Воланда? (На швабрі, на щітці, борові, мітлі)
4. Хто зняв Ієшуа з хреста? (Левій, Авель, Лазар, Пілат)
5. Як кат поїв Ієшуа? (Кружкою, відром, губкою, ганчіркою)
6. О котрій годині Азазелло повинен був телефонувати Маргариті? (О дев’ятій, десятій, одинадцятій)
7. Куди спочатку полетіла Маргарита? (До Воланда, на річку, на бал, у «Будинок Драмліта»)
8. Хто дав Маргариті чарівний крем? (Азазелло, Воланд, Бегемот, Коров’єв)
9. Як Маргариту по батькові? (Сергіївна, Олегівна, Миколаївна, Олександрівна)
10. Кого врятував від нечистої сили в образі рудої панянки й Варенухи крик півня? (Босого, Пілата, Стравинського, Римського)
 
1. Що знайшла Аннушка на сходах? (Обручку, ланцюжок, підкову, сережки)
2. Назвіть прізвище критика, в квартирі якого Маргарита влаштувала безлад (погром). (Берліоз, Бездомний, Латунський, Коров’єв)
3. Кого першим зустріла Маргарита на річці? (Русалок, товстуна, відьом, козлоногого)
4. Хто відрізав голову Берліозу? (Чоловік, жінка, піонерка, фашист)
5. Де зустрілися Наташа й Маргарита після того, як намазалися кремом? (На річці, в повітрі, на балу, в «Будинку Драмліта»)
6. У чому купали Маргариту перед балом? (У воді, у вині, одеколоні, крові)
7. Звідкіля з’явилися гості на бал Воланда? (Із дверей, з вікон, зі стелі, з комину)
8. Назвіть номер квартири, в якій поселився Воланд. (50, 51, 53, 60)
9. Кого Ієшуа називав доброю людиною? (Майстра, Маргариту, Понтія Пілата, Мессалину)
10. Де працював майстер до щасливого виграшу? (У музеї, інституті, бібліотеці, магазині)
1. Де Бегемот намагався купити квиток? (У поїзді, тролейбусі, трамваї, автобусі)
2. Що боліло в Маргарити після балу? (Голова, коліно, лікоть, плече)
3. Хто був диригентом оркестру на балу у Воланда? (Моцарт, Бетховен, Бах, Штраус)
4. Що летіло зі стелі під час вистави у вар’єте? (Гроші, акції, папірці, кульки)
5. На чому летіла Наташа, ставши відьмою? (На швабрі, щітці, кнурові, мітлі)
6. Що Фрида просить Маргариту не приносити їй після балу? (Дитину, рукопис, шарф, хустку)
7. У що грали Воланд із Бегемотом? (У доміно, шашки, шахи, карти)
8. Як звали ката, який карав батогом Ієшуа? (Понтій Пілат, Макарій, Левій, Крисобій)
9. Куди Бегемот поклав рукопис майстра? (У сумку, валізу, рюкзак, саквояж)
10. Хто з героїв, які оточували Воланда, не входив у його свиту (не вважався його прибічником)?
(Гела, Бегемот, Коров’єв, Варенуха)
 
  • Третій етап. «Що? Де? Коли?»
(На обмірковування питання відведено 1 хв. Відповідає та команда, яка швидше заявила про свою готовність. За кожну правильну відповідь нараховують 2 бали, за дострокову — ще плюс 0,5 бала.)
 
1. У якому районі Москви відбувається дія першої глави роману, яка стала зав’язкою твору?
2. Назвіть прізвища героїв, які потрапили до психіатричної клініки Стравинського.
3. Три сюжетні лінії роману.
4. Дайте характеристику героям. (За характеристику кожного — додатково 1 бал.)
5. Хто такий Воланд?
6. «Нема документу, нема людини»,— кому належать ці слова?
7. Чому, на вашу думку, ці слова стали крилатими? Доведіть, що вони актуальні й у наш час.
8. Хто входив у свиту (в оточення) Воланда? Четвертий етап. Конкурс уболівальників (За кожну правильну відповідь — 1 бал.)
 
1. Хто автор епіграфа?
Я — частка тої сили,
Що вічно хоче зла і
Вічно творить благо.
2. З якого твору взяті слова до епіграфу?
3. З яким героєм Й. В. Ґете М. О. Булгаков порівнює свого героя? Кого?
4. Що в них спільного й чим вони відрізняються?
5. За що, на думку Мефістофеля з відомої опери Ш. Гуно, гинуть люди?
6. Доведіть прикладами з роману «Майстер і Маргарита», що справді люди гинуть за метал, тобто за гроші. (На це питання відповідають усі команди, його «вартість» — 3 бали.)
 
  • П’ятий етап. «Знавець роману»
(Командам запропоновано сім підказок на будь-який епізод роману. Необхідно визначити цей епізод. Максимальна оцінка — 7 балів. За кожну додаткову підказку віднімають 1 бал.)
 
1. Безсоння, сон, освітлена дорога до Місяця, відчуття щастя, собака Банга, суперечка, бродячий філософ Ієшуа.
2. Сходи, комин, коліно, гості, привітання, хазяйка балу, Маргарита.
3. Хмари, місяць, демони, коні, гори, майданчик, Пілат.
4. Світанок, майстер і його подруга, місток, підвальна кімната, піщана дорога, виноградник, нічний їх дім.
5. Ресторан у Письменницькому будинку, вимога посвідчень у Бегемота і Коров’єва, шеф ресторану, два балики, примус, втеча, пожежа.
 
  • Шостий етап. «Домашнє завдання»
(Уболівальники команди повинні інсценувати будь-який епізод роману. Члени журі повинні оцінити за п’ятибальною системою вдало підібраний фрагмент, артистизм, творчий підхід. Команда, яка визначить, до якого епізоду з твору належить інсценований фрагмент, отримає 1 бал.)
 
  • Сьомий етап. «Чорна валіза»
(Команди ставлять одна одній заздалегідь підготовлене запитання. Правильна відповідь — 4 бали. Максимальна оцінка — 6 балів, за кожну підказку знімають 1 бал.)
 
1. Ця річ не горить.
2. Так стверджував Воланд.
3. Після балу.
4. Коли виконав заповітне бажання Маргарити.
5. Повернув їй Майстра.
6. Що ще повернув?
 
1. Це буле в кишені.
2. У кишені костюма Коров’єва.
3. Коли він зустрівся з Маргаритою.
4. Дав їй золоту баночку з чарівним кремом.
5. Це колись бігало.
6. Квоктало й виводило курчат.
 
1. Це щось було чітко видно на чорному тлі.
2. Майстру не сподобалося.
3. Про це він так і сказав.
4. Але потім пошкодував.
5. Тому, що це щось безжально викинули.
6. Та Майстер підібрав і повернув господині, але вона взяла та знов викинула.
 
1. Тут лежить річ, перев’язана мотузкою.
2. До цієї речі прив’язана ще й записка.
3. На цій речі ще й сліди крові.
4. Цю річ підкинули.
5. Підкинули в сад першосвященника.
6. У ній були тетрадрахми (гроші).
 
  • Восьмий етап. «Ти мені — я тобі »
(Команди по черзі ставлять питання одна одній. За правильну відповідь — 2 бали.)
 
  • Заключний етап
(Відповідає та команда, яка швидше заявила про свою готовність. За кожну правильну відповідь нараховують 2 бали.)
 
1. Куди кіт Бегемот відправив, викинув Лиходієва, директора вар’єте? (У Ялту)
2. На кого перетворився кіт Бегемот у кінці роману? (На худенького юнака, демона)
3. Продовжте думку Воланда, що прозвучала в кінці роману: «Той, хто любить, повинен… (розділяти долю того, кого він любить)».
4. Майстер із дозволу Воланда закінчив свій роман словами: «Вільний! Вільний! Він чекає тебе!» Кому адресовані ці слова? (Понтію Пілату)
5. За скільки тетрадрахм Іуда продав Ієшуа? (30)
6. Що було на ногах у Маргарити на балу? (Туфлі з пелюсток троянд)
7. Назвіть псевдонім Івана Миколайовича Понирєва. (Бездомний)
8. Яка, на думку Понтія Пілата, найбільша вада людини? (Зрада)
9. З якою метою приходив буфетник із вар’єте до Воланда? (Папірці міняти на гроші.)
10. Як майстер потрапив у лікарняну палату до Івана Бездомного? (Через балкон)
 
У ч и т е л ь. Ось і закінчилася гра. Питання були дуже складні, і я задоволений (-а), що на більшість з них ви дали відповіді. А це свідчить, що ви уважно й із цікавістю прочитали цей твір. З часом деталі зітруться з вашої пам’яті, але я впевнений (-а), що на все життя у вашій душі залишиться згадка про цей чудовий твір.
 
На уроках літератури ми неодноразово говорили про кохання, про вміння відверто й щиро любити. І от і в цьому глибоко філософському творі ми знову зустрілися з Великою Любов’ю. Нам є чому повчитися у майстра й Маргарити. Упевнений (-а), вас захопили їхня відданість і чистота взаємин.
 
Сподіваюся, що й вам у житті пощастить пізнати справжню любов, відчути її смак і тривогу. Ви зумієте, як наші герої, не лише самовіддано любити, а й жертвувати заради коханого всім найдорожчим, що маєте в житті. Я також упевнений (-а), що ви ніколи не вчините найстрашніший (на думку Булгакова) гріх: не зрадите нікого.
 
Дозвольте висловити щиру вдячність об’єктивному журі, чуйним уболівальникам, невтомним учасникам гри та їхнім капітанам.
 
Особливо приємно мені усвідомлювати, що праця моя як педагога була не марною. Переконаний (-а), що на наших уроках літератури ви не механічно вивчали тексти художніх творів, а вчилися аналізувати, розмірковувати, давати власну оцінку подіям і фактам.
 
І це, повірте мені, найвища нагорода для кожного педагога — бачити, що його праця була не даремною, що вона знайшла відгук у ваших серцях і душах.
 
Щиро дякую всім вам!
Dounload PDF

Відгуки читачів