Казковий брейн-ринг. Гра для учнів 6 класу

Л. А. Минько, с. Лотикове, Слов’яносербський р-н, Луганська обл.


Сперечайтеся, помиляйтеся, але міркуйте,
і хоч незграбно, зате самі.
Г. Е. Лессінг
 
Мета: сприяти формуванню та розвитку інтелектуальних і творчих здібностей школярів; розвивати логічне мислення, вміння правильно та чітко формулювати і висловлювати власну думку; виховувати згуртованість, повагу до товаришів та їхньої думки.
 
Правила гри
 
У грі беруть участь дві команди по 6 учнів у кожній. Учасників гри визначають шляхом проведення відбірного туру. Учнів, які першими дадуть правильні відповіді на запитання, зараховують до команди. Команди обирають капітанів. У ході гри обом командам ставлять однакові запитання. За правильну відповідь на запитання нараховують 1 бал. На обдумування відповіді дають не більше ніж 1 хв. Відповідає команда, яка першою сповістить ведучого про готовність відповідати (капітан підніме руку, подзвонить у дзвоник, скористається свистком тощо). Хто саме з гравців відповідатиме, визначає капітан. Якщо протягом хвилини жодна з команд не знайде відповіді на запитання, відповісти можуть уболівальники, а з рахунку обох команд знімають по 1 балу. Протягом гри капітани можуть робити заміну гравців на учнів із числа вболівальників. Перемагає команда, яка першою набере 6 балів.
 
 
Хід гри
 
Відбірний тур
1. Скільки дюжин годин у добі? (Дві)
2. Скільки центнерів у тонні? (10)
3. Скільки буде тричі сорок і п’ять? (125)
4. Скільки років двадцятирічній людині було 4 роки тому? (16)
5. Скільки нулів у запису добутку всіх цифр? (Один)
6. Скільки буде, якщо півсотні поділити на половину? (100)
7. Скільки вершин у куба? (Вісім)
8. Скільки діагоналей у квадраті? (Дві)
9. Скільки прямих можна провести через дві точки? (Одну)
10. Скільки нулів у запису числа мільярд? (Дев’ять)
11. Скільки точок можна позначити на відрізку? (Безліч)
12. Скільки відсотків становить число 3,5 від числа 7? (50 %)
 
 
Основна гра
 
1. У дрімучому Муромському лісі з-під землі б’ють десять джерел мертвої води — від № 1 до № 10. З перших дев’яти джерел мертву воду може взяти кожен, але джерело № 10 знаходиться в печері Чахлика, до якої ніхто, окрім самого Чахлика, потрапити не може.
 
На смак і колір мертва вода нічим не відрізняється від звичайної, проте, якщо людина вип’є з якого-небудь джерела, вона помре. Врятувати її може тільки одне: якщо вона зап’є отруту з джерела, номер якого більший. Наприклад, якщо вона вип’є з сьомого джерела, то їй потрібно обов’язково запити отрутою № 8, № 9 чи № 10. Якщо вона вип’є не сьому отруту, а дев’яту, їй може допомогти тільки отрута № 10. А якщо вона відразу вип’є десяту отруту, то їй вже ніщо не допоможе.
 
Іванко-дурник викликав Чахлика на дуель. Умови дуелі були такі: кожен приносить з собою кухоль з рідиною і дає його випити своєму супротивникові. Чахлик зрадів: «Ура! Я дам отруту № 10, і Іванко-дурник не зможе врятуватися! А сам вип’ю отруту, яку Іванко дурник мені принесе, зап’ю її своїм десятим і врятуюся!»
 
У призначений день обидва супротивники зустрілися в обумовленому місці. Вони чесно обмінялися кухлями і випили те, що в них було. Які ж були радість і здивування мешканців Муромського лісу, коли виявилось, що Чахлик помер, а Іванко-дурник залишився живий!
 
Тільки Василина Премудра здогадалася, як вдалося Іванкові перемогти Чахлика. Спробуйте здогадатися і ви.
 
Відповідь. Перед дуеллю Іванко випив будь-яку доступну йому отруту, а Чахликові дав простої води.
 
 
2. Білосніжка вирізала з батисту великий квадрат і поклала його до скрині. Прийшов Перший Гном, дістав квадрат, розрізав його на чотири квадрати і поклав усі чотири знову до скрині. Потім прийшов Другий Гном, дістав один з квадратів, розрізав його на чотири квадрати і поклав усі чотири знову до скрині. Після цього прийшов Третій Гном. І він дістав один з квадратів, розрізав його на чотири квадрати і поклав усі чотири знову до скрині. Те саме виконали решта гномів.
 
Скільки квадратів лежало в скрині після того, як пішов Сьомий Гном?
 
Відповідь. Кожен гном бере зі скрині один квадрат, а кладе чотири, тобто додає 3 квадрати. Отже, після того як пішов Сьомий Гном, у скрині лежало 1+37=22 квадрати.
 
 
3. Мачуха, від’їжджаючи на бал, дала Попелюшці мішок, у якому були перемішані мак і просо, і наказала перебрати їх. Коли Попелюшка від’їжджала на бал, вона залишила три мішки: в одному було просо, в другому — мак, а в третьому — ще не перебрана суміш. Щоб не переплутати мішки, Попелюшка до кожного з них прикріпила таблички: «Мак», «Просо» і «Суміш».
 
Мачуха повернулася з балу першою і навмисно поміняла місцями всі таблички так, щоб на кожному мішку був неправильний напис. Учень Феї встиг попередити Попелюшку, що тепер жоден напис не відповідає дійсності. Тоді Попелюшка дістала тільки єдине зернятко з одного мішка і, подивившись на нього, відразу здогадалася, де що лежить. Як вона це зробила?
 
Відповідь. Потрібно взяти зернятко з того мішка, на якому написано «Суміш». У ньому не може опинитися суміш, тоді в ньому лежать саме ті зерна, які ми звідти дістанемо. Нехай це буде мак. Це означає, що в мішку з написом «Мак» може лежати тільки просо (якби там лежала суміш, то в мішку з написом «Просо» лежало б просо, що неможливо). Звідси випливає, що в мішку з написом «Просо» лежить суміш.
 
 
4. На затонулій каравелі XIV століття було знайдено шість мішків із золотими монетами. У перших чотирьох мішках виявилося по 60, 30, 20, 15 золотих монет. Коли підрахували монети в решті двох мішках, хтось помітив, що число монет у мішках складає деяку послідовність. Скільки монет у п’ятому і шостому мішках?
 
Відповідь. Кількість монет у цих мішках — це дільники числа 60, записані в порядку спадання. Отже, у п’ятому і шостому мішках, відповідно, 12 і 10 золотих монет.
 
 
5. У Буратіно і П’єро був велосипед, на якому вони поїхали до сусіднього села. Їхали по черзі, але щоразу, коли один їхав, інший ішов пішки. При цьому вони ухитрилися прибути в село майже вдвічі швидше, ніж якби обидва йшли пішки. Як їм це вдалося?
 
Відповідь. Буратіно проїхав півдороги на велосипеді, і залишивши його, далі пішов пішки. П’єро дійшов до велосипеда, сів на нього і проїхав другу половину шляху.
 
 
6. Король вирішив звільнити прем’єр-міністра, але не хотів його скривдити. Коли прем’єр-міністр прийшов до короля, той сказав:
 
— У цей портфель я поклав два аркуші паперу. На одному з них написано «Залишайтеся», а на другому — «Йдіть». Аркуш, який ви зараз, не дивлячись, витягнете з портфеля, вирішить вашу долю.
 
Прем’єр-міністр здогадався, що на обох аркушах написано «Йдіть». Проте йому вдалося зробити так, що король його залишив. Як учинив прем’єр-міністр?
 
Відповідь. Прем’єр-міністр міг витягнути будь-який з аркушів і, не розгортаючи, знищити його. Тоді королеві нічого іншого не залишиться, як визнати, що на знищеному листі було написано не те, що залишилося в портфелі, тобто «Залишайтеся».
 
 
7. Баба Яга у своїй хатинці на курячих ніжках завела казкових тварин. Усі вони, крім двох, — Балакучі Коти; усі, крім двох, — Мудрі Сови; решта — Вусаті Таргани. Скільки мешканців у хатинці Баби Яги?
 
Відповідь. З умови завдання випливає, що Мудрих Сов і Вусатих Тарганів двоє, а Балакучих Котів і Вусатих Тарганів теж двоє. Це виконується у двох випадках: або Тарганів двоє, а Котів і Сов жодного, або і Котів, і Сов, і Тарганів по одному. Перший випадок не підходить, оскільки в умові сказано, що і Сови, і Коти живуть в хатинці. Отже, у Баби Яги оселилися Балакучий Кіт, Мудра Сова і Вусатий Тарган — усього троє мешканців.
 
 
8. У коробці лежать сім карток з написаними на них числами від 1 до 7 (по одному числу на кожній картці). Перший мудрець навмання бере три картки з коробки, другий — дві, а ще дві картки залишаються в коробці. Перший мудрець, дивлячись на свої картки, говорить другому: «Я точно знаю, що сума чисел на твоїх картках парна». Чому дорівнює сума чисел, записаних на картках першого мудреця?
 
Відповідь. Перший мудрець буде точно знати, що сума цифр на картках другого мудреця парна лише в тому випадку, якщо йому буде відомо, що всі числа, що залишилися, однієї парності. Отже, першому мудрецеві могли випасти тільки картки з числами 2, 4, 6; їх сума дорівнює 12.
 
 
9. Коли Гулівер потрапив до Ліліпутії, він з’ясував, що там усі речі рівно в 12 разів коротші, ніж на його батьківщині. Скільки ліліпутських сірникових коробок поміститься в сірникову коробку Гулівера?
 
Відповідь. У гуліверській сірниковій коробці поміститься 121212=1728 ліліпутських коробок.
 
 
10. Дядько Чорномор написав на аркуші паперу число 20. Тридцять три богатирі передають аркуш один одному, і кожен або додає до числа або віднімає від нього одиницю. Чи може в результаті вийти число 10?
 
Відповідь. Не може. Після того як аркуш побуває в руках у богатиря, число, яке на ньому написане, буде змінювати свою парність, тобто стане парним, якщо було непарне і навпаки. Це означає, що після 33-х змін число стане непарним, тобто не зможе дорівнювати 10.
 
 
11. Вінні-Пух і П’ятачок дізналися, що у віслюка Іа день народження, і одразу заходилися набирати СМС-ки. Вінні-Пух набирає 24 слова за 4 хв, а П’ятачок — 35 слів за 7 хв. Вінні-Пух написав привітання з 30 слів, а П’ятачок — з 20 слів. Чиє привітання Іа отримає раніше: Вінні-Пуха чи П’ятачка?
 
Відповідь. Вінні-Пух набирає за 1 хв 6 слів, а П’ятачок — 5 слів. Вінні-Пух набере своє повідомлення за 5 хв, а П’ятачок — за 4 хв. Отже, привітання П’ятачка Іа отримає раніше, ніж поздоровлення Вінні-Пуха. 
 
 
Підбиття підспідсумків 
Нагородження переможців.
 
 
Література
1. Козлова Е. Г. Сказки и подсказки. — М. : МЦНМО, 2011.
2. Геращенко В. О. Логіка. Збірник задач для 5–9 класів. — Х. : Торсінг плюс, 2011.
3. Маркова І. С. Математика після уроків. Тиждень математики. (Б-ка журн. «Математика в школах України») — Х. : Видавнича група «Основа», 2006.
4. Морачова В., Соколовська І. Позакласні заходи з математики. 5–8 класи. (Бібліотека «Шкільного світу»). — К. : Ред. загальнопед. газ., 2004.
5. Гусев В. А., Орлов А. И., Розенталь А. Л. Внеклассная работа по математике в 6–8 классах.  — М. : Просвещение, 1984.
6. Фарков А. В. Математические кружки в школе.  — М. : Айрис-пресс, 2008.
Dounload PDF

Відгуки читачів