Осінь у лісі. Урок української мови у 2-му класі

С. А. Рубінська, учитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, старший учитель, ЗОШ І–ІІ ст. № 33, м. Луганськ


Тема. Осінь у лісі. Знак м’якшення (ь). М’яка вимова приголосних перед звуком [о]. Апостроф
 
Мета: розширювати знання учнів про зміни в природі з настанням осені; формувати вміння позначати м’якість приголосного звука знаком м’якшення та навички грамотного запису слів з апострофом; розвивати навички свідомого читання; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення, мислення, пам’ять, пізнавальні інтереси; виховувати любов до природи, доброзичливість.
 
Обладнання: картини осінньої природи; дитячі малюнки; аудіозапис музики П. І. Чайковського із циклу «Пори року» («Жовтень»); мультимедійна презентація «Осінь-чарівниця»; виставка творів В. Сосюри; підручник Гавриш Н. В. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосв. навч. закл. з навч. рос. мовою / Н. В. Гавриш, Т. С. Маркотенко.— К. : Генеза, 2012.
 
 
Хід уроку
 
I. Організаційний момент
 
1. Читання девізу уроку
 
Граючи, перевіряємо,
Що уміємо і знаємо.
Що один не зробить — зробимо гуртом.
Робота всякого потрібна однаково.
 
2. В права «Надія»
 
— Який урок ви сподіваєтеся побачити? Починайте зі слів «Я сподіваюсь…»
У — успішний;
Р — радісний;
О — особливий;
К — корисний.
 
II. Актуалізація опорних знань
 
1. Вправи для розвитку пам’яті та дикції
 
Бесіда
— Який зараз урок?
— Яке сьогодні число?
— Який день тижня?
— Назвіть усі дні тижня.
— Яка зараз пора року?
— Назвіть осінні місяці.
— Повторимо, на що здатний кожен місяць (учні відповідають хором).
 
Січень — січе,
Лютий — лютує,
Березень — плаче,
Квітень — квітує.
 
Травень під ноги стеле травицю,
Червень складає сіно в копиці.
Липень медовий бджілок чарує,
Серпень чудовий булки дарує.
 
Вересень трусить груші в садочку,
Жовтень гаптує клену сорочку.
Йде листопад, застеля килими.
Грудень надходить — початок зими.
 
— Як жовтень гаптує клену сорочку? Чому його так називають?
 
У ч и т е л ь. Жовтень — другий місяць осені. У народі його ще називають листовій, весільник, передзимник. Сестра Покрова покриває землю листям, відлітають птахи, починаються дощі.
 
2. Вправи для розвитку мовлення учнів
 
1) Бесіда про осінь («Мозковий штурм»).
— Чи можна сказати, що за вікном золота осінь?
— Доберіть епітети.
  • Небо (яке?) (Блакитне, чисте, прозоре)
  • Листя (яке?) (Жовте, золоте, багряне)
 
2) Складання оповідання про осінь за опорними словами.
 
Осінь, золота, відлетіли, настала, птахи, ідуть, квіти, дощі, зів’яли.
 
Настала золота осінь. Птахи відлетіли. Квіти зів’яли. Ідуть дощі.
 
У ч и т е л ь (тримає в руках осінній листочок). Осінь, прощаючись з вами, надіслала останній подарунок — кленовий листочок. Намалюйте його. Які кольори ви використаєте — теплі чи холодні? Чому? (Відповіді учнів.)
 
Діти малюють. Звучить музика П. І. Чайковського «Жовтень».
 
Фізкультхвилинка
— Де літав ти, чорногуз?
— Купував собі картуз.
— Де ж він, дай-но подивитись?
— Поміняв на рукавиці.
— Що ж, узимку тепло буде.
— Де там, їх зміняв на бублик.
— А куди його подів?
— Та летів назад і з’їв.
 
3. Перевірка домашнього завдання (с. 21–23)
 
1) В заємоперевірка підготовки домашнього завдання.
 
Діти працюють у парах, розповідаючи одне одному вірш М. Зайця «Осінь».
 
2) Перевірка читання напам’ять вірша «Осінь».
Бесіда
— Які звуки осені ти знаєш?
— Як курличуть журавлі в небі?
— Як шумить осінній дощик?
 
3) Читання учнями оповідання про синичку.
— З ким потоваришувала синичка?
— Чим пригостила пташка мурашку?
 
4) В права «Мікрофон».
— Чого вчить нас це оповідання?
 
Висновок. Синичка була доброю пташкою. Ми також повинні бути добрими людьми. Нашої доброти потребують наші рідні, близькі люди, тварини, рослини.
 
III. Мотивація навчальної діяльності
— Осінь побувала всюди — в садах, парках, на річках, озерах. Зазирнула вона і до лісу. Пофарбувала листячко в різні кольори, стоїть, милується…
 
IV. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо працювати над темою «Осінь», будемо вчитися вимовляти та писати слова зі знаком м’якшення та апострофом.
 
V. Первинне сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
 
1. Читання вірша В. Сосюри «Осінь» учнем, який підготувався дома за завданням учителя
— Як описано у вірші осінь?
— Опишіть її по-своєму за малюнком у підручнику.
— В. Сосюра — видатний український поетлірик, наш земляк. Його вірші пронизані світлим почуттям любові до рідної землі, природи, людей.
 
Огляд виставки творів В. Сосюри.
 
Фізкультхвилинка
— Якщо ви любите осінню природу — підведіть руки.
— Якщо вам подобаються осінні листочки — посміхніться одне одному!
— Якщо ви не ламаєте гілок у лісі — плесніть у долоні над головою!
— Якщо ви хочете допомагати пташкам узимку — поставте руки на пояс!
— Якщо до вашої кімнати залетів джміль і ви хочете його випустити — помахайте руками!
— Якщо ви вважаєте, що кожен повинен піклуватися про природу, — візьміться за руки!
 
2. Перегляд презентації «Осінь-чарівниця»
 
3. Читання оповідання «Чарівна осінь» учителем
 
Словникова робота
Спалахують, стовбури, ковдра.
— Які кольори та відтінки має осінь? (Відповіді учнів.)
— З чим можна порівняти опале листя? (Відповіді учнів.)
 
4. Робота над текстом оповідання
  • Читання «ланцюжком».
  • Вибіркове читання.
— Прочитайте, як падали листочки на землю.
— Чим спалахували листочки?
— Як описана ковдра з листя?
  • Помилки Незнайка. (Учитель читає, навмисне приспускаючись у словах помилок. Діти виправляють.)
  • Самостійне читання.
У ч и т е л ь. За народними переказами, Осінь — найстарша донька Сонця. Вона останньою залишила батьківську хату і стала четвертою порою року. Посилаючи її на Землю, Сонце сказало: «Забирай усе моє багатство. Я віддаю тобі все моє золото. Будь щедрою — і люди полюблять тебе».
 
— Чи виконує Осінь наказ Сонця? (Відповіді учнів.)
 
5. Робота в зошитах. Запис слів та букв
Учитель звертає увагу на вимову та написання слів із ь, сполученням ьо та апострофом. ь, осінь, бур’ян, синьоокий
 
Осінь пір’їста листя фарбує в жовтий, червоний і рудий кольори.
 
6. Перекладання слів з російської мови. Вправляння у вимові слів з ь та апострофом
Російською мовою Українською мовою
осень осінь
кружиться кружляти
цветной кольоровий
бурьян бур’ян
 
Хвилинка відпочинку
 
Дівчатка у вінках з листя виконують інсценування «Осінь жовтокоса». Одна з дівчаток — у костюмі Осені.
 
— Осінь жовтокоса, на чому прийшла?
— На гілочці, на павутинці,
На червоному яблучку,
На пшеничному пиріжку.
 
— Осінь жовтокоса, з чим прийшла?
— З листям жовтим,
З дощем холодним,
З калиною-малиною,
З червоною горобиною.
 
— Сонечко, засинай!
Травичко, засинай!
Природо, засинай!
 
Дівчатка утворюють коло, обіймають одна одну за талію — утворюється букет з листя.
 
VI. У загальнення й систематизація знань
 
??Завдання
1. Наведіть приклади слів зі знаком м’якшення. Запишіть.
2. Наведіть приклади слів з апострофом. Запишіть.
 
VII. Підсумок уроку
 
Бесіда
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що вдалося?
— Що не вдалося? Як ви вважаєте, чому?
 
VIII. Домашнє завдання
Читати вірш та оповідання на с. 23–24.
   
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 8168
 
Догори