Планета Земля як середовище життя організмів. Клітинна будова організмів. 10 клас

Т. М. Сорока, учитель хімії та біології вищої категорії Гнатівської ЗОШ, Добровеличківський р-н, Кіровоградська обл.

Цілі уроку: формувати поняття «клітина», знання про будову клітини; розвивати вміння і навички спостерігати за об’єктами природи; виховувати естетичне сприйняття живих істот.


Цілі уроку: формувати поняття «клітина», знання про будову клітини; розвивати вміння і навички спостерігати за об’єктами природи; виховувати естетичне сприйняття живих істот.
 
Тип уроку: вивчення нового матеріалу й первинного закріплення нових знань.
 
Обладнання: підручник, таблиці, презентація, лупа, мікроскоп, мікропрепарат шкірочки луски цибулі.
 
Очікувані результати: учні повинні дізнатися про будову клітини, різноманітність клітин, ученихдослідників живої природи.
 
Подивитися в мікроскоп здатен кожний,
однак тільки деякі можуть судити про побачене.
Ф. Фонтен
 
 
Хід уроку
 
I. Організаційний етап
 
II. Мотивація навчальної діяльності «Віршовані рядки»
 
У ч и т е л ь
Ми чуємо часто: «Клітина жива».
А як же вона промовляє слова?
Як ходять в крамниці, кіно, магазин?
Чому для клітини шкідливий бензин?
Тепер я вже знаю: рослина — це дім,
Де мешкає разом багато клітин.
І кожна клітина в рослині жива,
І в кожній клітині ядро — голова.
Не треба клітинам ходить в магазин,
Їх функція — створювати їжу самим.
І зайві розмови — усі ці слова,
Як є всі умови — клітина жива!
 
 
«Приваблива мета»
 
У ч и т е л ь. Світ, у якому ми живемо, цікавий і різноманітний. Наш клас перетворюється на дослідну лабораторію, а ми з вами — на юних учених, мандрівників — дослідників природи.
 
III. Актуалізація опорних знань
 
Бліцопитування
1. На які дві групи поділяють природу?
2. До якої природи належать рослини і тварини?
3. За якими ознаками людина розрізняє тіла живої й неживої природи?
4. До яких груп належать явища, за яких змінюється колір речовин?
5. До яких груп належать явища, за яких відбувається перетворення речовин?
 
Природничий диктант
1. Забезпечення організмів поживними речовинами — це… (живлення).
2. Унаслідок живлення і дихання відбувається… (обмін речовин).
3. Рослини живляться органічними речовинами, які самі утворюють під час… (фотосинтезу).
4. Тварини живляться готовими органічними речовинами, споживаючи… (рослинну або тваринну їжу).
5. Організми… (ростуть, розвиваються, розмножуються).
 
IV. Вивчення нового матеріалу
 
У ч и т е л ь. Протягом багатьох століть учені намагалися з’ясувати, з чого складається людина, тварини, рослини, у чому суть життя.
 
(Учні розглядають мікропрепарат шкірочки луски цибулі й замальовують побачене.)
??
  • Поясніть, що ви побачили під мікроскопом.
  • ??Зробіть малюнок. Що ви побачили?
 
Світ клітин невидимий неозброєним оком. Їх можна побачити лише з допомогою збільшувальних приладів.
 
Одним із перших творців мікроскопа був англієць Роберт Гук — фізик, метеоролог, біолог, інженер, архітектор, один із найвизначніших представників свого часу. Він уперше побачив клітину.
 
Внесок учених у дослідження клітин
 
Роберт Гук — англійський природодослідник (1665 р). Увів поняття «клітина»
 
Марчелло Мальпігі — італійський лікар, біолог (1675 р.). Узагальнив і поглибив уявлення про анатомічну будову рослин (вивчив будову, різні тканини).
 
Антоні ван Левенгук — голландський учений (1675 р.). Удосконалив мікроскоп. Уперше описав мікроскопічну будову інфузорій, бактерій, еритроцитів крові.
 
Жан Батист Ламарк — французький учений (1808 р.). Поширив ідею про клітинну будову рослин на клітинні організми.
 
Ян Пуркіньє — чеський учений (1825 р.). Відкрив ядро в яйцеклітині птахів.
 
Карл Бер — російський природодослідник (1827 р.). Відкрив яйцеклітину у ссавців і птахів; з’ясував, що всі багатоклітинні організми починають свій розвиток з однієї клітини.
 
Роберт Броун — англійський учений (1831 р.). Уперше описав ядро в рослинних клітинах.
 
Павло Федорович Горянінов — російський учений (1834 р.). Висловив думку про єдність рослин і тварин на підставі спільності клітинної будови.
 
Матіас Шлейден, Теодор Шванн — німецькі вчені (1839 р.). Основоположники клітинної теорії.
 
Рудольф Вірхов — німецький учений (1859 р.). Доповнив клітинну теорію важливими положеннями про те, що будь-яка нова клітина утворюється з уже існуючої клітини в результаті її поділу.
 
Клітини рослин, тварин, грибів відрізняються формою, розмірами, проте кожна з них має клітинну будову. Клітина має оболонку, цитоплазму і ядро.
 
Організми бувають одноклітинні (хламідомонада, амеба, інфузорія), багатоклітинні (птахи, комахи, людина).
 
Клітина виконує всі функції, притаманні організму: обмін речовин, подразливість, рух, розвиток, утворення нових клітин.
 
Наука про клітину — цитологія.
 
З клітин у багатоклітинному організмі утворюються тканини, органи, системи органів, організм. (Клітина → тканини → органи → системи органів → організм.)
 
Робота учнів з підручником
??
Опрацювати «Сторінку ерудита». Дати відповіді на запитання:
1. Яка найбільша сучасна тварина?
2. Які відмінності між синім китом і колібрі?
 
Що між ними спільного?
3. Які організми не мають клітинної будови?
4. Чим небезпечні віруси?
 
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться.
Вліво, вправо нахиліться.
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
 
V. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань
 
«Мікрофон»
1. Яка наука вивчає клітину?
2. Хто вперше запропонував термін «клітина»?
3. Яка будова клітини?
4. Із допомогою яких методів вивчають клітину?
5. Чому клітину вважають елементарною структурно-функціональною одиницею всіх організмів?
 
«Доповніть речення»
1. Тіло одноклітинного організму утворене… (однією клітиною).
2. Організми, тіло яких утворене лише з однієї клітини, — … (мікроорганізми).
3. З клітин утворюються… (тканини).
4. З тканин утворюються… (органи).
5. Пізнання клітинної будови організмів відбулося завдяки створенню… (мікроскопа).
??
  • Зобразити в зошиті схему будови клітини.
 
VI. Підбиття пі дсумків уроку
1. На уроці я дізнався…
2. Я найбільше запам’ятав…
3. Найбільше на уроці мені сподобалося…
 
VII. Домашнє завдання
Опрацювати § 35. Скласти кросворд за темою уроку.
Dounload PDF

Відгуки читачів