Де лелеки водяться, там щастя родиться. Екологічний проект

О. В. Островська, спеціаліст вищої категорії, вихователь ГПД, ЗОШ І–ІІІ ст. № 4, м. Полонне, Хмельницька обл.


Мета: допомагати учням усвідомити важливість охорони і збереження природи рідного краю; збагачувати знання дітей про лелек шляхом самостійної пошукової діяльності; розвивати цікавість до фауни країни; сприяти екологічному вихованню; виховувати дбайливе ставлення до птахів дикої природи, які мешкають поруч з житлом людини.
 
Обладнання: стікери кольорові; зображення лелек; малюнки; аудіозапис; відеофільм.
 
Тривалість проекту: один тиждень.
 
 
Хід уроку
I. Мобілізац ійний етап
 
1. В ступне слово вихователя
 
Звучить мелодія.
— Яка прекрасна наша Батьківщина! О будь-якій порі року вона милує очі то яскравими барвами літа, то золотом осені, то казковою красою зими, то буйним цвітінням весни. Коли настає весна, вона пробуджує до життя все нове. Ніжне тепло сонця огортає всю землю. У такі весняні дні повертаються перелітні птахи — наші пернаті друзі.
 
 
2. Актуалізація опорних знань
 
— Чому так багато мрій, думок пов’язано у нашій свідомості з птахами? Можливо, тому, що людина здавна прагнула злетіти у синє небо, вдихнути свіжий вітер і хоч на хвилинку відчути оту небесно-жадану і благовісну волю? Птахи — окраса нашого життя. Вони приносять нам довгоочікувану весну.
 
Наш край здавна називали лелечим. Можливо, це тому, що на солом’яних стріхах наших пращурів полюбляли мостити свої гнізда лелеки.
 
Діти (по черзі)
 
1.
Летіли лелеки, летіли здалека,
Летіли у рідні краї,
Низенько летіли і щось клекотіли,
Шукаючи гнізда свої.
 
2.
Ті гнізда рідненькі, на хатах низеньких,
Де добрії люди живуть,
Що землю кохають й весну зустрічають,
Та їх з нетерпінням все ждуть.
 
3.
Прилетіли лелеки, прилетіли здалека,
У ріднім краї над Збручем
У небі кружляють і в гнізда сідають,
Бо ми їх і любим, і ждем.
 
 
ІІ . Повідомлення теми і м ети проекту
 
— Про що йтиметься сьогодні? (Про чарівного птаха України — лелеку.)
 
— Погляньте на цього птаха, коли він стоїть у гнізді. (Розглядання малюнка.)
 
— Спокійно, немов господар, оглядає подвір’я, гніздо, пильно охороняє дружину, а потім — і молоде потомство. Нам затишно і добре, коли десь недалеко клекочуть лелеки.
 
— Що це за птахи? Чим вони живляться? Як доглядають своїх пташенят? Куди і чому відлітають на зиму? Чи потрібно їх оберігати? Як слід їх оберігати?
 
Про це ми зможемо дізнатися.
 
III. Планування роботи учнів
 
— Я вам пропоную на наступний тиждень стати орнітологами, науковцями, дослідниками, літературознавцями.
 
— Що для цього потрібно?
 
Я вам пропоную підійти до дошки і вибрати колір стікера, що вам подобається. (Діти обирають колір стікера та об’єднуються у групи.)
 
— У кого із вас з групи найкоротше ім’я? Цей учень буде презентатором групи. 
 
Вибір завдання для роботи групи
 
— А тепер оберіть малюнок, що вам подобається. (На дошці дітям запропоновано декілька малюнків. Зі звороту — завдання для кожної групи.)
 
  • 1-ша група «Орнітологи».
??Завдання: Дослідити перелітний шлях лелек.
 
  • 2-га група «Науковці».
??Завдання: висвітлити питання «Охорона та захист птахів».
 
  • 3-тя група «Дослідники».
??Завдання: дослідити, як мостять гнізда птахи і як висиджують малят.
 
  • 4-та група «Літературознавці».
??Завдання: дібрати літературні матеріали про цих птахів (вірші, повір’я, казки, легенди, прислів’я, приказки).
 
 
IV. Робота груп
 
Протягом тижня учні збирають інформацію, досліджують, спостерігають. Аналізують інформацію, формулюють висновки, оформляють звіти.
 
 
V. Круглий стіл
 
— А зараз ми послухаємо юних охоронців природи.
 
Діти презентують власні дослідження, спостереження тощо.
 
 
VI. Рефлексія
 
— Пограймо у гру «Збери прикмету чи приказку»!
 
Де лелека водиться — ... дитину.
Прилетіли бусли — ... біля добрих людей.
Зруйнуєш лелече гніздо — ... згорить хата.
Лелека селиться... весну принесли.
Лелека приніс...
там щастя родиться.
Перегляд відеофільму про лелек.
 
 
VII. Підсумок. Оцінювання результатів проекту
 
— Добігає кінця наш проект. Що вас вразило і запам’яталося найбільше? (Відповіді учнів.)
 
— Як ви оцінюєте свою роботу у групі? (Відповіді учнів.)
 
— Що навчального і корисного ви дізналися? (Відповіді учнів.)
 
 
В и х о в а т е л ь
 
Наш дивний світ такий, як казка;
Он в небі хмаронька пливе,
То ж бережи його, будь ласка,
Все в ньому гарне і живе.
 
Он квітка полум’ям палає,
І ясне сонечко блищить.
Чарівна пташечка співає,
Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.
 
— На згадку про наш проект хочу вам подарувати паперових лелек.
 
 
Література
  1. Молис С. А. Книга для чтения по зоологии.— М. : Просвещение, 1986. — Жизнь животных.— Т. 5.
  2. Соколов Л. В. Почему перелетные птицы возвращаются домой.— М. : Наука, 1991.
  3. Твоя планета Земля (текст) : кн. для читання про природу для молодших школярів (автор-упор. В. О. Мартиненко).— К. : Інтерпрес ЛТД, 1998.— с. 38.
  4. Українські прислів’я і приказки / упор. С. Мишанич.— К. : Дніпро, 1983.
  5. Цікавий світ навколо нас. (Текст); Природознавство / Т. І. Бабовал.— Тернопіль : Богдан, 1998.
  6. Яхонтов А. А. Зоология для учителя.— М. : Просвещение, 1985.
Dounload PDF

Відгуки читачів