Природа рідного краю

З. І. Шапошнікова, Хмелівська ЗШ, Маловисківський р-н, Кіровоградська обл.


ЕКСКУРСІЯ ПІД ЧАС ПРАКТИКИ
 
Любімо, бережімо природу — вічне
джерело нашого життя і творчості.
Вона нам стократ більше віддасть,
ніж ми їй можемо дати.
М. Рильський
 
Мета: сформувати вміння спостерігати за явищами природи, бачити її красу; закріпити навички розпізнавати рослини в природі; виховувати любов до природи рідного краю; виховувати бережливе ставлення до природи.
 
Основні поняття: екосистеми рідного краю (ліс, степ, луки, парк, ставок, клумби, сквер), рослинний та тваринний світ рідного краю, екологічний фактор.
 
Обладнання: фотоапарат, альбом для малювання, зошити, олівці, ручки, довідник лікарських рослин «Ліки навколо нас», гербарій рослин, визначники рослин.
 
Форма уроку: урок-екскурсія.
 
 
ХІД ЕКСКУРСІЇ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
  • Інструктаж з техніки безпеки під час екскурсії за межі території школи
  • Повторення правил поведінки в природі 
  • Вступне слово вчителя
 
Учитель зачитує епіграф уроку, обговорює його з учнями.
  • Випереджальне завдання учня
Учень
Як легко квіти потоптати,
Як важко виростити їх,
Щоб кольорами стали, святом
Для кожного і для всіх.
Цвіте розарій урочисто,
І мов запрошує: «Сюди!»
Інстинкт дикунський рветься:
«Знищить»...
Перечить розум: «Підожди!»
 
 
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
  • Робота у групах
Учитель розділяє учнів на творчі групи і дає кожній завдання.
 
Група «Художники»
На великому аркуші паперу замалюйте місце екскурсії (екосистему), знайдіть зв’яз ки між організмами та факторами неживої природи.
 
Група «Екологи»
Опишіть та сфотографуйте чи замалюйте рослини, які необхідно зарахувати до списку зникаючих чи тих, які потребують охорони, збереження, захисту.
 
Група «Натуралісти»
Зберіть матеріали для гербарію рослинного світу свого краю: листочки, стебельця, корінці. Замалюйте та вкладіть у папку для засушування гербарію. Дослідіть, як ростуть тут дерева, їхні види, ярусність.
 
Група «Фітотерапевти»
Визначте лікарські рослини рідного краю. Вивчіть їхні лікарські цінності. Зберіть гербарій чи замальовки.
 
  • Вікторина «Чи знаєш ти рослини?»
Під час відпочинку вчитель проводить вікторину.
  1. Чому на схилах ярів для укріплення пісків та ґрунтів висаджують сосну, а не ялину? (У ялини поверхневі корені, а у сосни вони глибоко в ґрунтах чи пісках, міцно утримують схили ярів та балок.)
  2. Які сільськогосподарські культури потрапили до нашого столу з Америки? (Картопля, помідори, баклажани, перець, квасоля, кукурудза та ін.)
  1. Яка рослина поширилася Україною після нашестя татар? (Аїр, або татар-зілля. Татари возили кореневища із собою, вважаючи, що ця рослина очищає воду від всіляких бактерій.)
  2. Які дерева висаджують для шумопоглинання чи для пиловловлювання? (Сосну, дуб, вербу, тую, тополю, липу)
  3. З яких рослин виробляють тканини? (Бавовник, льон, коноплі)
  4. Яка квіткова рослина є «живим компасом»? (Це пижмо звичайне. Її листки орієнтовані в меридіональному напрямку.)
  5. Назвіть першоцвіти нашого краю. (Проліска дволиста, підсніжник звичайний, ряст, зірочки, нарциси, лілія, крокус, тюльпани)
  6. Назвіть отруйні рослини нашого краю. (Пасльон чорний, блекота, дурман, чемериця, конвалія)
  7. Слов’яни називали цю рослину деревом п’яти справ: хворобу зцілювати, оселю освітлювати, чистоти дотримувати, спрагу втамовувати, лемент заспокоювати. Що це за дерево? (Береза)
  8. Ягоди якої культурної світлолюбної рослини бувають синього, зеленого чи рожевого кольору? Вони мають багато вітамінів, різні сорти, навіть без насіння? (Виноград. Сорти без насіння називають кишмиш, з нього виготовляють родзинки.)
  9. У її листі багато вітаміну С і К, провітаміну А, корисних солей й білків. Навесні з нею варять зелений борщ. З листя можна добути зелену фарбу, а зі стебел колись робили мішковину чи рядна. Що це за рослина? (Це жалка кропива)
 
 
ІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ЕКСКУРСІЇ 
 
ТРАВЕНЬ
Ось і Травень, ясний Травень
Празниково землю вбрав
В одяг світлий та яскравий
Із рясних зелених трав.
В кожнім селищі та місті
Стоголосий спів луна.
В травах, квітах, свіжім листі
Переможно йде весна.
Наталія Забіла
 
  • Завдання групам
Група «Натуралісти»
Проаналізуйте вірш з погляду натуралістів-екологів. Знайдіть зв’язки між шипшиною, птахами і людиною. Дайте екологічну характеристику цій рослині. Доповніть думку автора.
 
Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукави.
Вона кричить:
— Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава,
Не всі, не всі, хоч ягідку залиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш,
І просто осінь щоб була красива.
Ліна Костенко
 
Імовірна відповідь. Шипшина — росте на узліссі, це світлолюбний кущ. Плоди — несправжні горішки у розрослому квітколожі, вони багаті на вітаміни С.
 
Її поїдають птахи. Автор цього вірша закликає всіх до збереження природи, про дбайливе ставлення до неї, звертає увагу на красу рослини.
 
Група «Художники»
Допоможіть правильно посадити квіти біля свого будинку. Усі рослини принесені з лісу. Це папороть, шипшина, суниці, підсніжники, ліщина, горобина, копитняк.
 
Умови плану будинку. Праворуч росте високий дуб. Зліва стоїть альтанка. Навколо будинку — квітники-клумби, грядки. 
 
Імовірна відповідь. Папороть може рости в тіні під дубом, шипшина росте на сонці, навколо дому; підсніжники — це ранні квіти — саджати їх треба перед хатою на сонці; копитняк — витримує тінь — саджати під дубом, як в лісі; суниці — на грядках на сонці; горобина і ліщина ростуть на узліссях — можна садити навколо хати.
 
Група «Екологи»
Складіть пам’ятку «Берегти природу повинен кожен». Пригадайте Правила поведінки в природі, які ми з вами повторювали перед уроком. А тепер самі складіть таку пам’ятку (перечисліть правила поведінки, які допоможуть зберігати ресурси, чисте повітря, воду, ґрунти).
 
 
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
 
Оформити звіти про екскурсію:
  • обмінятися інформацією з учнями інших груп;
  • закінчити роботу над проектами згідно завдань;
  • за бажанням: зробити малюнки рослин чи фотосесію про побачене; скласти кросворди, ребуси, сенкани тощо; підібрати художні твори про природу (вірші, загадки, приказки чи описи в прозі, можливо, хтось сам складе вірш чи твір-мініатюру).
 
 
ЛІТЕРАТУРА
  1. Ющенко О. К. Заповідники України. — К. : «Радянська школа», 1985.
  2. Масляк П. О., Шищенко П. О. Хрестоматія з географії України. — К. : Видавництво «Генеза», 1994.
  3. Білявський Г. О., Фурдуй Р. С. Основи економічних знань. — К. : «Либідь», 1997.
  4. Курхут В. В. Ліки навколо нас. — К. : «Здоров’я», 1975.
  5. Соболь В. І. Біологія. — К. : «Грамота», 2007.
Dounload PDF

Відгуки читачів