Дарунки Осені. Комплексні заняття з розділу «Мова рідна, слово рідне» у старшій групі

Н. А. Гульовата, вихователь-методист, ДНЗ № 31 «Чебурашка», м. Умань


Програмовий зміст: сприяти формуванню лексичної компетентності, викликати інтерес до слова, його значення; ознайомити дітей з омонімами — словами, що вимовляються однаково, але мають різне значення (лист (з дерева), лист (письмове повідомлення), лист (фанери, металу, шиферу)); вправляти в утворенні порівняльних зворотів, використовуючи сполучники (як, мов, немов); продовжувати навчати складати описові розповіді за допомогою схеми; розвивати пам’ять, зв’язне монологічне мовлення, інтерес і бажання розповідати за власною ініціативою та пропозицією вихователя, оцінно-контрольні дії; продовжувати формувати дружні взаємини; спонукати до прояву різних емоцій та почуттів одне до одного.
 
Матеріал: схема опису листя; гірлянда із листя; листочок для опису (для кожної дитини); картки із зображенням предметів для утворення порівняльних зворотів.
 
 
Хід заняття
 
Вихователь. Сьогодні вранці я отримала цей конверт, адресований нашій групі. Мені дуже кортіло дізнатися, що там, але я вирішила дочекатися, коли прийдуть усі діти, щоб поглянути разом. Вам цікаво? (Так) Що в конверті?
 
Вихователь дістає з конверта і викладає на дошці аркуш кольорового паперу; аркуш паперу у клітинку; лист з дерева; друковані зображення листа металу, листа з випічкою, листів шиферу та фанери і написаний лист.
 
— Навіщо потрібні ці речі? Можливо, тут написано, що це все означає. (Читає: «Любі діти! Я давно спостерігаю за вами і помітила, що ви розумні й допитливі, любите спостерігати і дізнаватися щось нове. Я приготувала для вас цікаві завдання. Ваша Осінь».)
 
— Що об’єднує ці речі? (Діти висловлюють свої міркування. Вихователь підводить дітей до того, що всі ці речі називають одним словом лист, пояснює, що в українській мові є слова, що вимовляються однаково, але мають різне значення.)
 
— Як слово лист можна сказати у зменшувально-пестливо? (Лист, листочок)
 
— Про які з цих речей можна так сказати, а про які — ні? (Про лист, як звернення однієї або кількох людей до іншої особи або групи людей не можна сказати «листок», «листочок», інакше зміст цього слова буде іншим.)
 
— Назвіть різновиди сучасних листів. (Звукові, електронні, відео)
 
— Ми не скажемо: листочок металу, шиферу, фанери тому, що це вже буде частина цілого листа.
 
— Листочки з дерев можуть бути і великими і малими, а ще на що вони схожі, ви зможете дізнатися із другого завдання Осені.
 

 

Гра «На що схожий листочок»

 

Вихователь звертає увагу дітей на роздані картинки.
 
— Порівняйте назване слово із зображенням на картинці.
 
 
Вихователь показує листочок, промовляючи:
 
— листочок жовтий, як... (кульбаба, курча, сонечко, золото);
 
— листочок легенький, немов... (пір’ячко, сніжинка, павутинка);
 
— незабаром листочок полетить і закружляє, як... (пташечка, метелик, сніжинка);
 
— земля вкривається осіннім листям, мов... (килимом, ковдрою).
 
 
(Діти продовжують порівняльний зворот, відповідно до картки з картинкою.)
 
— Осінь подарувала нам цю чудову гірлянду з листочків.
 
 
Вихователь запрошує дітей підійти до гірлянди з листям.
 
— Діти, уявіть, що ви — вітерці-пустунці. Подуйте на листочки спочатку легенько, а потім сильніше.
 
 
Вправа на дихання «Вітерець шелестить листям»
 
— Як розмовляють листочки між собою? (Звуконаслідування шелестіння листя з різною силою
видиху повітря.)
 
Вихователь читає віршик, показуючи на листочки.
 
Листочки-парашутики,
Як стомлені пташки,
Летять і опускаються
На трави і стежки.
 
— З чим порівнюють у вірші листочки? (Відповіді дітей.)
 
— Що листочки вміють робити? (Відповіді дітей.)
 
— Уявіть себе в парку, де багато різнокольорового листя. Ви його збираєте.
 
 
Вправа «Збираємо листочки»
 
Звучить музика, діти виконують рухи відповідно до тексту.
 
Осінь, осінь, лист жовтіє,
З неба часом дощик сіє,
Червонясте, золотисте,
Опадає з дерев листя.
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають.
Наче човники рікою
Їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті —
Червонясті, золотисті.
 
Музика стихає, діти сідають на свої місця.
 
— Маємо ще одне завдання від Осені: «Я щороку дарую деревам і кущам святкове різнокольорове, барвисте вбрання. Дуже хочу, щоб ви оцінили мою роботу і спробували описати осінні листочки. А на допомогу я дарую вам оцю схему».
 
Розшифруймо ці символи на схемі.
 
Діти розглядають схему опису, з’ясовують значення символів.
 
 
Опис осіннього листочка за схемою
 
1. Назва листочка.
2. На якому дереві росте.
3. Розмір.
4. Будова листка (листкова пластинка, черешок, прожилки).
5. Форма.
6. Колір.
7. Як змінює осінь забарвлення листя.
8. Значення в житті в людини.
 
Діти описують кожний листочок за схемою.
 
 
Підсумок заняття
 
Бесіда
 
— Ми виконали всі завдання Осені. Чи задоволена вона нашими результатами? Чому?
 
— Який дарунок Осені допоміг мені провести заняття?
 
— Які завдання ви виконували?
 
— Які виникали труднощі?
 
— Про які слова дізналися?
 
 
Вправа «Комплімент»
 
Діти утворюють коло, передають листочок одне одному, дарують компліменти, оцінюючи роботу товариша на занятті. Наприклад: «Ось тобі листочок, Оленко, бо ти гарно складала розповідь» і т. ін. Вихователь за потреби допомагає дітям.
 
Dounload PDF

Відгуки читачів

Залиште перший відгук.

Залишити відгук

Ваше ім'я
E-mail (не публікується)
Відгук
Введіть 9383
 
Догори