Гімн красі, радощам життя і коханню в поезіях Сапфо та Анакреона. 8-й клас

О. Г. Таценюк, учитель світової літератури та російської мови Нехаївської ЗОШ І–ІІІ ст., Коропський р-н, Чернігівська обл.


Цілі:

  • навчальні: поглиблювати знання учнів про античну поезію; ознайомити із творчістю Сапфо та Анакреона;
  • розвивальні: розвивати вміння аналізувати поетичний текст, навички виразного читання, логічного мислення, зв’язного мовлення;
  • виховні: сприяти вихованню оптимістичного ставлення до життя.
Хід уроку
 
І. Організаційний момент
 
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
 
Читання вчителем вірша
 
Коли кохаєш — все довкола розцвіта,
і сонце стає ніби яскравішим.
Коли кохаєш — у серці в тебе весна,
і все довкола здається гарнішим.
Коли ти любиш — хочеться співать і людям дарувати саму себе.
Коли ти любиш — все тобі здолать:
невзгоди, зло — це не страшне для тебе.
Нехай же це прекрасне почуття поселиться у серці кожної людини.
І забуяє, задзвенить наше життя, й жорстокість,
ненависть навіки згинуть.
 
  • Про що розповідається у цій поезії?
  • Яка основна думка вірша?
 
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
 
IV. Робота над темою уроку
 
1. Слово вчителя
— Давні греки любили й цінували життя — цей найкращий дарунок богів. Оспівування радощів буття пронизує твори більшості відомих поетів того часу, зокрема Анакреона. Відомо, що його творчість започаткувала напрям ліричної поезії під назвою анакреонтична поезія, який існує і сьогодні. Цей вид лірики оспівує вузьке коло тем: кохання, веселощі, дружбу, вино, бенкети. Яким же він був — давньогрецький оптиміст Анакреон? Послухаємо виступи наших підготовлених учнів.
 
2. Повідомлення підготовлених учнів про життя та творчість Анакреона
 
3. Виразне читання поезії Анакреона «Принеси води…»
 
4. Бесіда за змістом прочитаного
  • Який загальний настрій вірша? (Веселий, оптимістичний, навіть дещо легковажний.)
  • ??Хто з богів прославляється в поезії? (Бог кохання Ерот, якого поет вважає володарем над богами й людьми.)
  • ??Подумайте, які слова створюють безтурботний настрій поезії. (Вино, пісня, бенкет, квіти, Ерот)
  • ?? Яким поетові уявляється життя? (Легким, безтурботним, веселим)
 
5. Виразне читання вірша Анакреона «Золотоволосий Ерот…»
 
6. Аналіз прочитаної поезії Анакреона
  • Яким у цьому вірші постає поет? (Поет постає чоловіком похилих літ, але його звички не змінилися.)
  • Що зображено в поезії? (Прикра любовна пригода)
  • Як автор ставиться до життєвих прикростей? (Із легкою іронією)
  • Який настрій цього вірша? (Веселий, безтурботний)
  • Які образи використані у вірші? (Золотоволосий Ерот, пурпурний м’яч, дівчина в барвних сандалях)
  • Які засоби виразності використовує автор? (Епітети)
  • Яка основна думка твору? (Ерот вирішує долю людей: він змушує їх закохуватися, і нерідко безнадійно, змушує страждати навіть такого немолодого чоловіка, як герой нашої поезії.)
 
7. Слово вчителя
— Оспівуванню найпрекраснішого людського почуття — кохання — присвятила свою творчість й уславлена давньогрецька поетеса Сапфо, яку дуже високо цінували сучасники. Слід зазначити, що в той час вільна жінка могла обрати один із двох способів життя: вийти заміж та піклуватися про родину чи залишитися вільною і присвятити своє життя, наприклад, мистецтву. Сапфо обрала другий шлях. Яким же було життя цієї дивовижної жінки? Послухаємо виступи підготовлених учнів.
 
8. Повідомлення підготовлених учнів про життя та творчість Сапфо
 
9. Виразне читання вірша «До богів подібний…»
 
10. Бесіда за змістом прочитаного
  • Визначте тему поезії. (Відображення почуттів кохання й ревнощів)
  • ??Який настрій вірша? (Схвильований, емоційний)
  • ??Якою зображена лірична героїня? (Уперше показано фізичний і психічний стан героїні. Передано любовну знемогу жінки.)
  • ??Чи є у вас відчуття, що цій поезії більше ніж 2,5 тисячі років? (Ні. Адже і в наш час люди здатні так сильно закохуватися.)
  • ??Які художні засоби використовує Сапфо? (Епітети, порівняння, гіперболу)
 
11. Виразне читання вчителем вірша «Жереб мені випав такий…»
 
12. Бесіда за змістом прочитаного
  • ??Яка тема поезії? (Любов до життя, радісне його сприйняття)
  • ??Як у вірш вливається тема природи? (Ласкою весни, сяйвом сонця. Краса природи зливається з радісним сприйняттям життя.)
  • ??Як у вірші лунає тема долі? (Греки вірили у долю. Але доля ліричної героїні дуже щаслива.)
  • ??У чому поетеса вбачає своє призначення? (В оспівуванні радощів життя)
 
V. Закріплення вивченого матеріалу
 
1. Підсумкова бесіда (середній та достатній рівень)?? 
  • Які основні теми анакреонтичної поезії?
  • Яка тематика віршів Анакреона?
  • У творчості яких поетів зустрічаються анакреонтичні мотиви?
  • ??Яка тематика ліричних творів Сапфо?
  • ??Які засоби виразності найчастіше використовували Сапфо та Анакреон?
  • ??Який загальний настрій проаналізованих на уроці творів?
 
2. Творча робота (в парах) (високий рівень) ?? Висловіть своє враження від поезії Сапфо або Анакреона у формі сенкану.
 
3. Складання асоціативного ланцюжка
  • Які асоціації викликає у вас слово кохання?
 
4. Узагальнююче слово вчителя
— Культ Краси і Гармонії, який сповідували античні майстри, допоміг їм подолати Вічність і не зберегти чарівну принаду своїх творів й до сьогодні. Античне мистецтво вічне, бо своїм оптимізмом воно надихає й сучасних поетів на створення нових дивовижних шедеврів.
 
(Учитель читає вірш М. К. Зерова «Класики».)
 
Ви вже давно ступили за поріг
Життя земного, лірники-півбоги,
І голос ваш — рапсодії й еклоги —
Дзвенить вві тьмі Аїдових доріг.
І чорний сум, безмовний жаль наліг
На берег наш, на скитські перелоги.
Невже ж повік не буде вам спромоги
Навідатись на наш північний сніг?
І ваше слово, смак, калагатія
Для нас лиш порив, недосяжна мрія
Та гострої розлуки гострий біль.
І лиш одна ще тішить дух поета,
Одна відроджує ваш строгий стиль —
Ясна, дзвінка закінченість сонета.
 
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати статтю підручника про поезію Давньої Греції.
2. Вивчити напам’ять одну із поезій Сапфо.
Dounload PDF

Відгуки читачів