Фізичні й хімічні явища. Хімічні реакції та ознаки, що їх супроводжують. 7 клас

Т. І. Дегтярьова, учитель хімії вищої категорії, учитель-методист Зимогір’ївської ЗОШ, Слов’яносербський р-н, Луганська обл.


Цілі:

  • розширити знання про фізичні явища, ознайомити з поняттями «хімічні явища», «хімічні реакції», «ознаки хімічних реакцій»;
  • розвивати креативні здібності учнів та психічні процеси (сприйняття, пам’ять, увагу, уяву), а також прагнення до пошуку кращих варіантів розв’язання навчальних завдань;
  • виховувати допитливість, самостійність, доброзичливість, здатність висловлювати свою думку, слухати інших.

 

Обладнання та реактиви: картки-білети «Щасливий квиток», куле-стрижневі моделі будови молекул неорганічних сполук; CaCO3 , НСl, Na2SO4, BaCl2 , NaОН, фенолфталеїн, NH4Cl, Мg, H2O, нагрівний прилад, холодне скло, пробірки, плакати із зображенням явищ.
 
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП УРОКУ
 
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ
 
Учитель. Англієць Б. Хенней заповнював залізні трубки сумішшю гасу, кісткової олії та металевого літію. Потім трубки заварював, нагрівав упродовж 14 годин і різко охолоджував у крижаній воді. В одній з уцілілих трубок було виявлено 12 закопчених кристалів. Понад 60 років, усіма забуті, пролежали вони у Британському музеї, поки 1943 р. з допомогою рентгеноструктурного аналізу не було доведено, що 11 із них — алмази. І донині ці перші штучні алмази зберігаються у Британському музеї.
 
З олії та літію — алмази? Що це? Про що йдеться? Відповідь на це запитання ми маємо дати наприкінці уроку з теми «Фізичні й хімічні явища».
 
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ТА НОВИХ СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Учитель. Стародавні філософи стверджували: «Все тече, все змінюється». І насправді, народжуються люди, ростуть дерева, радують око квіти, світить Сонце, течуть річки, співають птахи, іде дощ, працюють заводи, виробляючи продукцію для людей, тварин, рослин, дозріває хлібна нива... Навколо нас постійно відбуваються зміни, які й називаються явищами.
 
І сьогодні на уроці ми маємо ретельно дослідити цю хімічну сторінку й відповісти на низку запитань:
  • Які бувають явища?
  • Як їх відрізнити?
  • Які ознаки супроводжують явища?
  • Для чого треба знати умови виникнення і перебігу явищ?
 
  • Дослідження перше
Наллємо в колбу води й нагріватимемо її, згодом вода закипає й починає випаровуватися. Якщо над парою встановити холодне скло, то через деякий час на його поверхні з’являються крап лі води.
  • З водою відбулися зміни?
  • Які? (Нагрівання, випаровування, конденсація)
  • Чи перетворилася вода в разі цих змін на іншу речовину?
 
Ми дослідили фізичне явище. (Учитель дає визначення й записує його на дошці (словничок), а учні — в зошитах.)
 
  • Дослідження друге
А тепер заповнимо водою прилад і ввімкнемо електричний струм. Незабаром можна спостерігати утворення двох газів, які збираються у пробірках над водою (кисень і водень).
  • Чи відбулися з водою зміни?
  • Які?
  • Чи перетворилася вода на іншу речовину в рзультаті цих змін?
 
Зараз ми дослідили хімічне явище (дає визначення й записує його на дошці (словничок), а учні — в зошитах), або хімічну реакцію. (Дослід виконаємо за допомогою куле-стрижневих моделей).
 
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Щоб закріпити знання, які ви отримали, провівши дослідження, пропоную зіграти у гру «Уважний хімік». Я називатиму явища, а ви маєте сказати, до якого виду вони належать (фізичних чи хімічних), користуючись словником хімічних термінів:
  • вода замерзає;
  • калюжі висихають;
  • залізо іржавіє у вологому повітрі;
  • сіль розчинилася у воді;
  • свічка горить;
  • сірку змішали із залізними ошурками;
  • магніт притягує залізні предмети;
  • гасіння питної соди оцтом;
  • молоко скисає;
  • сніг розтанув;
  • у чайнику утворився накип;
  • почорніння срібних виробів;
  • утворення інею;
  • зі скла виготовляють пляшки, банки, інший посуд;
  • парафін плавиться;
  • змішування холодної та гарячої води;
  • спалюють дрова;
  • розчин фільтрують;
  • утворення туману;
  • шматочок цукру розтирають товкачиком;
  • спалили папір;
  • восени листя жовкне.
 
V. КОРЕГУВАННЯ РІВНЯ ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ Й НОВИХ СПОСОБІВ ДІЯЛЬНОСТІ
 
Учитель. На твердження «Восени листя жовкне» дано дві протилежні відповіді: фізичне явище та хімічна реакція. Яка ж із них правильна?
 
Проведемо третє дослідження, яке допоможе нам визначити ознаки, що супроводжують хімічні реакції:
1. Хімічні реакції, що супроводжуються виділенням газу. CaCO HCl 3 ( + )
2. Хімічна реакція, що супроводжується випаданням осаду. Na SO BaCl 2 4 2 ( + )
3. Хімічна реакція, що супроводжується появою забарвлення. (NaОН + фенолфталеїн)
4. Хімічна реакція, що супроводжується появою запаху. NH Cl NaOH 4 ( + )
5. Хімічна реакція, що супроводжується виділенням теплоти (Mg + HCl). (Учитель дає поняття екзотермічної реакції. Запис у словничку)
6. Хімічна реакція, що супроводжується виділенням світла. («Хімічний вулкан»)
 
Хімічні реакції можуть супроводжуватися поглинанням тепла (ендотермічні реакції), розчиненням осаду, зникненням забарвлення та запаху, появою електричної енергії тощо. Тож «восени листя жовкне» — явище хімічне.
 
VI. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
 
Інформація щодо ознак хімічних реакцій допоможе нам зараз зіграти у гру «Щасливий квиток». У вчителя три «білети», які обирають учасники трьох команд (три ряди в класній кімнаті):
  • «Фізичні явища».
  • «Хімічні реакції».
  • «Ознаки хімічних реакцій».
 
Кожен учасник команди записує прямо на картці свою відповідь (приклад явища, реакції чи ознаки реакції) і швидко передає картку наступному члену команди — по ряду до кінця. Після закінчення роботи учні зачитують та аналізують відповіді.
 
А зараз ускладнимо завдання і проведемо ще одне дослідження мистецьких «шедеврів» — малюнків і віршів, тема яких містить інформацію про фізичні та хімічні явища.
 
Ты знаешь, газ мельчайший, водород,
В соединении с кислородом — это
Июньский дождь от всех своих щедрот,
Сентябрьские туманы на рассветах.
Кипит железо, серебро, сурьма
И темно-бурые растворы брома.
И кажется Вселенная сама
Одной лабораторией огромной.
С. Щипачев
 
Я был как пересыщенный раствор.
Еще чуть-чуть — и начнется кристаллизация,
Поэзия станет выпадать во мне
Ромбами или октаэдрами.
С. Винокуров
 
Вода благоволила литься!
Она блистала столь чиста,
Что ни напиться, ни умыться,
И это было неспроста.
Ей не хватало ивы, тала
И горечи цветущих лоз.
Ей водорослей не хватало
И рыбы, жирной от стрекоз.
Ей не хватало быть волнистой,
Ей не хватало течь везде,
Ей жизни не хватало,
Чистой дистиллированной воде.
Л. Мартынов
 
Досліди
  • Кристалізація солі, що виділилися внаслідок кристалізації.
  • Горіння магнію.
  • Виділення газу в пляшці з квасом.
 
Учитель. Тепер я впевнена, що виконані дослідження дадуть змогу відповісти на завдання, яке було запропоноване у II етапі Всеукраїнської олімпіади з хімії для учнів 8 класу.
 
«Вася прийшов додому з уроку хімії та з подивом з’ясував, що його скрізь переслідують хімічні процеси. Так, колір змінюють папір під щіточкою з аквареллю та висихаючі бризки бруду на взутті; тепло виділяє сірник, що горить, батарея опалення та шкіра самого Васі; бульбашки газу виділяються зі здобного тіста та з гарячої сковороди, на яку потрапила вода. Вася відніс усі ці явища до хімічних, вирішив, що хімія — найголовніша з наук, і зайнявся нею».
 
Які свої помилки Вася незабаром побачить? Відповідь поясніть.
 
Фінал нашої дослідної діяльності відбудеться в конкурсі-захисті навчально-дослідних проектів за темами:
1. «Хімічні реакції, що приносять людині користь».
2. «Хімічні реакції, що шкодять людині».
(Робота в групах відбувається після жеребкування розрахунком: «Оксиген» — «Гідроген»).
 
Після обговорення в групах команда «Оксиген» наводить аргументи на користь першого твердження, а команда «Гідроген» — на користь другого. На підсумок цього діалогу — ще одна думка від учителя:
 
А химия, представьте, может быть
И другом человека, и врагом.
Она способна погубить, убить
И обернуться лечащим врачом.
Ведь самая хорошая наука
К нам то добром, то злобой повернется,
Смотря в какие, в чьи попала руки
И кто смотря за химию возьмется.
 
Учитель. Повернімося до дослідження Б. Хен-
нея. Тепер ми впевнено можемо сказати, що його
дослідження — це… (всі разом) хімічна реакція!
 
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
 
VIII. ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ
 
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати § 10, виконати вправу 7 (с. 75).
 
Заочна гра «Вигадай»
Згрупуйте слова в історію, яка б їх об’єднала: явище, природа, людина, вогонь, вода, життя, хімічний, повітря, фізичний, кисень, речовина, тепло, світло, сила, Всесвіт, краса.
 
ДОДАТОК
 
Робота переможця заочної гри «Вигадай»
Світлани Сироткіної (7-Б клас)
 
Будь-які зміни у цілому світі
Всіх нас вражають, дивують і тішать.
Стикаються з ними дорослі й діти
Кожної миті й дедалі частіше.
Це різні явища природи,
Існуючі у нашому житті.
У побуті — на благо людям, в нагороду
І руки простягають у справи всі людські.
«Фізичне явище, хімічне» —
Що це за терміни і що це за поняття?
Потрібне міркування в них логічне,
Не розгубитися щоб на шляху життя.
Наприклад, візьмемо ми воду,
Почнемо випарювати її,
І вже речовина — нова особа.
Газоподібна пара — агрегатний стан води.
Проте, якщо вода перетворилась
На дві нові речовини —
Нові два гази утворились,
А що іде? Як і коли?
Резонні зміни відбулися,
Тут дія струму допомогу надала.
У воді ж, де міститься повітря.
Тепер є водень, кисень — змінилася вода.
Де явище хімічне? Де фізичне?
І як це можна пояснити?
А виявляється, все досить гармонічно —
Ознаками їх можна розрізнити!
Фізичні явища — то явища, під час яких
Речовина не змінює будови.
З хімічними ж — все зовсім навпаки!
Їхні ознаки потрібно мати за основу:
Тут можуть виділитись світло і тепло.
З’явитись запах, колір помінятись.
Та будь-що самостійно з’ясувати все одно
Не в змозі ми,
яку б не проявляли ми завзятість!
Пояснює нам геть усе наука,
В житті не обійтися без якої,
Вона нам простягає свої руки,
Науки руки — сильної, корисної такої.
На ній ґрунтується весь Всесвіт,
І хочу вимовить слова:
«Це хімія! Наука гарна і чудесна!
І розвитку майбутнього краса!»
Dounload PDF

Відгуки читачів