Нестор Махно. Історія України. 10 клас

Дриль Л. Г., Копіюватський НВК, Монастрищенський р-н, Черкаська обл.


Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • визначати роль Н. Махно у боротьбі з білогвардійцями та кайзерівськими військами; пояснювати факт співпраці армії Махно, відносини з Центральною Радою;
  • називати хронологічні межі діяльності Н. Махна;
  • аналізувати діяльність Н. Махна, визначати його роль в історії України;
  • зіставляти, критично аналізувати й систематизувати інформацію про життя і діяльність Н. Махна.

 

Тип уроку: урок формування умінь та навичок.

 

Обладнання: історична карта «Громадянська війна 1918–1919 рр.»; портрет Нестора Махна.

 

Проблемне запитання:

—Нестор Махно — народний месник чи бандит.

 

Епіграф:

Где не было бы рабства,

Ни лжи, ни позора!

Ни презренных божеств, ни цепей,

Где не купить за злато любви простора,

Где лишь правда и правда людей.

Нестор Махно

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. За умов громадянської війни, коли щоразу прихід нової політичної сили супроводжується пограбуванням села, у населення сформувалась стійка недовіра до будь-якої влади. Виразником інтересів селянських мас півдня країни став Н. І. Махно, якого в народі шанобливо називали «батьком».

 

Багато сторінок в історії, де описана ця постать, є досить суперечливими та дискусійними. Якщо проаналізувати цей матеріал, виникає чимало суперечливих запитань, на які не можна дати конкретної відповіді і сьогодні.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Учитель. Боротьба за збереження державної незалежності України, яка перетворилась на жорстоку і кровопролитну війну 1918–1921 років, була логічним продовженням національно-демократичної революції.

 

У цій війні вирішувались ті ж питання, що стояли перед українським народом 1917 року: бути чи не бути Україні незалежною, державою з демократичною і політичною організацією та справедливим соціально-економічним устроєм?

 

На жаль, історія дала незадовільні відповіді на усі ці запитання. Державна незалежність була втрачена, сподівання на справедливе вирішення соціально-економічних питань згасли.

 

Проте кожен із політичних діячів (Симон Петлюра, Петро Скоропадський, Михайло Грушевський та багато інших), який брав участь у цій не легкій боротьбі, залишив свій слід в історії..

 

IІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Сьогодні ми спробуємо з вами дати свою оцінку діяльності Нестора Махна, ознайомившись з історичними джерелами та провівши дослідницьку роботу. Дізнаймось про біографічні сторінки життя Н. Махна, прослухавши підготовлену розповідь…
 
1-й у ч ень. Народився Н. І. Махно 1888 (1889) року в селі Гуляйполе Катеринославської губернії у бідній селянській сім’ї, де був п’ятою дитиною. Він рано відчув голод, почав працювати ще семирічним хлопчиком: випасав худобу, потім працював спочатку батраком, пізніше — робітником на заводі. У 16 років вступив до анархічного «Союзу бідних хліборобів». У роки першої революції брав участь у декількох нападах на місцевих багатіїв. 1908 року учасники були схоплені і засуджені до повішання, але з огляду на малий вік Нестора, його відправили до в’язниці на 20 років.
 
9 років у Бутирській в’язниці, кандали, туберкульоз. Його пристрастю стали політичні суперечки, він навіть намагався писати невеличкі статті, складати вірші. Тільки міцне здоров’я, жага життя допомогли вижити Нестору за цих нелюдських умов. Там у в’язниці він став ще більшим прихильником анархії.
 
2 березня 1917 року у зв’язку з Лютневою революцією його було звільнено з Бутирської в’язниці.
 
Учитель. Лютнева революція принесла багато змін. Почалось нове життя. Сімейне життя лідер анархістів поєднував з політичним. Пригадаймо визначення терміна «анархізм». 
 
Анархізм — суспільно-політична течія, що заперечувала необхідність державної влади, яка виступала за повне самоуправління общин, трудових колективів.
 
  • Початок політичної діяльності М. Махно
Учит е л ь. Влітку–восени 1918 року активізується селянська боротьба проти німецьих окупантів. На Катеринославщині цей рух був анархічним за спрямуванням. За історичними даними саме з 1918 року розпочинається політична діяльність Нестора Махно.
 
Вашій увазі пропонується уривок з відеофільму, який нам допоможе відтворити сам процес і причину виходу Н. Махна на передові позиції політичної діяльності.
 
Після перегляду відеофільму ви повинні дати відповідь на такі запитання:
  1. Чому Нестор Махно вирішив, що ніхто, крім нього, не зможе стати захисником українського народу?
  2. Що спонукало В. Леніна зустрітись з Н. Махном?
  3. Як ви вважаєте, чи об’єктивно В. Ленін оцінив Н. Махна як політичного діяча, військового керівника?
 
Учитель (робить підсумок після перегляду). Революція винесла на гребінь подій вольового й популярного ватажка Нестора Махна. Він був досить здібним керівником, добре знався на психології тодішньої селянської маси. Прийшовши на передові позиції політичної діяльності, незважаючи на свою непоказну зовнішність, Н. Махно умів спілкуватись з народом і вести його за собою. Н. Махно був прекрасним оратором і лідером. І саме після зустрічі з В. Леніним усвідомив, що на справедливе вирішення його ідей марно сподіватись.
 
Важкий тоді був час, адже треба було обрати правильний шлях, не помилитись. Саме, мабуть, через ці об’єктивні та суб’єктивні обставини український народ не зміг досягти у 1917–1921 роках незалежності. Девізом махновців були гасла: «Смерть насильникам трудящих!», «Влада породжує паразитів».
 
  • Утворення повстанської армії Н. Махно
Робота з історичним джерелом
 
Ознайомившись з історичним джерелом, дайте відповідь на запитання.
  1. Розкрити роль повстанської армії Н. Махна в реалізації планів більшовиків.
  2. З’ясувати, що приваблювало людей в армії Н. Махна.
 
Учитель. 5 серпня 1918 року Махно видав наказ про створення Революційної повстанської армії України (махновців). У ньому зазначалося, що «завданням нашої революційної армії і кожного повстанця, що вступив до неї, є чесна боротьба за повне звільнення трудящих України від усякого поневолення, за повне розкріпачення їх праці… Не може бути несправедливості в нашому середовищі. Не може бути від нас кривди хоча б одному сину чи дочці трудового народу, за який ми боремось».
 
За своєю структурою повстанська армія мала 4 корпуси, кожен з яких поділявся на полки, батальйони, роти, сотні, взводи, напіввзводи. Командарм Н. Махно підпорядковувався раді. Створення повстанської армії Нестора Махна мало важливу роль, бо своїми діями в білогвардійському тилу вона фактично врятувала радянську владу на території України.
 
Переважна більшість повстанців, майже 90 %, були українцями (сам Махно знав українську мову дуже погано, майже нею не спілкувався). Ідейним ядром махновського руху були традиції козацтва, загальної рівності та демократизму, на базі яких організаційно створювалися повстанські загони. Про національну специфіку говорить також використання повстанцями традиційної української військової термінології, у тому числі звернення «батько». Цей термін перетворився на вищу форму титулування отамана, обов’язками якого, окрім суто командирських функцій, було ще й виховання своїх підлеглих.
 
Більшовиків лякали такі погляди махновців на систему керівництва, зокрема зверхність місцевого самоврядування, неприйняття централізму, диктатури пролетаріату. Встановлений у межах Гуляйпільської республіки режим мав певні ознаки обмеженого демократичного характеру та в період загострення набував авторитарного характеру. Мине час, і Денікін скаже про армію Махна: «Армію Махна треба брати до уваги як серйозного противника, що, не маючи тилу, відмінно споряджений, переважає нас чисельністю, а сам батько Махно вміло керує боєм і сам завжди попереду».
 
Групова доурочна робота
 
Для більш поглибленого вивчення матеріалу на попередньому уроці клас було поділено на дві групи. Кожна з груп отримала доурочне завдання.
  • 1-ша група. Розкрити злети й падіння Н. Махно.
  • 2-га група. З’ясувати, як склалась доля Н. Махно після розгрому повстанської армії.
 
Учитель. На початку 1921 року повстанський рух став основною формою громадянської війни. Він був останньою силою, яка могла згуртувати селян. Чи не тому на території України діяли сотні дрібних повстанських загонів, які вели боротьбу лише в межах свого повіту? Покласти край громадянській війні міг лише політичний компроміс — між ворогуючими сторонами. Отже, ні розпорошені загони повстанців, кожен з яких воював лише на своїй території, ні комуністична влада не змогли б вийти з м’ясорубки громадянської війни, не вдавшись до компромісу. І цим компромісом стане запровадження непу, під час якого відбулось подальше утвердження радянської влади в Україні.
 
Нестор Махно — цікава особистість. Він людина-легенда, постать неоднозначна й суперечлива. Він зумів згуртувати під своїми чорно-малиновими прапори селян України, що виступили за свою землю і волю. 24 серпня 2006 року в Гуляйполі вперше було проведено Всеукраїнський фестиваль «День незалежності з Махном», на який з’їхалися як дослідники історичного минулого, так і сучасні послідовники лідера анархізму.
 
У рідному місті Н. Махна працює музей, де зібрані речі і документи про життя славетного земляка та поставлено пам’ятник легендарному ватажку.
 
Розгляд проблемного запитання
 
Учитель. За радянських часів діяльності Нестора Махна надавали негативну оцінку: «Він був одним із ватажків дрібнобуржуазної контрреволюції в Україні під час громадянської війни». Сьогодні в українських та в західних дослідженнях створено новий образ Махна: він постає не тираном, як раніше, а народним захисником, талановитим полководцем.
 
То ким же був Махно насправді: народним месником чи бандитом?
 
Спробуймо і ми з вами визначити місце Нестора Івановича Махна в історії.
 
(Учні беруть написи «так», «ні», «не визначився», що відповідає їхній позиції та пояснюють її.)
 
Учитель. Нестор Іванович Махно був лідером, досвідченим полководцем, політиком, сім’янином, який у своїх віршах висвітлював реальні події своєї повстанської армії. Пропоную заслухати кілька його віршів.
 
Читання учнями віршів
Кони версты рвут наметом…
Кони версты рвут наметом,
Нам свобода дорога,
Через прорезь пулемета
Я ищу в пыли врага.
Застрочу огнем кинжальным,
Как поближе подпущу.
Ничего в бою не жаль мне,
Ни о чем я не грущу.
Только радуюсь убойной
Силе моего дружка.
Видеть я могу спокойно
Только мертвого врага.
У меня одна забота.
Нет важней ее забот…
Кони версты рвут наметом.
Нестор Махно
 
ІV. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель. Махновський повстанський рух — явище в історії України. Проте аналіз махновського руху та діяльності Нестора Махна засвідчує, що поки що залишається досить багато сторінок, які потребують усвідомлення та дослідження.
 
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати міні-твір за темою «Значення діяльності Н. Махна для України».
 
Література
  1. Величко Ю. П. Україна. Сторінки історії / Ю. П. Величко. — X. : Ранок, 2008.
  2. Власов В. Вступ до історії України / В. Власов, О. Данилєвська. — К. : Ґенеза, 2005.
  3. Мокроуз О. П. Історія України. Плани-конспектів уроків 10-го класу / О. П. Мокроуз, О. Є. Розуміенко. — Х. : ВГ «Основа».
  4. Нечволод Л. І. Нетрадиційні уроки. Історія / Л. І. Нечволод. — Х., 2007.
  5. Україна. Героїчні битви. Злети і падіння Нестора Махно // В. В. Сядро, В. М. Скляренко. — Х., 2011.
Dounload PDF

Відгуки читачів