Дозволь собі бути щасливим. Тренінг для вчителів

Т. В. Драганчук


Щасливий той, хто вважає себе щасливим.

Г.Філдінг

 

 

Як часто протягом дня ми згадуємо про щастя? Відповіли? Тоді друге запитання: « Як часто ми дозволяємо собі бути щасливими?». Замислились? Про щастя слід не мріяти, щасливим треба бути. І нехай увесь світ зачекає!..

 

Мета: розкрити глибину розуміння поняття «щастя» кожного з учасників, допомогти вчителям глибше засвоїти поняття «щастя» та сприяти розвитку унікального вміння володіти ним.

 

Завдання: розвивати в учителів уміння короткої самопрезентації; сприяти формуванню позитивної самооцінки й усвідомленню унікальності особистості кожної людини; формувати вміння працювати в команді; розвивати рефлексивні навички.

 

Матеріали: мультимедійна установка, ноутбук, презентація, вислови про щастя, записані на ватмані, ватмани для вправ, стікери, маркери.

 

Час: 2 години.

 

 

Що означає бути щасливим?

Що означає бути щасливим?

Душевний стан, притаманний людині, —

Це сонячне світло, любов і тепло,

Натхнення й терпіння — всіх благ джерело.

 

Це посмішка вранці близької людини,

Це гомін птахів у саду на калині,

Це сонячне світло в долонях дитини

І те, що живу я у рідній країні.

 

Це тато і мама, дідусь і бабуся,

Це те, що я з друзями в школі учуся.

Живу на землі та плекаю надію,

Щоб бути щасливим — така моя мрія.

Л. Зінчук

 

 

Переднє слово

Психолог. Тема нашої сьогоднішньої зустрічі — «Дозволь собі бути щасливим».

 

То, що таке щастя? Впевнена, що кожен з нас хоча б раз у житті ставив собі це питання, намагався визначити для себе поняття щастя. І для кожного щастя — це щось своє. Щось таке, що ти відчуваєш постійно, а нестачу цього відчуваєш особливо різко й боляче.

 

У книжці «Алхімік» Пауло Коельо є епізод, яким можна проілюструвати одне з розумінь щастя:

«В одній країні правив цар-мудрець, і всі з’їжджалися до нього за порадою: як стати щасливим. Один юнак теж приїхав за такою порадою. Проте цар, замість того, щоб відкрити хлопцю рецепт щастя, сказав: «Набери в ложку соняшникової олії й обійди з цією ложкою всі палати мого замку, не проливши ані краплі». Коли юнак повернувся, цар спитав: «Чи сподобались тобі картини в моїй галереї? Чи зацікавили тебе книги в бібліотеці? Які в тебе враження від перських килимів, грецьких ваз, дивовижних квітів і водоспадів?» Проте юнак не помітив нічого, бо стежив за своєю ложкою олії. Тоді цар наказав йому знову пройти всюди з ложкою олії і розповісти про все, що захопить його. Юнак знову обійшов замок і був вражений витворами мистецтва і дарами природи, проте він розлив олію. Так ось, щастя — це бачити всю красу навколишнього світу (природи, мистецтва, людської душі) і не забувати про свою «ложку олії».

 

Ми всі хочемо бути щасливими. А що таке — щастя? Які його складові? Що впливає на наше відчуття щастя? Як навчитися бути щасливим? Про це й поговоримо на сьогоднішньому заняття.

 

  • Знайомство «Моя улюблена іграшка»

Мета: налаштувати на вільну атмосферу в колективі, доброзичливе ставлення один до одного.

Психолог. У кожної людини в дитинстві була улюблена іграшка. А чи пам’ятаєте ви свою? Що це було? Розкажіть колегам про почуття, які викликають спогади про неї.

 

Іграшка мого дитинства

Коли мені було _____ років.

У мене була іграшка на ім’я ____________________.

Мені зараз _____ років.

Намалюйте обличчя іграшки

Моя іграшка…

1.__________________________________

2.__________________________________

3.__________________________________

4.__________________________________

5.__________________________________

6.__________________________________

7.__________________________________

8.__________________________________

9.__________________________________

10._________________________________

Коли я згадую іграшку, то…

Вона мені допомагала…

Захищала коли…

Зараз іграшка (підкресліть):

 

Поряд зі мною

 

Живе на горищі

 

Подарувала

 

Віддала

 

Інше

 

  • Вправа «Скарбничка правил»

Мета:визначити правила для продуктивної роботи під час заняття, створити сприятливий психологічний клімат для активної роботи.

 

Учасники самостійно визначають правила. Потім об’єднуються в групи й виробляють загальні для своєї підгрупи правила, враховуючи думку кожного. Стікери кожної з груп демонструють напрацювання команди.

 

Правила роботи в групі:

  • активність;
  • правило «піднятої руки»;
  • говори «тут і тепер»;
  • доброзичлива, відкрита атмосфера;
  • без критики;
  • вимкнений мобільний телефон.

 

  • Вправа «Берег надії»

Мета: виявити сподівання учасників від роботи в групі й одержати зворотний зв’язок.

Учасники пишуть на стікерах овальної форми (човники) свої очікування від заняття та прикріплюють їх унизу біля «Острова надій», зображеного на ватмані.

 

  • Мозковий штурм «Щастя — це…»

Мета:розкрити глибину поняття «щастя» кожного з учасників, сприяти розвитку унікального вміння володіти ним.

 

Усі об’єднуються в три підгрупи: «Віра», «Надія», «Любов».

 

Психолог дає завдання кожній команді — дописати вислів на ватмані: «Щастя — це…»

 

Після виконання завдання ватмани з прописаними ідеями прикріплюють на дошку, починається обговорення.

— Чому для нас щастя — це…?

— Від чого залежить щастя?

— Якою має бути щаслива людина?

 

Інформаційне повідомлення «Що таке щастя?»

На запитання, що таке щастя, намагалися відповісти історики, письменники й філософи, залишивши нам перлини своїх геніальних думок. «Прагнення до щастя — це прагнення прагнень», — писав Л. Фейєрбах.

 

Існують формули щастя, а саме:

1. Найщасливіша та людина, яка потрібна всім.

2. Щастя — у праці.

3. Щастя — коли ти маєш багато грошей.

4. Щастя в коханні.

5. Щастя в подоланні себе, самовдосконаленні.

6. Щастя — у дітях.

7. Якщо хочеш бути щасливим — будь ним.

 

Щастя — це відчуття цілковитого задоволення життям, глибокого вдоволення і безмежної радості, які може відчути будь-хто.

 

  • Вправа «Фортеця»

Мета: показати сутьсамоаналізу та самопрезентації.

 

Заздалегідь підготовлені аркуші ділимо на 6 частин-віконець. Це й буде основа вашої фортеці, а власне те, на чому базується ваше життя…

 

  • Колаж «Формула щастя»

Мета: за малюнком, стимулюючи уяву, більше розкрити й закріпити глибину розуміння поняття щастя.

 

За порами року (зима, весна, літо, осінь) психолог об’єднує учасників у чотири групи та дає завдання: за допомогою добірок із журналу, висловів відомих людей, малюнка створити колаж «Формула щастя».

1. Група «Зима» отримує ватман з базовим малюнком «Океан».

2. Група «Весна» — ватман з базовим малюнком «Травичка».

3. Група «Літо» — ватман з базовим малюнком «Сонце».

4. Група «Осінь» — ватман з базовим малюнком «Небо».

 

Групи захищають свої колажі, обговорюють роботи, знаходять спільні та відмінні риси під час презентацій кожної команди.

 

  • Релаксаційна вправа «Визначення рівня щастя»

Психолог. Фахівці стверджують, що добрі справи позитивно впливають на наше здоров’я. З’ясувалося, що стан людини, котра охоплена добротою, організм сприймає як позитивний стрес і виробляє величезну кількість захисних речовин. Тому по-справжньому добрі люди набагато рідше хворіють. До того ж, у стані «пориву доброти» виробляють гормони, що активізують розумову діяльність і збуджують творчий потенціал.

 

Сядьте зручно. Розслабтесь. Зробіть кілька глибоких вдихів і видихів. Викличте у спогадах той день, коли ви почувалися абсолютно щасливими. Спробуйте пережити цей стан щастя. А в чому він виражається особисто для вас? У відсутності тривог, сумнівів? У відчутті удачі, подоланні всіх перешкод? В усвідомленні власної унікальності, неповторності, впевненості у собі? У впевненості в любові й дружбі близьких?

 

Спробуйте визначити свій рівень щастя сьогодні. Що вам заважає насолодитися щастям на всі 100 %? Ви тривожитеся про майбутнє? Вас тривожить щось у минулому? Ви порівнюєте себе з кимось? Ви відчуваєте, що вас хтось несправедливо скривдив? Ви хочете помститися комусь? Ви відчуваєте, що все марно й безнадійно?

 

Складіть перелік усього того, за що ви можете бути вдячні богові в цю мить. Простежте, аби до вашого переліку було включено все, що варте подяки: сонячний день, ваше здоров’я, здоров’я членів родини, несподівана радість, цікавий епізод з життя, житло, їжа, краса, любов, мир. Не впадайте в сумніви, скепсис, іронію. Ви фіксуєте факт, що у вашому житті чимало досить позитивних моментів.

 

Зафіксуйте в собі стан волі, внутрішньої незалежності від тривог, сумнівів у собі, страхів, сліпого підкорення, звички до товариства, змагальної боротьби, упадання перед авторитетами і заздрості до інших людей. Усвідомте, що щастя — це те, що є, а не гонитва за майбутніми досягненнями.

 

Обговорення вправи. Обмін почуттями та враженнями.

 

  • Вправа «Берег здійснених мрій» (зворотна рефлексія)

Мета: з’ясувати, наскільки справдилися сподівання учасників, з яким настроєм вони закінчують заняття.

 

Учасників просять підійти до намальованого «Берега надій» і озвучити, чи збулися їхні очікування. Якщо так, то слід переклеїти стікер на берег здійснених надій.

 

  • Підбиття підсумків

Мета: усвідомлення учасниками набутого на занятті досвіду.

 

Психолог. Наше заняття завершується. Сьогодні ми шукали відповіді на запитання про щастя, способи здобути його.

— Що корисного ви дізналися?

— Які завдання було складно виконувати?

— Що б ви хотіли побажати одне одному?

 

Наприкінці хотілося б лише додати: я — щаслива людина. І ви теж. Ми з вами красиві, здорові, розумні, добрі люди. Ми маємо свою мету, до якої прямуємо. І кожен несе в своєму серці мрію…

 

Ти щасливий тому, що...

1. Сьогодні вранці прокинувся здоровим, отже, ти щасливіший за 1 млн людей на цій планеті, які не доживуть до наступного тижня.

2. Ти ніколи не переживав війну, самотність, ув’язнення, агонію катування або голод — ти щасливіший, ніж 500 млн осіб у цьому світі.

3. Ти можеш піти до церкви без страху й загрози бути ув’язнення або смерті, отже, ти щасливіший, ніж 300 млн осіб у світі.

4. У твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, маєш дах над головою і постіль — ти багатший за 75 % людей, які цього позбавлені.

5. Якщо ти читаєш це, то ти не належиш до тих 2 млрд, які не вміють читати.

6. Ти можеш щодня бачити, чути й обіймати своїх рідних, а хтось такої можливості не має.

 

Якщо подивитися на світ і на свої проблеми з такої точки зору, стає зрозумілим, що ми — щасливі люди, просто не завжди вміємо помічати й цінувати щастя, яке в нас є.

 

Тому сьогоднішню нашу зустріч мені хотілося б завершити словами славетного поета, легендарного витязя української літератури Василя Симоненка:

Як мені даровано багато,

Скільки в мене щастя, чорт візьми!

На землі сміятись і страждати,

Жити і любить поміж людьми!

Dounload PDF

Відгуки читачів