Технологія виготовлення виробів методами художнього кування. Варіативний модуль

О. М. Гаврилюк, учитель технологій вищої категорії, старший учитель, Великомочульська ЗОШ I–III ступенів, Теплицький р-н, Вінницька обл.


Урок 4.

Основи технології створення виробів із використанням кованих елементів

 

Мета:

• навчальна:

  • сформувати уяву про можливість створення кованого виробу на основі раніше виготовлених елементів;
  • навчити учнів азів дизайнерського підходу до створення красивих і функціональних кованих виробів;
  • формувати уміння використовувати раніше набуті знання в процесі проектування та виготовлення кованих речей;
  • навчити учнів самостійно складати з наявних кованих елементів найпростіші вироби;

• розвивальна:

  • розвивати зацікавленість учнів до створення кованих виробів та дизайнерське бачення їх в інтер’єрі;
  • розвивати технічне мислення;

• виховна:

  • виховувати любов до українського ковальства, старанність, акуратність, практичність.

 

Обладнання, інструменти, матеріали: папір креслярський, набір креслярських інструментів, набір кованих деталей, стіл монтажний, ковальський інструмент, ручні електрофіковані інструменти.

 

Об’єкт праці: ковані вироби.

 

Міжпредметні зв’язки: креслення, технологія металів, дизайн, прикладне мистецтво.

 

Основні поняття: ковані елементи, технологія виготовлення кованих виробів, художнє конструювання.

 

Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

  • Перевірка присутніх.
  • Перевірка виконання домашнього завдання.
  • Встановлення наявності та справності обладнання, інструменту, та готових кованих елементів.
  • Інструктаж з безпеки проведення робіт.
  • Призначення чергових.

 

II. Актуалізація опорних знань і життєвого досвіду учнів

Прийом «Мікрофон»

  • Що спільного й відмінного в поняттях «художнє конструювання» і «дизайн»?
  • Поясніть поняття «ергодизайн».
  • Пригадайте закони композиції художньо конструкторських виробів.
  • Назвіть основні композиційні прийоми художнього конструювання.

 

Завдання на тренування пам’яті та перевірку теоретичних знань із теми «Виготовлення виробів методами холодного кування»

 

Ключове слово: кування.

1. Пристрій для згинання металевого прута в кілька загинів, що має вигляд спіралі різного діаметра.

2. Пристрій для згинання металевого прутка під необхідним кутом.

3. Ручний пристрій для закручування прутка навкруги повздовжньої осі.

4. Механізм для згинання заготовки по дузі визначеного радіуса.

5. Спосіб з’єднання кованих виробів між собою.

6. Бесіда із правил безпеки життєдіяльності.

7. Пристрій для формування з прутів деталей хвилеподібної форми.

Відповіді. 1. Равлик. 2. Гнутик. 3. Твістер. 4. Вальці. 5. Клепання. 6. Інструктаж. 7. Хвиля.

 

Учитель пропонує роздавальні матеріали й у процесі роботи контролює правильність відповідей, називає кращих, підбадьорює тих, хто помилився, а відповіді корегують інші учасники групи.

 

III. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Юні друзі, протягом кількох останніх уроків ми знайомилися з елементами технології художнього кування металу, училися виготовляти деякі ковані деталі. Однак реально ми бачимо, що найбільшого шарму набувають вироби, у яких поєднано багато різних кованих елементів. Тому сьогодні ми спробуємо самостійно створювати комбінації із раніше виготовлених деталей, опираючись на набуті знання та компетентності з тематики варіативного модуля.

 

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Тему уроку доцільно записати на дошці, повідомити навчальну мету, а завдання сформувати разом з учнями.

 

Завдання на урок:

  • навчити учнів основ конструювання простих кованих виробів;
  • сформувати компетентнісні навички зі способів з’єднання кованих елементів у єдину композицію, ураховуючи вимоги дизайну;
  • створити власний проект виробу із раніше виготовлених елементів.

 

V. Практична робота

1. Вступне слово вчителя

— Метал можна плавити, заливати у форму, штампувати, волочити, гнути, скручувати, кувати, чеканити тощо. А ще з нього можна одержати високоякісні ковані вироби.

 

Відомо, що ще з давніх часів холодне кування міді, самородного заліза було основним способом обробляння металу. Холодне кування практикували племена індіанців Північної Америки ще до ХVI ст. до н. е., і тільки згодом з’явилося гаряче кування в Ірані, Єгипті (III-IV ст. до н. е.).

 

Ручне кування в ХIХ ст. почала витісняти технологія машинного кування, тобто штампування, що дозволяло виготовляти багато простих деталей швидше та якісніше.

 

У наш час ковальське ремесло переживає вплив сучасних технологій, які покликані спростити нелегку працю ковалів за рахунок механізації деяких технологічних процесів: гнуття, різки і навіть частково кування.

 

Чимало ковалів поєднують у своїй роботі елементи декору, виготовлені заздалегідь шляхом лиття чи штампування з деталями холодного кування. Використовуючи такі елементи, можна буквально скласти малюнок із готових кованих деталей, з’єднати між собою гнутими лініями візерунка й отримати бажаний виріб. Слід додати, що ковані конструкції збирають за допомогою обтискачів (хомутів, скоб), шляхом клепання і зварювання.

 

Оригінальні, дуже красиві елементи орнаменту, різні комбінації із волют і спіралей, ліхтариків, листків, квітів та інших фігур дозволяють створювати нові нестандартні ковані вироби, які не мають аналогів та відрізняються неповторним шармом рукотворного авторського кування.

 

Так, ручне кування — робота досить важка, кропітка, творча, вимагає вправності й акуратності. Однак найвищою нагородою для майстрів є впевненість, що вони добре роблять свою справу.

 

На сьогоднішньому уроці ми спробуємо себе в цій ролі. Скористаємося методом проектів, який передбачає кілька етапів.

 

2. Етапи практичної роботи

Перший етап. Підготовчий

Учитель, знаючи здібності кожного свого учня, створює дві робочі групи і ставить перед кожною посильне завдання.

 

Група 1. Завдання: створити віконну решітку розміром 1500×1000 мм.

Учитель. Ковані решітки на вікна закріпилися в сучасному архітектурному стилі. Саме вони можуть змінити фасад будинку в кращий бік. Вони будуть виконувати не тільки захисні функції, а й стануть гармонійним продовженням будинку. Декоративні ковані решітки на вікнах нададуть будь-якому житлу відповідного шарму.

 

Група 2. Завдання: створити решітку для каміна розміром 600× 800 мм.

Учитель. Камінна решітка — це аксесуар для оформлення каміна, який запобігає випаданню дров із паливника. Однак вона ще й надає індивідуальності дизайну. Головною прикрасою каміна є його кована решітка, яка може поєднувати чимало узорів, стилів та дозволяє підлаштувати її під будь-який інтер’єр, що значно покращує дизайн не тільки каміну, а й кімнати, де він розміщений.

 

Умови виконання завдань практичної роботи: із попередньо виготовлених кованих елементів (вони представлені на окремому столі) та деяких додаткових (виготовляють у процесі роботи) створити власний проект виробу, виходячи із умов завдань.

 

Другий етап. Конструкторський

Етап передбачає створення конструкторського проекту в ескізній формі за правилами виконання креслень.

Групи працюють за методом «Мозкової атаки» та «Синектики». Одні члени груп висувають цікаві ідеї ескізів, інші їх критикують, аж до появи ідеї, що влаштує всіх. Підсумком дискусії має стати ескіз виробу, який доопрацьовують згідно з технічними умовами поставленого завдання.

Учитель виступає як консультант, але він не може бути критиком. Йому слід спостерігати за добором ідей, спрямовувати їх у визначене завданням русло, підтримувати дружні стосунки, забезпечувати колективне прийняття рішень.

 

Третій етап. Технологічний

Учні мають розробити технологію виготовлення задуманого виробу. Основним результатом реалізації цієї технології є складання технологічної карти.

Завершують етап складанням задуманого виробу згідно з операціями, прописаними технологічною картою, використовуючи обладнання, інструменти й ковані елементи.

Обладнання:стіл монтажний, ковальський інструмент, набір кованих елементів, електрофіковані інструменти, технологічна карта.

Процес виготовлення виробу учні мають виконувати самі, працюючи в групах. Однак у разі використання складних операцій зі зварюваннюя деталей, їх допоможе провести вчитель, який має досить ретельно стежити за дотриманням безпечних умов праці. Якщо планують з’єднувати деталі клепанням чи обтиском, то тут уже більшість операцій мають зробити самі учні, а вчителю відведена роль помічника й спостерігача.

Важливо, щоб діти самостійно створили той виріб, який вони уявно спроектували на папері, добилися такого дизайнерського рішення , яке б їм подобалося і приносило неабияке задоволення від власної творчості.

 

Четвертий етап. Підсумок практичної роботи

Учні мають самостійно оцінити свої роботи, бути готовими до їх захисту.

 

3. Слово вчителя

— Виготовляти ковані вироби, які будуть вам до вподоби, зовсім непросто. І ви це зрозуміли в ході практичної роботи. Непросто ще й тому, що на кожен створений виріб прийде виклик — більш складніший, кращий, який захопить вашу уяву, а в душі прокинеться нове бажання до створення інших виробів.

 

VI. Закріплення знань та вмінь учнів

Запитання для самоперевірки

  • З чого складають кований виріб?
  • Назвіть способи скріплення елементів у виробі.
  • Як називають обладнання, на якому складають вироби?
  • Сформулюйте переваги й недоліки процесу зварювання кованих деталей.

 

Інтелектуальне змагання

Учитель. Перевірте свою пам’ять, теоретичні знання з виготовлення виробів методом художнього кування. Розгадайте кросворд і визначте ключове слово.

Кросворд для закріплення матеріалу з вивченої на уроці теми.

 

Ключове слово: виріб.

1. Спосіб з’єднання металів.

2. Країна, у якій з’явилося гаряче кування.

3. Вид кування металу.

4. Обладнання для монтажу кованих виробів.

5. Елемент для з’єднання кованих деталей.

Відповіді. 1. Зварювання. 2. Єгипет. 3. Гаряче. 4. Стіл. 5. Скоба.

 

VII. Підсумки уроку

Прийом «Роблю висновок»

Учитель. Сьогодні ми багато чого дізналися про технологію створення кованих виробів із попередньо виготовлених елементів. Крім того, ви навчилися деяких компетентностей самостійного складання як ескізів, так і самих виробів. Вважаю, що набуті вміння стануть у пригоді вам у подальшому житті.

 

VIII. Рефлексія

Прийом «Мікрофон»

  • Що нового ви навчилися на уроці?
  • Чи зможете ви самостійно застосовувати набуті навики?
  • А чи сподобався вам урок. Якщо ні, то що ви хотіли б змінити?

Учитель аналізує урок, відмічає кращих, указує на виявлені недоліки та шляхи їх усунення, мотивує та оцінює здібності учнів, обґрунтовує та виставляє оцінки в класний журнал та щоденники учнів.

 

IX.Домашнє завдання

  • Виконати ескіз кованого виробу на тему «Рамка для дзеркала».

 

Х. Прибирання робочих місць

Далі буде.

Dounload PDF

Відгуки читачів