Екологічний бумеранг. Гра-конкурс

Л. С. Голуб, учитель біології вищої категорії, старший учитель ЗОШ № 3, м. Южноукраїнськ, Миколаївська обл.


Хід конкурсу
 
Учасники об’єднуються у дві команди. Обирають капітана й визначають назву команди.
 
1 - й в е д у ч и й. Добрий день, дорогі друзі! Сьогодні ми проведемо гру-конкурс «Екологічний бумеранг». Ми сподіваємося, що тут зібралися не байдужі до нашого справжнього скарбу — природи.
 
2 - й в е д у ч и й. Тут зібралися ті, хто добре розуміє, що Земля — наш спільний дім, іншого немає й бути не може.
 
1 - й в е д у ч и й. За вікном найкраща пора року. Повітря напоєне п’янким ароматом пробудження, першого цвітіння. З’явилися перші квіти — проліски. Звисають сережки ліщини, а хмарки пилку здіймаються від найлегшого подиху вітру — це цвітуть тополя, вільха, береза, в’яз, берест. Над сріблястими «котиками» верби гудуть бджоли.
 
2 - й в е д у ч и й. Дійсно, прекрасна природа під час її весняного пробудження. Скільки радості вона може дарувати людям! Але ми, люди, повинні не тільки користуватися тими благами, які приносить нам у дар природа. Найголовніше для всіх людей — зберегти Землю, наш спільний дім. Адже лише бережливе ставлення до природи може зберегти її для нас і майбутніх поколінь. А щоби зберегти природу, потрібно її знати й любити.
 
1 - й в е д у ч и й. Сьогодні відбудеться розмова про проблеми екології. «Екологічний бумеранг» означає: нерозумні дії людей на планеті Земля найближчим часом можуть обернутися великим нещастям, бідами для всього людства, адже «бумеранг» — це повернення. Що потрібно знати, як слід діяти, щоби зберегти екологічну чистоту нашої планети? Про це ми й поговоримо сьогодні. Стривайте, а що це за шум?
 
Вибігають дві учасниці — неохайні, з різним непотребом на одязі та в руках.
 
Діалог
 
К а п о с н и ц я. Невже це ти, Бруднуля?
 
Б р у д н у л я. Так. Я, Капоснице. (Б’ють по руках одна одну, сідають і лузгають насіння.)
 
К а п о с н и ц я. А я дивлюся, ти виросла тут на морській водичці.
 
Б р у д н у л я. Як же мені не вирости. Люди про мене дбають. То нафти підкинуть, то побутових нечистот піділлють. І підприємства про мене не забувають. Старим очисним фільтрам каюк, а інших не ставлять. Росту в різні боки. Апетит страшний. Ось так і виросла.
 
К а п о с н и ц я. Я теж люблю людей. Що б я без них робила? Ось поглянь, яка я гарна! А все завдяки їм, людям. Добре, що вони смітники придумали. А які смітнички! Без цивілізації такого не придумаєш. Я стільки там прикольних прибамбасів познаходила. Ось подивися. Спідничка й маєчка — ультрафіолетового промінчика не пропускає. А рукавички? Он які модняцькі! І головне — зносу речам немає. Вічні! Будеш носити, носити, носити й носити… Дощик поллє — помиє, сонечко вигляне — висушить. Усе чисте. Спитаєте, що за матеріяльчик? Скажу. Поліпропіленчики, поліхлорвінільчики, полістирольчики та інші новомодні «чики», всього й не запам’ятаєш! І прикиньте, у землі не розкладається, не гниє, не знищується. А все люди! Молодці! Що й не кажи.
 
Підеш до річки вимитися… а там стічні води комплексу їй шарму додають. Риба — вся догори животиками пливе, загоряє. Ну не маю я себе де проявити. А поле! Поле ніжно обійняли пестициди, гербіциди, інсектициди, аж язик заплітається. Дощ пройде — калюжі, мов калейдоскоп — зелені, червоні, жовті… Екзотика! А вибух на атомній? Що вже радіація — не на один рік вистачить! Люди все за мене роблять, нікого нічим не здивуєш. Нудно мені.
 
Б р у д н у л я. Слухай, Капоснице! З моїм розумом та твоїми здібностями, може, якусь серйозну справу звершимо? Недавно я чула, що в порт будуть нафту в цистернах завозити. Може, намовимо залізничників, щоби вони їх відкрили. Тоді нафта в море й виллється. І я поласую, і ти задоволення отримаєш.
 
К а п о с н и ц я. Прекрасна ідейка! Пішли домовлятися! (Йдуть.)
 
2 - й в е д у ч ий. Сподіваємося, що цього разу в них нічого не вийде. Ну що, починаємо гру? 
 
 
І конкурс «Розминка»
 
1 - й в е д у ч ий. У природі все влаштовано гармонійно. Рештки життєдіяльності одного організму обов’язково використовує інший, і це приносить йому користь. Отже, в природі не буває сміття. Сучасна людина почала жити за іншими законами, тому скрізь, де вона з’являється, її супроводжує сміття. Щотижня кожна родина викидає не менше двох відер сміття. Увага!
 
Питання
  • Скільки сміття викидає родина за рік, якщо в році 52 тижні? (30 с)
  • ??Скільки сміття викидає наше місто за день, тиждень, рік? (30 с)
  • ??Як довго зберігається папір, бляшанки, скло, пластик? (30 с)
  • ??Ваші екологічні роздуми щодо цієї проблеми. (1 хв)
 
Музична пауза.
 
1 - й в е д у ч ий. Інколи люди необдумано приймають неправильні рішення, наслідки яких є просто катастрофічними (наприклад, про будівництво в районі озера Байкал лісохімічного комбінату). У результаті резервуар прісної води з унікальною фауною потрібно рятувати. Увага, команди! Згадайте ще випадки помилкових рішень. (1 хвилина на роздум)
 
Всі знають, що паління шкодить здоров’ю. А як страждає від цього наша планета? Наведіть приклади. (1 хв)
 
У наш час багато говорять про повітря, забруднене промисловими, побутовими, транспортними викидами. За один рейс Київ — Нью-Йорк суперлайнер спалює 35 т кисню. Автомобіль за рік викидає в повітря 10 кг гумового пилу. У промислових районах на 1 км2 щомісяця викидають 17 т сажі. У багатьох районах спостерігають явище, яке нагадує імлу: різко зменшується прозорість повітря, небо набуває брудного фіолетового кольору, з’являється неприємний запах. Увага!
 
Питання
  • Як називають це явище? Які його наслідки для природи й людини? (1 хв)
 
ІІ конкурс «“Океан” у кімнаті»
 
2 - й в е д у ч и й. Ви знаєте, що одним із найбільших резервуарів водного багатства є океани та моря. Навколо нас є безліч предметів, речей, прикрас, різних деталей, дуже багато ліків, які мають океанічне чи морське походження.
 
Отже, увага! Кожній команді необхідно назвати якомога більше предметів океанічного або морського походження. (2 хвилини на роздуми)
 
Музична пауза (учениця 7 класу виконує музичне привітання).
 
ІІІ конкурс «Загадка»
 
(Кожна правильна відповідь — 1 бал.)
 
1 - й в е д у ч и й. А зараз конкурс-загадка. Кожна команда якнайшвидше повинна дати правильну й повну відповідь.
 
1) Про яку квітку йдеться? Яка сьогодні доля цієї квітки? (Конвалія)
 
Наприкінці весни, коли сонце проситься в зелене обійстя тиші, у тінисті гаї, то тут, то там з’являються ніжні стебла, обсипані ніжними квітками. Стародавня слов’янська легенда розповідає: «Сміливого Садка покохала царівна Волхова. Одного разу в місячному сяйві вона побачила два силуети, в яких упізнала свого коханого й дівчину Любаву. Засмучена царівна не втрималася від сліз. Тільки місяць був свідком того, як ці сльози перетворилися на ніжні білі квіти. Ці квіти — герої багатьох легенд. Чари цієї квітки такі, що ніхто не може залишитися байдужим. Її дуже любили математик Софія Ковалевська, письменник Олександр Купрін, хімік Менделєєв. Відомий композитор П. І. Чайковський писав: «Коли наприкінці весни останній раз збирав улюблені квіти, сум здавив мені груди, і до майбутнього молитовно я звертаюсь: хоча б іще раз мені на них поглянути…»
 
2) Про яку рослину йдеться? Як використовує її людина? (Подорожник)
 
У Європі, Азії цю рослину можна побачити всюди. А ось в Америці вона ніколи не росла і з’явилася там разом із переселенцями з Європи. Там, де ступала нога європейських завойовників, виростала небачена рослина. А оскільки завойовники несли горе, «слід білої людини» (так прозвали місцеві жителі рослину) індійські племена стали просто ненавидіти. Ця рослина потрапила в немилість тому, що постійно нагадувала про завойовників.
 
3) Про яку квітку йдеться? Яка сьогодні доля цієї квітки? (Лілія)
 
У стародавній Греції ця квітка є символом краси. Дівчата плели з них вінки і прикрашали голови та свій одяг. Згідно з легендою, ця квітка виникла з тіла прекрасної німфи, що загинула від кохання та ревнощів до Геркулеса, який не відповів їй взаємністю. Стародавні німці вважали її лебединою квіткою за те, що людина ставала непереможною, якщо на її гербі поміщали сім таких квіток.
 
ІV конкурс «На острові»
 
1 - й в е д у ч и й. Кожна команда отримує картку з вихідними даними.
 
1. Дія відбувається в наші дні.
2. Острів розташований у зоні вологих субтропіків.
3. На острові немає джерел прісної води.
4. Поверхня острова — кам’яниста.
5. На березі ви знайшли гумовий шланг, шматок поліетиленової плівки, два пакети з-під чаю, поплавок рибальської сітки, шматок дошки з великими цвяхами.
6. Ви одягнені у тренувальний костюм і маєте під рукою лише складний ніж.
 
Питання
  • Як добути воду, вогонь і їжу, щоби вижити на острові? (Час — 3 хв, максимальна кількість балів — 5)
 
V конкурс «Закінчіть речення»
 
(Правильна відповідь — 1 бал)
2 - й в е д у ч и й. Чи знаєте ви народні прикмети?
 
1. Якщо ластівки літають над землею високо, а змії ліниво лежать у траві, то… (Буде хороша погода)
2. Якщо замовкають горобці, а зяблики збираються у зграю, то… (Незабаром прийде прохолода)
3. Якщо риби занурюються на дно водойми, а качки поспішають до води, поглядаючи на небо, то… (Буде дощ)
4. Грім у вересні — на… (Тепло)
5. Якщо багато павутиння і шпаки не поспішають відлітати, то осінь буде… (Тривала)
6. Якщо на Дмитра (8 листопада) випаде сніг, то весна буде… (Ранньою)
7. Якщо на Покрову (14 жовтня) вітер подує з півдня, то зима буде… (теплою), а якщо зі сходу, то… (Холодною)
8. Якщо сіль і цукор на столі зволожуються, то буде… (Дощ)
9. Ластівки низько літають… (Перед дощем)
10. Жаби голосно кумкають, а потім раптово замовкають… (Перед похолоданням)
 
VI конкурс «Чорний ящик»
1 - й в е д у ч и й. У чорному ящику лежить незвичайна річ, яку створили живі істоти. Ці створіння, працюючи разом, можуть утворювати нові ділянки суходолу, спричиняти загибель кораблів. А в одному місці Світового океану вони побудували таку споруду, яку за величиною можна порівняти з великим китайським муром. Про які створіння йдеться? Що в чорному ящику? (Корал)
 
У чорному ящику лежить природний предмет, який за зовнішньою будовою найбільше нагадує форму Землі. До речі, саме так уявляли Землю наші предки. Що це за предмет? (Яйце)
 
VІІ конкурс «Так чи ні?»
 
(За кожну правильну відповідь — 1 бал)
2 - й в е д у ч и й
1. Чи плачуть великі черепахи?
2. Чи правда, що восьминіг від страху біліє?
3. Чи отруйний кінчик меча у меч-риби?
4. Чи правда, що розмір деяких ліан більший за висоту Ейфелевої башти?
5. Чи ростуть на вершині Евересту квіти?
6. Чи правда, що блакитні троянди ростуть у Китаї?
7. Чи правда, що бджола гине, якщо когось вжалить?
8. Чи правда, що, якщо камбалу покласти на шахівницю, вона стане картатою?
 
Підбивають підсумки конкурсів, визначають переможців, нагороджують їх грамотами, призами і т. п. Між конкурсами можна вставити музичну паузу, провести конкурс для вболівальників чи конкурс плакатів, презентацій тощо.
 
Завершальне слово вчителя
 
Література
  1. Антологія української народної творчості. Закувала зозуленька. — К.: Веселка, 1989. — С. 431–432.
  2. Волков А. М. Земля и небо. — М., 1974. — 206 с.
  3. Емельянов Л. Г. Растения и вода. — Мн., 1977. — 160 с.
  4. Любар І. Г. Народ завбачує погоду. — К.: Товариство «Знання» УРСР, 1980. — С. 18–24.
  5. Плавильщиков Н. Н. Юным любителям природы. — М.: Детская литература, 1975. — 256 с.
Dounload PDF

Відгуки читачів