Навчаємося грамоти з Івасиком-Телесиком

 

О. А. Погулич*, м. Селидове, Донецька обл.

Мета:

-          розвивати інтерес до художнього слова, збага­чувати словниковий запас дітей;

-          закріпити вміння класифікувати звуки мови;

-          удосконалювати навички читання коротких слів;

-          вчити будувати прості, складні речення під час відповідей на запитання, ведення діалогу чи монологу;

-          розвивати акторські здібності дітей;

-          розвивати творчу уяву;

-          зміцнювати дрібні м’язи кисті;

-          виховувати ввічливість, бажання допомогти тому, кого спіткало лихо. 


ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ПОШУКОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗА КАЗКОЮ «ІВАСИК-ТЕЛЕСИК»

 

Мета:
  • розвивати інтерес до художнього слова, збагачувати словниковий запас дітей;
  • закріпити вміння класифікувати звуки мови;
  • удосконалювати навички читання коротких слів;
  • вчити будувати прості, складні речення під час відповідей на запитання, ведення діалогу чи монологу;
  • розвивати акторські здібності дітей;
  • розвивати творчу уяву;
  • зміцнювати дрібні м’язи кисті;
  • виховувати ввічливість, бажання допомогти тому, кого спіткало лихо.
 
ПЕРЕБІГ ЗАНЯТТЯ
 
1. У ВАС СЬОГОДНІ ДОБРИЙ НАСТРІЙ
На мою думку, прихід гостей — це завжди чудово.
Чи ви не забули, як слід поводитися, коли приходять гості? (Відповіді дітей.)
 
— А що вам хочеться робити, коли у вас чудовий настрій? (Грати, посміхатися, веселитися, робити подарунки, ходити на вечірки…)
 
— Маю пропозицію: давайте сьогодні відкладемо всі наші справи й будемо тільки грати і веселитися.
Хто згоден — поплескайте в долоні сильніше.
Хто не згоден — потупайте ногами.
 
— Здається, що мені хтось навмисно настрій зіпсував? Що це? Що це все значить?
 
2. ВПРАВА «РОЗСИПАНЕ СЛОВО»
 
В А І С И К
2 3 1 4 5 6
 
Спробуймо розібратися що до чого!
— Що перед нами?
— А які це букви? Назвіть їх.
 
А ви знаєте, що букви можуть про себе розповідати?
Ось, наприклад, буква А що може про себе сказати? (Позначає голосний звук, уміє добре співати, кричати, починає слова (автобус, ананас), може ховатися всередині слова (бак, мак) або стояти в кінці слова (книга).
 
— А чи є у А подруги, інші звуки, які теж можуть співати (у, і, е, о, и)? Співають вони дуже голосно, тому й назвали ці звуки голосними.
— А інші букви ви знаєте? (В, С, К)?
— А в яких предметах вони живуть? А чи є у нас в групі предмет з цими звуками? (Діти шукають предмети на задані звуки.)
 
Отже, підсумуємо:
— Скільки тут голосних? приголосних?
— А яких більше? (Однаково)
— Я все розумію, та навіщо, діти, тут цифри?
— Мені здається, тут якесь чаклунство!
— Що будемо з ними робити? Що пропонуєте? (Діти висловлюють пропозиції щодо виконання завдання.)
 
Викладаємо букви відповідно до цифр за порядком. Дістали слово «Івасик».
 
— Зверніть увагу, що на столі є ще якісь слова. Хто хоче їх прочитати?
 
Івасик-дивасик
Івасик-хлопчик
Івасик-Телесик

 

— Що можуть означати ці написи? (Розбирається окремо кожен напис: Івасик-дивасик — це, мабуть, хлопчик, який постійно чомусь дивується; Івасик-хлопчик — це ім’я хлопця). А які ще хлопчачі імена знаєте? Хто більше може назвати імен за півхвилини?
 
  • Гра-змагання
Івасик-Телесик — це назва казки.
 
  • Бесіда за змістом казки «Івасик-Телесик»
— А ви пам’ятаєте, про що ця казка?
— Який епізод вам більше всього запам’ятався, сподобався? А хто сподобався?
 
(Відповіді дітей були такими: сподобалося дерево, дуже добре, що воно виросло високе й порятувало Івасика… Гуси — молодці, врятували хлопчика, баба — доглядала за Івасиком, вміла пекти смачні пироги. Оленка, хоч і хотіла вчинити зле, але вона була незлою).
 
  • Гра «Добре — погано»
Що в казці добре, а що погано?
А що дивне? (Змія гризла дерево, щоб добратися до Івасика, а саме вміла літати, дід і баба не кинулися шукати Івасика і т. ін.).
 
  • Гра «Актори»
— А чи хотіли б ви зніматися у мультфільмах? Я пропоную зняти мультфільм, епізоди.
1 епізод — «Івасик-Телесик ловить рибку».
2 епізод — «Оленка хоче посадити Івасика в піч».
3 епізод — «Івасик на дереві».
4 епізод — «Баба ділить пиріжки, Івасик заглядає у віконце».
 
До речі, з чим були пиріжки? Як думаєш? (Зі сливами, черешнею, яблуками).
 
  • Пальчикова гімнастика «Пироги»
(Беруть каструлю (миску), вливають молоко, солять, цукор, яєчко розбивають, сіють муку, місять, розкочують, ріжуть, кладуть начинку, зліплюють.)
 
Придумати інший кінець.
— А чи хотіли б ви щось поміняти у казці?
 
Вихователь. Кінець міг би бути таким: Івасик попав у піч. Дід та баба так і не дочекалися його. Гарний кінець? Вам подобається?
 
Допоможіть придумати такий кінець, щоб Івасик та Оленка вижили, а змія стала доброю.
— А чи завжди змія була такою злою?
— А чому Оленка була такою?
— Чи міг Івасик подружитися з Оленкою? Як? (Розмірковуємо разом: поговорити одне з одним про щось цікаве, провести гру. Оленка ж знала якісь ігри).
 
  • Івасик учить Оленку улюбленої гри «Японська машина»
Хлопок, клацання лівою, правою рукою. Збільшуємо швидкість. Хто не може впоратися з керуванням — залишає гру.
 
— Якось Івасик вирішив показати Оленці свій човник та покатати, але Оленка побоялася, що вони можуть потонути у воді. 
Дослід «Тоне — не тоне»
 
  • Гра «Подарунки для Оленки, Івасика»
1 варіант. Для Оленки подарунки, про які можна сказати «моя іграшка», Івасику ж потрібні предмети, про які можна сказати «він мій».
2 варіант. Купити предмети із заданим звуком.
3 варіант. З певною кількістю складів.
 
Малювання картини до епізоду казки нитками (нетрадиційне малювання)
Dounload PDF

Відгуки читачів