Походження музики. Духові та струнні музичні інструменти («Музичне мистецтво», 5-й клас)

Н. К. Духно, учитель музичного мистецтва Черняхівської ЗОШ І—ІІІ ст. Кагарлицький р-н, Київська обл.


Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів з історією виникнення та призначенням музики, а також із групою духових музичних інструментів;
  • розвивальна: розвивати увагу, музичну пам’ять та вокально-хорові навички;
  • виховна: виховувати інтерес до музичного мистецтва.
Тип уроку: комбінований.
 
Обладнання: ТЗН; фотоматеріали («Духові музичні інструменти», «Струнні музичні інструменти»); нотний запис та слова пісні «Ода пісні» (муз. О. Антоняка, сл. А. Орел) — для кожного учня; каталог «Класифікація музичних інструментів» — для кожного учня.
 
Музичний матеріал: аудіозапис співу пташок; «Ода пісні» (муз. О. Антоняка, сл. А. Орел).
 
 
ХІД УРОКУ
 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
 
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
 
У ч и т е л ь. Наші далекі пращури у піснях і танках «розповідали» про небезпечне полювання, сутички зі звірами, описували таємничий та страшний ліс, передавали у звуках первісних музичних інструментів гуркіт грози, дзюрчання струмочка…
 
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Бесіда
 
У ч и т е л ь. Випадково помітивши, як зазвучало порожнє стебло очерету, коли подув вітер, людина навчилася виготовляти інструменти, звук яких утворюється від вдування повітря у трубку. Духові музичні інструменти почали створювати з кісток тварин, у яких просвердлювали отвори.
 
Учні опрацьовують за підручником легенду про винайдення сопілки.
 
Духові музичні інструменти виникли за дуже давніх часів. Завдяки археологічним дослідженням та знахідкам дізнаємося, що матеріалами для створення первісних інструментів були очерет, кістка або ріг тварини, морська мушля, шкаралупа горіха, дерево тощо. Ці інструменти наші пращури застосовували в повсякденному житті. За прадавніх часів існувало три різновиди духових інструментів, що різнилися засобами звукоутворення: свистячі, або лабіальні (прототип і попередник флейти); язичкові, або тростинні (прародич усіх дерев’яних духових інструментів, де звук утворюється за допомогою коливання повітряним струменем тростинки) і мундштукові, або амбушурні, де звук видобувають за допомогою вібрації губ, розташованих у мундштуці (пращури сучасних мідних духових інструментів).
 
Спочатку духові інструменти мали прикладне значення: насамперед були засобом передавання сигналів на значну відстань у мисливців, пастухів, у війську. Різноманітні роги й кістки тварин стали основою всіх різновидів сучасних духових інструментів. Дотепер знаходять примітивні інструменти, зокрема ріг зі зрізаним вузьким кінцем, глиняні та інші вироби, що звучать. Учитель характеризує духові музичні інструменти, демонструючи їх зображення. Учні працюють із каталогом «Класифікація музичних інструментів».
 
  • Як виникли струнні музичні інструменти? 
 
Випускаючи стрілу з мисливського лука, людина почула чарівний звук, і… зазвучала струна. Отже, струнні музичні інструменти також беруть початок у практичному житті людини, у її трудовій діяльності. За прадавніх часів людина, добуваючи їжу та одяг мисливством, створила лук. Натягуючи тятиву, зроблену, наприклад, із сухожилля тварини, мисливець помітив, що тятива під час пускання стріли звучить. Так виник перший струнний інструмент. Струнні інструменти народ створив свідомо, не за вимогами практичної діяльності (як ударні та духові), а для задоволення естетичних запитів. Люди не використовували струнних музичних інструментів ані під час полювання, як мисливські роги, ані під час колективної праці, як барабани чи тріскачки.
 
Жильним або волосяним струнам, що натягували на щипкові інструменти, надавали коливання пучками чи нігтями. Звук такого інструмента був ніжним і слабеньким.
 
Учитель характеризує струнні музичні інструменти, демонструючи їх зображення. Учні працюють із каталогом «Класифікація музичних інструментів».
 
Виконавська практика минулого була пов’язаною з народною піснею, що виконували в супроводі інструментів.
 
Народні пісні поділяють на дві великі групи: одні виконували для слухання, а інші — до танців.
 
Так у різних куточках світу з’явилися різноманітні музичні інструменти, що наслідували звуки природи: одні — спів пташок, інші — шум морської хвилі або завивання вітру тощо.
 
  • Слухання. «Спів пташок»
Учні прослуховують аудіозаписи співу птахів.
 
Зі звучанням якого музичного інструмента можна порівняти почуті звуки? (Відповіді учнів.)
 
  • Вокально-хорова робота
Учні продовжують розучувати «Оду пісні» (муз. О. Антоняка, сл. А. Орел), приділяючи увагу виразності виконання.
 
IV. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Бесіда
 
  • Що надихнуло людину на створення музичних інструментів?
  • Якими були перші музичні інструменти?
  • Чому музика є складовою життя людини?
 
Домашнє завдання
Знайдіть цікаву легенду або казку про музичний інструмент.
 
ЛІТЕРАТУРА
Музичне мистецтво: 5 кл. : підр. для загальноосвітніх навч. закладів / Л. М. Масол, Л. С. Аристова. — Х. : ТОВ «СИЦИЯ», 2013. 
 
 
Інтернет-ресурси
  • http://www.culturalstudies.in.ua/knigi_15_8.php
  • https://www.google.com.ua/search?q=духові+музичні+інструменти&es_sm
  • https://www.google.com.ua/search?q=струнні+музичні+інструменти&es_sm
  • http://uk.wikipedia.org/
Dounload PDF

Відгуки читачів