Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року (Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 11.06.2014 р. № 1/9-303)

Навчальні плани на 2014/2015 навчальний рік Робочі навчальні плани на 2014/2015 навчальний рік складено:
  • для 1–3-х класів — за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572;
  • для 4-х класів — за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОН України від 29.11.2005 № 682;

Навчальні плани на 2014/2015 навчальний рік Робочі навчальні плани на 2014/2015 навчальний рік складено:
  • для 1–3-х класів — за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572;
  • для 4-х класів — за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОН України від 29.11.2005 № 682;
  • для 5–6-х класів — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОН-молодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664;
  • для 7–9-х класів — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
  • для 10–11-х класів — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
  • для спеціалізованих шкіл (класів), з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів: 5–6 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОН-молодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664; 7–9 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66; 10–11 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
  • для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов: 1–3 класи — за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572; 4 клас — за Типовим навчальним планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом МОН України від 13.03.2006 № 182 чи Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОН України від 29.11.2005 № 682; 5–6 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОН молодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України 29.05.2014 № 664; 7–9 класи — за Типовим навчальним планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом МОН України від 13.03.2006 № 182; 10–11 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
  • для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу: 1–3 класи — за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572; 4 клас — за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом МОН України від 13.05.2005 № 291, з урахуванням змін в розподілі навчального часу та загальної кількості годин, визначених Типовими навчальними планами початкової школи (наказ МОН України від 29.11.2005 № 682); 5–6 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664; 7–9 класи — за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом МОН України від 13.05.2005 № 291; 10–11 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
  • для 8–9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів — за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОНмолодьспорт України від 23.05.2012 р. № 616;
  • для білінгвальних класів: 5–6 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664; 7–9 класи — за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН від 07.07.2009 № 626; 10–11 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
  • для вечірніх (змінних) загальноосвітніх шкіл: 5–6 класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664; 7–9 класи — за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 р. № 66; 10–11 (12) класи — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 р. № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
  • 7–9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин з вивченням двох іноземних мов можуть користуватися варіантами навчальних планів, доведеними до місцевих органів управління освітою та навчальних закладів листом МОН України від 14.06.2005 № 1/9-321. За цим варіантом можуть також складатись робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів, які передбачають вивчення двох мов національних меншин (замість другої іноземної мови запланована мова національної меншини); для 10–11-х класів — за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657.
Структура 2014/2015 навчального року
Відповідно до статті 16 Закону України «Про загальну середню освіту», структуру навчального року встановлюють загальноосвітні навчальні заклади за погодженням з місцевими органами управління освітою. Рекомендуємо навчальні заняття організувати за семестровою системою: І семестр — з 1 вересня до 26 (27 для шкіл, які працюють за шестиденним робочим тижнем) грудня, ІІ семестр — з 12 січня до 29 (30) травня. Канікули рекомендуємо провести в такі терміни: осінні з 27 жовтня до 2 листопада, зимові з 29 грудня до 11 січня, весняні з 23 до 29 березня.
 
Як передбачено ст. 34 Закону України «Про загальну середню освіту», навчальний рік закінчується проведенням державної підсумкової атестації випускників початкової (12–21 травня), основної (1–8 червня) і старшої (22–28 травня) школи. 2014/2015 навчального року передбачено проведення державної підсумкової атестації для учнів початкової школи у вигляді підсумкових контрольних робіт з трьох предметів: читання, української мови та математики.
 
Державну підсумкову атестацію для учнів основної та старшої школи передбачено провести у письмовій формі з трьох предметів: української мови, математики або історії та з предмета за вибором учнів (11 клас) чи школи (9 клас) за завданнями, розробленими загальноосвітніми навчальними закладами.
 
Вручення документів про освіту рекомендуємо провести для випускників 9-х класів 10–11 червня, 11-х класів — 30–31 травня.
 
Рішення про доцільність проведення навчальної практики та навчальних екскурсій загальноосвітні навчальні заклади приймають самостійно.
 
Розроблення робочих навчальних планів
Робочі навчальні плани розроблені загальноосвітніми навчальними закладами щорічно на основі Типових навчальних планів і затверджені відповідним органом управління освітою. Робочі навчальні плани містять пояснювальну записку та таблиці розподілу навчального часу між навчальними предметами. На титульній сторінці також зазначено навчальний рік, на який розроблено плани.
 
У пояснювальній записці вказано:
  • тип навчального закладу, кількість класів та учнів;
  • типові навчальні плани, за якими розроблені робочі навчальні плани для початкової, основної та старшої школи із зазначенням наказу Міністерства освіти і науки України, яким вони затверджені, із зазначенням номерів додатків;
  • особливості організації навчального процесу.
 
Таблиці розподілу навчального часу розроблені для початкової, основної та старшої школи на окремих аркушах.
 
Для закладів, які працюють у режимі повного дня, окремо додані таблиці розподілу навчального часу, передбаченого на додаткове опрацювання навчальних дисциплін у другій половині дня. Кількість часу для додаткового опрацювання визначена для кожного класу ДСанПіН 5.5.2.008-01 і не повинна перевищувати показників, наведених у таблиці:
Клас
Кількість часу на день для додаткового
опрацювання навчальних предметів
у режимі школи повного дня
1
2 45 хв
3 1 год 10 хв
4 1 год 30 хв
5 2,5 години
6 2,5 години
7 3 години
8 3 години
9 3 години
10 4 години
11 4 години
 
З метою виконання вимог Державних стандартів початкової, базової та повної загальної середньої освіти робочі навчальні плани повинні містити усі навчальні предмети інваріантної складової, передбачені обраним варіантом Типових навчальних планів.
 
За потребою спеціалізовані навчальні заклади (класи) з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназії, ліцеї, колегіуми, можуть перерозподіляти у 7–11 класах кількість годин між навчальними предметами у межах 15 відсотків. При цьому вилучення з навчального процесу предметів інваріантної складової не допускається. Години на їх вивчення можуть перерозподілятися (у бік зменшення) не більше ніж удвічі, порівняно з показниками Типових навчальних планів.
 
Варіативна складова Типових планів використана на:
  • збільшення кількості годин на вивчення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми, передбаченої навчальною програмою, здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксують у календарному плані, погодженим керівником навчального закладу чи його заступником. Учитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для цього предмета;
  • запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану навчальним закладом спеціалізацію, чи світоглядного спрямування (етика, історія релігій та культур, риторика, логіка, рідний край, хореографія, креслення, основи споживчих знань, світ професій тощо);
  • індивідуальні заняття та консультації.
 
Якщо години варіативної складової відведені на збільшення годин на вивчення окремих предметів інваріантної складової, то в робочих навчальних планах у колонці «Інваріантна складова» навпроти відповідного предмета ставлять надпис X+Y, де X — кількість годин, що передбачена типовими планами на вивчення предмета, а Y — кількість годин варіативної складової, додатково відведених на вивчення цього предмета.
 
Якщо години варіативної складової відведені на курси за вибором, то в колонці «Варіативна складова» зазначають ці курси та вказують кількість годин на їх вивчення. Курси можуть бути розраховані на 9, 18, 35 чи 70 академічних годин.
 
За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором можна здійснювати на сторінках класного журналу або в окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.
 
Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводять для окремих учнів, чи груп учнів. При цьому зазначають, із яких навчальних предметів інваріантної складової їх проводять. У класному журналі (у випадку відсутності вільних сторінок — в окремому журналі) зазначають склад групи, яка відвідує факультативні заняття з предметів, та ведуть облік відвідування. Оцінювання навчальних досягнень учнів можна здійснювати за рішенням педагогічної ради.
 
Під час розподілу варіативної складової навчального плану слід ураховувати, що гранично допустиме навантаження вираховано на одного учня, а уроки фізичної культури під час визначення цього показника не враховують. Повноцінність загальної середньої освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових, які в обов’язковому порядку фінансуються з бюджету.
 
У спеціалізованих школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах за рахунок загального навчального навантаження навчальний заклад може збільшувати гранично допустиме навантаження учнів до меж, що не перевищують санітарно-гігієнічних норм.
Класи
П’ятиденний
навчальний тиждень
Шестиденний
навчальний тиждень
1 20 22,5
2 22 23
3 23 24
4 23 24
5 28 30
6 31 32
7 32 34
8 33 35
9 33 36
10-12 33 36
 
 
У спеціалізованих школах (класах), ліцеях, гімназіях, колегіумах із поглибленим вивченням окремих предметів мовою навчання може бути мова національної меншини, чи таку мову можуть вивчати. У такому випадку під час розроблення робочих навчальних планів потрібно використовувати два варіанти Типових планів: для спеціалізованих шкіл, ліцеїв, гімназій, колегіумів та для загальноосвітніх навчальних закладів з вивченням (навчанням) мови(-ою) національної меншини (в частині вивчення (навчання) мови(-ою)y національної меншини та «Літератури»).
 
Загальноосвітні навчальні заклади можуть розробляти експериментальні та індивідуальні робочі навчальні плани.
 
Експериментальні навчальні плани розробляють у випадку, коли навчальний заклад бере участь у всеукраїнських експериментах, що передбачають внесення змін до інваріантної складової Типових навчальних планів. Під час затвердження та погодження таких планів до них додають копії наказів про експериментальну роботу, копії документів, що підтверджують надання відповідних грифів Міністерства авторським та експериментальним програмам тощо.
 
Окремі науково-педагогічні проекти Всеукраїнського рівня мають Типові навчальні плани, затверджені Міністерством освіти і науки України. Робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів, що беруть участь у таких науково-педагогічних проектах за наказами МОН України, затверджують відповідним органом управління освітою і не потребують погодження в МОН України.
 
Індивідуальні навчальні плани розробляють у випадку, коли у зв’язку зі специфікою діяльності навчальний заклад не може використати жоден із варіантів затверджених Типових навчальних планів.
 
Індивідуальні й експериментальні робочі навчальні плани розробляють тільки для класів, у навчальних планах для яких передбачено зазначені вище зміни. Такі плани затверджують департаментами (управліннями) освіти і науки обласних та Київської міської державних адміністрацій і до 25 серпня мають отримати погодження Міністерства освіти і науки України.
 
Директор департаменту
загальної середньої та дошкільної освіти
Ю. Г. Кононенко
Dounload PDF

Відгуки читачів