Україна — єдина країна. Перший урок 2014-2015 року

Т. І. Лазоренко


Тема уроку. Україна — єдина країна

 

Мета: 

  • розширити поняття про єдність, незалежність і суверенність нашої держави й роль у цьому українського козацтва;
  • розвивати в учнів бажання брати посильну участь у розбудові та зміцненні єдності нашої держави;
  • виховувати майбутнього захисника своєї Вітчизни та формувати в учнів активну громадянську позицію щодо єдиної, цілісної держави та захисту її кордонів.

 

Форма проведення: розповідь з елементами довідок, повідомлень, бесіди.

 

Місце проведення: класна кімната.

 

Тривалість: 45 хвилин.

Обладнання: Конституція України, географічна карта, портрети Тараса Шевченка, Лесі Українки, список прізвищ земляків, що воювали за єдність нашої країни, свічки.

 

Вислови

Всім серцем любіть Україну свою,

І вічні ми будемо з нею.

В. Сосюра

 

Свою Україну любіть,

За неї Господа моліть.

Т. Шевченко

 

Хід уроку

 

I.Організаційна частина

 

II. Вступна частина

Демонстрування відео «Лише у нас на Україні».

 

«Слово вчителя (слайд 1)

— Вишита колоссям і калиною,

Вигойдана співом солов’я,

Зветься величаво — Україною,

Земле зачарована моя.

 

Діти, тема нашого першого уроку «Україна — єдина країна».

 

Щасливі ми, що народилися на такій чудовій, багатій, мальовничій землі — на нашій славній Україні! Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої давнини. Материнський образ України встає з полинових степів і глибинної чорноземної скиби, як барва зоріє із зажури поліських озер, що чистими очима довірливо дивляться на світ, виростає недосяжно на повен зріст із карпатських верховин. Нема життя без України, бо Україна — це мати, яку не вибирають, бо Україна — це доля, яка випадає раз на віку, бо Україна — це пісня, яка вічна на цій землі.

 

ІІІ. Основна частина

Учитель. Багатовікова історія українського народу, народу-великомученика, на долі якого було досить лиха... Майже кожне століття, як свідчать джерела, розпочате голодними роками, наслідками епідемій, спустошливими війнами, чужоземними навалами. З XV століття, з часів козаччини, почалася національно-визвольна боротьба за побудову незалежної самостійної держави. Але шлях до незалежності був тяжкий і тернистий. Складно назвати країну, яка б ще скільки пережила, стільки пережила Україна.

 

1-й учень. (Слайди 2-3)Давно Україна була розділена на частини, єдиної держави не існувало. На півдні було розташоване Кримське ханство, яке утворилось у XIV ст. у результаті розпаду Золотої Орди. Його мешканці вели напівкочовий спосіб життя і постійно нападали на нашу країну. Під час цих нападів вони грабували міста й села, спалювали їх, забирали людей у полон. Чоловіків і жінок продавали в рабство; дітей перетворювали на яничарів. Українське населення дуже страждало від цих набігів. Саме на цих землях виникло в XV ст. козацтво.

 

2-й учень. (Слайди 4-5)Перші згадки про козаків відносять до кінця XV ст. Місце, де оселялися козаки, називали Дике Поле. Це були родючі, але незаселені землі, бо вони найбільше зазнавали нападів з боку татар. Найбільша група людей, що переселялися сюди, — селяни-втікачі, які не витримували жорстокого феодального гноблення. Проте релігійний і національний гніт примушував покидати свої домівки навіть досить заможних людей. Козаки оселялись у зимівниках, їхнім основним заняттям було землеробство і скотарство. Працювати доводилось озброєними, щоб вчасно встигнути відбити напади татар.

 

3-й учень. (Слайди 6-7)Між містами Дніпропетровськ і Запоріжжя Дніпро перетинає Український кристалічний щит і тому, оминаючи його, змінює свій напрямок. У цьому місці тверді кристалічні породи виходять над поверхнею води (вода розмиває їх дуже повільно), утворюючи численні пороги й острови. Поблизу Запоріжжя знаходиться найбільший острів Дніпра — Хортиця. Перша Січ була створена в середині XVI ст. Д. Вишневецьким.

 

Учитель. Хто ж міг бути козаком на Січі?

 

1-й учень. Кожний чоловік, який говорив українською мовою, сповідував православ’я і був неодружений. Жінкам не дозволяли навіть заходити на територію Січі. Існував випробувальний термін сім років, після чого людину зараховували до Запорізького війська.

 

Учитель. А чим займалися козаки в Січі?

 

2-й учень(Слайд 8) Головними заняттями були військові походи й підготовка до них. У походи вирушали на чайках Дніпром територією Кримського ханства з метою визволення полонених, ослаблення супротивників, відбирання у ворогів загарбаного.

 

3-й учень. Січ була українським військом, організованим, дисциплінованим і боєздатним. Козаки захищали південні кордони України від нападів кримських татар. (Слайд 9) Також підтримували селянські повстання в боротьбі проти посилення феодального гніту, брали активну участь у визвольній війні під керівництвом Б. Хмельницького, стояли на сторожі православ’я та української мови. Нам є на кого рівнятись і з кого брати приклад…

 

Конкурс «Чи знаєте ви?»

Учитель.А зараз ми проведемо конкурс «Чи знаєте ви?»

(Учитель читає запитання. (Слайди 10-33))

1. Столиця України. (Київ)

2. Що означає слово «козак»? (Вершник, вільна людина)

3. Козацький човен. (Чайка)

4. Герб України. (Тризуб)

5. Найвідоміша козацька страва. (Куліш)

6. Дерево, з якого добувають дьоготь. (Береза)

7. Кому не дозволяли заходити на територію Запорозької Січі? (Жінкам)

8. Обрядовий хліб, який печуть на Великдень. (Пасха)

9. Свято дівочої долі. (Катерини)

10. Найвища гора України. (Говерла)

11. Найвідоміший сучасний футболіст України. (Андрій Шевченко)

12. Грошова одиниця України. (Гривня)

13. Приміщення, у якому жили козаки. (Курінь)

14. Кольори прапора України. (Блакитно-жовтий)

15. Розписані великодні яйця. (Писанки)

16. Найбільше озеро України. (Синевир)

17. Головна обрядова дія Андріївських вечорниць. (Гадання, Кусання калити)

18. Зібрані цього дня лікарські трави вважають найцілющими. (Свято Івана Купала)

19. Скільки страв повинно бути на столі у Святий вечір? (Дванадцять)

20. Народна назва одного з найголовніших літніх свят, до якого православна церква приурочила свято Трійці. (Зелена, Клечальна неділя — «Зелені свята»)

21. Швидкий український танок. (Гопак)

22. Хто був останнім гетьманом України? (Кирило Розумовський)

23. Хто з українських письменників узяв собі псевдонім — назву своєї національності. (Леся Українка)

24. На території якого материка розташована Україна? (Євразія)

 

Учитель. Ну що ж, молодці, ви добре знаєте історію рідного краю. Ви справжні козаки! А що треба дитині для того, щоб відчути себе справжнім патріотом України, її громадянином? (Учні висловлюють свої думки).

 

1-й учень. Добре вчитися, щоб у майбутньому здобути спеціальність і приносити користь.

 

2-й учень. Брати активну участь у житті класу і школи, відчувати свою причетність до шкільного життя і життя країни.

 

3-й учень. Любити природу, берегти і примножувати її багатства: садити сади, ліси, квіти, розчищати джерельця, щоб не міліли річки. Турбуватися про майбутнє нашої держави.

 

4-й учень. Берегти історичні й духовні пам’ятки нашого народу, не руйнувати, а вивчати і творити нову історію рідного краю.

 

Демонстрування відео «Пісня про Україну».

 

Учитель.Ми, українці, маємо пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницьких війн, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.

 

Відомий французький учений Й. Г. Коль 1841 року писав: «Немає найменшого сумніву, що колись велетенське тіло російської імперії розпадеться, і Україна стане вільною державою. Час цей наближається поволі, але неухильно. Українці є нація з власною мовою, культурою та історичною традицією. Україна роздерта поміж сусідами. Але матеріал для Української держави готовий: коли не нині, то завтра з’явиться будівничий, що збудує з тих матеріалів велику незалежну українську державу».

 

І довгожданий час настав. 16 липня 1990 року Верховна Рада Української республіки приймає важливий документ — Декларацію про державний суверенітет України. (Слайд 34) Декларація стала першим кроком до незалежності нашої держави, відчутним рушієм у боротьбі за волю.

 

Так, Україна здобула волю і незалежність. Перед усім світом постала держава з давньою славною історією, оригінальною духовною культурою, зі своїми символами, мовою, чесними, працьовитими, миролюбними людьми — українським народом.

 

А чи могло бути інакше? Ні, інакше бути не могло. Не могла бути марно пролита кров тих, хто боровся за волю і незалежність, тих, хто вірив у перемогу, і тих, хто вірив у воскресіння. Хіба міг не почути Всевишній тих молитов, із якими звертався до нього славний син Тарас Шевченко:

 

Молю, ридаючи, пошли,

Подай душі убогій силу,

Щоб огненно заговорила,

Щоб слово пламенем взялось,

Щоб людям серце розтопило,

І на Украйні понеслось,

І на Украйні освятилось...

 

16 липня 1990 року назавжди залишиться в історії українського народу великим і пам’ятним днем. Здається, після того кожний день нашого життя був наповнений демократичними змінами і перетвореннями.

 

24 серпня 1991 року проголошено Акт про незалежність України.Акт проголошеннянезалежності завершив тисячолітні прагнення українського народу до волі, до створення своєї суверенної держави.

 

1993 рік. На всенародне обговорення винесені два варіанти проекту Конституції України.

 

1994 рік. Україна відзначає 180-ту річницю з дня народження славного сина Тараса Шевченка. Цього ж року відбулися вибори до Верховної, обласних, районних, селищних і сільських рад. А у вересні затверджена конституційна комісія.

 

1995 рік. Україна відзначає 400-річчя з дня народження славного гетьмана Богдана Хмельницького. Упродовж цього року йде широке обговорення проекту Конституції України.

 

1996 рік. 28 червня Верховна Рада України прийняла Основний Закон — Конституцію України. Цей день став національним святом. У цьому році також затверджено українську грошову одиницю гривню.

Україна має свої символи (слайд 35).

 

— Звісно, що ми згадали тільки деякі важливі події з життя молодої Української держави. Але сьогодні з гордістю можемо сказати: так, є незалежна Українська держава зі своїми землею, народом, символами, рідною мовою, традиціями і культурою.

Під звуки пісні «Разом і до кінця» виступають учні.

 

1-й учень. Стаття 65 Конституції нашої держави говорить, що захист Вітчизни, незалежності й територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України.

 

2-й учень. Наша армія існує для захисту кордонів рідної землі, а не для нападу на інші країни. Щоб захистити Батьківщину в майбутньому, треба змалку полюбляти спорт, бути сильним, спритним, мужнім.

 

Учитель. Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою.

 

Українська земля пройшла війни та мир, поразки та перемоги, завжди пишалася вірними синами та доньками, чарувала світ своїми запашними паляницями й мелодійними піснями. Вона була і залишається вірною матір’ю українців, які свято шанують і люблять її.

 

Тільки людина з добрим і чуйним серцем, роботяща і вольова може бути справжнім патріотом і громадянином своєї держави, по-справжньому любити і захищати, відстоювати її інтереси і приносити користь. Що більше буде зроблено для цього сьогодні, то краще житимемо завтра, і будемо гідними називати себе українцями. Бо, як сказано в Біблії, «...хто шукає, той завжди знаходить, а хто вірить, тому по вірі його і воздається». Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми руками й серцями.

 

Музика посилюється.

 

Учень

Молюсь за тебе, Україно,

Молюсь за тебе кожен час,

Бо ти у нас одна-єдина, —

Писав в своїх віршах Тарас.

 

Молюсь, — казав він, щоб у тебе

Не було між людьми війни,

Щоб завжди було чисте небо

На нашій стомленій землі.

 

Щоб завше у садку смерека

Весняним квітом під вікном цвіла

І прилітали з вирію лелеки,

Щоб гомін хвиль послухати Дніпра!

 

Демонстрування відео «Молитва За Україну» (Діти запалюють свічки).

 

III. Підбиття підсумків уроку

Учитель. Ви — майбутнє України. Тож своїми знаннями, працею, здобутками підносьте її культуру. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України, поважайте наш народ і нашу мелодійну мову.

 

Ми Єдина країна! Незважаючи на всі негаразди, що відбуваються зараз, усі ми прагнемо одного — миру, спокою, міцної та квітучої держави й чистого неба над головою.

 

Звучить пісня Н. Бучинської «Моя Україна».

 

Література
1. Коновалова М. В. Тематичні класні години. 5–11 класи. — Х. : Видавництво «Основа», 2011.
2. http://dnevnik.bigmir.net/article/486719
3. http://virchi.narod.ru/poeziya/arfa.htm#molys-zatebe
Dounload PDF

Відгуки читачів

  • Yulia

    30 серпня 2014

    Дякую.Дуже допоміг=))